Squat


Shulman
 Share

Recommended Posts

Hej :smile:

Jeg er for nyligt gået i gang med at få ordentligt styr på back squat, efter jeg læste at det er særlig vigtigt at holde knæene over, eller bagved tæerne hele tiden, for ikke at skade sin knæ.

Det finder jeg imidlertid umådeligt svært at få til at virke i praksis.

Det skal lige siges at jeg er er 1,90, og det kan måske godt været en del af grunden.

Nåh, men mit problem er at jeg har tendens til at falde bagover. Når jeg skyder hoften tilbage, og sørger for at mine knæ ikke kommer længere ud end til tæerne, så sker der det at tyngdepunktet kommer så langt tilbage at jeg er ved at falde bagover. Min eneste løsning på det problem er at læne overkroppen længere fremad, men jeg synes bare at jeg ender med at få den utrolig langt fremad, for at bevare balancen.

Er der andre der har samme problem? eller endnu bedre, har haft samme problem, men har fundet en måde at løse det på? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ærligt talt; med 190 cm bliver det svært ikke at squatte med betragtelig knævandring. Nu er jeg også af den overbevisning at knævandring er langt overvurderet, så længe du ikke kører med alt for tunge vægte ift. hvad du kan, så skal knæene nu nok holde til det... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sniger lige et spørgsmål ind here også :smile:

Hvordan bør man squatte hvis man gerne vil have den til at gå mere i "Vastus Lateralis" eller generelt bare mere i lårbasserne i stedet for glutes?

/MLP

mener at have læst at partials eller knap så dybe squats går mere i quadriceps, ol derimod = glutes m.m

der skulle nu ikke være noget i vejen med at have stor knævandring.. ROM bliver vist nok bare mindre hvis du ikke har så stor en vandring..

box-squats kan hjælpe dig med mindre knævandring..

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

Jeg sniger lige et spørgsmål ind here også :smile:

Hvordan bør man squatte hvis man gerne vil have den til at gå mere i "Vastus Lateralis" eller generelt bare mere i lårbasserne i stedet for glutes?

/MLP

Front Squat og/eller med smal stand.

Til trådstarteren. Check dette link. Det kan måske hjælpe dig. http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=603563&pageNo=0

Link to comment
Share on other sites

problemet kan løses ved at stå lidt bredere, eller skifte fodstilling sådan at fødderne peger længere ud af, dog kan power tage lidt skade da hoftebøjerne ikke aktiveres lige så kraftigt som med fodstillingen parralelt med hinanden.. MEN du skulle gerne ved at ændre disse nævnte eksempler kunne holde balancen bedre

Det du beskriver ved at lade ryggen falde lidt længere fremover (alt efter hvor meget vi snakker, så det ikke er en good morning) så er det ikke nødvendigvis en dårlig ting... Ed coan gør nogenlunde som du beskriver det..

www.t-nation.com har forresten en god artikel af Dave Tate om at squatte korrekt, eller squatte tungt "korrekt" den hedder vist "how to squat 900 pounds easy" eller sådan noget.. Læs den :)

Edited by Mikkel leicht
Link to comment
Share on other sites

The knees are going to come in front of the toes simply because this is the only way to get deep when the trunk is more upright; if the knees stay directly above the toes on an Olympic squat, your base of support is too narrow, your center of gravity is shifted backward, and you fall backward (and still don't get your depth). You see this all the time in beginners. It's almost as pathetic as when they talk on their cell phones in the gym.

Skal love for der ikke bliver lagt fingre imellem :laugh:

Tak for rådene ellers, så skal jeg måske bare acceptere at jeg ikke kan ungå at få knæene lidt ud over :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Shulman:

Jeg er 192 cm og har efterhånden erfaret at det der med knævandring og fodstilling er meget individuelt... tror egentligt ikke det spiller den store rolle at knæene vandrer ud over fødderne og at man pga. sin højde blir nødt til at kompensere ved at læne sig fremover.

Efter min mening handler det om at flytte så meget vægt som muligt når man træner "the king of lifts" og hvis det betyder man skal læne sig fremover (og dermed aktivere lænde, hofte og ballemuskulatur mere) er det helt ok med mig - bare man ikke runder i ryggen ofcoz...

For mere "ren" lårtræning tror jeg også forslaget om frontsquats er numero uno....

