Vitaminpiller gør mere skade end gavn


Arnold schwarzenegger
 Share

Recommended Posts

Nu kan jeg kun tale for mig selv. Men vitaminer piller har "helbredt" mig. Om det er så er psykisk eller rent og skær tilfælde skal jeg ikke kunne sige noget om.

Historien kort er, jeg har(havde) længe været zymelin junkie. Jeg blev tit snottet og forkølet. Så er der nok nogen der tænker "det var nok fordi du sniffede så meget zymelin" - Dertil kan jeg kun sige, jeg var det også før den spray overhovedet kom på marked (eller jeg kendte til den).

Lægerne vidste ikke noget om noget og sagde jeg måtte leve med det. Og det kunne lige så godt have været mig på billedet nedenunder...

De skulle bare komme ud af næsen

striphandlerashxau6.gif

Så tilfældigvis i en anden sammenhæng, købte jeg Omnimin Multi Vitamin. Og nu er (sådan cirka) jeg kun snottet 2 gange om året og jeg er nærmest fristet til at sige som Anden i "hvad snakker du om"

Før var jeg tit snottet og deprimeret, men så prøvede jeg Omnimin Multi Vitamin og nu har jeg det mejet bedre. Tark Omnimin Multi Vitamin.

Link to comment
Share on other sites

Hvad? Hvorforfor er I så negative overfor artiklen? Det er jo ikke første gang, at det er blevet påvist, at det ikke er det samme at spise vitaminpiller som at få vitaminerne gennem kosten - eller i hvert fald at man ikke kan påvise, at vitaminpiller virker ligeså godt som at få vitaminerne gennem kosten.

Og mht. den person, der mener at være blevet meget sundere at vitaminer, så kan der jo være andre årsager til det - medmindre, selvfølgelig, at vedkommende ligefrem havde vitaminmangel.

Link to comment
Share on other sites

Hvad? Hvorforfor er I så negative overfor artiklen? Det er jo ikke første gang, at det er blevet påvist, at det ikke er det samme at spise vitaminpiller som at få vitaminerne gennem kosten - eller i hvert fald at man ikke kan påvise, at vitaminpiller virker ligeså godt som at få vitaminerne gennem kosten.

Og mht. den person, der mener at være blevet meget sundere at vitaminer, så kan der jo være andre årsager til det - medmindre, selvfølgelig, at vedkommende ligefrem havde vitaminmangel.

Der er vist ingen tvivl om at alle vitaminer, mineraler og energikilder der kommer fra naturen (uden forarbejdning) er sundest ligegyldigt hvad, men hvis man nu ikke lige kører 20 forskellige frugter og grøntsager ned om ugen (groft sagt), kan det måske være et godt alternativ. Fx ældre mennesker kan ikke indtage samme mængde føde som yngre mennesker, og for dem kan det være svært at få dækket deres vitamin/mineralbehov.

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Kirsten, hvis du læste artiklen ville du finde ud af at dit argument med at sund kost er bedre end vitaminer ikke kan udredes ud fra artiklen. Det står ganske enkelt ikke i artiklen. Der står tilgengæld at vitaminer er i værste fald er virkningsløse og kan være skadelige.

Det kan forfatteren måske have ret i, men artiklens argumenter, manglende henvisning til videnskabelige studier og ukonkrethed gør at artiklen i bedste fald er fuldstændig ubrugeligt sensations pladder journalistik af værste skuffe.

Skuffende at en sådan "artikel" skulle komme fra Jyllandsposten!

Link to comment
Share on other sites

Kirsten, hvis du læste artiklen ville du finde ud af at dit argument med at sund kost er bedre end vitaminer ikke kan udredes ud fra artiklen. Det står ganske enkelt ikke i artiklen. Der står tilgengæld at vitaminer er i værste fald er virkningsløse og kan være skadelige.

Det kan forfatteren måske have ret i, men artiklens argumenter, manglende henvisning til videnskabelige studier og ukonkrethed gør at artiklen i bedste fald er fuldstændig ubrugeligt sensations pladder journalistik af værste skuffe.

Skuffende at en sådan "artikel" skulle komme fra Jyllandsposten!

Nåh, nej, det er klart, at artiklens bevisførelse er lidt mangelfuld, men jeg vil nu ikke sige, at det kommer bag på mig - jeg synes det sker hele tiden at medier præsenterer undersøgelser uden at fortælle hvor de har det fra, hvad det egentlig handler om, hvem det egentlig er relevant for, mm. Men mht. til selve emnet, er det ikke første gang, at kommet frem, at visse vitaminpiller er virkningsløse, og at især højdosisvitaminpiller kan være skadelige. Jeg spiser selv en multivitaminpille, når jeg husker det, men jeg forsøger at spise den sammen med noget fedtholdigt, da nogle vitaminer er fedtopløselige- og så håber jeg at det virker bare lidt. Men jeg er ikke sikker på, at det kan betale sig - og jeg ville aldrig spise højdosis-vitamin.

