Vægttab


Alva
 Share

Recommended Posts

Hej Alle.

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber ar der er nogen der kan hjælpe mig med.

Jeg har siden september forsøgt at tabe mig, ved kun at indtage 12-1500 kcal om dagen. Det er også lykkedes et godt stykke hen af vejen, men de sidste to-tre kilo vil bare ikke af!

Ud over mit lave kcal-indtag, har jeg et ret højt aktivitetsniveau: Styrke 3 gange om ugen, løb 4 gange om ugen og en enkelt omgang svømning. Derudover kan der godt snige sig en ekstra omgang cardio ind hist og her.

Spørgsmålet er så: Hvorfor taber jeg mig ikke?

Det er fuldstændig udelukket at skære mere ned på kosten, så jeg ved ikke om det er mere motion der skal til?

Er min forbrænding der er gået fuldstændig i stå, fordi jeg spiser for lidt, eller?

Der er et par stykker som har skrevet i min log, at grunden til at jeg ikke taber mig er, at jeg spiser for lidt. Jeg synes ikke det lyder særlig logisk?

Er der nogen der har forslag til hvad jeg kan gøre, ville jeg blive meget glad :smile:

- Alva, som er meget fortvivlet :crybaby:

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle.

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber ar der er nogen der kan hjælpe mig med.

Jeg har siden september forsøgt at tabe mig, ved kun at indtage 12-1500 kcal om dagen. Det er også lykkedes et godt stykke hen af vejen, men de sidste to-tre kilo vil bare ikke af!

Ud over mit lave kcal-indtag, har jeg et ret højt aktivitetsniveau: Styrke 3 gange om ugen, løb 4 gange om ugen og en enkelt omgang svømning. Derudover kan der godt snige sig en ekstra omgang cardio ind hist og her.

Spørgsmålet er så: Hvorfor taber jeg mig ikke?

Det er fuldstændig udelukket at skære mere ned på kosten, så jeg ved ikke om det er mere motion der skal til?

Er min forbrænding der er gået fuldstændig i stå, fordi jeg spiser for lidt, eller?

Der er et par stykker som har skrevet i min log, at grunden til at jeg ikke taber mig er, at jeg spiser for lidt. Jeg synes ikke det lyder særlig logisk?

Er der nogen der har forslag til hvad jeg kan gøre, ville jeg blive meget glad :smile:

- Alva, som er meget fortvivlet :crybaby:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes heller ikke det lyder logisk at du ikke taber dig fordi du spiser for lidt.

Du tager på hvis du er i energioverskud og taber dig hvis du er i energiunderskud. Basta!

Men at du har et energiforbrug på bare 1500 kcal. synes jeg lyder af lidt. Som du selv skriver har du et ret højt aktivitetsniveau (hurtigt vurderet i din log).

Faktum er dog at dit energforbrug er lavere når du indtager meget lidt energi. Men hvis du i stedet for at indtage 1500 kcal. indtog 2000 kcal. kan jeg dog ikke forestille mig at dit energiforbrug vil øges med 500 kcal.

Hvor lang tid har du ligget stille med et energiindtag på 1500 kcal?

Link to comment
Share on other sites

Der er et par stykker som har skrevet i min log, at grunden til at jeg ikke taber mig er, at jeg spiser for lidt. Jeg synes ikke det lyder særlig logisk?
Du tager på hvis du er i energioverskud og taber dig hvis du er i energiunderskud. Basta!

Sidstnævnte er rigtigt, men det er en forsimpling af en kompliceret sandhed, som ingen - selv ikke de mest hardcore forskere på området - kan forklare til fulde.

Ens ligevægtsindtag tilpasser sig det aktuelle kcal indtag. Fødens thermogenetiske effekt, fx, er godt belyst.

Adaptiv thermogenese er ikke særlig velkendt eller redegjort for, og nogen vil sikkert hævde at noget sådant ikke findes. Muligvis sker der ændringer i basalstofskiftet som respons på længere tids kcal-deprivation (thyroideahormoners effekt falder, insulinresponset stiger vha receptorreguleringer, som pt ikke måles ved undersøgelser) - vældig fint som overlevelsesmekanisme, men en byld bagi, hvis man gerne vil vride det sidste fedt af.

