DaDanes log (vægttab, styrke, muskler, kondi og alt det der).


DaDane
 Share

Recommended Posts

Vægten hopper helt naturlig op og ned. Hvis man kun vejer sig én gang ugentligt og rammer en af de dage hvor vægten er mest misvisende, så går der en hel uge før næste chance for et  retvisende billede. Vejer man sig hver dag er man hurtigere på sporet igen. Men nej, men skal så heller ikke lave sig vælte omkuld de dage tallet på vægten stikker i søen. Med erfaring lærer man også hvordan cardio, styrketræning, søvnmangel mm påvirker vægten næste morgen,

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, DaDane skrev:

Tak og jo. Jeg kommer bestemt også igen.

Jeg læste godt lide om reglerne på styrke.dk og undrede sig over det med at man har 1½ time til at komme til at veje det man skal. Øhh hvad kan man lige gøre. Men det kan man måske.

Da du kun har 1,5 time, er det begrænset, hvad du kan nå at smide. Til JM for et år siden havde vi en løfter, der vejede 300 gram for meget. Han blev smidt på kondicykle, og smed 350 gram på en halv time.

 

Jeg har mistimet med 100 gram en enkelt gang. Det var dog let at fikse. Men hemmeligheden ligger i at indtage den rigtige mængde mad af den rigtige slags på det rigtige tidspunkt dagen inden, og så også styre væskeindtaget. Der kan hentes rigtig meget.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Gregers TF skrev:

Vægten hopper helt naturlig op og ned. Hvis man kun vejer sig én gang ugentligt og rammer en af de dage hvor vægten er mest misvisende, så går der en hel uge før næste chance for et  retvisende billede. Vejer man sig hver dag er man hurtigere på sporet igen. Men nej, men skal så heller ikke lave sig vælte omkuld de dage tallet på vægten stikker i søen. Med erfaring lærer man også hvordan cardio, styrketræning, søvnmangel mm påvirker vægten næste morgen,

 

 

Meget enig.

Link to comment
Share on other sites

Vægten gik op igen i morges. Den vil bare drille. Pyt (jeg har ikke tallet her, men den var for høj. Vidst nok lige under 116 kg.)

Doms'en fra fredag har taget til - men er stadig ikke i nærheden af problematisk. Men jeg kan mærke det meste af ryggen - og stadig også mavemuskler.
Skulle jeg have glemt hvor DOMS'en sad så blev jeg mindet om det. I dag skulle jo være off-day men jeg måtte llige hjælpe min mor med nogle træpiller (poser á 15 kg - ikke slemt, men nok til at minde mig om hvor mine rygmuskler sidder).

I morgen - tidlig - skal jeg nærme mig de 6x8. I første omgang dog kun 5x8. Men 5x8 i squat og incl. bænk. Så det bliver spændende.

Og så lige en observation - jeg har tidligere squatet high-bar (og vidst nok troet noget andet) men det gør jeg ikke længere. Hvad der præcis er sket og hvorfor ved jeg ikke. Måske jeg trækker stangen op når vægten bliver høj??? Umiddelbart synes jeg low-bar virker bedre.

Link to comment
Share on other sites

Husk i øvrigt, at man tager på, når man starter sin styrketræning op igen. Musklerne suger energi og vand. Det omvendte gør sig også gældende, når man ikke har trænet i flere uger, bliver man flad at se på.

Derudover vil man også have nogle gode muscle gains i starten, så du kan vel først bruge vægten til noget, når du lige er kommet rigtigt i gang.

Link to comment
Share on other sites

Dato: 24. oktober 2016
Vægt: 115,0 kg - og i går var den 115,9 kg.

 

Dagens træning :pumpin:
Squat: 2@20 kg (high bar), 2@20 kg (low bar), 8@40 kg, 5x8@50 kg. Nu kan jeg huske hvorfor jeg ikke er så vild med lowbar - der er større krav til håndledene. Men jeg tror nu stadig jeg foretrække lowbar denne gang. De sidste sæts begyndte at gøre lidt ondt, - men mit kredsløb er blevet meget bedre. Jeg blev slet ikke forpustet på noget sæt.

Incl. bænkpres: 5x8@40. Der var en der brugte den eneste skrå bænk de havde, - men han tilbød at flette. Han havde 40 kg på så jeg fik ikke lige lavet opvarmning. Det gik faktisk rigtig godt, - men igen kan jeg godt mærke at de sidste sæt er tunge nok. Lidt bæven i armene på sidste sæt. Og at uopmærksomhed på opspænd gør løftet meget tungere.

Total abdominal: 3x8@40. Ikke slem

Decl. situps: 4 + 3. Faktisk 5 (hvor 5' ikke var med fuld ROM) + 4 (ligeledes manglede 4'eren lidt). De er stadig meget hårde.

God træning. Men den tog 75 minutter - hvilket er lidt længere end jeg havde håbet at skulle afsætte.

Alt i alt: :banana::banana::banana::banana:

4 Bananer - det gik godt. Jeg var faktisk noget bekymret for om jeg bare kunne øge til 5 sæt.

Link to comment
Share on other sites

Dato: 25. oktober 2016
Vægt: 115,0 kg. Heraf muskelmasse: 39,4 kg og fedtmasse: 31,6 kg. (I følge min uden tvivl ganske upræcise impedans-vægt)

Cardio bicycle_smiley.gif3 min level 5 ca. 80 rpm
20 sek maks puls (Level 25 (max) og så max rpm) Jeg synes ikke rigtigt jeg kunne komme op over 90-95 stykker i RPM - og pulsen gik heller ikke super langt op
2 min level 5 ca. 80 rpm
20 sek maks puls (Level 25 (max) og så max rpm). som ovenfor.
1 min level 5 ca. 80 rpm

Jeg synes ikke rigtigt at den cykling gav det den skulle

Dagens træning :pumpin:  - hjælpeøvelser.

