Dine fedtceller forsvinder aldrig


apprenti
 Share

Recommended Posts

Ny forskning tyder på, at antallet af fedtceller ikke ændres, selv om man taber sig. Det er dårligt nyt for overvægtige.

Antallet lægges fast i ungdommen, og så forbliver det konstant - også selv om du bliver overvægtig senere i livet. Det tyder forskning fra Karolinska Instituttet i Stockholm på. Her testede forskerne patienter, der tabte sig virkelig meget, og de fandt kun små ændringer i antallet af fedtceller.

Den stigende fedmeforekomst betyder, at der forskes intensivt i den celletype - adipocyte - der hober sig op under huden på maver og taljer i form af deller.

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/s...ticle504007.ece

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nåda, men adskiller antallet af adipocytter hos dem der har gennemgået et vægttab sig fra dem der altid har været slanke?

Hvis ikke er det eneste de er nået frem til, at antallet er konstant livet igennem. Og hvad betyder det så for den der er, eller har været, overvægtige?

Og selvom antallet hos de tidligere overvægtige er blevet øget, har det så nogen betydning?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Peter Voigt ->

Bemærk artiklen er et år gammel, og i øvrigt synes jeg da det er information jeg har hørt for længe siden. :wink:

Som der står i artiklen betyder det noget fordi fedtceller er hormonelt aktive og "råber" igennem deres signalering på mere fedt, hvilket alt andet lige vil gøre det sværere for personen med de mange fedtceller at tabe sig og holde vægten, ift en person med færre fedtceller.

Link to comment
Share on other sites

Leptin ja. (og måske kvindeligtr kønshormon)

Men har tidligere fede flere eller færre adipocytter? (end control) og er disse mere eller mindre aktive hormonelt?

og hvad med den centrale følsomhed for først og fremmest leptin? (og de sikkert mange andre stofer jeg ikke ved noget om)

mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Leptin ja. (og måske kvindeligtr kønshormon)

Men har tidligere fede flere eller færre adipocytter? (end control) og er disse mere eller mindre aktive hormonelt?

og hvad med den centrale følsomhed for først og fremmest leptin? (og de sikkert mange andre stofer jeg ikke ved noget om)

mvh

Peter

edit. Har lige kigget lidt nærmere på original artiklen og det ser ud til at antallet af fedtceller bestemmes i ens barndom og ungdom, så hvis du var fed der, så vil du altid have et højere antal adipocytter end slanke folk. Størrelsen af ens fedtceller kan så ændre sig, afhængig af slankekure etc.

Edited by Dines
Link to comment
Share on other sites

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=28744

Jeg syntes iøvrigt mange af den slags artikler, sender et voldsomt uheldigt, og ikke mindst forkert signal til, ja undskyld mig mit ordvalg, men især desideret fede! - Den slags forskning, kan selvfølgelig give perspektiv og forståelse - og leder iøvrigt i den retning vi er mange der har arbejdet i længe, nemlig den der ikke blot fokusere på "skab et kcalunderskud", eller "spis mindre, og lav mere", men OGSÅ på adfæren bag!

MEN og det er fandme et stort MEN: selvfølgelig kan man gøre noget ved sit problem hvis man er fed, det er der slet ingen tvivl om, at der så skal mere til end hvis man i starten var mindre fed, at det er svære, kræver mere, ikke er nemt, jamen sådan er det jo så bare, verden kan være lidt ond på det punkt nogen gange, og alt er ikke lutter lagkage - ingen har sagt alt skal være nemt og ligetil - MEN - signalet udadtil, bør selvfølgelig være, at det kan lade sig gøre, for det kan det! - De fede har ikke brug for flere undskyldninger for at det "ikke kan lade sig gøre" så de lige så godt kan købe nogle flere roulade kager i netto med chips til - jeg snakker ikke om alternative bedrageriske Lene Hanson løgne her, jeg snakker slet ikke løgne eller bedrag, men en realistisk, opmuntrende og motiverende vinkel, frem for det direkte modsatte - det er dybt forkasteligt!

Mvh

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share