Måske kan jeg finde referencer til undersøgelserne på nettet...

Link to comment
Share on other sites

det har overhovedet intet at gøre med artiklens pointe ... jeg er også imod folk der pr. definition indtager et par multivitaminpiller om dagen + et par tilskud af enkeltvitaminer // antioxidanter...

det er simpelthen journalistikken, det er ævl, fra start til slut... den er alt for overfladisk og elendigt formuleret (for ikke at sige faktuel forkert) og giver almindelige folk det helt forkerte billede.

Link to comment
Share on other sites

det har overhovedet intet at gøre med artiklens pointe ... jeg er også imod folk der pr. definition indtager et par multivitaminpiller om dagen + et par tilskud af enkeltvitaminer // antioxidanter...

det er simpelthen journalistikken, det er ævl, fra start til slut... den er alt for overfladisk og elendigt formuleret (for ikke at sige faktuel forkert) og giver almindelige folk det helt forkerte billede.

Så har jeg måske misforstået diskussionen. Men så vil jeg da godt benytte lejligheden til at brokke mig over medierne generelt, hvad sundhed og medicin angår: Der var for nylig et indslag om løber Rikke Rønholt, der skulle være blevet kureret for astma med alternativ behandling. Overskriften var noget i retning af: Alternativ behandling virker! Og så fulgte et indslag hvor man ingen oplysninger fik om behandlingen, stort set. Det var sådan et rigtigt agurketidsindslag, og som seer havde man ingen mulighed for at vurdere det der blev påstået. Rikke Rønholt er sej, synes jeg, så det er ikke hende jeg angriber - bare det dårlige indslag. Det er lidt vel bombastisk konkludere at alternativ behandling virker ud fra ét eksempel. Alternativ behandling er uendeligt mange ting. Et andet indslag for noget tid siden handlede om en ny kræftkur - problemet var bare, at man ikke fik noget at vide om, hvem der kunne komme i betragtning til behandlingen og hvornår den ville blive taget i brug. Igen meget få oplysninger, hvilket jeg synes er groft overfor kræftpatienter. Og selvfølgelig ingen henvisninger. Nå. Nok brok for nu.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte egentlig også at sige, som også bliver nævnt af andre. At rigtige vitaminer fra frugt og hvad der ellers kunne være er jeg da også ret sikker på er bedre end piller.

Men jeg vil dog stadig vove at påstå at en multi vitamin er rigtig godt for nogen og nærmest nødvendigt.

Så at kalde dem direkte virkningsløse nægter jeg at tro på. Skadelig i overforbrug, den er jeg med på.

-Eksempel fra det virkelige liv Roaccutan

A vitamin i høj dose. Tror de fleste kender til det. Men det er mod bumser. Det er noget hårdt stads, men jeg kender flere der har fået det og er sluppet af med deres bumser. Så er der bare lige 5 måneder med ekstrem tør hud.

Og så lige...

Kroppen kan ikke se forskel på vitaminer, altså om den er kemisk eller fra f.eks frugt. (jeg skal nok lige finde artiklen, den findes på dansk hvis der er nogen der er hurtigere end mig). Der er selvfølgelig forskel på hvor godt det kan optages. Jeg mener ovenikøbet der er en procent sats i selv samme artikel.

Og så synes jeg det er lidt ligesom "mælk giver kraft" artiklen de havde på et tidspunkt. Hvor der så også stod at det ikke var 100% sikkert endnu. Hvorfor venter man så ikke med at udgive sådan noget i aviserne :dry:

Og i den sammenhæng var der en der sagde til mig "tror du så også din mor fodrede dig med kraft da du var barn?"

Personen er ikke læge, jeg synes bare det var sjovt sagt. :clown2:

Link to comment
Share on other sites

Mht. de høje doser af antioxidanter der bliver nævnt, hvor meget er høje doser? Synes det virker som amatørartikler når de ikke engang har defineret dette.

Og så bør man måske lave en risiko-afvejning. Hvad er værst, at indtage en vitamin-pille dagligt, ala Omnimin, eller at indtage for få anti-oxidanter gennem kosten. Er risikoen for at erhverve sig en sygdom på grund af pillen større, end risikoen for at få en sygdom pga. for anti-oxidant fattig kost ?

Det er muligt at man ikke kan stille det sådan op, men det er bare lige tanker jeg umuligt får når jeg læser overskriften.

Link to comment
Share on other sites

Thomas J,

Jeg vil give dig ret i at det må være en cost benefit afvejning, men et sådan skøn kan man umuligt lave såfremt "høje doser" ikke er defineret.

Det samme kan jo angives om motion. Store doser af motion forkorter livet, men hvor meget kan man så anbefale den enkelte at motionere?

