polykrom

Medlemmer
  • Content count

    77
  • Joined

  • Last visited

About polykrom

  • Rank
    Medlem

Recent Profile Visitors

1,393 profile views
  1. Motion i balance™

    For at køre sub-20 på Tyren på racer uden at ligge i læ skal man altså også holde kæden halvstram, så godt gået! Tager du den nye, dobbeltrettede cykelsti på vej op mod Ganløse? Det skal man jo, men jeg synes den gør turen NOGET langsommere. Både fordi jeg synes, det går hurtigere ude på vejen OG når man skal skifte tilbage over vejen (inkl. at kigge sig for), når man når til Ganløse og cykelstien ender. Så den cykelsti er lidt irriterende når det går stærkt , men stemningen mellem cyklister og bilister på Tyren er så dårlig, at jeg altid ender med at tage den alligevel - ingen grund til at puste til ilden. Men er det bare mig, der er dydsmønster?
  2. Motion i balance™

  3. Motion i balance™

    Hej Henrik Du ved det helt klart bedst selv, men da jeg så din - i øvrigt utroligt flotte! - cykel tænkte jeg på, at din position er meget aggressiv. Helt generelt er jeg ikke overbevist om, at alle verdens cykelryttere pludselig har fået en mere smidig ryg og lænd end for bare 10 år siden, da slamthatstem gjorde sit indtog. For slet ikke at tale om for 20, 30 eller 40 år siden, da droppet mellem sadel og styr var MEGET mindre - og bukningerne til gengæld blev brugt mere end i dag, hvor folk som regel sidder oppe i bremserne (med strakte arme), også når det går stærkt. Og i hvert fald har jeg oplevet flere rygproblemer, det har været svært at slippe af med, blandt folk jeg kender. Position er jo for 99,9% af verdens cykelryttere (0,1% er Rohan Dennis :-)) et kompromis mellem aero, power og komfort/sundhed: Aero giver sig selv; power ift. at de fleste kan producere færre watt når de er krøllet sammen og komfort/sundhed er den enkeltes muligheder og begrænsninger, som igen er defineret af genetik, øvelser (fx core og yoga) - og alder. Så det er helt individuelt, og sikkert ikke relevant for dig, men måske en overvejelse værd? Kan man evt. vende frempinden om, så den peger lidt opad, i en periode - så kan du se, om det betyder noget som helst? Bortset fra det er det en IMPONERENDE indsats, du lægger for dagen på cyklen i år - tit på ruter, som jeg selv tænker at jeg skal genbesøge ;-)
  4. Motion i balance™

    Hvis man var hardcore, og bare kørte rundt på Fyn, var 13-18 bagpå sagen. 42-53 foran var det mest almindelige, men en rigtig cykelrytter havde selvfølgelig 45-53.. Meeeen det var barskt og gav nok også lidt for lav kadence op ad bakkerne ift. hvad der var sundt for knæene. Så 13-21 eller 13-23 (husker ikke 13-22?) var nok mere almindeligt. Ift 1 x 11 eller 1 x 12, som det hedder når man dropper forskifteren, er jeg heller ikke solgt. Hvad er pointen?? Mindre vægt? Næh, det KAN det ikke være, for de enorme kranse der sidder på for at give de lave gear vejer jo mere. Aerodynamik har også været nævnt...men ikke så få kører jo med en chain catcher i stedet for forskifteren, så det er vist ét fedt. Og så er der en række tests der peger på, at 48 x 10 (10 er tit mindste tandhjul på kassetten for at få de høje gear dækket ind) fører til større friktion og slid i transmissionen end 53 x 12, fordi kæden skal vride sig mere for at komme omkring en 10'er end en 12'er. Det er jo præcis for at undgå kædevridet, at dem der har råd begynder at køre med de nye pulleys med kæmpestore pulley wheels. James Huang fra Cyclingtips, efter min mening den bedste tech-skribent, er en af dem der har gjort opmærksom på dét.
  5. Motion i balance™

  6. Langt pokker i MOL

    Det er nu en meget gængs regel i cykelklubber, tror jeg. Det kniber mange steder med at få de frivillige til at melde sig, og hvis man er medlem skal man mindst én gang om året tage en tørn. Typisk er det jo at stå 3-4 timer med et flag - det er til at overskue, og til at planlægge sig ud af, nu hvor det kun er én gang på et år :-)
  7. Langt pokker i MOL

    Den er HELT VILDT FLOT - stort tillykke med den :-). Er det en af de gamle landsholdsrammer? Menøh, det forpligter næsten, gør det ikke Gregers? Du har jo helt tydeligt niveauet, både form og teknik, til at køre med i løb, og nu har du også cyklen
  8. Got legs?