Upper body (row?) 3@27½ kg. Masser af overskud, - måske er jeg startet lidt for konservativt?
Assisted Pull ups: 2@-70 kg, 2@-70 kg, 2x8@-70kg, 7@-70. Den er tung, den er rigtig tung. Først prøvede jeg lidt med hvor bredt jeg skulle have fat. Jeg havde bredt fat til sidste. Inden for hvor stangen er monteret, men kun lige. Uden for puderne. Jeg skal ikke øge næste gang. Hvilket jeg synes er lidt voldsomt, ja, jeg er tung. Men 70 kg's hjælp er altså også meget!
Alternating DB Curls: 3@10 kg. Var let nok, selv om pull ups (især de første hvor jeg kørte armene lidt tættere) gav en smule pump allerede før jeg startede. Men følte virkeligt der var pump for alle pengene.

Cardio bicycle_smiley.gif

10 min @ level 7 - med 80+ RPM stort set hele tiden og en god del af tiden endda 85+ Det føles stadig ikke naturligt, men det bliver nemmere og nemmere. Pulsen var godt oppe (jeg huske det ikke helt, måske 175) så jeg tænkte at jeg nok lige skulle prøve at give de 20 sekunder all-out en chance mere. Så op på level 25 og fuld tråd. Tror jeg var helt oppe på 110-120 rpm. Effekten var så vidt jeg husker 625W. Og del var hårdt. Jeg kunne mærke puls og åndedrat steg. Pulsen steg "kun" til 185 og efter de 20 sekunder stoppede jeg helt (skulle egentligt lave lidt cool-down cykling med lav intensitet, men jeg orkede ikke lige mere). Og så skete der noget jeg ikke har set før. Jeg sad helt stille (og prustede) på cyklen og min puls steg - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191. Og der blev den så stabil et stykke tid og jeg stog af cyklen.

Jeg tænker dagens træning må give 3 bananer.

:banana::banana::banana:

Er det normalt at pulsen stiger efter man er holdt op? Er det et mål for at min kondi er for ringe (og at kroppen på en eller anden måde er dårlig til at få pulsen op til det relevante leje på kort tid)?

Link to comment
Share on other sites

Dato: 26. oktober 2016
Vægt: 115,6 kg.

Dagens træning :pumpin:
Close grip BP: 8@20 kg 8@30 kg, 5x8@40 kg. 5 sæt er godt nok stadig meget. Masser af overskud på 1. sæt, knap så meget på det sidste!

Dødløft: 8@60, 5x8@75. Sådan set meget som ovenfor. De første sæt er lette, de sidste er tunge. Men her mener jeg nu der var en del overskud, selv på sidste sæt. Men den trækker, også på mave og core.

Planken: 15, 10. Virkelig hård. Altid hård, men efter DL er den da rigtig hård. Jeg talte til 15 hhv. 10, jeg vil tro det er lidt færre sekunder end det, men kun en smule.

Decl. situps: 5. Ingen af dem i tilfredsstillende form, men det var hvad det kunne blive til.

Træningen tog igen omkring 75 minutter inkl. bad hvilket i dag ikke var et problem, men ofte vil være for meget. Jeg brugte dog et par minutter, men næppe mere end det på at vente på dødløftmulighed.

Alt i alt: :banana::banana::banana:

Jeg begynder i høj grad at have DOMS igen. De ekstra sæt gør nok noget :bigsmile: Men også de "nye" øvelser (dem jeg laver tirsdag, torsdag og lørdag, trækkeøvelser som f.eks. pull ups).

Link to comment
Share on other sites

Dato: 27. oktober 2016
Vægt: 115,6 kg.

Cardio bicycle_smiley.gif3 min level 5 ca. 80 rpm

5 min level 7 ca. 85 rpm
5 min level 8 ca. 85 rpm
Lidt lav-intensitet med 2 intervaller á 20 sek med level 25 og maks mulig RPM.

Dagens træning :pumpin:  - hjælpeøvelser.

Træk til bryst (hænderne foran mig, håndfladerne ind mod mig selv): 8@30, 3x8@40 kg. Masser af overskud, - måske er jeg startet lidt for konservativt? (Men øm pga. doms)
Preacher curl: 5x8@15½ kg. Meget let.

Jeg tænker dagens træning må give 3 bananer.

:banana::banana::banana:
 

Link to comment
Share on other sites

Dato: 28. oktober 2016
Vægt: 115,2 kg

Jeg var træt og energiløs, jeg vil næsten sige modløs, allerede inden jeg tog afsted til træning. Det er noget jeg kan huske jeg har oplevet før. Men jeg kom afsted.

Derudover havde jeg noget der minder om hold i nakken, - det sidder bare lidt højere oppe. Nærmest på halsen - lige over hvor hals og krop mødes. Men det var nu stort set ikke et problem under træningen. Nærmest værre derhjemme.

Dagens træning :pumpin:
Squat: 4@20 kg 4@40 kg, 6x8@50 kg. 6 sæt er godt nok mange - og jeg var sådan lige på kanten til at mine lårmuskler begyndte at lave spasmer. Jeg var sådan set ikke i tvivl om at jeg kunne løfte dem, men kroppen var "mærkelig" til sidst (lårene).

Bænkpres: 8@20, 8@30, 8@40, 5x8@42½. Som ovenfor. Mine arme var dog ikke ved at lave spasmer, men de rystede til sidst.

Dødløft: 4@40 kg 4@70 kg, 6x8@75 kg. Mine stabiliseringsmuskler var ved at have fået nok, men de fleste reps på alle sæt blev taget i rimelig facon - tror jeg nok. Det her var måske den øvelser jeg har mest overskud i. Men det føltes hårdt!

Alt i alt: :banana::banana:

2 Bananer - det gik sådan set o.k. - men min træthed og mangel på lyst trækker ned. Det trak også ned at træningen til 2 timer og 15 minutter inkl. omklædning og bad. Så lang tid har jeg ikke normalt. Idag gik det, men som sagt normalt har jeg ikke så meget tid.

I morgen skal jeg lave cardio og military og assisted dips (som jo egentligt også er skubbe-øvelser) - hvis nakken er til det.
Søndag er fridag
Mandag er primært squat (55 kg) og inkl. BP (42½ kg).

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Dato: 29. oktober 2016
Vægt: ukendt.

Cardio bicycle_smiley.gif

10 min level 8 ca. 85 rpm
Jeg skulle have taget 2 x 20 sec all out intervaller. Jeg tog et halvt og synes slet ikke jeg havde energi til mere.

Dagens træning :pumpin:  - hjælpeøvelser.

