Man kan ikke tabe sig med motion


DaDane
 Share

Recommended Posts

Det er en lidt ældre artikel - og den har muligvis været diskutere før, jeg kan dog ikke lade være

Hvad fanden får der galt for dem her

Motion giver ikke vægttab

De påstår at man ikke taber sig (sønderligt) med motion. Omkr. 1,4 kg for mænd og under 1 kg. for kvinder over 12 uger (ca. 100 gram pr uge). De bakker det endda op med en undersøglese.

Men det er i hvert fald ikke den fornemmelse jeg har. Hvis jeg skal tabe mig er der kun en ting der duer - og det er cardio.

Det skal dog nævnes at de mener at motion er godt alligevel - da det gør det lettere at holde vægttabet.

Link to comment
Share on other sites

problemet er, at vægttabet helst skal komme hurtigt for at folk kan holde motivationen ved lige.

de siger: "kan man tabe sig, hvis man motionerer en time hver dag, men det er mere, end de fleste utrænede overvægtige kan klare.",

-hvilket vel er ret logisk, men spørgsmålet er så bare, hvor lang tid, der går, før de samme folk ikke er utrænede mere og derfor godt kan holde til "ræset" :)

Når man ikke kan holde til 1times motion om dagen, bliver ens energiforbrænding heller ikke så høj, som man gerne ville have den og derved tager vægttabet længere tid.

Hvis man derimod kigger på en underskuds-diæt, så er der ikke de store problemer med at starte for fulde omdrejninger fra dag1 og dermed hurtigt komme igang med vægttabet.

Så det giver noget mening at sige, at man skal tabe sig med diæt og holde vægten med motion :)

men som så meget andet, er det jo den gyldne middelvej, der er bedst :)

Link to comment
Share on other sites

kan man tabe sig, hvis man motionerer en time hver dag, men det er mere, end de fleste utrænede overvægtige kan klare.",
visse vasse - og som du siger Claus, så er det jo bare med at komme igang - så går det såmænd hurtigt med at kommer op på 60 min/dag. :)
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan man tabe sig med motion. Da jeg boede hjemme og syntes, at jeg vejede lidt for meget begyndte jeg at cykle til universitetet i stedet for at tage toget. Det var 12km hver vej 4 dage om ugen. Uden af ændre noget andet tabte jeg de 7kg, som jeg ville af med på et semester (14uger).

Da det var hurtigere at cykle end at tage toget, kostede det oven i købet ingen tid (tværtimod).

Nu ved jeg godt, at de fleste, som starter på slankekur gerne vil tabe meget mere end 7kg, men som sagt tålmodighed er en dyd, og hvis man skar i kalorierne samtidig, ville det nok gå hurtigere :)

Så min erfaring er, at det er noget vrøvl <_< og set i forhold til artiklen synes jeg ikke, at det er et smart signal at sende. <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Der er jo heller ingen der siger at man skal køre intervaltræning og lignende. Stort set alle kan vel holde til at sidde på en cykel en times tid. Så må man jo bare køre så hårdt man kan. Er man kraftigt overvægtig kan det selvfølgelig godt være at hårdt er det samme som næsten ikke at bevæge sig for en person der er i form.

Men det er jo heller ikke sammenligninger det drejer sig om. Ikke hvor meget eller hvor lidt man kan klare i forhold til en atletisk trænet person. Det drejer sig om at komme i form og få dyrket noget motion, hvad enten det til at starte med er små korte intervaller, eller en times stille og rolig cykling.

Jeg nægter i øvrigt at tro på at en overvægtig ikke kan bevæge sig i en time ad gangen. Som sagt, så må de blot bevæge sig så langsomt som det kræves for, at de kan klare det en time. Hvis en time vel og mærke er dét der er målet.

Man kan jo komme i form på utallige måder.

En almindelig utrænet overvægtig kan ikke klare den motion, der skal til for at tabe de ekstra kilo

Nææh - men så er det jo bare med at komme i gang med at få trænet sig op til at kunne tåle den motion der skal til.

Edited by Voravong
Link to comment
Share on other sites

Dejligt at høre jeres argumenter - men grunden til at jeg lavede denne tråd var nu heller ikke fordi jeg var enig. Nærmest tværtimod. Jeg synes det er en latterlig undersøgelse - for de fleste af os der har tabt os her har gjort det med motion - hvilket de jo (stort set) ikke mener kan lade sig gøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu at pointen med artiklen er at fortælle at motion alene ikke giver et interessant vægttab, hvilket jo er rigtig nok.

Faktisk spiller kosten en større rolle end motion gør.

Det er muligt at tabe sig med en sund diæt uden motion, end den anden vej rundt, hvor det er på grænsen til umuligt for utrænede.

Hvis du motionere og stadig spiser samme mængde mad som du er blevet overvægtig af, bliver du godt nok ikke federe, men du bliver fanme heller ikke meget tyndere....(det afhænger selvfølgelig af træningsmængde).

Der er selvfølgelig den undtagelse at man oplever en stor forandring i sin dagligdag, hvilket vægten selvfølgelig tilpasser sig til.

Med hensyn til den time der ikke skulle værre svær at komme igennem, så er den sikkert svær for overvægtige der har lige så svært ved at trække vejret som astmatikkere, og som har knogleproblemer af samme grund. Det afhænger af mennesket og kan ikke generaliseres. Næ nej jeg vil hellere anbefale at fjerne sukkeret og fedtet og så tage motionen langsomt hen ad vejen, når man gradvist bliver lettere.

