Snuppe en shake om natten?


Lasse T
 Share

Recommended Posts

Sad og læste i Mass' logger.. og så han kl 4 eller 5 om natten fumler op og tager en shake og danser så i seng igen..

Er det noget som mange herinde fra gør? For overvejer det selv.. plejer normalt gerne at ska ud og pisse på det tidspunkt.. og hvis jeg så på den måde ikk ødelægger min søvn ved det, er det vel en god løsning, ikk?? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uden at vide noget 100% vil jeg ikke tro at det er mere end en håndfuld personer fra MOL der rent faktisk gør det, og jeg vil ikke anbefale dig at sætte dit ur og gøre det hver dag med mindre du er meget meget seriøs konkurrence atlet der i forvejen har styr på din kost ligesom MASS, Angel, Craw etc.

Link to comment
Share on other sites

Uden at vide noget 100% vil jeg ikke tro at det er mere end en håndfuld personer fra MOL der rent faktisk gør det, og jeg vil ikke anbefale dig at sætte dit ur og gøre det hver dag med mindre du er meget meget seriøs konkurrence atlet der i forvejen har styr på din kost ligesom MASS, Angel, Craw etc.

nej okay.. men tæller kcal og er slet slet ikk konkurrence atlet.. hehe.. men jeg har vel ikk noget at miste ved det, hvis jeg nu er oppe for at p*sse? -har jeg...? det kan vel kun gavne...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tæller kalorier skal du jo så næsten forpligte dig til at stå op kl. 4 og drikke den hver nat.... Men altså, det kan jo ikke skade noget og den periode hvor du er i en katabol tilstand bliver formindsket drastisk.

Du kan jo eventuelt prøve det i et stykke tid og melde tilbage om hvordan du synes det går?

Link to comment
Share on other sites

Nu mindre du har samme størrelse som ronnie colemann burde det ik være nødvendigt, hvis du tager en shake protein inden du hopper i seng, og når du vågner burde det råkke til dit protein behov natten over. vil ik mene du går ind i en catabolsk stadie uden den fermøse nat-anretning

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg står som regel op og drikker en halv liter mælk/ lille shake på en 30 sekunder og vandrer så i zombietilstand tilbage i sengen (lige ved siden af min :4heart: Juliepige :4heart: som vist synes det er lidt underligt :w00t: ). Jeg synes nu det psykisk har den virkning at man sover bedre da man ikke føler sig ligeså katabolsk :tongue: Og med al den mælk jeg drikker skal jeg i forvejen op og tisse en gang om natten, så de to kan effektivt kombineres :smile:

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Hvis du tæller kalorier skal du jo så næsten forpligte dig til at stå op kl. 4 og drikke den hver nat.... Men altså, det kan jo ikke skade noget og den periode hvor du er i en katabol tilstand bliver formindsket drastisk.

Du kan jo eventuelt prøve det i et stykke tid og melde tilbage om hvordan du synes det går?

Det tror jeg at jeg vil gøre så... så melder jeg jo lige tilbage... :wink:

Jeg står som regel op og drikker en halv liter mælk/ lille shake på en 30 sekunder og vandrer så i zombietilstand tilbage i sengen (lige ved siden af min :4heart: Juliepige :4heart: som vist synes det er lidt underligt :w00t: ). Jeg synes nu det psykisk har den virkning at man sover bedre da man ikke føler sig ligeså katabolsk :tongue: Og med al den mælk jeg drikker skal jeg i forvejen op og tisse en gang om natten, så de to kan effektivt kombineres :smile:

Hehe.. min bette piii' synes nemlig også det er for underligt.. men vil sq prøve... har du gjort det længe Doc?

Link to comment
Share on other sites

Unødvendigt og ligefrem tosset, hvis man stiller uret for at gøre det :laugh:

Til seminaret med Rühl, sagde han at det var noget bladene havde fundet på og at ingen i virkeligheden gjorde det. han var hvertfald af den mening at når han sov, så sov han og dermed ikke skulle forstyres.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendigt og ligefrem tosset, hvis man stiller uret for at gøre det :laugh:

Til seminaret med Rühl, sagde han at det var noget bladene havde fundet på og at ingen i virkeligheden gjorde det. han var hvertfald af den mening at når han sov, så sov han og dermed ikke skulle forstyres.

okay.. dvs hvis man nu evt er oppe på toilet og så i samme ombæring tager en shake, så har den ingen gavnlig effekt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan falde til ro uden problemer med det samme når du lægger dig, kan det i hvert fald ikke skade.

Men hvis det kommer til at forstyrre din nattesøvn, vil det måske være direkte skadeligt for din restitution.

Som Craw siger ville det være vanvid at sætte sit ur til det.

Dog tror jeg ikke på, at ingen pros benytter sig af den teknik op til konkurrencer mv. uanset hvad Rühl siger :wink: Men de har jo trods alt også hele dagen til at træne, spise og sove, så om klokken er 4 om morgenen eller 2 om eftermiddagen kan stort set komme ud på ét.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo ihf. ikke skade, andet end på pengepungen.

Jeg mener at det rent faktisk godt kan være skadeligt.

først og fremmest er det enormt skadeligt for kvaliteten af ens søvn, at skulle stå op midt om natten.

Det tager omkring 1-2 timer at komme i REM-fasen, som er den fase hvor man drømmer.

Nyere forskning har vist at REM fasen har stor betydning for hukommelsen og indlæringsevnen.

Dernæst vil det også påvirke andre af de processer, som kroppen udfører under søvnen, bla. udrensningsprocessor. Derfor mener jeg ikke at det er godt at kroppen skal bruge rescourcer på at nedbryde en proteinshake, midt om natten.

