Spise efter atten?


STAUBER
 Share

Recommended Posts

Hvis du sulter dig hele dagen og fråder 1000 kcal kl. 2200 eller 2400 så taber du dig højst sandsynligt alligevel. Det er det samlede daglige indtag af energi det tæller, og så er det mere eller mindre underordnet hvornår det indtages. Der er selvfølgelige fordele ved at indtage flere små måltider, men det er en anden snak.

Edited by Kafir
Link to comment
Share on other sites

Giv mgi et link på det der med 22:15

Har læst det er kl 20!

Okay STOP, jeg ved ikke om det er en joke eller hva´det er. Men nu har jeg lige læst dine indlæg Stauber, og det lyder som om du er meget opmærksom på og forvirret omkring kost, krop og træning.

Det man spiser efter 18, tager man på om natten - NEJ

Når det er sagt så håber jeg du snart får lidt hjælp til at flytte fokus fra kalorieindtag og vægt. Det er ikke fordi jeg vil lyde strid, men herinde på MOL bliver der tit lukket en masse "fis" ud som man ikke skal tage til sig, og umiddelbart lyder det til at du tager alt ind råd, så snart det kan have indflydelse på din vægt.

Held og Lykke med din træning.

- Pia (Bambi) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Giv mgi et link på det der med 22:15

Har læst det er kl 20!

Jeg lugter en lille bitte snert af ironi i Torben´s indlæg.

Alle gode gange 3: Pointen er at det er det samlede energiindtag der gør resulterer i et vægttab eller en vægtforøgning, og ikke tidspunktet på døgnet.

Link to comment
Share on other sites

:crazy:

Der er sku da noget om snakken!!

Jeg påstår følgende.

Hvis du æder lige før du ligger dig til at sove er oddsne at det vil sætte sig som fedt.

Hvorfor? Fordi et fødeindtag resulterer i et insulin respons som tjener formålet at distribuere de nyligt indtagede energi resourcer ma. rundt i systemet via kredsløbet. Den overskydende energi, dvs. det blodsukker mv. der IKKE kan optages i celler og depoter skydes direkte i fedtceller.

Det er antageligt at celler og depoter ikke har det samme behov for genopfyldning når vores legeme er i sovende tilstand som i vågen aktiv tilstand.

Det er ikke noget jeg har læst, det er noget jeg tænker mig til .. og det virker sku da logisk gør det ik ?

og jeg forsøger at mobilisere de små grå en sidste gang her; i Kafir's eksempel vil jeg antage at følgende vil ske

1. I løbet af dagen vil legemet primært være i katabolsk tilstand og foretrække at brænde muskel som primær energi kilde

2. Når der ædes før natten, vil det resulterende energi overkud først fylde tømte depoter, dernæst fedtceller

3. resultatet er ; øget fedt masse men et større tab af muskelmasse for et nettoresultat af total vægt reduktion.

4. pnkt nummer 3 er under forudsætning at du lander på den 'rigtige' side af ligevægts tilstanden mellem mobiliseret energi fra de respektive kilder.

Link to comment
Share on other sites

MrNiceGuy -> kroppen vil naturligvis ikke primært "brænde muskler af" blot fordi den er katabol. Det vil ske i den udstrækning er der strengt nødvendig hvis ikke kosten indeholder nok protein på passende tidspunkter.

Oddsene for om mad spist efter kl 18 eller lige inden sengetid sætter sig afhænger naturligvis voldsomt af dels mængden der indtages og forudgående aktivitet. Kroppen slukker ikke totalt ned om natten og har stadig et betydeligt energibehov, dog lavere end i vågen tilstand. Har man trænet hårdt vil der derudover være en efterforbrænding som også skal forsynes.

Så selvom dit indlæg indeholder flere korrekte ting, så er det efter min mening en fortænkt ond cirkel.

