Incline DB vs. incline barbell


atomnissen
 Share

Recommended Posts

Ok, jeg hører oftest at aml. bænkpress og incline med håndvægte er den bedste løsning. Personligt har jeg det bedre med at køre incline med stang også. Men så var det jeg tænkte på, hvilken er egntelig bedst??  Og er der overhovedt forskel??

Link to comment
Share on other sites

Jeg hælder også mest til stang!! Jeg synes det er fedt, at der er spænding på musklen igennem hele øvelsen.

Med DB synes jeg det forholder sig lidt anderledes, dem kører man jo gerne helt ind over torso og så ligger tyngdepunktet ned igennem torsoen, og derved knapt så meget spænding !!! ???

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kører bænkpresvariant med håndvægte i stedet for vægtstang, vil du kunne føre vægten længere ned, og derved skabe større spænding på brystet. Det kan blandt andet være med til at øge din startstyrke i konventionel bænkpres.

Brugen af håndvægte sætter også større krav til den motoriske koordinering (prøv bare at se en nybegynder der skal lave bænkpres med håndvægte første gang) og støttemusklernes aktivering.

Håndvægten kommer først ind over torsoen til allersidst i løftet, i alle andre henseender er bevægelsesmønstret ens som ved udførelse med vægtstang.

Link to comment
Share on other sites

Der kan i se, det er altid godt lige at få andres mening med vejen. Det Cilius siger, er på sin vis indlysende, men i ved hvordan det er nogle gange..........

Can't get it unless you are fed it :)

Den vil jeg tage med mig vidre  

MVH

Link to comment
Share on other sites

ok, tak for svarene. Jeg tror jeg vil begynde at bruge DB igen, har ellers kørt incline med stang nu i 3 mdr. og har hidtil fået et godt resultat ud af det. Men jeg kan jo lige snuppe 2 mdr. med DB for variationens skyld, om ikke andet....!  :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fortrækker BB for tiden, i lang tid brugte jeg kun DB, med god vækst. Nu  har jeg fået pudset min bænkpres teknik af og foretrækker alm. BB fremfor DB.

Men variation er et godt argument for at skifte mellem de to, uanset ens personlige favorit.

Jeg er lidt skuffet over at Thomas J ikke har været her med nogle EMG-mållings resultater som fortalte det hele! !)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har indtil for to uger siden kørt incline med BB. Det var med 80kg. I Torsdags prøvede jeg så for første gang med DB`s. Jeg blev nød til at bruge dem på 22,5kg. Dvs 50kg i alt. det er jo noget af en tilbage gang.

Jeg kan gode lide DB`s fordi de kræver så mange stabilisernde muskler. Det er svært at styre sådan en fætter frem for en Barbell.

Link to comment
Share on other sites

->Rod

Angående EMG målinger på forskellige brystøvelser har det

vist sig, at pectoralis aktiveres mest ved db decline press. Incline db er incline barbell overlegen, men disse to ligger i bunden af alle brystpresseøvelser hvad angår aktivering af brystmuskulaturen.

Link to comment
Share on other sites

Okay, men den undersøgelse jeg læste var vist også i "workout og fitness" :blush: , som måske ikke ligefrem er det bedste sted at få informationer om BB fra. Ifølge dem var det dog peck-deck flies der lå i bunden, det synes jeg lyder meget fornuftigt.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share