min madplan


Patrick J
 Share

Recommended Posts

Jeg er igang med at tabe mig, men ved ik helt om jeg spiser korrekt nok, jeg styrke træner 4 gange om ugen om cykler 20mins efter hver træning. Idag har jeg fået:

Morgenmad; 2 spelj æg og en lille tomat.

Lige efter træning 1 banan.

1 time efter træning en dåse tun

½1 time før aftensmad 2 stk, rugbrød med kalkun pålæg

aftens mad, blir en skive oksekød og noget katofler.

Ser dette nogen lunde ok ud, eller er det helt hen i vejeret at spise så meget?

:xmas:

Link to comment
Share on other sites

hvor er din frokost?

det kommer desuden an på hvor meget du vejer og hvor meget du vil tabe dig og om du har tænkt dig at dyrke BB og hvor højt dit energinivea er i hverdagen (er du kontormus eller flyttemand?). Uden at være større ekspert end selv at have tabt mig, ville jeg i hvert fald skifte det ene æg ud med noget havregryn eller et mælkeprodukt af en art (du kan virkelig få meget havregryn for de kalorier der er i de to æg). Nu kan jeg så ikke lige se om det er ½ eller 1½ time før aftensmad at du spiser det der rugbrød, men uanset hvad: hvorfor spise to relativt store måltider så tæt på hinanden?

Du skriver heller ikke hvor stor "en skive oksekød" er eller hvor meget "nogle kartofler" er eller hvordan de er tilberedt (er det kogte kartofler eller friturestegte) Desuden synes jeg at der er meget få grøntsager: 1 lille tomat, en banan og "nogle" kartofler"

Afhængig af hvor meget din aftensmad bestod af (altså hvis vi er enige om hvor stor "en skive oksekød" er og hvor meget "nogle kartofler " er og i øvrigt kartoflerne er kogte, eller ovnbagte), synes jeg ikke umiddelbart at det er for meget. Men jeg synes du skal kigge på hvordan du fordeler dine måltider over dagen.

Link to comment
Share on other sites

Vil gerne tabe mig en 10kg. Træner ikk BB. Ok prøver at skifte det æg ud med havregryn :) Min frokosten var den dåse tun der efter træning. Der skulle have stået 1½ time før, aftens mad. Det var en tjaa vel en pænt stor skive okse kød, tør ik gætte på hvad den vejede og 4 alm. kogte katofler.

<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->Men jeg synes du skal kigge på hvordan du fordeler dine måltider over dagen.

Mener du hvad tidspunkter jeg indtager dem eller ?

:xmas:

Link to comment
Share on other sites

morgenmaden skal udgøre ca. 25% af dit daglige eniergi-indtag

aftens- og middagsmad hver ca. 30 % og dertil kommer 3 mellemmåltider à ca. 5 %. Set på den måde synes jeg hellere at din tun skulle have været fordelt ud over de to rugbrødsmadder som pålæg og så noget frugt eller en grøntsag i mellemtiden indtil aften. Til aftensmaden kunne der også godt have været noget mere grønt. Hvad drikker du? alt andet end vand, kaffe og the (uden mælk og sukker) skal du tænke meget på. Har du f.eks. til vane at drikke ½ l. cola om dagen så lad være, tag vand i stedet. Det kan i øvrigt anbefales at drikke spandevis af vand, det mætter på en måde også. Til når man spiser for meget er det ligeså meget vanen med at putte noget i munden og det kan jo lige så godt være vand.

Du skriver stadig ikke hvad du vejer og hvor aktiv du er til daglig. Men generelt kan det siges at du sandsynligvis kan halvere dit kalorieindtag ved:

-at drikke vand i stedet for ALT andet

-at undgå smør/magarine på brødet

-at halvere sukkeret på f.esk. havreryn/cornflakes

-spis tun i vand ikke tun i olie

andre gode råd er:

-spis generelt alt godt fra havet (det er suveræne proteinkilder)

-spis kødpålæg i stedet for smørepålæg (man putter altid for meget smørepålæg på brødet, kødpålæg er nemmere at styre)

-tænk ikke for meget på fedt, det forplumrer billedet og jeg er sikker på t det regulere sig selv når du tænker på det andet jeg har skrevet.

Nu har du kaldt tråden for "min madplan", men jeg regner ikke med at det er det du spiser hver dag vel? Det er nemlig også meget vigtigt at variere kosten.

Det var kosten. Og så: motion motion og atter motion!!! Løb og cykel og svøm og rul på rulleskøjter o.s.v. alt det du kan komme til. Gerne blandet motion. Gerne som transportmiddel (så føles det ikke så meningsløst).

Og til sidst: bare hæng i, det kan være en bitch, men der kan også gå sport i det, så det bliver ....tjaeh sjovt er nok for meget sagt, men ....til at leve med i den relativt korte periode det varer for dig, når det kun er 10 kg. Og så lige 1 ting til: ikke mere end 1 kg om ugen.

Link to comment
Share on other sites

jeg styrke træner 4 gange om ugen om cykler 20mins efter hver træning

Jeg mener at have læst, at det er mere optimalt at cykle før træning end efter, da man efter træning er i energi mangel og "kører" derfor hovedsagligt på musklerne.

Ret mig endelig hvis jeg er galt på den.

Link to comment
Share on other sites

Simondj> optimalt skal der være en 6-8 timer mellem styrke og konditionstræning. Konditionstræning lige inden styrketræning vil væsentligt foringe udbyttet f styrketræningen, jeg mener at vide at det omvendte er bedre. I følge undersøgelser tidligere gengivet i en artikel på MOL, skulle 8 timer sikre tilstrækkelig restitution til, at træningsformerne kan blandes på en dag.

I dette tilfælde hvor det drejer sig om 20 minutter, tror jeg ikke det er så vigtigt, men derimod synes jeg at balancen er forkert. Hvis målet er vægtab skal der mere konditionstræning til, konditionstræningen bør have hovedvægten hvis målet er vægtab.

Litopsi > gode fornuftige betrakninger, det indlæg kunne jeg godt havet brugt da jeg begyndte min træning/vægtab :thumb:

Link to comment
Share on other sites

det indlæg kunne jeg godt havet brugt da jeg begyndte min træning/vægtab

bare sig til Arne; der er mere hvor det kommer fra :8d:

Så længe I kan holde til at der ikke er sagkundskab, men kun selvlærte erfaringer der kommer ud af mit tastatur ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share