Military: 5x8@22½ kg. Masser af overskud - i hvert fald på de første sæt.
Assisted dips: 4x8@-70 kg. Ikke så hård som sidste gang - end ikke på 4. sæt. Men den er stadig hård nok. Næste gang kører jeg nok 5x8@-70 men så tror jeg også at jeg er klar til at gå op til -65 kg om 2 uger. Men -65 og -70 er jo også enorm meget hjælp, - men sådan skal det åbenbart være - i hvert fald lige nu.
Omvendt BP: 4x8@35 kg. Meget let.
alt. DB curl: 5x8@12 kg. Meget pump - allerede på første sæt. Det er en ret underlig øvelse på den måde. Den giver super meget pump i forhold til andre øvelser, - men jeg får dem alle alligevel. I hvert fald endnu. Egentligt havde jeg tænkt mig 11 kg, men FW har kun lige antal kg - hvis vi taler over 10. Det betyder også at næste bliver 14 kg. Det er jeg nok i tvivl om jeg kan for nu.

Jeg tænker dagens træning må give 2 bananer, primært pga. mangel på energi.

:banana::banana:

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Fistandantilus skrev:

Det tager tid at vænne sig til en højere work capacity. Det er helt okay at vente med progressionen en uge eller 2, hvor du bare kører med de samme kilo, og vænner dig til den højere tonnage, inden du igen begynder at øge vægten.

Ja måske. Jeg er virkeligt dårlig til at forstå min krop.

Er al min energiforladthed et problem. Er det kropper der forsøger at sige noget (f.eks. "slap af makker, 6 sæt er altså virkelig meget, giv tid, jeg magter ikke mere nu") eller er det bare noget jeg skal over. Jeg mindes at have haft det sådan før - faktisk at jeg ofte har haft det sådan når jeg har trænet. Måske endda i et sådant omfang at det meget vel kunne være (en væsentlig del af) årsagen til at jeg aldrig rigtigt har syntes at det var sjovt at træne.
Og dermed tænker jeg nok mest at det bare er en "doven krop der skal tæmmes".

Jeg har, i stort set en måned nu, haft DOMS i forskellig grad og det meste af tiden haft tunge eller trætte ben. Og det er jo fordi jeg netop når tingene begynder at køre en lille smule o.k. lige har givet den en tand til. Jeg må indrømme at jeg glæder mig til at det nok snart er ovre, - men det er ikke sådan at DOMS eller træthed i musklerne skræmmer mig. I øvrigt tror jeg ikke at mine beslutning på at øge vægtene eller lade være kommer til at gøre en forskel på hvorvidt jeg har DOMS. De ekstra sæt gjorde, - og så opstarten samt opstart at nye øvelser.

Mine vægte er submaksimale som flere (og så vidt jeg husker også du) har kommenteret. Det kunne helt klart tale for at øge vægten.

Jeg tror også jeg glæder mig til at komme op på et rimeligt niveau igen. Så noget I mig higer også efter at få kiloene op.

Men altså jeg forsøger jo at træne med hovedet og ikke egoet. Og jeg formåede at holde mig på meget lette 13 kg selvom en sød lille rumænsk pige i FW spurgte om jeg ville spotte hende da hun kørte samme øvelse med 15½ kg. Vi flettede og jeg holdt mig standhaftigt på 13 kg, - selvom jeg havde lidt lyst til vise hende (og mig selv) at jeg godt kunne tage 15½ eller måske endda 18 kg. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplevede præcis det samme som dig i mange år af min træning. Jeg var kendt for min lave work capacity her på MOL. Tjek evt min logbog fra 2008, der stadig ligger et sted blandt logbøgerne. Eller nok bedst min log på bb.dk. Der er KÆMPE forskel fra 2009 til 2012-2015.

Jeg orkede ikke ret meget, da mit energiniveau bare var lavt, lavt, lavt. Samtidig havde jeg ikke rigtig fattet, at massive mængder træning er det, der bygger en god fysik.

Det hele ændrede sig meget, da jeg skiftede til IF-protokollen i 2010, som der sjovt nok lige er en, der har spurgt til i dag i min log. Efter dette var mit overskud til træning meget større.

Hertil har jeg haft meget fornøjelse af at bruge preworkout-booster. Jeg har egentlig altid holdt mig fra den slags, og aldrig indtaget nogen former for stimulans eller hovedpinepiller eller andet. Så "tvang" en kammerat mig til at prøve JACK3D, og jeg var helt solgt. Wow en boost af energi!

Det begrænsede jeg så til kun at være på bentræninger, hvor der er mest brug for det. Desværre er det blevet ulovligt, og nu bruger jeg simpelthen bare en koffeinpille og en energidrik. Sidstnævnte for fornøjelsens skyld, da det egentligt kunne gøres med 2 piller.

Det virker rigtig godt på mig, da jeg ellers aldrig indtager koffein. Drikker man meget kaffe, er det nærmest værdiløst.

SÅ, det kunne være at du skulle overveje noget af det samme. Men det hele er en meget længere diskussion, som vi nok burde tage face to face.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Fistandantilus skrev:

Jeg oplevede præcis det samme som dig i mange år af min træning. Jeg var kendt for min lave work capacity her på MOL. Tjek evt min logbog fra 2008, der stadig ligger et sted blandt logbøgerne. Eller nok bedst min log på bb.dk. Der er KÆMPE forskel fra 2009 til 2012-2015.

Jeg orkede ikke ret meget, da mit energiniveau bare var lavt, lavt, lavt. Samtidig havde jeg ikke rigtig fattet, at massive mængder træning er det, der bygger en god fysik.

Det hele ændrede sig meget, da jeg skiftede til IF-protokollen i 2010, som der sjovt nok lige er en, der har spurgt til i dag i min log. Efter dette var mit overskud til træning meget større.

Hertil har jeg haft meget fornøjelse af at bruge preworkout-booster. Jeg har egentlig altid holdt mig fra den slags, og aldrig indtaget nogen former for stimulans eller hovedpinepiller eller andet. Så "tvang" en kammerat mig til at prøve JACK3D, og jeg var helt solgt. Wow en boost af energi!

