smagsoptimering af hjemmelavet proteinbar


MaxPower
 Share

Recommended Posts

MaxP's barer er heller ikke til efter træning hvis jeg har forstået det korrekt :)

De er beregnet til at indtage i løbet af dagen da han er Postbud? og derfor har svært ved at indtage nok proteiner og kulhydrater mens han cykler rundt :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg skal have et eller andet til at have med på min tur som har en nogenlunde fornuftig ernæringsmæssig sammensætning og som gerne skulle give lidt mæthed.

At fylde barene godt op med sukker tjener BESTEMT ikke til det formål.

Ønsker man et højt insulinrespons lige efter træning vil en bar af denne sammensætning - sukker eller ej - være et dårligt valg.

Når du så dertil ligger at jeg pt forsøger at cutte, vil det igen være en dårlig ide at tilsætte næringsforladt sukker til diæten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Aspartam består af to aminosyrer. De spaltes ved opvarmning og giver ingen sød smag længere.

Aspartam indeholder aspartam :lol: Ellers kaldes det også nutrisweet.

De andre kunstige sødemidler på markedet er acesulfam-k, cyklamat, sakkarin, thaumatin og neohesperidin DC. Thaumatin er heller ikke varmestabilt. Sakkarin ændrer smag ved kogning, men jeg tror ikke det ændrer smag ved bagning.

Link to comment
Share on other sites

:4jumpy:

jamen, det er jo simpelthen FANTASTISK :firebounce:

Protein/energi-bar version 2.0

Ingredienser

150g choko proteinpulver

7dl havregryn (ca 300g)

½ L skummetmælk

2 bananer (medium i størrelsen)

2 æg

3 ts bagepulver

½ ts salt

3 ts kanel

2 ss SØD eller andet varmestabilt sødemiddel

2 ss olie

Fremgangsmåde

Blend bananerne i mælken

hæld resten sammen

rør til massen er ensartet

hæld i et passende størrelse fad, cirka 20x25cm, foret med bagepapir

Bag i forvarmet ovn i 40 min ved 175 grader

Total energiindhold:

190g protein

305g kulhydrat

62g fedt

Procentfordeling cirka 30/50/20

Pr bar (hvis den deles i 8). Hver bar vejer små 200g:

24g prots

38g carbs

8g fats

320kcal

OG SÅ SMAGER DEN KANON :w00t:

Rigtig lækker konsistens, dejlig svampet i det og en god smag af banan.

Bananerne skyder kulhydratindholdet noget op ift før, men det kan jeg bestemt ikke se noget problem i. Faktisk er det vel rigtig udmærket ernæringsprofil :)

prøv det, prøv det :bigsmile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg spørg måske lidt dumt nu, men kan protein pulveret ikke tage skade at blive bagt? Jeg mener i hvert fald at have læst på nogle af mine protein pulver bøtter at det ikke må udsættes for ekstrem varme og skal opbevares ved stuetemperatur.

Er det noget specielt protein pulver beregnet til bagning i bruger, eller kan ganske almindelig whey protein bruges?

Det lyder ellers virkeligt lækkert med de barer, jeg skal vidst til at bage snart :)

Link to comment
Share on other sites

Hennestar: Hvis du ikke har tilføjet SØD, kan jeg godt forstå at kagen ikke smager af særligt meget.

Du kan læse tilbage tidligere i denne tråd, at jeg faktisk for nogle måneder siden prøvede samme opskrift uden SØD - og det smagte ikke særligt godt.

Tilføj SØD næste gang, og så skal du se en kage der spiller max! ;)

Link to comment
Share on other sites

mmmmm smager stadig godt.

200g pr bar var dog lige overdrevet nok, 150g er nok mere passende hvis man hakker den i 8 lige store stykker.

Energiindholdet pr 100g er:

14g prots

22,5g carbs

4,5g fedt

Jeg tror bestemt ikke den ville tage skade af lidt mere kanel, sødemiddel og nogle hakkede nødder - ca 50-100g forestiller jeg mig. Lyder det passende?

Det bliver næste gang. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Nejda MaxP hvis du smider en masse rosiner i istedet vil den ikke være lige så sund men man kan få den mere kompakt. så man er fri for at spise så meget hihi

only one way to find out :bigsmile:

Nu er jeg ikke kageekspert, men jeg tror altså rosiner har lidt andre "kage-mæssige" egenskaber end havregryn, hehe

Link to comment
Share on other sites

kunne også godt tænke mig at vide ligesom jones om proteinet ikke kan tage skade ved den kraftige opvarmning i ovnen...??

og så lige nogle spørgsmål til opskriften..:

er der nogle problemer ved at anvende mere protein pulver end angivet..f.eks. dobbelt så meget...??

kan man ikke bruge vanmiliesukker som sødemiddel...??

Link to comment
Share on other sites

Proteinet i mælk, kød osv tager ikke skade af at blive varmet i ovnen, det gør proteinen i proteinpulver heller ikke.

Bruger du mere pulver vil det nok ændres kages konsistens, men prøv og fortæl om resultatet.

Vaniljesukker kan vel sagtens bruges :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det lyder spændende med de hjemmelavede proteinbarer, godt i vil eksperimentere for mig.. hehe..

Jeg reger også selv med at prøve at lave nogle, selvom jeg ikke har bagt siden jeg havde hjemmekundskab i 6. klasse, men det skal nok blive sjovt.. Hehe..

Keep up teh go0d bakinG!

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg også prøvet opskriften, jeg smed dog nogle rosiner i, hvilket var en succes. Næste gang vil jeg prøve med æbler, kan godt forestille mig at det er perfekt især sammen med kanel, hvilket der også skal mere af i næste gang. Mine proteinbarer/kage var dog allerede færdig efter 25 min. men det skyldes nok min fucked op ovn :angry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share