Spørgsmål ang. slankekur


ms2002
 Share

Recommended Posts

Hej

Efter jeg har siddet og kigget motions-online slankekur igennem har jeg fundet ud af at det er den jeg vil følge. Så jeg har lige lidt spørgsmål, som jeg håber i kan svare på, jeg opsætter dem med et tal ud for hver spørgsmål:

1: De dage hvor jeg skal styrke træne, skal jeg så spise før og lige efter jeg har trænet, skal jeg tage protein pulver, som jeg gjorde da jeg KUN trænede eller vil det være dumt??

2: Vil det skade kuren at tage kreatin, det giver jo en go boot, så jeg vil vel forbrænde mere??

3: De dage hvor jeg skal Konditionstræne, i det trænings center jeg bruger har de ikke alle de maskiner, kun cykler, kan jeg så nøjes med at løbe og cykle??

4: Hvad med kosten hvor meget skal jeg ca. spise, jeg er 192 høj og er kraftig bygget... er der nogen der gerne give en ca mad/kost plan??

5: Er nogle form for slanke midler man kan indblande i kuren??

6: Vil det ske noget ved at have 1 ugentlig dag hvor man spiser hvad man har lyst til og drikker (da jeg er 18 og gerne vil i byen med vennerne) hvad man vil. Men ikke fuldstændig sindsygt??

Håber virklig i kan hjælpe!!

MS

Link to comment
Share on other sites

Svar på nogle af dine sp:

3: De dage hvor jeg skal Konditionstræne, i det trænings center jeg bruger har de ikke alle de maskiner, kun cykler, kan jeg så nøjes med at løbe og cykle??
ja selvfølgelig hvis du gør det længe nok
4: Hvad med kosten hvor meget skal jeg ca. spise, jeg er 192 høj og er kraftig bygget... er der nogen der gerne give en ca mad/kost plan??

en vægtangivelse ville være rart, men prøv dig frem. Der er forskellige links til det i en eller andens log, tror nok det er pecos eller fredens, men ellers prøv at starte med 2500-2700 kcal/dag.....

Er nogle form for slanke midler man kan indblande i kuren??
Min bekedne mening: NEJ!!
Vil det ske noget ved at have 1 ugentlig dag hvor man spiser hvad man har lyst til og drikker (da jeg er 18 og gerne vil i byen med vennerne) hvad man vil. Men ikke fuldstændig sindsygt??

ja, det vil sinke dit vægttab

Held og lykke og spørg endelig igen. Lav evt. en log, så vi andre kan følge med i hvordan det går dig og kan kommer med råd og vejledning til dig under vejs. Og så i øvrigt: velkommen til MOL

Link to comment
Share on other sites

ms2002 Litopsi har fat i den lange ende. Jeg vil tilføje - nu kommer den store pegfinger - Du må beslutte dig for at du vil det her :excl: Du skal beslutte dig for at lave dine mad og mottionsvaner PERMANENT om :excl: Det med en ugentlig dag hvor jeg gør som jeg plejer går ikke - i mine erfaring svare det til at en ryger beslutter sig til at stoppe -undtagen om onsdagen hvor han så ryger 40...

Og så tillykke med at du går igang og dit valg af MOl-kuren er det rigtige valg. Du vil ikke fortryde - alene det velvære der følger med at du lynhurtigt kommer i langt bedre form vil være det hele værd.

Spør endelig her igen - vi er flere her der kender turen og/eller ved en masse om træning.

Jeg vil da også opfordre dig til at starte en logbog så vi andre kan følge med og du selv systematisk for evalueret forløbet og kan side og nyde at det går rigtigt godt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke selv erfaring med brug af det man kalder en såkaldt snydedag, men jeg har læst det i et par artikler angående slankekur at det skulle banke ens stofskifte i vejret. Desuden kender jeg flere, hvis erfaring med det kun er gode. eks. her kig under regel 9.