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

Cormack - jeg er helt uenig. Diæter uden en god motions indsats er den sikre vej til jo-jo effekten. Når kuren stopper tager folk det samme eller mere på igen. At få indarbejdet gode motions vaner, og derved opleve fornøjelsen ved at kunne mere og få det bedre, er helt afgørende ved stor overvægt. Det næste er at få sunde kostvaner.

Træningen skal være så intensiv som muligt, så der hurtigt kommer en mærkbar formfremgang. MOLs motionskur er glimerende opbygget og burde af læger, diætister med flere, gøres til standardlæsning for dem selv og deres overvægtige patienter.

Link to comment
Share on other sites

Cormack - det var sådan jeg læste artiklen - og det jeg var totalt oprørt over. Jeg er fuldt på linje med Arne.

1) Sultekure (inkl. spis sundt kure) er den sikre vej til yoyo effekt

2) Der er mange af os herinde (mig selv incl.) der har tabt sig ved ændrede motionsvaner.

Iøvrigt (ikke helt det samme men uden tvivl relateret)

Der var en undersøgelse for ikke så længe siden (formodentligt ligeså upræcis som de øvrige, denne inkl. - men stadig) der påviste at overvægtige IT folk IKKE spiste for mange pizza'er og drak for meget cola - eller iøvrigt havde specielt usunde madvaner. Problemer var at de rørte sig for lidt.

Link to comment
Share on other sites

Konklusionen er sådan set rigtig nok, hvis man kigger på de undersøgelser der er lavet. Så er motion ikke effektivt!

Problemet er, at i sådanne videnskabelige undersøgelser er interventionstiden som regel ikke særlig lang (typisk 8-12 uger), der trænes 3-5 gange om ugen á 30-60 min og forsøgspersonerne er ofte meget utrænede (og overvægtige!). Samtidig konkluderes der ofte kun ud fra vægttab og ikke på et tab af fedtmasse.

Jeg har selv arbejdet med emnet (bachelorprojekt). En typisk overvægtig og utrænet person kan i begyndelsen ofte lige klare at cykle 30 min ved 100 watt (= 750 kj) og efter 8 uger ca 60 min ved 150 watt (2200 kj). Det kræver et energiunderskud på 30.000 kj at tabe 1 kg fedt, så der skal altså cykles mange gange før der er tabt bare 1 kg! Når forsøgspersonerne så ofte øger deres muskelmasse ved træning og resultatet samtidig kun evalueres ud fra vægttab og ikke tab af fedtmasse så bliver resultatet endnu dårligere. Derfor ses der ofte et ikke-signifikant vægttab i videnskabelige undersøgelser der har undersøgt effekten af træning på vægttab. Træning virker ikke!

På den anden side er det relativt let at reducere energiindtaget med 3000-5000 kj/dag og således skabe et signifikant vægttab over en forsøgsperiode på 8 uger.

Skal man så droppe træningen og så blot koncentrere sig om at reducere energiindtaget? Tja, skal man tro på videnskaben eller på sin intuition/erfaring?

Personligt tror jeg, at træning er effektivt. Det kræver bare længere tid at opnå vægttab, hvis du er overvægtig og meget utrænet. Derudover er ration mellem tab af fedt vs. FFM ofte langt bedre hvis vægttabet sker via træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste et forsøg (kan ikke huske hvor), som konkluderede at motion regulerede appetiten (forsøget var lavet med veltrænede mænd). Altså det var nemmere at tabe sig med motion for den var med til, at styre at man ikke spiste så meget.

Jeg læste en anden undersøgelse (kan heller ikke huske hvor :( ) som konkluderede at mænd havde nemmere ved at tabe sig hvis der var motion indblandet end hvis de ikke motionerede. Dette gjaldt ikke for kvinder. Men man mente, at det var fordi at motionen havd en psykologisk effekt.

Kigger man på begge undersøgelser så lyder der jo til at være noget om snakken, da jeg synes at de to undersøgelser lidt bekræfter hinanden. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste et forsøg (kan ikke huske hvor), som konkluderede at motion regulerede appetiten (forsøget var lavet med veltrænede mænd). Altså det var nemmere at tabe sig med motion for den var med til, at styre at man ikke spiste så meget.

Var det fordi de trænede i stedet for at spise? ;)

Jeg bliver da mere sulten på de dage, hvor jeg motionerer end de dage, hvor jeg hviler.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Ajjjjj altså... nu havde jeg skrevet et langt inlæg som på mysisk vis blev slettet før jeg fik det postede. Jeg gider simpelthen ikke skrive det om, men ville lige sige at undersøgelserne som Nicolai henviser til er fra Workout & fittness. Personligt synes jeg ikke de er noget værd, da de ikke uddyber dem til saglige ting der er brugbare, og i den ene test er det 6 mænd og 6 kvinder der bliver testet i 7 dage. Ikke holdbare tal hvis man skal kunne bruge det til noget. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja det skal du jo skrive :lol: :lol: :lol:

Nej, spøg til side. På et tidspunkt havde de faktisk en eller anden skribent, en cand. scient som også skrev sine referencekilder i artiklen, men han skriver da vist ikke for dem mere.

Jeg synes altså det blad er en dyr udgave af et dameblad. Det er kun fyldt med skønhedstips, opskrifter og lommepsykologi. På et tidspunkt talte jeg alle artikler om småskrivelser i det, der var 29 og 10 af dem kunne relateres til træning. Det holder altså ikke! :angry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share