smagsoptimering af hjemmelavet proteinbar


MaxPower
 Share

Recommended Posts

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så blev version 3.0 en realitet

Protein/energi-bar version 3.0 aka "Den sunde kage"

Ingredienser

160g choko proteinpulver

7dl havregryn (ca 300g)

½ L skummetmælk

2 bananer (170g)

100g hasselnødder

2 æg

3 ts bagepulver

½ ts salt

4 ts kanel

3 ss SØD eller andet varmestabilt sødemiddel

2 ss olie

1 ts vaniljesukker

Fremgangsmåde

Blend bananerne i mælken eller mos dem med en gaffel (uden mælk), det giver også god håndtræning.

Hak nødderne

Hæld det hele sammen

Rør til massen er ensartet

hæld i et passende størrelse fad, cirka 25x30cm, foret med bagepapir

Bag i forvarmet ovn i 40 min ved 175 grader

Total energiindhold:

209g protein

304g kulhydrat

116g fedt

fordelt i 1400g kage

Procentfordeling cirka 27/39/34

Energi pr 100g:

15g prots

22g carbs

8g fats

220kcal

Det er nok lidt misvisende at kalde det en proteinbar efterhånden - derfor kalder jeg den nu "den sunde kage" ;)

Vil man undgå noget af fedtet tror jeg uden problemer æggeblommerne og olien kan udelades, evt lidt færre nødder. Gør man det, bruger 80g nødder og fjerner den ene banan også ender procentfordelingen på omkring 31/43/25 og fedtindholdet pr 100g bliver 6g

I min log hører jeg dog skumle rygter om at valleprotein "denaturerer" (optagelsen bliver ringere) ved høje temperaturer i ovn, men om 175 grader er nok til det er der ikke svaret på endnu :unsure:

Selvom der kom mere sød, kanel og vaniljesukker i, synes jeg det er svært at smage væsentlig forskel, men nødderne giver helt sikkert noget ekstra.

Link to comment
Share on other sites

I min log hører jeg dog skumle rygter om at valleprotein "denaturerer" (optagelsen bliver ringere) ved høje temperaturer i ovn, men om 175 grader er nok til det er der ikke svaret på endnu 

whey denaturerer jo det øjeblik det rammer mavesyren alligevel, så jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem :)

Link to comment
Share on other sites

MaxP- er det et problem med sukker? Ellers ville jeg da hakke noget sukker i i stedet for sødemiddel. Det gir som regel et bedre resultat.

PS. som -Anders- tvivler jeg også på at der skulle være noget problem med at proteinerne har været i ovnen.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om det ligefrem er et problem med sukker, men meningen var jo at kagen helst skulle laves af ingredienser med lidt højere ernæringsmæssig kvalitet end sukker ;)

Hvor meget vil du i så fald mene man skulle bruge i den konkrete opskrift?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan forholder alle jer kagebagere til æg og salmonella?

For man skal være opmærksom på at kagen givetvis ikke bliver tilstrækkelig varm til at slå eventuelle salmonella-bakterier ihjel.

Selv dyppede jeg æggene ned i kogende vand 10 sek, så jeg i det mindste slog evt. salmonella-bakterier på overfladen ihjel. Men er det en sikker fremgangmåde?

- Og forøvrigt så smagte den super-godt. Og den bliver endnu bedre hvis man tager nogle halve pærer i siruplage fra dåse og spiser til. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Såfremt det er valleprotein i bruger smider i pengene ud af vinduet. Den type protein tager kraftig skade af varmebehandlingen. -Anders- har ret i at der også sker en denaturering af proteinet i mavesækken, men dette er en del af fordøjelsesprocessen og kan ikke på nogen måde sammenlignes med de skader der sker på proteinet ved varmebehandlingen. Men såfremt i er tvivlende over for dette faktum kan i jo blot prøve at kigge på prisforskelene på valle der er fremstillet uden kraftig varmebehandling og det der er fremstillet med en kraftig varme behandling. Årsagen til denne prisforskel kan findes i den ernæringsmæssige værdi i de to forskelige produkter. Ifølge Dairy Processing Handbook begynder denatureringen af valleproteinet allerede ved en tempratur på 65 grader celsius og denatureringen er næsten total ved en varmebehandling på 15-20 minuter ved blot 90 grader celsius. Derfor anbefales en yderst moderat varmebehandling, samt ionbytning, ultrafiltrering eller nanofiltrering til fremstilling af "diet food" såsom pulverføde til menesker.

Det andet protein i mælk, kasein denaturere derimod ikke ved varmepåvirkning medmindre dette sker udenfor en normal pH-værdi. Så køb jer istedet noget kasein til jeres bagværk. :)

Link to comment
Share on other sites

Nogen der har forsøgt sig med kassein i kager? Har hørt at det skulle være besværligt at blande som shakes.