Personligt: Jeg synes det er iorden med en dag i byen sammen med vennerne. Bare du ikke overdriver det. Det er trods alt bedre at du gør noget også hygger dig engang om ugen, end at du ikke gjorde noget som helst. ;)

Arne >> Det med en ugentlig dag hvor jeg gør som jeg plejer går ikke - i mine erfaring svare det til at en ryger beslutter sig til at stoppe -undtagen om onsdagen hvor han så ryger 40...

Mener jeg slet ikke kan sammelignes med en slankekur. Der findes alskinds hjælpemidler for en ryger til at kvitte smøgerne: nikotinoplaster osv. Dette har motionisten ikke....... :w00t: Desuden, hvis den ene dag faktisk hjælper til slankekuren, så er argumenten slet ikke holdbart.

Link to comment
Share on other sites

Det er et spørgsmål om personlighed vil jeg påstå. Under alle omstændigheder vil f.eks. 10 øl indeholde godt og vel 1000 :excl: kcal. Dvs. i hvert fald 1/3 af dagens kaloriemax => hvis man derudover spiser som man plejer og i ugens øvrige dage skærer kalorieindtaget ned med ca. 500/dag => 3 ud af ugens 7 dage får du intet for at spare på kalorierne. Hurtig overslagsregning til eksempel. Dette medfører igen at du vil tabe dig lige under halvt så hurtigt som hvis du lod være... hvis der så også lige ryger en hotdog ned på hjemturen og enkelte shots... måske en pizza inden man tager afsted.... måske er det ikke 10 men 15 øl, så er vægttabet hurtigt gået i vasken alene af den grund.

Hvis man så dertil føjer det som Arne er inde på at man (afhængigt af personligheden) har svært ved at sætte grænserne for hvilke dage man må og ikke må spise begynder det at se rigtigt trist ud. Jeg tror de fleste skal have helt konkrete retningslinier for at kunne håndtere det psykisk. Det var i hvert fald det eneste der duede for mig.

Men en bytur i sig selv sker der jo ikke noget ved.... så må du bare vælge at lade være med at drikke!! det er en prioriteringssag.

Link to comment
Share on other sites

Litopsi >> Hvis du læser mit indlæg igen, så vil du ikke overse at jeg skriver: "bare du ikke overdriver det"

Desuden overser du pointen ved den såkaldte snydedag. Meningen er jo stofskiftet bliver banket i vejret da det bliver "chokeret", hvilket medfører en højere forbrænding. Og derfor holder dit argument ikke med de 3 ud af 7 dage ikke... :o

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg slet ikke kan sammelignes med en slankekur. Der findes alskinds hjælpemidler for en ryger til at kvitte smøgerne: nikotinoplaster osv. Dette har motionisten ikke.......  Desuden, hvis den ene dag faktisk hjælper til slankekuren, så er argumenten slet ikke holdbart.

Litopsi har ret i at det afhænger af personligheden - der er jo også folk der kan gå fra 40 til2 smøger. Men for de flæeste af os der har spist for meget/forkert er jeg overbevist om at det handler om at lave sin levestil konsekvent om. Jeg vill ødelægge min "kur" ved at slappe af fra den en gang om ugen - det ville gøre resten af ugen hårdere at komme igennem i stedet for det modsatte.

Den viden jeg har kunne finde og de udsag jeg har fået fra diætist og læger synes at afkræfte hypotesen om chokeffekten - kroppen reagere angiveligt ikke så hurtigt - til gengæld så er det angiveligt sådan at mange overvægtige skal kæmpe med en "hukommelsesefekt" (ikke det fahlige korekte udtryk - men et godt billede), vores krop tror at den skal veje alle de mange killo - så det handler også derfor om at være konsekvent hvis man skal overvinde denne effekt som får kroppen til t gøre hvad "den" kan for at holde vægten oppe.