Hvis jeg var dig (nu er jeg mig selv, og jeg har gjort følgende:) så ville jeg beregne ligevægtsindtaget med alt det idræt du foretager dig - det kunne fx være 2800 kcal - , og så langsomt (over et par uger - en måned) arbejde kcal indtaget op til noget, som ligger 500 kcal under dette i døgnet. Det giver dig 1000 kcal ekstra at smovse for :tongue:

Du har garanteret styr på alt med med hurtige og langsomme kulhydrater osv osv.

Pas på med de hurtige, da din insulinfølsomhed sikkert er i top efter den lange sulteperiode. Kun efter træning sammen med valleprotein - ellers langsomme resten af døgnet. Prøv evt en P/K/F energifordeling som hedder 30-40-30.

Det virker fint for mig (lidt for fint, da jeg gik ned på 2250 kcal). Jeg er totalt stillesiddende, når jeg ikke lige træner.

Det er lidt svært at redegøre for evidensen bag ovenstående, eftersom der ingen evidens er. Litteraturen beskæftiger sig mest med udskillelsen af diverse stofskiftehormoner, ikke med deres receptorer. Men sidstnævnte reguleres ligesåvel som hormonerne :smile:

Link to comment
Share on other sites

At lægge sig på et helt fast kalc indtag kan godt være en dårlig ide. din krop er utroligt hurtig til at finde ud af hvad den får at arbejde med og siden tilpasse sig det niveau at kalc den får. en slags flex diæt er en god ide - synes jeg - hvor du kører op og ned i dit indtag af kalc. Jeg har selv ret gode erfraringe med den slags diæt når jeg har prøvet at smide kg :cooldance:

En anden god ide kan være at fokusere på dit indtag af vand. Skru forbruge af vand helt i top, da det hjælper alle vitaminer osv. med at komme rundt i kroppen. Vand har samtidig en udrensende effekt på dit system. Vær opmærksom på, at du får mange fibre så der er gang i tarmene. Det er vigtigt med godt fungerende tarme - da det er deromkring fordøjelsen forgår. :4mewantfood:

Ellers er det sq bare hænge i.. de skal nok give op de sidste kg.. men de er altid mere genstridige end de første kg.. de sidder hårdt.. :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder spændende, AF.

Kan du anbefale noget litteratur os lægfolk kan læse omkring emnet?

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke noget specifikt i relation til vægttab (der er ikke viden nok på området, tror jeg).

Hormon/receptor fysiologi beskrives udemærket i fx Ganong's Medical physiology, men selv slidsomme stud.med'er finder den ret tung :smile:

Ellers kommer nogen af John Berardis artikler ind på emnet - her findes også en detaljeret beregningsmodel til ligevægtsstofskifte (kræver man kender sin fedtprocent nogenlunde).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du indtager 1200 kcal om dagen taber du dig, også om det så er samme indtag hver dag, ellers er der noget galt

Hr. kirchebrandt- Skal lige finde noget matriale til dig når jeg blir mere frisk. Eventuelt præciser hvad du gerne vil se eller send en pm.

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis. Kroppen kan faktisk hvis man har haft en stort kalorie underskud i længere tid gå i "sultemode". Det eneste du kan prøve er at spise måske 1700KCAL feks mandag og tirsdag og så prøve med de 1200 igen (selvom 1200 lyder meget lavt).

Jeg kan anbefale at man læser "Burn the fat feed the muscle" som har beskrevet dette som zigzag metoden (er næsten færdig med den og kan varmt anbefale den). Jeg havde nemlig selv samme problem og blev ved med at sætte min kalorie underskud ned hvilket kun resulterer i tab af muskler eller intet resultat.

Link to comment
Share on other sites

WarMonger ->

Mange tak for linket. Jeg har løbet siden i gennem og har lidt svært ved at sortere hvad der er PR og hvad der er videnskabeligt baseret.

Hvis du på et tidspunkt har overskud, tid og lyst, ville det være kærkomment hvis du kunne komme med en anmeldelse af bogen og dens principper. Hvad mener du er det unikke i hans fremgangsmåde, hvor ser du svaghederne i hans præsentation (med MOL-viden in mente) etc.

Mvh,

AxBard

Link to comment
Share on other sites

WarMonger ->

Mange tak for linket. Jeg har løbet siden i gennem og har lidt svært ved at sortere hvad der er PR og hvad der er videnskabeligt baseret.

Hvis du på et tidspunkt har overskud, tid og lyst, ville det være kærkomment hvis du kunne komme med en anmeldelse af bogen og dens principper. Hvad mener du er det unikke i hans fremgangsmåde, hvor ser du svaghederne i hans præsentation (med MOL-viden in mente) etc.