Når det så er sagt er det da korrekt, at det må formodes at være fornuftigt at indtage sin føde i forhold til hvornår energien skal bruges, så man indtager naturligvis ikke kæmpemåltider lige inden sengetid, og man faster ikke 8 timer inden et marathonløb. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Okay STOP, jeg ved ikke om det er en joke eller hva´det er. Men nu har jeg lige læst dine indlæg Stauber, og det lyder som om du er meget opmærksom på og forvirret omkring kost, krop og træning.

Det man spiser efter 18, tager man på om natten - NEJ

Når det er sagt så håber jeg du snart får lidt hjælp til at flytte fokus fra kalorieindtag og vægt. Det er ikke fordi jeg vil lyde strid, men herinde på MOL bliver der tit lukket en masse "fis" ud som man ikke skal tage til sig, og umiddelbart lyder det til at du tager alt ind råd, så snart det kan have indflydelse på din vægt.

Held og Lykke med din træning.

- Pia (Bambi) :wink:

Ja okay!

Og man må vel have lov til at spørge?

Link to comment
Share on other sites

Ja okay!

Og man må vel have lov til at spørge?

Selvfølgelig. Men kig i MASS' log. Han står op midt om natten (v. 3-tiden) for at kyle knap ét kilo mad ned.

Pointe: Hvis bare man spiser det rigtige, og den rigtige mængde, over et døgn - så bliver man ikke fed. Man risikerer dog at blive lee' :devil:

Link to comment
Share on other sites

cookie_sq, du må bøje dig i støvet. :devil:

Slankeråd om Mad_efter_atten

HUSK: MAD EFTER ATTEN, BLIVER TIL FEDT OM NATTEN!!!

Indsendt af Marianne

Stauber > En del af de råd du finder inde på fedfattig.dk er meget kritisable. Husk det er altid godt at være lidt kildekritisk.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Med glæde..

www.fedtfattig.dk :)

Der står under et af indlæggene' man ikke må spise efter kl atten.

Hvis der stod du skulle banke hovedet ind i væggen 3 gange hver morgen for at tabe dig, ville du så også følge det? :p :p

Her er linket til interesserede: http://www.fedtfattig.dk/slank2.asp?id=95

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Baggrunden for Fedtfattig.dk

Lad mig fortælle lidt om baggrunden for denne opskriftsdatabase, siden efteråret 1998 har jeg spist fedtfattigt på grund af helbredet. Under forløbet har jeg indsamlet gode fedtfattige opskrifter og afprøvet de fleste af dem. Alle opskrifterne opfylder fødevarerdirektoratets anbefaling om at FEDTenergiPROCENTEN ikke må komme over 30%. Disse madopskrifter har jeg lagt i en database, for at gøre det let for mig - og nu også for dig, at finde dem igen. Opskrifterne gør det let at spise varieret og fedtfattigt uden at skulle undvære god og velsmagende mad.

:nonono: Hvorfor dukker den slags op og op igen?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Slankeråd om Mad_efter_atten

HUSK: MAD EFTER ATTEN, BLIVER TIL FEDT OM NATTEN!!!

Indsendt af Marianne

Ja, for hvis det rimer er det sandt.

"Den der smider kilo på, vil ikke mange år få"

"At cykle hver dag giver en lille ba´"

Se det virker. Sundhedsstyrelsen burde ansætte flere rimsmede i stedet for alle de hvide kitler...

Link to comment
Share on other sites

Kan i ikke bare svarer på idstedet for at diskutere om i mener man må spise efter atten ?

Det her er et DISKUSSIONSforum. Der er ikke endegyldige svar sort på hvidt på alt.

Men der er flere gange blevet skrevet at det er et spørgsmål om man er i kalorieoverskud eller underskud hvorvidt om man tager på eller taber sig.

Link to comment
Share on other sites

MrNiceGuy -> kroppen vil naturligvis ikke primært "brænde muskler af" blot fordi den er katabol. Det vil ske i den udstrækning er der strengt nødvendig hvis ikke kosten indeholder nok protein på passende tidspunkter.