Link to comment
Share on other sites

Kan se andre helt har glemt det. Velkommen til MOL ms2002. :)

1: De dage hvor jeg skal styrke træne, skal jeg så spise før og lige efter jeg har trænet, skal jeg tage protein pulver, som jeg gjorde da jeg KUN trænede eller vil det være dumt??
Hvis du er i gang med (eller skal i gang med ;) ) en slankekur, så skal du nok ikke regne med nogen væsentlig formfremgang/muskelvækst (ja, det mest sandsynlige er faktsisk at det vil gå lidt den anden vej). Så ideen med ekstra proteiner til selve træningen næsten meningsløs. Men ligeså selvfølgelig så gælder det dog, at dit samlede proteinindtag skal være tilstrækkeligt.
2: Vil det skade kuren at tage kreatin, det giver jo en go boot, så jeg vil vel forbrænde mere??

Har ikke 100 % sikker viden på området. Men mit umiddelbare gæt er: Nej

3: De dage hvor jeg skal Konditionstræne, i det trænings center jeg bruger har de ikke alle de maskiner, kun cykler, kan jeg så nøjes med at løbe og cykle??
Har Litopsi svaret på
4: Hvad med kosten hvor meget skal jeg ca. spise, jeg er 192 høj og er kraftig bygget... er der nogen der gerne give en ca mad/kost plan??

Æhhh, øhhh, jeg mangler nogle oplysninger på dig her: Din vægt og din cardio mængde (i tid og intensitet)

Mit umiddelbare gæt er at du har et aktivt stofskifte (minus motion) på ca. 3000-3500 kcal. Så skal du tabe dig skal du i hvert fald under et dagligt fødeindtag end dette.

Men giv lige nogle flere oplysninger.

5: Er nogle form for slanke midler man kan indblande i kuren??
Ja. Men det skal ikke gå og bruge dit hoved på. :D Drop den tanke, du kan sagtens klare dig uden.
6: Vil det ske noget ved at have 1 ugentlig dag hvor man spiser hvad man har lyst til og drikker (da jeg er 18 og gerne vil i byen med vennerne) hvad man vil. Men ikke fuldstændig sindsygt??

Lidt svært spørgsmål som både Litopsi og Supersonic komme med gode bud på.

Der er to modsatrettede effekter her.

1. Det er skidt for din slankekur, fordi al den energi, der i ølen (se Litopsis kommentarer) vil gøre dit vægttab mindre pr. uge.

2. Det er godt for din slankekur, fordi dit stofskifte vil holdes lidt højere (se Supersonics komentarer) fordi kroppen snydes med en dag, hvor den ikke tror den skal sultes hele tiden.

Hvilke af disse to der er stærkest er svært (umuligt) at sige generelt. Men jeg ville dog holde "festdagen" så lidt festlig som muligt :)

Link to comment
Share on other sites

ja hvad skulle der være i vejen for det? udover at det æder en pæn del af dit daglige kalorieindtag så der bliver mindre plads til kartofler og æg.

Angående hvornår du skal træne vil jeg sige at det er ligemeget. Sålænge du ikke går efter præstationer, men bare efter forbrænding. Og så længe du ikke træner alt for vildt, så du går sukkerkold inden du er færdig. Jeg løber som regel bedst om eftermiddagen. Et par timer efter frokost. Jeg får det dårligt hvis jeg løber mens der er for meget i maven. Men egentligt skal det jo bare passe ind i dit dagprogram.

Link to comment
Share on other sites

supersonic henviser til at vi har krydset klinger om dette før - jeg på kalder mig videnskaben :devil:, han egen erfaring.

Pragmatisk set har Litopsi ret - det vigtige er at du få indpasset så meget træning du orker i sammenhæng med dit liv i øvrigt.

Link to comment
Share on other sites

En "fridag" hvor du går i byen mener jeg er en god ting. Det siger min erfaring mig og videnskaben er (tildels) med mig.

At shocke stofskiftet en gang om ugen med et højt kalorieindtager gør at man de andre dage i ugen ikke har så sløvt et stofskifte dvs. det bliver ikke bremset så meget som hvis man ikke holdt en fridag.

se evt denne tråd:

"refeed day"

Mvh Lau

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share