Halv-marathon


Ms. A
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Nogle der har nogle forslag til et solidt måltid inden et halv-marathon?

Noget som selvfølgelig ikke ligger for tung og med masser af energi?

Og hvor lang tid inden start, bør jeg spise?

En god idé er at spise det du plejer inden en løbetur, og lige så lang tid i forvejen.

Frostflakes to timer før et langt løb virker for mig, det er let og indeholder en masse energi.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Jeg fornemmer at du er forholdsvis ny på halv-marathon distancen?

I så fald, så lad være med at begynde at eksperimentere med din kost p.t. Spis det du plejer inden en lang tur.

Ja, jeg er helt ny på distancen.

Jeg gør det bare for at prøve mig selv af. Har I andre gode råd?

Er det godt at løbe fx to dage før, eller dagen før, eller burde jeg lade være med at løbe lige op til? Jeg er jo ikke vant til disse lange distancer. Løber engang imellem, men det er omkring 6-7 km.

Mit mål er bare at gennemføre halv.marathonet, men ved I hvad stjernetiden er? Jeg er en pige på 19!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er helt ny på distancen.

Jeg gør det bare for at prøve mig selv af. Har I andre gode råd?

Er det godt at løbe fx to dage før, eller dagen før, eller burde jeg lade være med at løbe lige op til? Jeg er jo ikke vant til disse lange distancer. Løber engang imellem, men det er omkring 6-7 km.

Mit mål er bare at gennemføre halv.marathonet, men ved I hvad stjernetiden er? Jeg er en pige på 19!

Du skal helst holde pause de sidste 2-3 dag inden løbet, så du er frisk til løbet.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med stjernetiden, men typisk siger man at 2 timer for ½-marathon og 4 timer for en marathon er flot for en begynder.

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du ikke, hvor lang tid du har at forberede dig i. Har du sat et bestemt løb som mål?

Hvis du løber 6-7 KM ad gangen idag, så vil jeg sige at du skal have nogle flere KM i benene inden. Du skal ud og løbe nogle længere ture. Du kan sikkert godt gennemføre på ren vilje, men 21 KM er langt når man er vant til "kun" at løbe 1/3 af distancen (også selv om du bare vil gennemføre).

Hvis du planlægger at løbe halv marathon i nær fremtid, så vil jeg personligt råde dig til at vente. Løb lidt mere regelmæssigt (3 gange om ugen), og øg distancen ligeså stille. Tommelfingerreglen siger at man ikke bør øge den totale distance med mere end 10% om ugen (for at undgå skader).

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu også råde dig til at vente lidt med halvmarathon, når du ikke har løbet længere end 7 km !

Men skal du absolut prøves af nu, så spis noget havregrød eller havregryn med mælk om morgenen. Helt afhængig af, hvornår det er på dagen, så spis et lille måltid igen 3-4 timer senere. Evt. knækbrød med pålæg.

Husk at drikke nok i dagene op til.

Og slap gerne af 3 dage op til løbet. Det forbedrer i hvertfald ikke formen at løbe lige op til, så hellere spare kræfterne til dagen.

Go' fornøjelse, det blir' rigtig godt, når du er i go' form til halvmarathon. Så kan du bare nyde hele turen

Betina

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du ikke, hvor lang tid du har at forberede dig i. Har du sat et bestemt løb som mål?

Hvis du løber 6-7 KM ad gangen idag, så vil jeg sige at du skal have nogle flere KM i benene inden. Du skal ud og løbe nogle længere ture. Du kan sikkert godt gennemføre på ren vilje, men 21 KM er langt når man er vant til "kun" at løbe 1/3 af distancen (også selv om du bare vil gennemføre).

Hvis du planlægger at løbe halv marathon i nær fremtid, så vil jeg personligt råde dig til at vente. Løb lidt mere regelmæssigt (3 gange om ugen), og øg distancen ligeså stille. Tommelfingerreglen siger at man ikke bør øge den totale distance med mere end 10% om ugen (for at undgå skader).

Det er et løb d. 9. september, Skive løbet.

