Store muskelgrupper


Run100
 Share

Recommended Posts

Hej hvad er jeres erfaringer

Jeg har aldrig trænet ben, jeg har altid ment de var ok store (fra fodbold). Men har jeg hørt at ved træning af de store muskler (bryst ben, ryg) frigives der mere "væksthormon" i kroppen, dvs. at ved at begyndet at træne ben vil jeg kunne øge mit BP osv.

Jeres erfaringer????

Link to comment
Share on other sites

Ren genitisk vil kroppen sætte en begrænsning for udviklingen af din overkrop, hvis du kun træner denne. En begrænsning for udvikling af muskler vil der jo altid være, men du vil møde denne grænse meget før, hvis du ikke træner alle kroppens muskler.

Kroppen vil genetisk helst havde ligevægt/harmoni. Hvis vi forestillede os, at du f.eks. kun trænede den højre del af kroppen, så vil det ikke være muligt at skabe en højre side der lignede Arnold’s, og en venster halvdel der er tynd som en ”stiknarkomans”. Kroppen vil simpelthen ikke være med til denne ubalance.

Det er muligt at skabe en begrænset forskel. En tennisspiller der udelukkende bruger f.eks. højre hånd hele tiden, har en højrehånd der er noget mere muskuløs en den venstre, men fedtprocenten i hhv. højre og venstre arm er den samme for en tennisspiller. Det er genetisk bestemt, hvorfra kroppen først skal hente energi fra sine fedtdepoter. Men det er en helt anden “historie”.

Hvis du deler din krop på den anden led (overdel/underdel), altså kun træner din overkrop, vil denne egenskab også være gældende, men dog ikke så udpræget som hvis du deler kroppen på den anden led, altså højre/venstre.

Jeg mener at det vil altid være en fordel at træne hele kroppen. Det med "frigivelse af mere hormon" ved jeg ikke så meget om, men har dog hørt snak om dette, men måske en anden kan svare på det.

Link to comment
Share on other sites

En lille tilføjelse til det lykke er inde på. Han snakker om forskellige balancer i kroppen. Jeg faldt engang over en undersøgelse, som viste at folk som havde brækket armen, havde mindre atrofi i den brækkede arm´s muskler, hvis de trænet den raske arm hårdt og tungt. Åbentbart er der alligevel en vis crossover effekt. Hvis man træner den ene side af kroppen, så vil det have en inddirekte effekt på den anden side (hvis man skal tro undersøgelsen).

Der er mange undersøgelser som viser at squat, dødløft og benpres har en dramatisk effekt på frigørelsen af testosteron og væksthormon. Det er indlysende at denne stigning vil have en kraftig effekt på muskeludviklingen i hele kroppen. Jeg læste engang en artikel, som henviste til en russisk undersøgelse. Undersøgelsen konkluderede at tung squat træning, bidragede til en meget stor procentdel af den masse man kunne opbygge på overkroppen (kan ikke huske hvor meget det var). Derfor vil folk som træner tungt squat og dødløft have meget lettere ved at blive stor i overkroppen end folk som kun træner overkrop.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share