Det begrænsede jeg så til kun at være på bentræninger, hvor der er mest brug for det. Desværre er det blevet ulovligt, og nu bruger jeg simpelthen bare en koffeinpille og en energidrik. Sidstnævnte for fornøjelsens skyld, da det egentligt kunne gøres med 2 piller.

Det virker rigtig godt på mig, da jeg ellers aldrig indtager koffein. Drikker man meget kaffe, er det nærmest værdiløst.

SÅ, det kunne være at du skulle overveje noget af det samme. Men det hele er en meget længere diskussion, som vi nok burde tage face to face.

Jeg er ikke sikker på hvad IF-protokollen er. Jeg har søgt lidt og formoder IF betyder intermittent fasting. Jeg har prøvet 5:2 kuren, det er en af de hårdeste kure jeg har prøvet. Så det vil jeg glæde mig til at høre dig fortælle mere om :sleepy:

Jeg har faktisk forsøgt mig med koffein - eller rettere Guarana. Koffein piller (eller pulver) var (og jeg troede faktisk det stadig er) ikke tilladt i handel i Dk. Men man kan selvfølgelig sagtens få det: Kaffe, cola, ... Anyway jeg købte Guarana. Det skulle have samme effekt men være tilladt. Det havde absolut ingen effekt på mig. Jeg prøvede i desperation dobbeltportion eller mere. Stadig kunne jeg ikke mærke spor. O.k. jeg indrømmer, jeg er ikke super meget i kontakt med min krop, men jeg havde forventet at kunne mærke noget. Min eks fik letigen på et tidspunkt. Det er sådan en ECA-stack Ephidrin, Coffein og Aspirin. Det virkede meget effektivt på hende. Måske sådan lige i den gode ende. Rastløshed, høj puls, generel uro etc. Men det mærkede jeg i hvert fald ikke noget til med Guaranaen.

Jeg har naturligvis drukket cola, men jeg har aldrig drukket kaffe. Og jeg drikker ikke cola regelmæssigt. Så umiddelbart vil jeg tro at det burde have en effekt.

Ikke desto mindre, - jeg synes ikke at Guarana gjorde spor.

I denne måned har FW en Pre-Workout shot berries i deres All-in tilbud. Så det måtte jeg jo prøve. Den har 100 mg koffein og derudover noget aminosyre/protein og nogle vitaminer. Jeg kunne ingen forskel mærke. Og den smagte ikke særlig godt, - så jeg har kun prøvet én gang.

Men lad os tales ved om det. Hvis du har et trick der kan give mig mere energi når jeg træner så hører jeg gerne om det!

Det ser i øvrigt ud som om der er en EU-venlig Jack3D.

Link to comment
Share on other sites

Dato: 31. oktober 2016
Vægt: 115,1 kg

Noget bedre energi. Måske fordi jeg fik trænet lidt før? Måske fordi jeg havde sovet dejligt længe? Måske bare fordi???

Dagens træning :pumpin:
Squat: 4@20 kg 8@40 kg, 8@50 kg, 6x8@55 kg. 6 sæt er godt nok mange - men faktisk ikke så slemt som sidst. De 55 kg føltes tunge, - men faktisk kun i de første reps af første sæt. Men som nævnt 6 sæt er stadig mange.

Incl. bænkpres: 8@20, 8@30, 6x8@40. Som ovenfor. 6 sæt er mange, - men slet ikke så slemt som sidste gang.

Planken: 10s + 15s. Denne gang med ur. Jeg har byttet om på dagene. Jeg kan slet ikke planken efter dødløft. Det går lidt bedre efter squat. Og mine mavemuskler er nok ikke til mere endnu.

Decl. situps: 5 + 5. Nogle af dem med hjælp (af mig selv - altså armene). Det er sgu sølle, men det er det der er i mine mavemuller nu. Det bliver nok bedre efterhånden.

Alt i alt: :banana::banana::banana::banana:

4 bananer. Det føles lettere end sidst. Jeg fik alle øvelser og jeg havde mere energi. Så det må give 4 bananer. Det eneste der trækker fra er at jeg stadig kører submaksimale vægte.

 

I morgen får jeg problemer med at træne. Det skulle have været cardio og lidt hjælpeøvelser (ro, assisted pull ups og preacher curl) jeg håber jeg får det gjort men er ikke sikker. Jeg har vagt på skolen, så hvis jeg gør bliver det på vej hjem eller senere.

Onsdag skal jeg lave dødløft og close grip BP og det bør ikke blive en større udfordring.

Jeg laver nok en månedsstatus i aften - eller i morgen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Månedsstatus for oktober 2016:MOl-tidslinje-nov.jpg

Jeg er kommet i gang med at træne igen - og det går godt, - ikke som i jeg får PR efter PR, men som I jeg er kommet i gang med at træne igen og har været god til at komme i centeret til styrketræning 3+ gange om ugen - og i øvrigt også til cardio (og hjælpeøvelser) nogle gange de sidste 14 dage.
Jeg har fået trænet styrke 14 gange i oktober (18 gange siden sidste start 23/9). Faktisk lidt mere da jeg også har trænet lidt hjælpeøvelser sammen med cardio 4 gange (første gang er 22. oktober - så det er regelmæssigt nu, men er bare nyt). Alt i alt har jeg været til træning 21 gange i oktober, heraf 19 i Fitness World. Så jeg får da lidt revanche for de to år jeg betalte uden at komme :)

Jeg har haft DOMS af 2 gange. Først da jeg startede med at træne og så da jeg øgede mængden af sæt samtidigt med at jeg begyndte at lave hjælpeøvelser. Så det var dels nye øvelser og dels øget pres på de øvelser jeg kendte.

Jeg har fået trænet cardio 7 gange i oktober, første gang 15. oktober. Det er jeg også meget tilfreds med.

Jeg har mærkbart øget min performance ved cardio på bare de 14 dage. Men min kondi var også helt i bund! Den er på ingen måde god nu, men det er en fin fremgang og det tyder godt. Jeg er meget tilfreds.

Min vægt er øhm ikke speciel god. Men det er o.k. Ét fokus af gangen (eller noget der minder om).

vaegt1Nov16.png

Jeg vil prøve at starte diæt nu. Jeg tror jeg er sådan stort set klar - og så må jeg give den gaaz på kosten også.

