Voldsomme smerter


Rarpix
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg startede med motionscenter i foregårs, og gik nok lidt for hårdt til, i forhold til min erfaring indenfor vægte...

Da jeg vågnede i går, var jeg forberedt på smerter, men dog ikke i den grad, jeg oplever pt.

Det er faktisk umuligt for mig at strække mine arme ud, så spænder det sindssygt omkring Biceps og på oversiden langs underarmen. Det er virkelig slemt, og jeg har det næsten helt skidt pga. smerterne. Kan knapt nok komme i en jakke/trøje, da den mindste bevægelse (især stræk) fremtvinger en meget ubehagelig spænding/smerte. Det er som om min arme har det bedst i en lidt bøjet tilstand, ligesom når jeg sidder her, og skriver på tastetur, men når de skal ud i strækt, gør det virkelig ondt, og nærmest umuligt...

Er det meget normalt efter første gang man er i motioncenter?

Håber da snart det går over, da jeg jo gerne vil ned og træne igen...

Håber på lidt respons, på forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

He he, minder :wub:

Det er helt noramlt. Særligt den der med ikke at kunne strække armen ordenligt. Første gang du træner læg, venter der dig også en herlig næste dag :laugh:.

Det skal bare trænes væk, når du da er i stand til at bevæge dig lidt igen. Din krop vender sig hurtigt til det.

Link to comment
Share on other sites

Lyder, som en ganske almindelig overtræning, hvilket bestemt ikke er unormalt når man er ny i branchen.. og det skal jo også gøre lidt ondt.. Så vil foreslå det bare skal trænes væk, som der også bliver sagt.. føles ubehageligt, men så længe det er i selve musklen smerten udspringer er det ganske naturligt for dine muskel fibre nedbrydes jo hver gang du træner for at blive genopbygget igen når dine muskler for lov at restituerer (for hvile) så giv det evt. et par dage og så er det ellers bare tilbage på hesten igen :bigsmile:

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Nej andendagen efter træningen er ironisk nok som regel den værste. Og ud fra din beskrivelse af dine smerter har du højst sandsynligt også ondt i morgen.

Hvis du vil vide lidt om hvad det er der sker i dine muskler så læs videre her:

Det du oplever nu kaldes DOMS (Delayed Onset Muscle Sorness) det betyder noget i stil med forsinket lokal muskelømhed. Det skyldes (især hvis du har lavet meget excentrisk træning, hvilket man næsten ikke kan undgå) at du har revet i dine muskelfibre så de er gået lidt i stykker. Hver gang du strækker armene hiver du i alle de små overrivninger der er sket inde i musklen, derfor gør det ondt. Det er fuldstændig som når du har fået et sår. Når du river for hårdt går såret op igen. Lige nu er dine muskelfibre igang med at genopbygge sig selv (lige som såret der heler) og måske bliver de en lille smule stærkere end de var før (dette kaldes superkompensering).

Og så lidt gode råd:

For at få muskelfibrene til at anrette sig korrekt efter man har trænet er det faktisk lidt vigtigt at man får dem strukket ud igen. Derfor vil jeg foreslå at du strækker lidt ud i de retninger det gør ondt. For mig lindrer det også smerterne en lille smule i et par minutter efter jeg har strukket på det. Musklerne kan godt anrette sig således at de bliver forkortede i forhold til deres tidligere længde (du bliver stiv og usmidig), og dette kan give problemer senere hen (her tænker jeg på dårlig holdning, forringet arbejdsevne mm.).

Desuden så skal du passe lidt på her i starten at du ikke øger din vægtbelastning for meget for hurtigt.

Disse muskelømheder er et tegn til dig om at du har løftet for tungt. (dette gælder i særdeleshed hvis du træner med frivægte).

Så mit råd til dig når du skal ned og træne på mandag er at du tager den lidt med ro. Dine muskler skal have tid til at komme sig over den sidste træning, så de kan nå at hele og komme sig fuldt ud oven på sidste træning. Og måske vigtigst af alt at de kan nå at superkompensere. Hermed ikke sagt at du helt skal lade være med at træne, tværtimod! Du kan forkorte helingstiden ved at tage ud og træne, da det øger blodgennemstrømningen i musklerne. Blodet fører nemlig de proteiner og næringsstoffer emd sig som skal bruges til at genopbygge musklen. Du vil desuden opleve efter 10-15 minutters opvarmning at smerten vil fortage en smule og at det vil være nemmere at strække armene (hvis altså du vælger en opvarmningsform der varmer musklerne i armene op vel at mærke).