Jo selvfølgelig .. jeg vil godt give dig ret i at når man følger linket ligner det noget klassisk ælv :bigsmile: som alle andre der ønsker at sælge bøger gør.

Som sådan er der ikke noget i bogen man ikke kan læse om andre steder. Men sådan her ser jeg bogens indhold:

1. Bogen er opbygget efter 14 års personlig test på egen krop samt dem som han har været personlig træner for

2. Han deler folk op i 3 typer (Ectomorph, Mesomorph, Endomorph) og forklarer hvad det indebærer

2. Han forklarer hvorfor de fleste ikke når deres mål

3. Han har nogle gode ideer til hvad man kan gøre når kroppen tilvender sig ens nuværende kur

4. Forklarer hvordan man finder sit ligevægt indtag

5. Forklarer hvorfor en kalorie ikke bare er en kalorie (samt gode råd til fornuftig kost)

6. Går igennem basis øvelser

7. Slå en masse myter ihjel mht. cardio og muskeltab

Så generalt er der ikke noget nyt i bogen. Generalt er det "bare" gode guidelines til hvordan man holder sin kur samt får resultater hvad enten det er fedt reducering eller forøgelse af muskler.

Edited by WarMonger
Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis. Kroppen kan faktisk hvis man har haft en stort kalorie underskud i længere tid gå i "sultemode". Det eneste du kan prøve er at spise måske 1700KCAL feks mandag og tirsdag og så prøve med de 1200 igen (selvom 1200 lyder meget lavt).

Sjovt nok sker det kun for Hr. Hansen og Fru. Jensen når de går derhjemme og skal tabe sig, men aldrig for personer under kontrollerede forhold.

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis. Kroppen kan faktisk hvis man har haft en stort kalorie underskud i længere tid gå i "sultemode". Det eneste du kan prøve er at spise måske 1700KCAL feks mandag og tirsdag og så prøve med de 1200 igen (selvom 1200 lyder meget lavt).

Sjovt nok sker det kun for Hr. Hansen og Fru. Jensen når de går derhjemme og skal tabe sig, men aldrig for personer under kontrollerede forhold.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er underligt. Men hvad er så din forklaring på, at en kvinde på 67 kg, der spiser ca. 1200 kcal hver dag som styrketræner tre gange ugentlig + løbetræning 4-5 gange ugentlig *ikke* taber sig?

Som vi (Alva + jeg) har bereget hendes ligevægtsindtag, så ligger hun ca. 600-1000 kcal *under* og har gjort det længe nu, men der sker *intet* yderligere vægttab.

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er underligt. Men hvad er så din forklaring på, at en kvinde på 67 kg, der spiser ca. 1200 kcal hver dag som styrketræner tre gange ugentlig + løbetræning 4-5 gange ugentlig *ikke* taber sig?

Som vi (Alva + jeg) har bereget hendes ligevægtsindtag, så ligger hun ca. 600-1000 kcal *under* og har gjort det længe nu, men der sker *intet* yderligere vægttab.

Det kunne være det beregnede ligevægtsindtag er forkert.

Det kunne være det beregnede energiindtag er forkert.

Det er nok en kombination af de to.

Det kan også være hun er en af de få der har lavt stofskifte.

Der er lavet en del studier på området samt erfaringer fra sultestrejker og 2. verdenskrig og der er ikke noget der tyder på nogen "sultemode". Så længe der indtages mindre energi end forbruges taber man sig, både teoretisk og i praksis.

Rent erfaringsmæssigt også i litteraturen er det oftest fordi man bliver mere "sløset" med energiindtaget, altså ubevidst indtager mere energi end man regner med og fordi det beregnede energibehov er forkert.

PS. ellers ville prøve at indtage en helt konkret kost i nogle dage f.eks. 2L mælk og 2 bananer hvor man er sikker på energiindtaget og ændrede det ikke på noget ville jeg gå til læge og få tjekket mit stofskifte.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Det kunne være det beregnede ligevægtsindtag er forkert.
Det KUNNE selvfølgelig godt være. men jeg tror ikke at jeg er helt gal på den, når jeg har regnet med et ligevægtsindtag på ca. 2100. Det kan vel ikke være meget lavere, i betragtning af mit relativt høje aktiviteteniveau?
Det kan også være hun er en af de få der har lavt stofskifte.