Jeg fik besøgt Fistandantilus og AK-Nordland 21. oktober, - så der var hygge - og fokus på teknik. - Og fik nogle flere sæt ind.
Mit program lød jo egentligt på 1 opvarmningssæt og så 2 workload-sæt, men i praksis var det efterhånden blevet til 3 workload-sæt. Nu har Fistandantilus så lokket mig til at køre 1-2 opvarmningssæt og så 6 workload-sæt. Stadig med 8 reps. Så nu får jeg i hvert fald trænet mere.
Dejligt med visit. For det er ikke kun musklerne og kondien der er "væk", det er lidt af hukommelsen også. Men ikke det hele. Fistandantilus roste bl.a. mit opspænd i bænk og min vejrtrækning i både squat og bænk (han var væk da jeg nåede til dødløft). Så min tid med kyndig vejledning hos Steen i Aarhus Atletklub lønner sig stadig :-)

Jeg vil sådan set godt gentage. Jeg synes ikke at træning er sjovt. Desværre. Men det er meget tydeligt at det er vigtigt for mit velbefindende og jeg formoder det også gør rigtig meget for min sundhed. Så jeg må hellere hænge i. Og så måske alligevel. Det var en god dag i Nordland. Jeg ved ikke om jeg kunne lære at kunne lide det - hvis jeg havde et godt sted at komme. Næste problem er så tiden. Indtil videre hænger jeg i, primært i FW, men jeg skal besøge AK Nordland allerede på fredag igen.

Jeg har prøvet at kigge lidt på min sidste opstart og sammenligne med denne:
I 2014 startede jeg med 30 kg i bænk og øgede hurtigt til 35 og 38 (på mindre end én uge). Denne gang kørte jeg 20 kg 3 gange (én uge) og øgede så langsomt. Måske er det for sløvt. Efter én måned kørte jeg dengang 47½ kg og denne gang kun 42½. Jeg tror primært forskellen er mit program og ikke min styrke. Så måske har jeg været for sløv? Måske. Jeg kan ikke helt finde ud af det. Jeg tænker lidt at form og progression er mindst lige så vigtigt, formodentligt vigtigere. Jeg skal på et tidspunkt presse mig, men jeg tænker ikke helt tingene skal hastes igennem. Det klart vigtigste er at fastholde min træning - og det har jeg historisk ikke været god til.
Retfærdigvis skal det siges at jeg i 14 fik lavet video af squat og dødløft og det var ikke som det skulle være. Altså at ryggen ikke rigtigt er ret. Det problem har jeg ikke denne gang. Men måske det kommer når jeg løfter tungt? Eller måske det er fornuftigt at køre lidt langsomt?
I 14 var jeg efter en måned oppe på 70 kg i squat og 100 kg i dødløft. Nu ligger jeg og kører med 55 kg i squat og 75 kg i dødløft. Men som nævnt ovenfor så er dette lige inden jeg fik lavet videoer - og efterfølgende startede lavt på de to løft.
I 2014 havde jeg tabt ca. 6-7 kg første måned. Denne gang har jeg ikke tabt spor.
Så måske har jeg været lidt for god ved mig selv?
Se evt månedsstatus for februar 2014 og sammenlign med denne.

Kort resume - jeg er i gang med at træne igen, og er god til at komme til træning når jeg skal. Det går fremad (jeg er bevidst startet lavt så progression skulle være muligt).

Planen for november 2016 er at fortsætte det gode arbejde, dvs.

  • Træne styrke 3+ gange om ugen (nu med 6 sæt á 8 reps i de store - og, når tiden tillader det, 3-5 sæt á 5-12 reps i hjælpeøvelserne (Fistandantilus kaldte det dagsform-træning. Prøve at mærke hvad kroppen føler for. Det bliver en kæmpe udfordring for mig, - for jeg er virkeligt ringe til at mærke min krop. Men måske så meget desto vigtigere at jeg øver?). Jeg kan dog mærke at jeg er på vej over i at lave program for det også. Det er bare mere min måde at virke på tror jeg.
  • Træne cadio 2+ gange om ugen
  • Besøge Nordland igen den 5. november - og måske en gang mere?
  • Jeg håber at nå 52½ kg i bænk (det er 7½ kg fra min 8 RM). Jeg reducerer sandsynligvist progressionen i squat og dødløft, men forventer og håber at nå op til mindst 65 kg i squat og 90 kg i DL, forhåbentligt mere (afhængig af hvornår jeg finder at det er for meget at øge med 5 kg pr. uge).
  • Diæt, skrive al mad op, og komme ned under mit forbrug (dvs. tabe mig). Hastigheden for vægttab er ikke så væsentlig.

Min 0. træningscyklus (opstartscyklus) slutter nok i slutningen af november eller starten af december. Jeg håber den kan kører november ud, - og gerne en del mere.
Det bliver nok hårdere (og sikkert hårdt) til sidst, - men det gælder bare om at hænge i gør det.

Planen efter november

  • Fortsætte det gode arbejde
  • Ny cyklus i december-januar.
  • Jeg skal til Indien med elever i januar/februar (10 dage i alt), så det bliver helt naturligt SD periode.
  • Ny cyklus i februar-marts. Hvis Gud vil kunne det godt give en PR i bænk allerede. Det vil være absolut lækkert. Men lad os nu ikke sælge skindet endnu.
  • PR i 2017 i de 3 store - og meget gerne også i de fleste hjælpeøvelser. I squat og dødløft er jeg længere fra mit maks, - så det bliver nok først til sommer, - men jeg tror på det er der jeg er stærkest. Og jeg tror på at det er der jeg får flyttet mine PR mest - også allerede i 2017.

...
og så tror jeg at jeg skal bruge min tid bedre. Jeg har brugt temmelig lang tid på at kigge på gamle log-bøger og prøve at forstå og se om jeg er foran eller bagefter. Det er sikkert ikke helt uvæsentligt, men det tager bare al for lang tid. Jeg tror jeg skal fastholde min fokus i centeret - og så læse (men ikke for meget) om hvordan god træning bør være - og så kun lidt på hvad jeg har gjort og hvorfor. Det er klart at jeg skal følge op på hvordan det går, - men det skal ikke tage lang tid.
Jeg vil fortsætte med at lave månedsstatus. Det er godt at have at kigge tilbage på.


