polykrom

Medlemmer
  • Content count

    86
  • Joined

  • Last visited

About polykrom

  • Rank
    Medlem

Recent Profile Visitors

2,245 profile views
  1. Langt pokker i MOL

    Dengang jeg kørte flere kilometer og brugte flere penge på udstyr end jeg gør nu, sørgede jeg altid for at læse testene i Tour Magazin (mange af dem kunne/kan købes i løs værgt for 2 euro pr. test). Tour har efter min mening de absolut bedste tests af hjul; blandt andet fordi de bruger penge på at lave en test af stivheden i en rig. Road.cc og lignende sites synes jeg ikke har så gode tests...det er sjældent de har en negativ test, og som regel går testen ud på at en eller anden fyr kører rundt på dem i et par uger og siger at de er skam gode :-) Blandt engelsksprogede medier er cyclingtips klart bedst på tests og teknik (bedre end Velonews, der ellers har Lennart Zinn). Cyclingtips har hentet mange af de gode tech-skribenter, fx James Huang. Jeg kender nogle af hjulene, du nævner. Jeg er ellers glad for Mavic, men efter to Mavic-baghjul (samme model) der ikke kunne holde, købte jeg for tre år siden et sæt Fulcrum Racing Quattro. De er den billige udgave af de Fulcrum du nævner, men jeg er vildt glad for dem - de har holdt sig stive, kører snorlige og er nemme at træde op i fart. Jeg vejer HELT sikkert mere end 70 kilo :-), og har ikke mærket noget til manglende stivhed - tværtimod. Jeg har endnu ikke hørt om nogen, der ikke var tilfreds med stivheden i Bora. At navet er lavet i alu, burde heller ikke være et problem...mener du kassettehus når du skriver nav, og er du 100% sikker på at huset er lavet i alu på Boraerne? Fælles for Campagnolos og Fulcrums hjul (der tit er mere eller mindre ens, da Fulcrum er ejet af Campagnolo) er, at flangen i kranssiden er større for bedre stivhed. OG at fælgkanten er en anelse højere end på fx Mavics hjul. Det har ikke noget med Tubeless at gøre; sådan har det været så længe jeg kan huske - bare en afvejning af sikkerhed vs. lethed ved montering (og en totalt manglende standard, hvilket er en anden snak). Men her i husholdningen har vi pt. 3 cykler med Fulcrum, og det er altså ikke noget der på nogen måde gør det svært at montere dæk, vil jeg mene. FFWD er også gode og tit lidt billigere end Fulcrum og de andre "kendte" mærker, men har også ry for at være lidt bløde i det. Hvilket er vigtigt når man vejer lidt mere end gennemsnittet og træder mange flere watt end gennemsnittet, som du gør. For hvis fælgen giver efter, bliver egeren bøjet en lille-bitte smule på hver hjulomgang, og efter x antal hjulomgang betyder det typisk løse nipler og/eller sprungne eger. Først og fremmest ville jeg vente med at købe hjul. Sæsonen går mildest talt på hæld, og der er tit halv pris eller noget der ligner på udgående modeller. Og som flere har sagt, er hjul til fælgbremser ikke det hotteste, så du risikerer at købe for dyrt. Vent i hvert fald til efter Black Friday.
  2. Langt pokker i MOL

    Flere uafhængige tests har i øvrigt vist, at det giver ekstra friktion, hvis det mindste tandhjul kun er 10 tænder ift. 11, fordi kæden skal bugte sig så meget mere. 10 tænder er standard i dag, og Campagnolo har lige lanceret en gruppe med 9 tænder som mindste. I den anden ende af kassetten er 30, 34 og helt til 42 tænder noget der minder om standard på racer- og gravelcykler. Og jeg tænker lidt...hvad er EGENTLIG problemet med at have en forskifter på sin racer? Den vejer en brøkdel af de enorme kassetter man bruger på 1x systemer...til gengæld undgår man de ekstreme vrid og kan køre 53x11, som er ufatteligt mere effektivt end 50x10 eller 48x9. Og hvad koster en SRAM Eagle kassette egentlig? 300 euro for den almindelige...i Tyskland. Av av av. Det koster KASSEN at lave de store kassetter så de ikke vejer et kilo, fordi der er så meget materiale, der skal fræses væk. Skivebremser...ja, enig. Jeg ville HELT SIKKERT hellere køre Marmotte med skiver (uanset om det var varmt eller regnede), men til almindelig fladbane her i DK kan jeg ikke mærke den store forskel. Ud over at en cykel med skiver er tungere og mere kompliceret at reparere. Men skivebremser er en tabt sag, for alle cykelproducenterne har besluttet at det er det, der er fremtiden. Specialized, Cervelo, Trek, you name it...ingen topcykler kommer længere med fælgbremser som valgmulighed. Den gode nyhed er, at jeg snart tror at man kan købe hjul til fælgbremser til rigtigt gode priser :-). Både af nye og næsten nye, når folk får en ny cykel med skiver og ikke længere har noget at bruge de lækre hjulsæt til fælgbremser til noget.
  3. Motion i balance™