Hvis du giver den for meget gas til træning på mandag vil det modsatte ske. Dine muskler har ikke nået at genopbygge sig selv helt du nedbryder dem derved igen og de vil være endnu længere tid om at komme sig.

Håber det kunne bruges ellers må du endelig spørge

Mvh Miss E

Link to comment
Share on other sites

Nej andendagen efter træningen er ironisk nok som regel den værste. Og ud fra din beskrivelse af dine smerter har du højst sandsynligt også ondt i morgen.

Hvis du vil vide lidt om hvad det er der sker i dine muskler så læs videre her:

Det du oplever nu kaldes DOMS (Delayed Onset Muscle Sorness) det betyder noget i stil med forsinket lokal muskelømhed. Det skyldes (især hvis du har lavet meget excentrisk træning, hvilket man næsten ikke kan undgå) at du har revet i dine muskelfibre så de er gået lidt i stykker. Hver gang du strækker armene hiver du i alle de små overrivninger der er sket inde i musklen, derfor gør det ondt. Det er fuldstændig som når du har fået et sår. Når du river for hårdt går såret op igen. Lige nu er dine muskelfibre igang med at genopbygge sig selv (lige som såret der heler) og måske bliver de en lille smule stærkere end de var før (dette kaldes superkompensering).

Og så lidt gode råd:

For at få muskelfibrene til at anrette sig korrekt efter man har trænet er det faktisk lidt vigtigt at man får dem strukket ud igen. Derfor vil jeg foreslå at du strækker lidt ud i de retninger det gør ondt. For mig lindrer det også smerterne en lille smule i et par minutter efter jeg har strukket på det. Musklerne kan godt anrette sig således at de bliver forkortede i forhold til deres tidligere længde (du bliver stiv og usmidig), og dette kan give problemer senere hen (her tænker jeg på dårlig holdning, forringet arbejdsevne mm.).

Desuden så skal du passe lidt på her i starten at du ikke øger din vægtbelastning for meget for hurtigt.

Disse muskelømheder er et tegn til dig om at du har løftet for tungt. (dette gælder i særdeleshed hvis du træner med frivægte).

Så mit råd til dig når du skal ned og træne på mandag er at du tager den lidt med ro. Dine muskler skal have tid til at komme sig over den sidste træning, så de kan nå at hele og komme sig fuldt ud oven på sidste træning. Og måske vigtigst af alt at de kan nå at superkompensere. Hermed ikke sagt at du helt skal lade være med at træne, tværtimod! Du kan forkorte helingstiden ved at tage ud og træne, da det øger blodgennemstrømningen i musklerne. Blodet fører nemlig de proteiner og næringsstoffer emd sig som skal bruges til at genopbygge musklen. Du vil desuden opleve efter 10-15 minutters opvarmning at smerten vil fortage en smule og at det vil være nemmere at strække armene (hvis altså du vælger en opvarmningsform der varmer musklerne i armene op vel at mærke).

Hvis du giver den for meget gas til træning på mandag vil det modsatte ske. Dine muskler har ikke nået at genopbygge sig selv helt du nedbryder dem derved igen og de vil være endnu længere tid om at komme sig.

Håber det kunne bruges ellers må du endelig spørge

Mvh Miss E

Tak for et godt svar...

Hvilke øvelser er gode til at varme op med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg så desværre først denne tråd nu.

Jeg kendte en, som havde en rimeligt høj smertetærskel.

Han oplevede ømhed, men han kunne til gengæld ikke rigtig løfte underarmen, og armen så lidt underlig ud.

Det viste sig, at hans ene vedhæftning af biceps var sprunget.

Hos lægen fik han ta vide, at da han ikke var kommet i tide måtte han leve med den ene vedhæftning.

Hvis noget gør mere ondt end ventet, så tag til læge eller en anden autoriseret frem for at lytte til rådene herindefra!

Link to comment
Share on other sites

Jeg så desværre først denne tråd nu.

Jeg kendte en, som havde en rimeligt høj smertetærskel.

Han oplevede ømhed, men han kunne til gengæld ikke rigtig løfte underarmen, og armen så lidt underlig ud.