Links til tidligere månedsstatus:
 
I dette meget lange indlæg er der status fra april, maj, juni og juli 2003
Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Dato: 1. november 2016
Vægt: ukendt - Jeg var på skolen i morges så jeg blev ikke vejet.

Cardio bicycle_smiley.gif
10 min level 8 ca. 80-85 rpm

Jeg synes ikke rigtigt at den cykling gav det den skulle og havde ikke mod på 2 x 20 s all-out.

Dagens træning :pumpin:  - hjælpeøvelser.

Upper body (row?) 8@20, 3x8@30 kg. Masser af overskud, - Den kan sagtens øges næste gang.
Assisted Pull ups: 8, 8, 6@-70kg. Den er tung, den er rigtig tung. Planen var 3 sæt á 8. Så det var rimelig tæt på.
Preacher curl: 8, 8, 8, 6@19,5 kg. Fitness World har al for mange forskellige typer stænger og udstyr. Så det gør det lidt svært at lave den progression jeg ønsker. Jeg er ret sikker på det var 15,5 kg sidste gang - og så troede jeg at mindste mulighed for progression var 2 x 1,25 kg ekstra - altså 18 kg. Men den stang jeg fik fat i vejede ikke 8 kg som forventet men 9,5 kg. Ikke desto mindre fik jeg 3 hele sæt og 6 reps ud af de ønskede 8 på 4. sæt. Det er ikke helt tosset. Men selvsagt kæmpe pump. Det er dog stort set helt væk nu 1½ time senere.

Jeg tænker dagens træning må give 3 bananer.

:banana::banana::banana:

 

Jeg har ikke, som planlagt, fået registreret al min mad. Men jeg er i fuld gang med at registrere og spise mindre. Min middagsmad (på skolen) var f.eks. 70 gram peberfrugt, 39 gram ærter med bælg (slikærter eller noget i den stil), 70 gram broccoli, 48 gram gulerod og 19 gram fetaost.

Men jeg har ikke fået registreret alt i løbet af dagen - og får det heller ikke i morgen hvor der er møder og fællesspisning på skolen. Måske ikke engang torsdag hvor jeg skal i byen til aften, - men snart. Og allerede nu er der meget fokus på kost.

Link to comment
Share on other sites

Dato: 2. november 2016
Vægt: 114,5 kg  :bigsmile:

Dagens træning :pumpin:
Dødløft: 5@60 kg 6x8@80 kg. Jeg kæmpede psykisk. Var ved at opgive igen og igen. Men i selve sættene var det o.k. Jeg blev efterhånden presset på tid. Ironisk nok betød det at 6. sæt nok var et af de letteste.

Incl. bænkpres: 8@20, 8@30, 6x8@40 kg. Det var faktisk ret hårdt, - og mere end da jeg kørte den i mandags. Det var i øvrigt en fejl. Det skulle have været Close Grip.

Total Abdominal: 1x32@35 kg. Presset på tid tog jeg ét sæt med alle de reps jeg skulle have taget. Det viser nok at vægten ikke er høj nok endnu (men progression og sådan noget).

close grip bænkpres: 8@40 kg. Bare lige for at have lavet den rigtige øvelse. Det føltes tungt nok, men jeg formoder jeg kunne have lavet de 6 sæt.

Alt i alt: :banana:

1 banan. Forkert øvelse, presset på tid, og så var iBP altså hård! Men dødløft gik styrkemæssigt bedre, men jeg kunne mærke min motivation var helt i bund. Øv

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Dato: 3. november 2016
Vægt: 114,0 :bigsmile:. Umiddelbart ser det jo ud til at gå over al forventning, men en graf ser ikke imponerende ud endnu. Der var jo flere dage i sidste måned med en vægt på under 114 kg.

Min træning i morges:
Cardio bicycle_smiley.gif
5 min level 8 ca. 80-90 rpm
4 min level 9 ca. 80-90 rpm
1 min level 14 ca. 80-90 rpm

Det meste af tiden tæt på 90 rpm. Det begynder at gå bedre, - men føler mig ikke lige frisk på 2-3 x 20 s all out endnu.

Dagens træning :pumpin:  - hjælpeøvelser.

Træk til bryst (håndflader mod mig selv, ret tæt greb): 8@35, 3x8@45 kg. Masser af overskud, - Den kan sagtens øges næste gang.
Alternating DB curl: 5x8@12 kg, 13@12 kg. Jeg vurderede at jeg ikke kan tage 14 kg endnu - så ville lige lave et par ting med 12 kg og så prøve at give den en chance. I dag tog jeg så mange reps i sidste sæt som muligt. Det gjorde virkelig nas i venstre biceps, - men højre var ikke særligt presset. Tænker at næste gang vil jeg prøve at køre langsomt ned (og evt. også op) stadig på 12 og så nok prøve 6x5@14 kg eller noget i den stil.

Jeg tænker dagens træning må give 3 bananer.

:banana::banana::banana:

 

Jeg havde temmelig ømme arme. Troede det var biceps og var lidt bekymret for dagens træning. Det er næsten helt nede ved albuen - og foran på armen (som biceps også er). Men det gjorde ikke noget med Curls. Jeg kunne mærke en smule, men ikke ret meget, ved træk til bryst.

I morgen skal jeg træne med Fistandantilus i Nordland. Planen er 6x8@55 kg squat, 6x8@45 kg bænkpres, 6x8@80 kg dødløft.
Lørdag er cardio og hjælpeøvelser (lidt flere end tirsdag og torsdag, - military, assisted dips, "omvendt BP" og preacher curls).
Søndag er fridag.

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Dato: 4. november 2016
Vægt: 114,1 kg  :bigsmile:

I dag var jeg, igen, i Nordland. Det er altid super nice!
Jeg var eller er på kanten af syg :hmmm: Jeg nyser, min næser løber (men det sker nu også til tider pga. allergi) og jeg hoster lidt. Så jeg var sådan lidt, aah, skal jeg eller skal jeg lade være. Hmm. Nå lad os tage ned og se hvor meget der sker.
Fra jeg trådte ind i lokalet og til jeg gik nyste og hostede jeg ikke én gang. Jeg mærkede intet til det. Og jeg fik løftet det jeg skulle jfr. nedenstående. Og da jeg satte mig ud (i en, indrømmet, kold) bil så hoste, næse løber. Imponerende. Det kan selvfølgelig skyldes noget af det sidste jeg skriver i indlægget, - men jeg tvivler faktisk.