Det er ganske rigtigt ikke så letopløsligt som valle, men en tur i en shaker kan nu sagtens klarer det. Inden valleprotein blev populært i BB-kredse for 10-12år siden var kasein og/eller æggeprotein det mest brugte. :)

Link to comment
Share on other sites

kasein virker ikke lige som det letteste at opdrive :unsure:

Fandt dog æggeprotein et sted.

Bruger man det i kagen skal der helt sikkert noget kakao-pulver af en art med i også. Jeg synes jeg kan huske at Snoopy nævnte en fedtfattig udgave fra aldi - vist nok ;)

Link to comment
Share on other sites

Såfremt det er valleprotein i bruger smider i pengene ud af vinduet. Den type protein tager kraftig skade af varmebehandlingen. -Anders- har ret i at der også sker en denaturering af proteinet i mavesækken, men dette er en del af fordøjelsesprocessen og kan ikke på nogen måde sammenlignes med de skader der sker på proteinet ved varmebehandlingen. Men såfremt i er tvivlende over for dette faktum kan i jo blot prøve at kigge på prisforskelene på valle der er fremstillet uden kraftig varmebehandling og det der er fremstillet med en kraftig varme behandling. Årsagen til denne prisforskel kan findes i den ernæringsmæssige værdi i de to forskelige produkter. Ifølge Dairy Processing Handbook begynder denatureringen af valleproteinet allerede ved en tempratur på 65 grader celsius og denatureringen er næsten total ved en varmebehandling på 15-20 minuter ved blot 90 grader celsius. Derfor anbefales en yderst moderat varmebehandling, samt ionbytning, ultrafiltrering eller nanofiltrering til fremstilling af "diet food" såsom pulverføde til menesker.

Det andet protein i mælk, kasein denaturere derimod ikke ved varmepåvirkning medmindre dette sker udenfor en normal pH-værdi. Så køb jer istedet noget kasein til jeres bagværk. :)

Selv om proteinet denaturerer, kan det jo godt være at kroppen kan optage det. Aminosyrerne er der jo stadigvæk. Men den hurtige optagelse, som valle normalt giver, får man selvfølgelig ikke.

Jeg har prøvet at bage med casein, men det er meget besværligt at blande. Jeg får store klumper i dejen.

Link to comment
Share on other sites

Nogen der har forsøgt sig med kassein i kager? Har hørt at det skulle være besværligt at blande som shakes.

Det er ganske rigtigt ikke så letopløsligt som valle, men en tur i en shaker kan nu sagtens klarer det. Inden valleprotein blev populært i BB-kredse for 10-12år siden var kasein og/eller æggeprotein det mest brugte. :)

Det klistrer sammen, med mindre væsken er varm.

Hvad koster sårn noget ?

Så vidt jeg husker var det omkring 60 kr. kiloet.

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

Selv om proteinet denaturerer, kan det jo godt være at kroppen kan optage det. Aminosyrerne er der jo stadigvæk. Men den hurtige optagelse, som valle normalt giver, får man selvfølgelig ikke.

Lige netop valleprotein tager stor skade af varmepåvirkningen i en ernæringsmæssig sammenhæng. Hvilken type kasein er det du har? Du skal have det der hedder kaseinat, det er fremstillet på en måde så det giver god opløselighed.

Link to comment
Share on other sites

Selv om proteinet denaturerer, kan det jo godt være at kroppen kan optage det. Aminosyrerne er der jo stadigvæk.  Men den hurtige optagelse, som valle normalt giver, får man selvfølgelig ikke.

Lige netop valleprotein tager stor skade af varmepåvirkningen i en ernæringsmæssig sammenhæng. Hvilken type kasein er det du har? Du skal have det der hedder kaseinat, det er fremstillet på en måde så det giver god opløselighed.

Det er calcium-kaseinat. Man kan også få natrium-kaseinat som måske er lettere opløseligt, men natrium i større mængder er ikke sundt.

Link to comment
Share on other sites

Lige netop valleprotein tager stor skade af varmepåvirkningen i en ernæringsmæssig sammenhæng.

Ja, men har du noget der beskriver at det er et problem at optage?

Som sagt bliver proteiner alligevel skildt ad i maven og tyndtarmen inden de absorberes.

Link to comment
Share on other sites

Det der kan være snak om der sker er, at proteiner denatuterer, det vil sige ændrer form, på en sådan måde at de er uoptagelige for mennesker.

PS. men det ville være fedt at se noget konkret om det.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Det der kan være snak om der sker er, at proteiner denatuterer, det vil sige ændrer form, på en sådan måde at de er uoptagelige for mennesker.

PS. men det ville være fedt at se noget konkret om det.

Det skal vel lige med at man godt kan optage nogle denaturerede proteiner. I kogt æg er proteinet denatureret, men det hindrer så vidt jeg ved ikke optagelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share