Jeg tror ikke at det er tilfældet. Jeg HAR tabt mig ca. 7 kg ved kun at indtage 1200-1500 kcal om dagen. Med mindre selvfølgelig ens stofskifte lige pludselig kan blive for lavt? :raisebrow:

Rent erfaringsmæssigt også i litteraturen er det oftest fordi man bliver mere "sløset" med energiindtaget, altså ubevidst indtager mere energi end man regner med og fordi det beregnede energibehov er forkert.

Jeg vejer al min mad, så det er ikke fordi jeg indtager flere kcal end jeg regner med.

-Alva

Link to comment
Share on other sites

En anden årsag kan være en øgning af ECV, hvilket maskerer det reelle vægttab.

Det kunne også være hormonelt, hvilket kan betyde utroligt meget for energibalancen.

Det er en fysiologisk umulighed at være i energiunderskud uden at tabe sig. Der vil altid være en eller flere grunde.

Link to comment
Share on other sites

Det er en fysiologisk umulighed at være i energiunderskud uden at tabe sig. Der vil altid være en eller flere grunde.

<{POST_SNAPBACK}>

JA! 100%

Spørgsmålet er vel så bare hvorfor Alva's energiforbrug i øjeblikket ser ud til at være 1200 kcal. / dag. For det er godt nok ikke meget!

Jeg ved ikke hvad øgning af ECV betyder, - men øgning af væske, blod etc. giver mening. Og det kan meget let komme ved træning. Men Alva har jo trænet længe. Og i øvrigt så har hun haft denne konstante vægt i en længere periode også.

Hormonelt? Måske. Kvinder har jo deres cyklus og det betyder uden tvivl noget, - men hvis jeg har forstået det rigtigt har Alva haft vægten over mere end én hel cyklus, - så det rimer heller ikke rigtigt.

P.S. Jeg tror rigtig meget på dine referencer, artikler og viden! Ikke desto mindre er der noget mystisk ved tilfældet Alva :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Husk på at muskler også vejer!  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan skulle man kunne øge muskelmasse drastisk og pludseligt samtidigt med kcal underskud?

Debatten må gå på hvorfor forbrændingen brutto pludseligt er blevet så lav..

Rigtigt mange bodybuildere har god success med regelmæssige refeed dage. Hvad enten dette virker pga. leptin boostet, højere energiforbrug som følge af fyldte energidepoter eller andet.. Ja så virker det for mange at variere kcal indtaget på den måde. Så det var måske værd at se på?

Sider med artikler om emnet (refeeds) er www.ruggedmag.com, eller www.t-nation.com

Jeg kan desværre ikke linke direkte til artiklerne da maskinen her på arbejdet blokerer for de fleste sider (dog ikke MOL, thank GOD!).

Insanity is repeating the same actions and expecting different results.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvad øgning af ECV betyder, - men øgning af væske, blod etc. giver mening. Og det kan meget let komme ved træning. Men Alva har jo trænet længe. Og i øvrigt så har hun haft denne konstante vægt i en længere periode også.
Ved proteinmangel/underernæring dannes der bl.a. færre transportproteiner i leveren hvilket ændrer det osmotisketryk og der kan ophobes væske i det extracellulære rum. Hormonbalancen ændres også. Det kan også være grunden til at nogle oplever at tabe sig ved at sætte enegiindtaget op.

Øgningen af blodvolumen kan også have betydning motion og vægttab men sikkert i begrænset omfang hvis overhovedet, grundet energiunderskud/vægttab i længere tid.

Har din livvidde ændret sig, har din styrke ændret sig, er du blevet mere markeret over det hele eller kan der ses/mærkes små ødemer (væske ophobning)?

Hormonelt? Måske. Kvinder har jo deres cyklus og det betyder uden tvivl noget, - men hvis jeg har forstået det rigtigt har Alva haft vægten over mere end én hel cyklus, - så det rimer heller ikke rigtigt.
Hormonelt- udover de periodiske ændringer i kvindens cyklus kan der være faste ændringer som f.eks. PCO eller hos en stresset person.
Link to comment
Share on other sites

God pointe Stubbe! Meget interessant med ændringerne i det osmotiske tryk.. Kan forklare meget.

Stress kan heller ikke afvises, sjovt dsom reaktionerne på stress er så forskellige. For enkelte betyder det fedtgain og andre betyder det drastisk fedttab.

En god gang deload, refeed og op på hesten igen ville mit bud være. Både af hensyn til motivationen og evt. resultaterne på vægten :smile:

Mvh Polle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share