Dagens træning :pumpin:
Squat: 5@20, 8@40, 3@55, 3@55, 5@55, 2@55, 6x8@55 kg. Noget af det fede ved at være blandt godtfolk at træne er at man i højere grad kan lege med teknikken og endda få forslag til hvad man skal gøre anderledes, deraf de "inkomplette" 55 kg's sæt. Bortset fra det rimelig eksplosiv træning og dejlig følelse. Jeg blev godt nok noget træt i benene efter 4. sæt og var lige en smule bekymret for hvordan det skulle gå, men det kørte fint. Og bekymringen var endda væk på 6. sæt. Noget af det jeg legede med (men første i workload sættene) var at køre mere eksplosivt op og at bounce en smule i bunden. Og det gav lige en "ny" fornemmelse i benene. Så jeg, som nævnt var en smule bekymret for 5. sæt. Men det kørte som i olie og med, ah o.k. måske ikke eksplosivitet, så dog god fart. Så absolut super.

Bænkpres: 8@20, 8@30, 6x8@45 kg. Jeg synes skrå bænk (taget fejlagtigt onsdag morgen) var temmelig hård, så jeg var lidt bekymret for denne. Men det gik også rigtig nice. Ikke helt så meget fart-overskud som i squat, men god fart også på sidste sæt og sidste rep. Så absolut mere i den :weight_lift:

Dødløft: 5@60, 7@80, 3@80, 1@80 kg, 6x8@80 kg. Som i squat, lige lidt leg med teknik. Det var den af øvelserne der bed mest, men jeg tror nu der er en hel del af hente i den endnu.

Kæbe: Umiddelbart alt for meget. Jeg brugte lidt over 3 timer på træning. Det er fint fredag når jeg har tid, men så langsomt kan jeg ikke køre de andre dage. Men den ekstra tid mellem sættene er måske noget af det der har gjort det "eksplosivt" og lækkert. Men jeg har en 3 eller for den sags skyld 2 (jeg skal trods alt kun køre 2 af de store på mandage og onsdage) timer mandag og onsdag.

Alt i alt: :banana::banana::banana::banana::banana:

Aah men det er simpelthen en fornøjelse at træne i Nordland, squat var maks nice, bænkpres var maks nice, dødløft kørte som den skulle. Så det er svært altså svært at bevare pessimismen.

P.s. jeg sidder nu og hoster og hakker, næsen løber og jeg mangler luft. Grotesk. Men dejligt at jeg lige fik frirum til at træne.
Jeg håber rigtig meget at jeg ikke skal til at være syg. Jeg har været syg én gang i år og med fyringer i luften gider jeg ikke have alt for mange sygedage på arbejdet, jeg er lige kommet i gang med at træne og gider ikke til at holde ufrivillig pause eller komme helt fra det igen. Så ingen sygdom til mig tak!

Jeg prøvede at køre lidt koffein i dag. Måske hjalp det. Det var i hvert fald en fornøjelse at træne, - men det var det faktisk også sidst jeg var i Nordland.
Jeg har prøvet at tage Guarana, og mærkede absolut ingenting. Selv ikke da jeg prøvede at tage ekstra stor portion. Jeg ved ikke helt om jeg synes jeg mærker noget nu, - men jeg havde i hvert fald en god træning. Og så kunne jeg i det mindste mærke en bi-effekt. Jeg var super tørstig og drak omkring 1½ L væske under træning + en lille proteinshake. Normalt drikker jeg ingen eller maks ½L væske under mine styrke-pas. Med cardio ½-1L.

Når jeg nu sidder og skriver dette her kan jeg jo godt se at jeg bør få et medlemsskab og få lagt et program så jeg, i hvert fald en stor del af gangene, kan træne der. Jeg sidder dog stadig lidt på hegnet. Lad os liiige se tiden an. Men kæmpe tak til Nordland i hvert fald!

I morgen, cardio + military, dips, "omvendt BP" og Preacher curls.
Søndag fri
Mandag 60 kg squat og 42½ kg incl. BP og så lidt mave.

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Dato: 5. november 2016
Vægt: 113,0 :bigsmile:. Heraf muskelmasse: 39,2 kg og fedtmasse: 30,3 kg. (I følge min uden tvivl ganske upræcise impedans-vægt)

Min træning i dag:
Cardio bicycle_smiley.gif
10 min level 9 ca. 80-95 rpm

Det var virkeligt hårdt. Jeg ydede i gennemsnit 182W og havde en slutpuls på 184. I starten kunne jeg holde en hastighed på over 90 RPM, men omkring 4-5 minutter inde blev det virkelig hårdt. De sidste par minutter tog jeg mig sammen og holdt igen 90+ PRM - og pulsen steg - og endte som nævnt på 184.

Dagens træning :pumpin:  - hjælpeøvelser. 

Military: 8@20, 5x8@25 kg. Den var faktisk hård i dag. Næste gang 5x8@27½
Assisted dips: 5x8@-70 kg. Den er faktisk hård nok, - men jeg prøver nok på -65 kg næste gang. Nu sker der jo også lidt med vægten, så reelt skal jeg jo også løfte mindre, hvis ikke jeg ændre kontravægten.
Omvendt BP: 8@30, 4x8@40 kg. Den var tung, men ikke slemt. Næste gang 4x8@45
Preacher Curls: 8@8, 6x8@18 kg. Langsomt ned (op mod 5 sekunder tror jeg), lille pause i bund, og så så hurtigt op som muligt. De første reps var meget hurtige, de sidste var ikke særligt hurtige. Og det var vidst sådan i alle sæt. Den gav en god smerte i biceps - især, eller måske nærmest, stortset kun i venstre arm naturligvis. Men det var nærmest værst de første par sæt - og så igen til sidst. Næste gang bliver sikkert på Grenåvej - så det er sikkert 9½ kg's stangen. Hvis det er så kører jeg nok 19½ kg. De var tæt på at komme sidst, så mon ikke de er der torsdag?