    Dengang du (og jeg selv) kørte ungdom, var der heller ikke alle de skifteramper på klingerne foran, som vi har i dag. Kæderne var også bredere og havde ikke de fiffige udformninger som gør, at de næsten beder om at tage fat på tandhjulet ved siden af. Man tænkte sig lidt mere om, før man skiftede gear! Til gengæld faldt kæden aldrig af :-) Så det er helt sikkert muligt at køre 1 x 11, 1 x 12 eller 1 x 13 (som Campagnolo er på vej med). Men det er nok bedst at køre med et 1 x system (kæde og tandhjul), der er beregnet til det. Og så er det omdiskuteret, om det rent teknisk er en god ide: En forskifter vejer og fylder muligvis mindre aerodynamisk end de (ret store) kassetter, mange har på når de kører 1 x. Og så har det vist sig, at det ift. kædefriktion er en dårlig ide at køre med en 10'er som mindste tandhjul bagpå...kæden skal simpelthen bugte sig for meget. ALT DET har ikke noget at gøre med det æstetiske indtryk, og cyklen du slog op er helt sikkert mega flot :-)
  4. Got legs?

    Hvis Mallorca var et land, var det stadig lukket. Sagt af en, der har været der 1000 gange, senest i juli før det lukkede ned. Med et smittetal på 125 pr. 100.000 på Mallorca de sidste 7 dage (ifølge New York Times' daglige opdatering) er vi langt forbi, hvad der er fornuftigt. Det handler ikke om regioner i Spanien men om at bruge sin fornuft...jeg ville ALDRIG tage dertil nu. Sorry. Bliver ens fødselsdag ikke lidt mindre vigtig, når man bliver voksen? Jeg er 10 år ældre end dig, men couldn't care less hvis vi skulle holde min fødselsdag en anden dag, fordi yngre medlemmer af familien hellere ville noget andet. (35 er heller ikke RIGTIGT rund, vel? :-)) Med det sagt: Go' fødselsdag og mega-flotte watt-tal. Godt gået! :-)
  5. Motion i balance™

    Hej Henrik. Hvad er det for en kæde, du har sat på? Jeg kan se du skriver guldkæde, men er det en KCNC eller KMC? For så er de kendt for sat skifte lidt dårligere end Shimano, SRAM og Campagnolo (jeg kører selv med en KCNC-kæde lige nu som et forsøg, hvor jeg også prøver voks som smøring, og kan skrive under på at den larmer lidt mere og skifter lidt dårligere en min normale kæde). Så måske er det ikke kransen, der er den største synder?
  6. Motion i balance™

    Jeg tog den fra din Strava - tak :-) Henrik
  7. Motion i balance™

    Fin tur! Og tydeligt, at du er i god form - 109 km med god snitfart i starten af april er godt gået. Jeg forestiller mig, at du startede med at køre vestpå? Turen kombinerer to af mine standard-ture...jeg har slået en del folder i området der ligger ned til Roskilde Fjord, men sjældent tænkt på at kombinere det med Strandvejen. Du har den ikke tilfældigvis som gps-fil, vel? :-)
  8. Motion i balance™

    Åh ja, de gamle kranse med kun 1 spring imellem - indbegrebet af en væddeløbscykel fra før verden gik af lave. Man var sej, hvis man kørte 13-18 dengang i firserne, hvor der var kommet sekskranse. Så det gjorde jeg selvfølgelig ;-) I dag ville jeg ikke turde udsætte de gamle knæ for det - man mosede noget mere over knoldene dengang, end man gør i dag.
  9. Langt pokker i MOL