Det viste sig, at hans ene vedhæftning af biceps var sprunget.

Hos lægen fik han ta vide, at da han ikke var kommet i tide måtte han leve med den ene vedhæftning.

Hvis noget gør mere ondt end ventet, så tag til læge eller en anden autoriseret frem for at lytte til rådene herindefra!

Man burde ikke være i tvivl, hvis senetilhæftningen var sprunget!! En tilstand der iøvrigt højst sandsynligt heller ikke kun vil akkumulere smerte ved ekstenderet albue (strakt)!

Link to comment
Share on other sites

Det viste sig, at hans ene vedhæftning af biceps var sprunget.

Vil dette ikke vise sig som en akut og pludselig kraftig smerte? Det kan vel ikke forveksles med almindelige doms (muskelømhed) i dagene efter massiv træning - eller er det mig der har misforstået noget?

Grunden til at jeg spørger er faktisk at jeg fik et større chok i morges da jeg vågnede - jeg gav den rimeligt gas i centret i lørdags, og derfor så var jeg selvfølgelig godt ødelagt i dag, på andendagen. Men i mit venstre bicephoved, som er hæftet fast ved det inderste af albuen, følte jeg en voldsom smerte. Jeg har en rigtig høj smertegrænse, og er normalt ikke tøset - men jeg kunne vitterligt ikke strække armen. Nu er dagen ved at være gået, og det er blevet delvist bedre og jeg er derfor mindre nervøs for om der skulle være sket noget alvorligt.

Men det jeg trøster mig selv ved er;

1) Der var ingen smerter under træningen, og ingen smerter på førstedagen efter træningen

2) Jeg mindes at jeg faldt i søvn med netop de venstre arm i en lettere mærkelige stilling.

3) I løbet af dagen er det blevet mærkbart bedre, selvom jeg dog stadig vil kalde det over doms-stadiet.

Edit: Nu, et par dage efter, er smerten tydeligt aftagende. No worries then.

Edited by KennethJ
Link to comment
Share on other sites

Det er med al sandsynlighed blot en DOMS smerte som mange andre har peget ud, umiddelbart ingen grund til at tage til lægen de første par dage. Hvis alle reagerede på smerter som DOMS med at tage til lægen ville vort sundhedssystem være i endnu større problemer end det er tilfældet nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu er det jo godt nok noget tid siden jeg skrev sidst. Men håber det kan bruges alligevel.

For opvarmning gælder at man skal have mange gentagelser af store muskelgrupper og især den muskelgruppe man ønsker at arbejde med. Dvs. du skal lave forskellige øvelser ved lav intensitet i et kvarters tid for at opnå en varmende effekt. Intensiteten må dog ikke være så lav at du ikke føler du får varmen.

Jeg plejer selv at sætte mig ved romaskinen fordi det giver en god allround varme i hele kroppen (du får brugt både arme, mave og ben, modsat hvis du sætter dig på en cykel, hvor det kun er benene der blir varme. Eller dvs. blodet bliver jo pumbet rundt i hele kroppen, så effekten skal nok virke over det hele, men der vil stadig komme mest blod til de muskler der bruges mest).

Jeg vil anbefale dig at starte med at aktivere nogle af de store muskelgrupper først enten ved lidt løb, cykling, roning eller hvad der nu måtte være af fasciliteter i dit center. Her efter kan du så begynde at være kreativ for at finde på lette øvelser du kan lave for at varme den specifikke muskelgruppe op du ønsker at træne.

I dit tilfælde var det vist biceps der værkede. Så der kan man jo være lidt kreativ (og gå rundt og se dum ud ;) og bøje og strække armene evt. med en let vægt i hånden eller drible med en bold/kaste den op i loftet eller hvad du nu måtte finde på. Du kan også gentage den øvelse der giver dig smerter et par gange, bare med halv så meget belastning/vægt som du plejer.

Når jeg træner med frie vægte plejer jeg at starte med at ro i en 10 minutters tid, derefter varmer jeg op med en 10-20 gentagelser af den øvelse jeg ønsker at udføre med en let belastning og øger så i løbet af 2 sæt til det antal kg jeg ønsker at træne med. Ved ikke om det kan bruges til dit program. Men som sagt kan du jo bare være kreativ, så længe du husker det første jeg skrev (mange lette gentagelser).. :)

mvh Miss E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share