Mister styrke i Squat under cut


Fjumsen
 Share

Recommended Posts

Har været på cut i 2 mdr nu og har allerede mistet 20% styrke i squat, det virker ret voldsomt da jeg endnu ikke er begyndt at miste styrke i de andre øvesler.

Jeg køre 5x5 med 80% af 1rm i alle øvelser.

Nogen der har forslag til hvordan jeg ellers bør træne squat

Mit program køres 3 gange om ugen

dag1

Squat-bænk-push up-dips.

dag2

Dødløft-incline bænk. one arm rows-military

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har været på cut i 2 mdr nu og har allerede mistet 20% styrke i squat, det virker ret voldsomt da jeg endnu ikke er begyndt at miste styrke i de andre øvesler.

Jeg køre 5x5 med 80% af 1rm i alle øvelser.

Nogen der har forslag til hvordan jeg ellers bør træne squat

Mit program køres 3 gange om ugen

dag1

Squat-bænk-push up-dips.

dag2

Dødløft-incline bænk. one arm rows-military

Det er ganske normalt at opleve en styrkenedgang under cut.. Der er i hvert fald en del der oplever det.. Så tror ikke du skal være så nervøs.. Måske kan det også hænge sammen med, at det er sværere at presse sig selv maksimalt, når man er i energiunderskud.

Skal det forståes sådan, at din dag 2 kommer lige efter din dag 1? altså eksempelvis hvis dag 1 er mandag, så er dag 2 tirsdag..?

Link to comment
Share on other sites

Har været på cut i 2 mdr nu og har allerede mistet 20% styrke i squat, det virker ret voldsomt da jeg endnu ikke er begyndt at miste styrke i de andre øvesler.

Jeg køre 5x5 med 80% af 1rm i alle øvelser.

Nogen der har forslag til hvordan jeg ellers bør træne squat

Mit program køres 3 gange om ugen

dag1

Squat-bænk-push up-dips.

dag2

Dødløft-incline bænk. one arm rows-military

Jeg syns det lyder af meget hvis du har mistet 20% i styrke, i squat. hvor lang tid har du planlagt at cutte? og hvordan ser din kost ud?

personligt oplever jeg ikke den store nedgang i styrke hvis jeg cutter stille og roligt og taber mig feks. 0,3-0,5 kilo om ugen. men vi er jo forskelligt indrettet.

Link to comment
Share on other sites

Har været på cut i 2 mdr nu og har allerede mistet 20% styrke i squat

Hvor meget vægt har du tabt dig?

Hvordan er vægttabet fordelt på fedt og muskler?

Hvad løftede du i squat før og nu, og hvordan er du kommet frem til de 20%?

Hvis din 1RM er faldet 20% på 2 mdr kontrolleret cut vil jeg sige det er meget voldsomt. Din kropsvægt alene har naturligvis en stor betydning for hvor meget du kan løfte, så hvis du taber dig, selvom det er rent fedt, så kan vægten du løfter i f.eks. squat meget vel falde, med mindre du opnår en tilsvarende forøgelse af styrken (neurale tilpasninger)

Er det korrekt forstået at den eneste rygøvelse du laver er one arm rows? (og så dødløft, der også giver lidt på den konto)

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske normalt at opleve en styrkenedgang under cut.. Der er i hvert fald en del der oplever det.. Så tror ikke du skal være så nervøs.. Måske kan det også hænge sammen med, at det er sværere at presse sig selv maksimalt, når man er i energiunderskud.

Skal det forståes sådan, at din dag 2 kommer lige efter din dag 1? altså eksempelvis hvis dag 1 er mandag, så er dag 2 tirsdag..?

Nej træner ons-fre-søndag og skifter imellem 1 og 2

Jeg syns det lyder af meget hvis du har mistet 20% i styrke, i squat. hvor lang tid har du planlagt at cutte? og hvordan ser din kost ud?

personligt oplever jeg ikke den store nedgang i styrke hvis jeg cutter stille og roligt og taber mig feks. 0,3-0,5 kilo om ugen. men vi er jo forskelligt indrettet.

Enten til sep eller til jeg når mit ønskede mål, synes min kost ser rimelig ud med ca 25 g protien pr måltid (8 gange om dagen) plus 30 g sund fedt.

Hvor meget vægt har du tabt dig?

Hvordan er vægttabet fordelt på fedt og muskler?

Hvad løftede du i squat før og nu, og hvordan er du kommet frem til de 20%?