    Godt kørt :-) Du har haft en del ekstra vindmodstand, hvis du har haft halen på hjelmen op hele vejen. Hvis du kun vil kigge ned a la Dumoulin, skal du nok købe en af de hale-fri hjelme.
  9. Langt pokker i MOL

    Hvor er det en fornøjelse at læse, Gregers!
  10. Got legs?

    Enig i det med positionen. Men vær opmærksom på, om du kan træde lige så mange watt, når du kommer længere ned. Og Kermit for faen...hvordan kan man køre en licens-enkeltstart uden at tape ventilhullet i pladehjulet til? Man har ALTID en rulle sort gaffa liggende i løbstasken. Jeg kommenterede ikke på det i sidste uge, men jeg synes du skal overveje at rykke ned i C. Du har det for svært i B, og det skal jo være sjovt! Og så er det ingen skam at rykke ned; det er du jo heller ikke den eneste, der har gjort. B er ikke et homogent felt, men der er mange B-ryttere, der kan køre virkelig stærkt og er tæt på A. Så rykkene går virkelig i bund, og det er spørgsmålet, om det er realistisk, at du kommer til at køre i den sjove ende af feltet inden for en realistisk tidshorisont.
  11. Got legs?

    Køges løb er stort set fladt, og de lover ingen vind lørdag formiddag. Så jeg tror, det er et rigtigt godt løb at lægge ud med; mit gæt er at mange klasser vil komme semi-samlet til mål, og det er vist noget der passer dig godt, ikke?
  12. Vejen mod elite cykling

    Det er sindssygt flot, at du kom på skamlen i dag. Tillykke!
  13. Langt pokker i MOL

    Nu er der jo forskel på cykelklubber...og uden at sige noget grimt om nogen er Hvidovre nok en af de klubber i Københavnsområdet, der er kendt for at have flest brøleaber a la dem, du beskriver. Selv om der bestemt også er flinke folk imellem. Jeg har flere gange tænkt på, at kombien med Hvidovre og dig - mr. Gentleman - ikke var det bedste match i verden. Har du overvejet ABC? Det virker som en rigtigt god klub. Udfordringen med ABC er måske transporten til og fra deres træninger. Det ved jeg ikke nok om, men det synes jeg du har skrevet noget om på et tidspunkt. Og ellers er der jo kommet en del nye klubber til de sidste ti år. Jeg har ikke overblik over dem alle...CC Grøndal tror jeg ikke kører stærkt nok til dig, men der er en masse andre, som kombinerer det sociale med at træde lidt til en gang imellem.
  14. Langt pokker i MOL

    Hej Gregers Du skal da HELT sikkert prøve licens. Du har jo alle de kvaliteter der skal til, og med din spurtstyrke vil du kunne køre med om de sjove placeringer. Og så skylder du sig selv at tage til træning i et par andre klubber. Du er alt for dygtig og flittig med din træning til at trille rundt i træningssamlinger, hvor du enten ikke føler dig tilpas (HCK licens) eller klart er på et højere niveau end de andre (HCK motion). Jeg er enig med Henrik i, at ABC er en god klub. De har et godt niveau og har en helt anden kultur end HCK. Det tror jeg faktisk alle klubber har; HCK er godt nok lidt specielle . FBL er også en mulighed der vil kunne give dig meget, så dem skal du også prøve.
  15. Vejen mod elite cykling

    Ja, jeg så godt resultaterne i går. Der er sgu da smæk på i B i år, må man sige. Godt kørt :-). At Guldkysten kører en mærkelig taktik, er vist set før Du slår til næste gang. Skal du køre Slagelse eller Ringsted? Slagelses rute er vel efterhånden blevet en semi-klassiker, og opløbet er fantastisk til at skille fårene fra bukkene.