-FS

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke specielt skadeligt at have knævandring. Det er en myte opstået blandt styrkeløfterne, betinget af at de skal undgå det for at kunne løfte fleste muligt kilo. Et "ægte" power squat er i praksis en posterior chain øvelse og ikke særligt meget en ben øvelse. Hvis det skal "gå i" benene, skal hoften frem, som i OL squat eller Front squat. Hvis du har været vant til den ene form vil jeg dog tilråde forsigtighed ved overgang til den anden form, af hensyn til leddene.

Læg iøvrigt mærke til at i T-nation quoten snakker de om OL squat og ikke Power squat

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke specielt skadeligt at have knævandring. Det er en myte opstået blandt styrkeløfterne, betinget af at de skal undgå det for at kunne løfte fleste muligt kilo. Et "ægte" power squat er i praksis en posterior chain øvelse og ikke særligt meget en ben øvelse. Hvis det skal "gå i" benene, skal hoften frem, som i OL squat eller Front squat. Hvis du har været vant til den ene form vil jeg dog tilråde forsigtighed ved overgang til den anden form, af hensyn til leddene.

Læg iøvrigt mærke til at i T-nation quoten snakker de om OL squat og ikke Power squat

Det vel også fordi at nu tættere på kroppen knæene er, nu bedre drive eller overførsel af energi er der (hvis man skal tro på WSB drengene, som jo altså squatter meget bredt) Ved godt det er et helt andet forbund, men derfor har de et kraftigt RAW squat af den grund også.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

mener at have læst at partials eller knap så dybe squats går mere i quadriceps, ol derimod = glutes m.m
Quadriceps musklen skal ligesom - alle andre muskler - strækkes mest muligt for at muskelfibrene for alvor kan rives over og danne grobund for muskelvækst. Derfor er der i mine øjne meget lidt der taler for decideret at basere sin træning på udelukkende at træne halve eller kvarte benbøjninger hvis man træner for at lårene skal gro.

Hvad adskillige undersøgelser derimod tyder på er at jo dybere: des mere aktiveres ben (specielt vastus m. på Quadriceps) OG specielt bagdelen involveres i markant højere grad. Nærmest en WIN WIN situation. Men det virker til nogen misfortolker det til at være = at går man dybt træner man bagdel (og ikke lår).

Om man vil: ingen Quads uden røv også!

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

hvis man ikke vil have stor røv, kan man vel køre noget leg extensions, som faktisk er en udemærket hypertrofi-øvelse til quadr..

har ledt en hel del efter den artikel på t-nation, hvor jeg mener at have læst det med partials.. men kan ikke finde den..

Link to comment
Share on other sites

hvis man ikke vil have stor røv, kan man vel køre noget leg extensions, som faktisk er en udemærket hypertrofi-øvelse til quadr..

har ledt en hel del efter den artikel på t-nation, hvor jeg mener at have læst det med partials.. men kan ikke finde den..

Aaah... Det synes jeg nu at 28 mio. diskodrenge uden ben er riemligt godt bevis på, at de ikke er :innocent:

Link to comment
Share on other sites

hvis man ikke vil have stor røv, kan man vel køre noget leg extensions, som faktisk er en udemærket hypertrofi-øvelse til quadr..

har ledt en hel del efter den artikel på t-nation, hvor jeg mener at have læst det med partials.. men kan ikke finde den..

hmm jae, deri er vi nok uenige!

Og nu taler vi så om personlig erfaring. Jeg har gjort mig følgende erfaring med leg-extension maskinen: at selv med hvad jeg kalder "letterede" dekonditionerede ben efter 5-6 måneders træningsfri - så kan jeg - selv på en dårlig dag - bevæge mig ned i centret og ubesværet løfte i nærheden af det jeg kunne før jeg stoppede.

Altså næsten løfte det samme - selvom benene er blevet synligt mindre (men dermed ikke sagt små :tongue: ).

Lad os undlade squatten (her spiller teknikken nemlig ind) bevæger jeg mig derimod over i benpressen - så kan det nu godt mærkes der "mangler" en smule kød på "stammerne" efter et halvt års træningsfri. Det eneste den leg-ext. maskinen giver mig er noget "pump" i musklen og "fornemmelsen" af at musklen arbejder hårdt. Formår ikke at presse mig optimalt på den maskine førend musklen sådan i billedsprog er "syret" til.

Jeg har såmænd også i gennem mange år trænet leg extensions.Var ikke meget for at droppe øvelsen - men når jeg ikke kan se nogen sammenhæng mellem musklens størrelse og det antal kilo jeg løfter på det apparat - så kan det immervæk være ligemeget...