Hvis din 1RM er faldet 20% på 2 mdr kontrolleret cut vil jeg sige det er meget voldsomt. Din kropsvægt alene har naturligvis en stor betydning for hvor meget du kan løfte, så hvis du taber dig, selvom det er rent fedt, så kan vægten du løfter i f.eks. squat meget vel falde, med mindre du opnår en tilsvarende forøgelse af styrken (neurale tilpasninger)

Er det korrekt forstået at den eneste rygøvelse du laver er one arm rows? (og så dødløft, der også giver lidt på den konto)

Vel en 3-4 kg på 2,5 mdr og det meste skulle gerne være fedt.

Startede med 5x5x74 kg og er nu nede på 5x5x60 hvis jeg skal lave dem perfekt, ellers begynder jeg at bruge ryg og skulder på at få den op, det lyder måske lidt vildt med 20% når det ikke er flere kg jeg har på, men har altid set mine ben som det svage led og derfor træls at det går så stærkt den anden vej når det nu lige er lykkes at få smidt flere kg på efter bulk i vinters.

Bruger under og alm chin up til ryggen også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

BUMP OG HJÆLP!!

Skulle lige til at lave en ligende tråd. Jeg er løbet ind i samme problem de sidste 2-3 uger i mit cut.

Jeg har tabt omkring 6kg på 7uger.

Jeg er ikke faldet i andre øvelser, self mangler den absolutte topstyrke i nogle øvelser, men vi snakker 2-5kg max. Jeg er tilmed gået vildt frem i alle ryg og bicep øvelser.

Men fra at lave en 3'er med 160 i squat, skal jeg nu kæmpe som død og helvede bare for at lave en femmer med 140... Nogen der har en god forklaring. Jeg powerwalker meget, men har altid været vant til at få meget og længe i godt tempo. Både alm og på arbejde. Har bestemt ikke lyst til at stoppe mit cut, da min for aldrig har været bedere end nu, og de kg der ryger nu kan virkelig ses (på den gode måde)

Men jeg har det virkeligt dårligt med mit squat som altid har været min stærkeste øvelse...

Nogen forklaringer???

Mere info kan findes i min log, eller sprøg bare løs...

Edited by Skjold
Link to comment
Share on other sites

BUMP OG HJÆLP!!

Skulle lige til at lave en ligende tråd. Jeg er løbet ind i samme problem de sidste 2-3 uger i mit cut.

Jeg har tabt omkring 6kg på 7uger.

Jeg er ikke faldet i andre øvelser, self mangler den absolutte topstyrke i nogle øvelser, men vi snakker 2-5kg max. Jeg er tilmed gået vildt frem i alle ryg og bicep øvelser.

Men fra at lave en 3'er med 160 i squat, skal jeg nu kæmpe som død og helvede bare for at lave en femmer med 140... Nogen der har en god forklaring. Jeg powerwalker meget, men har altid været vant til at få meget og længe i godt tempo. Både alm og på arbejde. Har bestemt ikke lyst til at stoppe mit cut, da min for aldrig har været bedere end nu, og de kg der ryger nu kan virkelig ses (på den gode måde)

Men jeg har det virkeligt dårligt med mit squat som altid har været min stærkeste øvelse...

Nogen forklaringer???

Mere info kan findes i min log, eller sprøg bare løs...

Hey Skjold.. :smile:

Hvordan timer du dit pre WO meal..? Og hvad indeholder det..?

Link to comment
Share on other sites

Hey Skjold.. :smile:

Hvordan timer du dit pre WO meal..? Og hvad indeholder det..?

Tja på en WO dag, ser min kost sådan her ud:

Morgenmad: Shake lavet af 75g havregryn + 20gram prots + 5g hørfrøolie + 1/3 L minimælk

Snack 1: 2 stk duetbrød m. cheasy smøreost, 4% oksespegepølse + 1/3 L minimælk

Pre WO Meal: 50g havrgryn + 1/3 L minimælk + banan

Post WO Meal: Protshake m 25g prots + banan

Aftensmad: 100g kyllingbryst + 100g ris + grønsager + 1/2 L minimælk

Snack 2: 1 stk duetbrød + pålæg + 1/3 minimælk

Natshake: 50g havregryn + 20 gram prots + 1/3 L minimælk

Giver ca 3200-3500 kcal dagligt, alt efter hvor aktiv jeg er...