:banana::banana::banana:

Hjælpeøvelser gik sådan set o.k. men cykling var meget hård. Men min effekt er dog vokset.

De næste par planlagte træningspas:
Søndag: Fri
Mandag: Styrke - squat øges til 60 kg, inklineret bænk til 42½ kg
Tirsdag: 10 min cykling ved level 9 (som i dag), ro (3 sæt med 32½ kg), assisted pull ups (eller chin up, not sure) (5 sæt med -70 kg), Alt DB curls (En eller anden variation med 12 kg - eller forsøg med 14 kg - formodentligt 5 sæt.)

Link to comment
Share on other sites

Dato: 6. november 2016
Vægt: 112,1 kg  :bigsmile:  Heraf muskelmasse: 39,0 kg og fedtmasse: 29,7 kg. (I følge min uden tvivl ganske upræcise impedans-vægt)
Fridag fra øvelser. Jeg er nok lidt sulten ... eller en del. Men det ser ud til at virke.

Dato: 7. november 2016
Vægt: 112,0 kg. Heraf muskelmasse: 39,0 kg og fedtmasse: 29,7 kg. (I følge min uden tvivl ganske upræcise impedans-vægt)

Ja, ja. Jeg skriver stadig ikke op hvad jeg spiser, men det er ikke ret meget. Jeg er også en del sulten. Og det jeg spiser er enten gode grøntsager, kød (kylling, skinke, eller pænt oksekød). En smule andet (knap så lav-kalorie) når jeg er ude.

Og vægten respondere fint på det.

Dato: 31. oktober 2016 - Vægt: 115,1 kg
Dato: 1. november 2016 - Vægt: Ukendt.
Dato: 2. november 2016 - Vægt: 114,5 kg
Dato: 3. november 2016 - Vægt: 114,0 kg
Dato: 4. november 2016 - Vægt: 114,1 kg
Dato: 5. november 2016 - Vægt: 113,0 kg
Dato: 6. november 2016 - Vægt: 112,1 kg
Dato: 7. november 2016 - Vægt: 112,0 kg. Det er vidst særdeles acceptabelt.

I FW fra morgenstund, - dog en smule senere end normalt da jeg ikke havde første blok :bigsmile:

Dagens træning :pumpin:
Squat: 4@20, 8@40, 8@50, 6x8@60 kg. De første reps var tunge, - de sidste hårde. Det er meget sjovt at opleve hvordan min krop reagere. Til at starte med synes vægten tung (jeg har øget med 5 kg. i dag), men den vender sig hurtigt til det. Men de sidste reps er hårde, - ikke som tunge, mere som hmm. Det føles næsten som om kroppen (benene) ikke rigtigt gider mere. CNS problem? Sandsynligvist bare fordi jeg ikke sådan helt for alvor har fået de 6x8 under huden?

Inc. bænkpres: 8@20, 8@30, 6x8@42½ kg. De føles tunge, men når jeg husker opspænd, vejrtrækning etc. så er det ikke så galt. Hvis ikke jeg gør så er de rigtigt tunge. (Ja, jeg laver lidt opspænd på skrå bænk, selvom det føles lidt tåbeligt. Det virker i hvert fald).

Planken: Ca 15s, 10s - Jeg bliver aldrig gode venner med den øvelse tror jeg.

Decl. situps En enkelt sæt med 5 forced. Det går heller ikke så godt her.

Alt i alt: :banana::banana::banana:

Det kunne være rart om maven snart kunne køre lidt bedre, men ellers går det jo som det skal. Ja, der er da et pres, - men jeg øger vægtene som jeg skal. Det er fint.


I morgen: cardio (level 9, 10 min), ro (maskine), assisted pullups, alt. DB curls
Onsdag: Close grip BP (42½ kg) og dødløft (85 kg).
Torsdag:  cardio (level 9, 10 min), træk til bryst, preacher curls.

Link to comment
Share on other sites

Dato: 8. november 2016
Vægt: 112,0 

Jeg var ikke helt frisk på cardio og derudover har jeg, første gang pånær da jeg besøgte Nordland sidst, taget en koffeinpille. Den skulle lige nå at virke og endeligt tænkte jeg at det var en idé at adskille assisted pullsups og alternerende DB curls, - så i dag var der lidt stryrketræning, cykling og så lidt styrke igen (meget lidt, faktisk bare DB curls).

Dagens træning :pumpin:  - hjælpeøvelser.

Ro (maskine): 8@25, 3x8@35 kg. Den er stadig meget let.

Assisted pullups (semismalt - overhånden mod mig selv): 8@-75, 5x8@-70 kg. Tung, men jeg prøver -65 kg næste gang.

Min træning i morges:
Cardio bicycle_smiley.gif
10 min level 9 ca. 80-100 rpm

Virkelig hård. Min puls kom op på 191 som det højeste og de sidste 5 minutter ca. sagde maskinen "ADVARSEL HØJ PULS". Tror den gør det fra 180, men er ikke helt sikker. Jeg prøvede at give den all-out med højere level til sidst, - men "døde" efter 10 sekunder (planen var jo 20). Og der steg min puls efter stop - men ikke over 191. Gad vide om det er min maks puls??? Jeg er næsten sikker på at jeg (kortvarigt ind i mellem) nåede 191 under min level 9 cykling. Det var nok når jeg nåede over de 90 RPM???

Dagens træning :pumpin:  - hjælpeøvelser.
Alternating DB curl: 13, 12, 11, 10, 9, 12@12 kg. Den var hård, men ikke så galt endda. Planen var 13, 12, 11, 10, 9, 8 - bare for at presse mig selv lidt. Men jeg fandt at jeg faktisk netop ikke pressede mig selv. Det var lige der det blev hårdt - og så pause. Så på sidste sæt prøvede jeg hvor langt jeg kunne blive ved. Næste gang - mere leg med 12 kg eller forsøg på 14 kg.

Jeg tænker dagens træning må give 3 bananer.

:banana::banana::banana:

I morgen onsdag dødlløft (85 kg) og close grip BP (42½ kg)
Torsdag: Cardio og træk til bryst og preacher curls.
Fredag: Min super-helte dag - alle kongeøvelserne: Squat (60 kg), bænk (47½ kg) og dødløft (85 kg).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share