Og så er der i mine øjne forhøjet skadespotentiale ved leg-ext såfremt man træner tungt (selvom man anvender korrekt teknik) .

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

er det ønskede ikke råd til hvordan han ikke ryger på røven, når han squatter og ikke at undgå hypertrofi af ballerne?

Godt være det bare er mig, der er en dummernik....

Jeg tror det er to forskellige diskussioner der blev blandet sammen pga. et spørgsmål jeg stillede. Trådstarten ville have hjælp til ikke at falde på røven, men jeg i mit første indlæg ønskede at få hjælp til større aktivering af quads. Grunden til dette er ikke at jeg ønske at undgå hypertrofi i ballerne (der skal da være noget for kæresten at klappe i når man ligger på alle fire :blink::innocent::laugh: ), men mere et ønske om at forbedre hypertrofien i quads (da de er ret ynkelige :blush: ).

/MLP

Link to comment
Share on other sites

problemet kan løses ved at stå lidt bredere, eller skifte fodstilling sådan at fødderne peger længere ud af, dog kan power tage lidt skade da hoftebøjerne ikke aktiveres lige så kraftigt som med fodstillingen parralelt med hinanden.. MEN du skulle gerne ved at ændre disse nævnte eksempler kunne holde balancen bedre

Nu skal hoftebøjerne jo altså maksimalt stabilisere i squat, da der ellers vil ske betydelige skader på egen krop og omgivelserne. At man bøjer i hoften under squat skyldes tyngdekraften og ikke andet....

Kan være jeg misforstod det skrevne dog men så er det jo i hvert fald på plads :cool:

Link to comment
Share on other sites

Nu skal hoftebøjerne jo altså maksimalt stabilisere i squat, da der ellers vil ske betydelige skader på egen krop og omgivelserne. At man bøjer i hoften under squat skyldes tyngdekraften og ikke andet....

Kan være jeg misforstod det skrevne dog men så er det jo i hvert fald på plads :cool:

hehe, ja hoftebøjerne aktiveres i begge tilfælde, men skal du tro på WSB gutterne er hoftebøjerne mere med i løftet ved at holde fødder parralelt selvom man står bredt.. Mener faktisk det nævnes af Dave Tate i hans "How to squat 900 pounds easy" :wink: Så ja du har nok misforstået noget, men godt at nogen lige pointere den dårlige formulerede sætning, for den kan være lidt kryptisk.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

hehe, ja hoftebøjerne aktiveres i begge tilfælde, men skal du tro på WSB gutterne er hoftebøjerne mere med i løftet ved at holde fødder parralelt selvom man står bredt.. Mener faktisk det nævnes af Dave Tate i hans "How to squat 900 pounds easy" :wink: Så ja du har nok misforstået noget, men godt at nogen lige pointere den dårlige formulerede sætning, for den kan være lidt kryptisk.. :smile:

Det bør lige tilføjes, at det med at holder fødderne parallelt kun er noget WSBerne anbefalder såfremt man squatter i canvas og denimudstyr. Hvis man squatter i en polyesterdragt anbefaler de, at man vinkler fødderne udaf. :smile:

Link to comment
Share on other sites

hehe, ja hoftebøjerne aktiveres i begge tilfælde, men skal du tro på WSB gutterne er hoftebøjerne mere med i løftet ved at holde fødder parralelt selvom man står bredt.. Mener faktisk det nævnes af Dave Tate i hans "How to squat 900 pounds easy" :wink: Så ja du har nok misforstået noget, men godt at nogen lige pointere den dårlige formulerede sætning, for den kan være lidt kryptisk.. :smile:

Den eneste grund til at holde fødderne mere parallelt i squat, vel mærke mest udtalt ved bred stand, er at du kan aktivere din M. biceps femoris (en væsentlig hasemuskel) bedre da denne foruden at ekstendere i hofteleddet også udadroterer og flekterer underbenet... dvs at ved at indadrotere dine underben (fødderne stående parallelt med hinanden) vil det give en hvis forspænding i M. biceps femoris... IMO kan det kun lade sig gøre i WPO fordi de ikke skal ligeså dybt som i IPF... det er meget svært for næsten ikke at sige umuligt at komme under parallel med bred stand samt indadroterede underben og det har ikke meget med hoftebøjerne at gøre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share