Link to comment
Share on other sites

Tja på en WO dag, ser min kost sådan her ud:

Morgenmad: Shake lavet af 75g havregryn + 20gram prots + 5g hørfrøolie + 1/3 L minimælk

Snack 1: 2 stk duetbrød m. cheasy smøreost, 4% oksespegepølse + 1/3 L minimælk

Pre WO Meal: 50g havrgryn + 1/3 L minimælk + banan

Post WO Meal: Protshake m 25g prots + banan

Aftensmad: 100g kyllingbryst + 100g ris + grønsager + 1/2 L minimælk

Snack 2: 1 stk duetbrød + pålæg + 1/3 minimælk

Natshake: 50g havregryn + 20 gram prots + 1/3 L minimælk

Giver ca 3200-3500 kcal dagligt, alt efter hvor aktiv jeg er...

Hmm.. Ja det ser jo fint ud..! Så det er jo nok ikke der svaret skal findes..

Måske det er den øgede træningsmængde for benene ved PW..?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Ja det ser jo fint ud..! Så det er jo nok ikke der svaret skal findes..

Måske det er den øgede træningsmængde for benene ved PW..?

Jeg kan næsten ikke komme på andet. Hvis det var overreaching eller for lidt kcal var det vel over hele linen det skulle kunne mærkes.

Nu nøjes jeg med at gå en lille tur imorgen og så går jeg ikke før jeg har squattet på mandag...

Selv om jeg er vant til at gå, er jeg jo slet ikke vant til at gå de distancer og slet ikke i det tempo, og så i underskud tilmed.

Edited by Skjold
Link to comment
Share on other sites

Squat er et underligt kropsvægts-afhængigt løft, som samtidig bliver boostet godt af en solid midtsektion. Jeg har selv oplevet at squat er det løft som lider mest under vægttab. Jeg har præsteret at miste 15 kg på mit squat, mens jeg blev 5 kg stærkere i dødløft. Det lyder jo fuldstændigt vanvittigt, men ikke desto mindre fungerer det sådan for mit vedkommende. Jeg kan blive stærkere i alle andre øvelser mens jeg smider vægt, og mens min midt-sektion bliver mindre, men mit squat svinder bare ligeså langsomt.

Men hvad, så har jeg da endnu en undskyldning for slet ikke at træne det lorte løft :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Squat er et underligt kropsvægts-afhængigt løft, som samtidig bliver boostet godt af en solid midtsektion. Jeg har selv oplevet at squat er det løft som lider mest under vægttab. Jeg har præsteret at miste 15 kg på mit squat, mens jeg blev 5 kg stærkere i dødløft. Det lyder jo fuldstændigt vanvittigt, men ikke desto mindre fungerer det sådan for mit vedkommende. Jeg kan blive stærkere i alle andre øvelser mens jeg smider vægt, og mens min midt-sektion bliver mindre, men mit squat svinder bare ligeså langsomt.

Men hvad, så har jeg da endnu en undskyldning for slet ikke at træne det lorte løft :tongue:

Præcis... som Incognito har sagt "squat er et dunk-løft"... det kan ikke siges mere rammende

Link to comment
Share on other sites

Squat er et underligt kropsvægts-afhængigt løft, som samtidig bliver boostet godt af en solid midtsektion. Jeg har selv oplevet at squat er det løft som lider mest under vægttab. Jeg har præsteret at miste 15 kg på mit squat, mens jeg blev 5 kg stærkere i dødløft. Det lyder jo fuldstændigt vanvittigt, men ikke desto mindre fungerer det sådan for mit vedkommende. Jeg kan blive stærkere i alle andre øvelser mens jeg smider vægt, og mens min midt-sektion bliver mindre, men mit squat svinder bare ligeså langsomt.

Men hvad, så har jeg da endnu en undskyldning for slet ikke at træne det lorte løft :tongue:

Ok, havde aldrig troet jeg ville savne min dunk.

Men nu siger du at du mistede 15kg, men hvor mange kg kropsvægt smed du så?

Jeg kan godt mærke jeg slet ikke har det bundtryk jeg plejer, men jeg syntes immervæk at at ens 3rm skulle falde med 15-20 kg pga et 6kg vægttab lyder lidt vildt. Du tror ikke også det kan have noget at gøre med alle de PW's som Holm også er inde på?

Link to comment
Share on other sites

Ok, havde aldrig troet jeg ville savne min dunk.

Men nu siger du at du mistede 15kg, men hvor mange kg kropsvægt smed du så?

Jeg kan godt mærke jeg slet ikke har det bundtryk jeg plejer, men jeg syntes immervæk at at ens 3rm skulle falde med 15-20 kg pga et 6kg vægttab lyder lidt vildt. Du tror ikke også det kan have noget at gøre med alle de PW's som Holm også er inde på?

PW' hjælper i al fald ikke på det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share