Link to comment
Share on other sites

Thomas J,

Jeg vil give dig ret i at det må være en cost benefit afvejning, men et sådan skøn kan man umuligt lave såfremt "høje doser" ikke er defineret.

Det samme kan jo angives om motion. Store doser af motion forkorter livet, men hvor meget kan man så anbefale den enkelte at motionere?

Nej, det er klart, at man er nødt til at definere hvad høje doser er. Men det er vel i sig selv svært, da folk har forskellige tolerance-tærskler, og det afhænger også af en lang række andre faktorer, såsom vægt, aktivitetsniveau etc.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget høje doser.

Det negative er mere eller mindre relateret til beta-caroten og E-vitamin.

De amerikanske og danske anbefalinger samt en review artikel angiver stadig 1000 mg E-vitamin (1500 ie) som sikker.

Sjovt nok bliver de positive effekter aldrig omtalt og står typisk kun som sidebemærkninger - i hvert fald når det kommunikeres ud. Selens effekt på cancer og antioxidant effekterne på makular degenerativ disease (hyppigste øjensygdom - som gør at gamle bliver blinde).

Jeg har enddnu ikke fået læst selve rapporten, men skimmet det i ugeskrift for læger.

Nogle af de meta-analyser som deres rapport er baseret på kender jeg i forvejen og de er meget unuancerede og blev kritiseret i deres egen editorials - bl.a. for at bruge forkert statistik således at en negativ konklusion faktisk blev vendt til en 10% forbedring - mener det var på kræft. Dette var ikke signifikant, men viser hvor vigtig statistikken er.

Endvidere er meta-analyser meget unuancerede i deres vurdering - alt skal kunne kommes i kasser således kan man faktisk vende en overordentlig positiv artikel til en negativ effekt i meta-analysen - alt afhængig af hvad man fokuserer på.

Link to comment
Share on other sites

"En kost, der er rig på frugt og grønt, er ledsaget af et gunstigt niveau af risikomarkører for hjerte-kar sygdomme"

Dette kan vi forholde os til og anbefale. Vil du leve sundt, så indtag masser af frugt og grønt. Disse fødevarer indeholder ikke kun antioxidanter, men alskens sekundær stoffer, hvor kun en brøkdel er undersøgt. Vi ved at alle disse stoffer virker godt når de indtages som frugt og grønt, men derfor behøver et enkelt stof ikke virke godt alene. Mange plantestoffer påvirker også generne i en gunstig retning. Antioxidativ virkning er ikke det eneste positive vi finder ved frugt og grønt.

Derfor bør du vælte dig i: bananer, æbler, pærer, meloner, hvidkål, rødkål. rosenkål, løg, hvidløg, salat, tomat, broccoli, blomkål, gulerødder, peberfrugt osv. - gerne i rå form så sekundær stofferne ikke er ødelagt af opvarmning

Link to comment
Share on other sites

Derfor bør du vælte dig i: bananer, æbler, pærer, meloner, hvidkål, rødkål. rosenkål, løg, hvidløg, salat, tomat, broccoli, blomkål, gulerødder, peberfrugt osv. - gerne i rå form så sekundær stofferne ikke er ødelagt af opvarmning

Ja, lad os vælte os i de nævnte ting, og samtidigt indtage et væld af pesticider og alskens andre kemikalier. Efterhånden så er det sunde liv dømt til at mislykkes, for unanset hvilke valg man træffer, så vil der være negative faktorer som spiller ind.

Link to comment
Share on other sites

Ja, lad os vælte os i de nævnte ting, og samtidigt indtage et væld af pesticider og alskens andre kemikalier. Efterhånden så er det sunde liv dømt til at mislykkes, for unanset hvilke valg man træffer, så vil der være negative faktorer som spiller ind.

Derfor køber man så vidt økonomien og udvalget tillader det økologisk eller biodynamisk. Det er også muligt at indtage årstidens grønt så man primært køber dansk. De danske grøntsager har langt færre positive pesticid prøver. Frugt osv. må man så købe økologisk. Økologisk kød er det muligt at få lokalt hos en landmand.

Og pas på den overdrevne bekymring om sundheden. Negativ tankegang giver garanteret negativ cytokinrespons og dermed øger du risikoen for sygdom ;-)

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Og pas på den overdrevne bekymring om sundheden. Negativ tankegang giver garanteret negativ cytokinrespons og dermed øger du risikoen for sygdom ;-)

Det var ligesom også det som var min pointe. Hvis jeg skulle tænke i økologi, sundhed etc. konstant, så blev jeg sgu først syg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var ligesom også det som var min pointe. Hvis jeg skulle tænke i økologi, sundhed etc. konstant, så blev jeg sgu først syg :wink:

Ok. Så er vi enige :wink: . Men lad os slå fast at frugt og grønt er sundt, ikke kun pga. antioxidanter, men en masse andre indholdsstoffer - heraf mange som slet ikke er undersøgt endnu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share