    1.500 watt på toppen...er da også meget godt . Kæmpe respekt for dét fra ham, der ikke har været over 900 i denne sæson (yes, indbegrebet af dieselmotor)
  10. Motion i balance™

    For at køre sub-20 på Tyren på racer uden at ligge i læ skal man altså også holde kæden halvstram, så godt gået! Tager du den nye, dobbeltrettede cykelsti på vej op mod Ganløse? Det skal man jo, men jeg synes den gør turen NOGET langsommere. Både fordi jeg synes, det går hurtigere ude på vejen OG når man skal skifte tilbage over vejen (inkl. at kigge sig for), når man når til Ganløse og cykelstien ender. Så den cykelsti er lidt irriterende når det går stærkt , men stemningen mellem cyklister og bilister på Tyren er så dårlig, at jeg altid ender med at tage den alligevel - ingen grund til at puste til ilden. Men er det bare mig, der er dydsmønster?
  11. Motion i balance™

    Hej Henrik Du ved det helt klart bedst selv, men da jeg så din - i øvrigt utroligt flotte! - cykel tænkte jeg på, at din position er meget aggressiv. Helt generelt er jeg ikke overbevist om, at alle verdens cykelryttere pludselig har fået en mere smidig ryg og lænd end for bare 10 år siden, da slamthatstem gjorde sit indtog. For slet ikke at tale om for 20, 30 eller 40 år siden, da droppet mellem sadel og styr var MEGET mindre - og bukningerne til gengæld blev brugt mere end i dag, hvor folk som regel sidder oppe i bremserne (med strakte arme), også når det går stærkt. Og i hvert fald har jeg oplevet flere rygproblemer, det har været svært at slippe af med, blandt folk jeg kender. Position er jo for 99,9% af verdens cykelryttere (0,1% er Rohan Dennis :-)) et kompromis mellem aero, power og komfort/sundhed: Aero giver sig selv; power ift. at de fleste kan producere færre watt når de er krøllet sammen og komfort/sundhed er den enkeltes muligheder og begrænsninger, som igen er defineret af genetik, øvelser (fx core og yoga) - og alder. Så det er helt individuelt, og sikkert ikke relevant for dig, men måske en overvejelse værd? Kan man evt. vende frempinden om, så den peger lidt opad, i en periode - så kan du se, om det betyder noget som helst? Bortset fra det er det en IMPONERENDE indsats, du lægger for dagen på cyklen i år - tit på ruter, som jeg selv tænker at jeg skal genbesøge ;-)
  12. Motion i balance™

    Hvis man var hardcore, og bare kørte rundt på Fyn, var 13-18 bagpå sagen. 42-53 foran var det mest almindelige, men en rigtig cykelrytter havde selvfølgelig 45-53.. Meeeen det var barskt og gav nok også lidt for lav kadence op ad bakkerne ift. hvad der var sundt for knæene. Så 13-21 eller 13-23 (husker ikke 13-22?) var nok mere almindeligt. Ift 1 x 11 eller 1 x 12, som det hedder når man dropper forskifteren, er jeg heller ikke solgt. Hvad er pointen?? Mindre vægt? Næh, det KAN det ikke være, for de enorme kranse der sidder på for at give de lave gear vejer jo mere. Aerodynamik har også været nævnt...men ikke så få kører jo med en chain catcher i stedet for forskifteren, så det er vist ét fedt. Og så er der en række tests der peger på, at 48 x 10 (10 er tit mindste tandhjul på kassetten for at få de høje gear dækket ind) fører til større friktion og slid i transmissionen end 53 x 12, fordi kæden skal vride sig mere for at komme omkring en 10'er end en 12'er. Det er jo præcis for at undgå kædevridet, at dem der har råd begynder at køre med de nye pulleys med kæmpestore pulley wheels. James Huang fra Cyclingtips, efter min mening den bedste tech-skribent, er en af dem der har gjort opmærksom på dét.
  13. Motion i balance™

  14. Langt pokker i MOL

    Det er nu en meget gængs regel i cykelklubber, tror jeg. Det kniber mange steder med at få de frivillige til at melde sig, og hvis man er medlem skal man mindst én gang om året tage en tørn. Typisk er det jo at stå 3-4 timer med et flag - det er til at overskue, og til at planlægge sig ud af, nu hvor det kun er én gang på et år :-)