Det er muligt at det kan have en "midlertidig" indvirkning på opbyggelse af muskelmassen.

Men der er andre ting der er vigtigere for din sundhed!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det rent faktisk godt kan være skadeligt.

først og fremmest er det enormt skadeligt for kvaliteten af ens søvn, at skulle stå op midt om natten.

Det tager omkring 1-2 timer at komme i REM-fasen, som er den fase hvor man drømmer.

Nyere forskning har vist at REM fasen har stor betydning for hukommelsen og indlæringsevnen.

Dernæst vil det også påvirke andre af de processer, som kroppen udfører under søvnen, bla. udrensningsprocessor. Derfor mener jeg ikke at det er godt at kroppen skal bruge rescourcer på at nedbryde en proteinshake, midt om natten.

Det er muligt at det kan have en "midlertidig" indvirkning på opbyggelse af muskelmassen.

Men der er andre ting der er vigtigere for din sundhed!

Han siger at det ikke kan skade hvis man er alligevel er oppe for at gå på toilettet og det vil jeg da også mene. Selvfølgelig kommer søvnen først og man skal ikke stille noget vækkeur, men hvis man alligevel er oppe kan man lige så godt proppe noget i hovedet :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Han siger at det ikke kan skade hvis man er alligevel er oppe for at gå på toilettet og det vil jeg da også mene. Selvfølgelig kommer søvnen først og man skal ikke stille noget vækkeur, men hvis man alligevel er oppe kan man lige så godt proppe noget i hovedet :bigsmile:

Lige præcis!!! :smile:

For at gøre det mere gavnligt ku jeg stille shaken ude på lokummet?? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Han siger at det ikke kan skade hvis man er alligevel er oppe for at gå på toilettet og det vil jeg da også mene. Selvfølgelig kommer søvnen først og man skal ikke stille noget vækkeur, men hvis man alligevel er oppe kan man lige så godt proppe noget i hovedet :bigsmile:

Mener stadig at det vil forstyrre de processer kroppen udfører når man sover, hvis den skal til at bruge rescourcer på at nedbryde en shake.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det rent faktisk godt kan være skadeligt.

først og fremmest er det enormt skadeligt for kvaliteten af ens søvn, at skulle stå op midt om natten.

Det tager omkring 1-2 timer at komme i REM-fasen, som er den fase hvor man drømmer.

Nyere forskning har vist at REM fasen har stor betydning for hukommelsen og indlæringsevnen.

Dernæst vil det også påvirke andre af de processer, som kroppen udfører under søvnen, bla. udrensningsprocessor. Derfor mener jeg ikke at det er godt at kroppen skal bruge rescourcer på at nedbryde en proteinshake, midt om natten.

Det er muligt at det kan have en "midlertidig" indvirkning på opbyggelse af muskelmassen.

Men der er andre ting der er vigtigere for din sundhed!

Så er jeg vist på den sover ca. 4-5 timer hver nat og er næsten altid oppe om natten, så får sjældent mere end 2-3 timers sammenhængende søvn, hvilket også gør jeg skal bruge 3-4 timer fra jeg er stået op til jeg er frisk i hoved og krop :wink: men når det er sagt, så plejer jeg at bunde en liter mælk lige inden jeg går i seng, og drikker somregel et glas mælk, når jeg vågner om natten, det er det hele :smile:

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Det tager omkring 1-2 timer at komme i REM-fasen, som er den fase hvor man drømmer.

Det er altså ikke rigtigt, jah altså måske under normale forhold, men hvis man er træt kan man godt komme i drømmefasen på meget kortere tid. Jeg har "klippet kaniner" hvor jeg drømte. Var dog i ekstremt søvnunderskud, men det kan altså gå hurtigere end målt i timer.

Link to comment
Share on other sites

Det er altså ikke rigtigt, jah altså måske under normale forhold, men hvis man er træt kan man godt komme i drømmefasen på meget kortere tid. Jeg har "klippet kaniner" hvor jeg drømte. Var dog i ekstremt søvnunderskud, men det kan altså gå hurtigere end målt i timer.

Jeg har også oplevet at have haft "drømt", selvom jeg kun har været væk i fem minuter, dette dog efter en søvn, fx om morgen.

Jeg ville personlig aldrig stå op for at lave en shake, heller ikke selvom jeg er oppe, for vist jeg laver for meget når jeg vågner om natten så har jeg meget svært ved at falde i søvn igen. Men for at have nok under søvnen æder jeg som regel ca. 3000 kj før jeg skal sove.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Ah, når det er weekend-rutine at være i byen og indtaget diverse alkoholiserede genstande og 20 smøger, så er man immun over for den smule dårlig ånde lidt natmad kan give :laugh:... Kunne aldig finde på at stå op for at spise, men hvis jeg lige vågner, hapser jeg da af og til lidt mad. Dog ikke pga proteiner eller træning, men fordi jeg er et sultent svin :smile:.

K

Edited by Kalkunen
Link to comment
Share on other sites

Jeg må erklære mig enig med pioneer. Al erfaring fra undersøgelser viser at store mængder protein inden sengetid påvirker søvnkvaliteten negativt. En ting er derfor at tage en shake inden sengetid om aftenen, men ligefrem at tage én til i løbet af natten vil betyde at man ikke får nok dyb søvn.

Desuden bør det ikke være nødvendigt. Kroppen bruger langt færre kalorier i løbet af natten (pga. det lavere stofskifte under søvnen), så en shake taget sidst på aftenen vil sagtens kunne række til om morgenen. Med mindre man sover over 12 timer eller så... Det er muligt at seriøst konkurrence-bodybuildere kan bruge det, men for os fritidsløftere er det nok bare at ødelægge en god nattesøvn...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share