Oddsene for om mad spist efter kl 18 eller lige inden sengetid sætter sig afhænger naturligvis voldsomt af dels mængden der indtages og forudgående aktivitet. Kroppen slukker ikke totalt ned om natten og har stadig et betydeligt energibehov, dog lavere end i vågen tilstand. Har man trænet hårdt vil der derudover være en efterforbrænding som også skal forsynes.

Så selvom dit indlæg indeholder flere korrekte ting, så er det efter min mening en fortænkt ond cirkel.

Når det så er sagt er det da korrekt, at det må formodes at være fornuftigt at indtage sin føde i forhold til hvornår energien skal bruges, så man indtager naturligvis ikke kæmpemåltider lige inden sengetid, og man faster ikke 8 timer inden et marathonløb. :smile:

Intet af det jeg har skrevet udelukker hvad du skriver, tværtimod, noget af det ligner lettere replika. Jeg gør mig yderligere belastning for at beskrive sagte livevægtstilstand som du, redundant, præsenterer et kvalitativ case af.

Så selvom mit indlæg indeholder udelukkende korrekte ting, ser jeg ikke hvad dit indlæg bidrager med relativt til mit.

Når det så er sagt, er det objektive sandfærdige indhold af din post selvfølgelig sandsynliggjort i næsten samme tempo som mit.

:smile:

Din indledende paragraf er tæt på meningsløs i sammenhængen. Der fremstilles en case hvor der intet spises i løbet af dagen og så indtages føde lige før sengetid. Du anfægter her en sammenhæng(som du fortolker som et lighedstegn) ved at skrive "Det vil ske i den udstrækning er der strengt nødvendig hvis ikke kosten indeholder nok protein på passende tidspunkter." ... passende tidspunkter. Vil du være venlig at uddybe 'passende tidspunkter' med udgangspunkt i casen ? Og hvis din vinkel er intet andet end at "katabolsk ikke nødvendigvis betyder at der KUN brændes muskel" så har du ikke kun fejlfortolket teksten... .

Og nu hvor du er firkantet, er du sikker på at du vil forsvare den i retten ?

"Det vil ske i den udstrækning er der strengt nødvendig hvis ikke kosten indeholder nok protein på passende tidspunkter."

Jeg tror jeg ville forhandle et forlig uden om retten hvis jeg var dig, fordi så simpelt, undskyld, firkantet er det vist ikke!

du skriver

Kroppen slukker ikke totalt ned om natten og har stadig et betydeligt energibehov, dog lavere end i vågen tilstand. Har man trænet hårdt vil der derudover være en efterforbrænding som også skal forsynes.

jeg skriver

Det er antageligt at celler og depoter ikke har det samme behov for genopfyldning når vores legeme er i sovende tilstand som i vågen aktiv tilstand.

... og dit bidrag er ? yada yada yada osv osv osv..

over and out ! yeps, korriger mig gerne, men hav noget at korrigere med plz ?

Link to comment
Share on other sites

STAUBER Selvfølgelig bliver man ikke fed af at spise efter kl. 18... det handler om ens kcal indtag set dagen igennem, så du kan med fordel spise helt optil sengetid, hvilket faktisk er mere fordelagtigt da man holder ens blodsukker stabilt og hele tiden tilfører kroppen næring til restitution fra ens træning..

Stopper du med at spise kl. 18 feks. går du i ufatteligt mange timer uden at tilføre kroppen næringstoffer.. dette er ikke blot dumt, det sænker faktisk ogå kroppens stofskifte...

Så en 5-6 mindre måltider med ca. 2½-3 timers mellemrum igennem dagen ca. optil sengetid så kører bussen... :wink:

Btw: fint du er glad for havregryn, men du behøver ikke finde 4-5 år gamle tråde frem for at gøre folk opmærksom på at de mætter godt... :wink: håber du kan tage en pæn hentydning... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share