Regner ikke med jeg vil løbe så lange ture igen, men som sagt er det bare for at prøve mig selv af og vil bare gennemføre. Har ingen anelse om hvor lang tid det vil komme til at tage??

Jeg spiller en del fodbold, så formen burde da ikke være helt ringe. Men ved selvføgelig godt det ikke er det samme som lange distancer.

Har for noget tid siden løbet ca. 10 km, og det kunne jeg i hvert fald klare.

Link to comment
Share on other sites

Det er et løb d. 9. september, Skive løbet.

Regner ikke med jeg vil løbe så lange ture igen, men som sagt er det bare for at prøve mig selv af og vil bare gennemføre. Har ingen anelse om hvor lang tid det vil komme til at tage??

Jeg spiller en del fodbold, så formen burde da ikke være helt ringe. Men ved selvføgelig godt det ikke er det samme som lange distancer.

Har for noget tid siden løbet ca. 10 km, og det kunne jeg i hvert fald klare.

Vi kan heller ikke ane hvor lang tid det kommer til at tage, når vi ikke ved hvad du kan løbe 10 km på :wink:

Spis som du plejer op til løbet - du skal ikke eksperimentere med kosten på det tidspunkt. For mig vedkommende spiser jeg 3-4 timer før et løb - fx et marathon. Brød (ikke for groft) med honning eller nutella virker for mig.

Link to comment
Share on other sites

Nej det er svært at spå om din slut tid når vi ikke kender dine km tider, eller din tid på 10 Km :)

Men hvis du kan klare en fornuftig 10 Km, så tror jeg nok projektet skal lykkedes. Men pas på, det er stærkt vanedannende ;)

Held og lykke med det.

Hvad er en "normal" tid at løbe 10 km på? :bigsmile:

Ved det er svært at sige, men hvad vil du mene?

Link to comment
Share on other sites

Hvad er en "normal" tid at løbe 10 km på? :bigsmile:

Ved det er svært at sige, men hvad vil du mene?

Det er ligegyldigt hvad en "normal" tid er. hvad er din tid? og eftersom du ikke har løbet 10km, så kan det måske hjælpe hvis du kommer med din 7 km tid. En ting er helt sikkert. Du skal ikke regne med at du blot kan gange din 7 km tid med tre for at finde halvmarathon tiden.

Held og lykke med det. Du er ung, så det burde ikke være noget problem at komme igennem, hvis du strammer balderne lidt når det bliver hårdt

Link to comment
Share on other sites

Det er ligegyldigt hvad en "normal" tid er. hvad er din tid? og eftersom du ikke har løbet 10km, så kan det måske hjælpe hvis du kommer med din 7 km tid. En ting er helt sikkert. Du skal ikke regne med at du blot kan gange din 7 km tid med tre for at finde halvmarathon tiden.

Held og lykke med det. Du er ung, så det burde ikke være noget problem at komme igennem, hvis du strammer balderne lidt når det bliver hårdt

Kan ikke huske min tid på 10 km.

Men på 6 km er den ca. 35 min.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke huske min tid på 10 km.

Men på 6 km er den ca. 35 min.

Det er næsten umuligt at sige alt efter hvor meget du går ned i tempo, men hvis det er fordi du gerne vil have et mål du kan gå efter, så synes jeg at et sted mellem 2:20 og 2:40 timer kan være et nogenlunde realistisk bud.

Link to comment
Share on other sites

Det er næsten umuligt at sige alt efter hvor meget du går ned i tempo, men hvis det er fordi du gerne vil have et mål du kan gå efter, så synes jeg at et sted mellem 2:20 og 2:40 timer kan være et nogenlunde realistisk bud.

Okay, tak for det :) ..

Så en der løb det på 1 t og 37 min! Det er satme hurtigt :4thumbup: ..

Er lidt spændt på løbet, da jeg jo ikke sådan har trænet til det. Vil du rådet til at tage fx energibarer med og spise under løbeturen eller andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

1.37 er nu ikke så voldsomt hurtigt, du finder rigtigt mange motionister der uden problemer klarer den tid.

Jeg vil ikke anbefale at spise noget undervejs, og slet ikke hvis du ikke har trænet indtagelse af føde mens du løber. Eftersom du nok skal være mere end to timer undervejs kan det være en god idé at drikke lidt vand, men jeg vil ikke anbefale at indtage andet.

Personligt plejer jeg ikke at drikke ved halvmarathon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med halvmaraton, men skal jeg ud på en længere motionscykeltur, spiser jeg 3-4 timer før start. Efter start drikker jeg vand tilsat energidrik og spiser en energibar eller to, og noget i den retning ville jeg også gøre under et halvmaraton.

I øvrigt finder jeg ikke fodboldtræning ideel til halvmaratontræning, men det er en anden sag.

Link to comment
Share on other sites

Okay, tak for det :) ..

Så en der løb det på 1 t og 37 min! Det er satme hurtigt :4thumbup: ..

Er lidt spændt på løbet, da jeg jo ikke sådan har trænet til det. Vil du rådet til at tage fx energibarer med og spise under løbeturen eller andre forslag?

Spise behøver du ikke men det kan godt være en god ide at drikke undervejs, når du kommer til at være ude i mere end 2 timer.

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med løbet!! vil bare sige at det er så fed en oplevelse når det er gennemført. En lille anbefaling, lad være med at starte for hårdt ud... mht kost så vil jeg anbefale de gode kulhydrater så du har noget at brænde af, spis de cirka 2-3 timer før løbet. Vel nogenlunde det alle andre skriver her. God søvn natten før og en løbepause på cirka 3 dage inden løbet.

Link to comment
Share on other sites

Har lige endnu et spørgsmål mht kosten inden det halvmararthon..

Jeg skal løbe kl ti om formiddagen, så hvornår burde jeg stå op for at få et ordentlig måltid så det ikke ligger fr tungt når jeg skal løbe?

Hvis jeg fx står op ca halv syv og spiser et strt måltid, og jeg så spiser en lille "snack" kl 9 ville det være optimalt?

Måltidet fra morgen af har je hørt helst skulle bestå at kulhydrater, og jeg tænkte derfor om det kunne være godt med et måltid grov pasta, kyllingebryst og ketchup?

Og hvad en en kop kaffe fra morgenen af for at give lidt energi?

Link to comment
Share on other sites

Har lige endnu et spørgsmål mht kosten inden det halvmararthon..

Jeg skal løbe kl ti om formiddagen, så hvornår burde jeg stå op for at få et ordentlig måltid så det ikke ligger fr tungt når jeg skal løbe?

Hvis jeg fx står op ca halv syv og spiser et strt måltid, og jeg så spiser en lille "snack" kl 9 ville det være optimalt?

Måltidet fra morgen af har je hørt helst skulle bestå at kulhydrater, og jeg tænkte derfor om det kunne være godt med et måltid grov pasta, kyllingebryst og ketchup?

Og hvad en en kop kaffe fra morgenen af for at give lidt energi?

Hvis du spiser omkring kl. 7 er det sikkert fint. Drop kyllingen og hold dig til pasta, brød eller hvad der nu virker for dig. Proteinrig kost ligger bare og suser rundt i maven til ingen verdens nytte så tæt på løbet. Kaffe er fint. Du skal nok passe meget på med hvad du spiser en time før løbet. Personligt ville jeg ikke spise noget så tæt på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spiser omkring kl. 7 er det sikkert fint. Drop kyllingen og hold dig til pasta, brød eller hvad der nu virker for dig. Proteinrig kost ligger bare og suser rundt i maven til ingen verdens nytte så tæt på løbet. Kaffe er fint. Du skal nok passe meget på med hvad du spiser en time før løbet. Personligt ville jeg ikke spise noget så tæt på.

Hvad med dagen før, vil du også fraråde at jeg spiser proteinrigt der?

Jeg er bare bange for at jeg bliver sulten under løbet, hvis jeg kun får pasta, men vil du råde til at jeg spiser en stor potion grovpasta?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share