Abstinenser - hvornår slutter de?


WideEyes.dk
 Share

Recommended Posts

Hej alle kloge hoveder.

I kampen om kiloene har jeg på det sidste prøvet at skære ned på sukker, slik, sodavand og andre usunde ting. Det startede med at alt slik røg, men jeg fik alligevel lidt sukker i form af fx et glas cola eller juice indimellem. Det har jeg nu erkendt ikke er tilstrækkeligt, så nu er der ikke noget der hedder søde sager af nogen art.

Jeg spiser stadig "almindelig" mad, men drikker kun vand til. Det har jeg gjort ca. 14 dage, men hold op det er svært. Jeg tænker konstant på alt det jeg ikke må spise. Det er sgu hårdt psykisk.

Det føles næsten som abstinenser.........

Er der nogen der har været ude for noget lignende? Er det en tilvænning, eller er det en "kamp" der altid vil være der?

Håber jeg kan få lidt gode råd :)

Hilsen Morten

Link to comment
Share on other sites

For mig handlede det om at komme ind i en rytme. Jeg "trappede" stille og roligt ned, og så blev det nemmere og nemmere for hver gang jeg fik lyst til noget sødt.

Hvis du bliver lækkersulten, så gå evt ud og børst tænder....så har man ik samme lyst til søde sager bagefer.

Som det er nu, tillader jeg mig selv lidt sødt engang imellem, for ellers går jeg bare i ædeflip en eller anden dag. Jeg vil sgu have lov at nyde lidt også, det skal ik være surt hele tiden, for så går man måske bare kold.

Det bliver dog nemmere med tiden. Prøv at finde alternativer til de søde sager. Lav en smoothie eller frys noget saft til ispinde og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har abstinenser efter ca 25år :laugh:

Umiddelbart behøver man ikke tage en decideret kold tyrker og det er da også fint at spise lidt usundt en gang i mellem - så længe det ikke tager overhånd...

Hvis du kan gennemføre en måned som Thomas foreslår kan du om ikke andet være stolt over dig selv. Hvis du falder i er det bare op på hesten igen...

God træning!

Link to comment
Share on other sites

For mig handlede det om at komme ind i en rytme. Jeg "trappede" stille og roligt ned, og så blev det nemmere og nemmere for hver gang jeg fik lyst til noget sødt.

Hvis du bliver lækkersulten, så gå evt ud og børst tænder....så har man ik samme lyst til søde sager bagefer.

Som det er nu, tillader jeg mig selv lidt sødt engang imellem, for ellers går jeg bare i ædeflip en eller anden dag. Jeg vil sgu have lov at nyde lidt også, det skal ik være surt hele tiden, for så går man måske bare kold.

Det bliver dog nemmere med tiden. Prøv at finde alternativer til de søde sager. Lav en smoothie eller frys noget saft til ispinde og lignende.

Super idé med ispinde af saft :) Og tricket med tandbørstningen skal helt sikkert også prøves :)

Tidligere erfaringer har desværre vist at jeg ikke kan det der med "en smule er ok". Nu har ejg aldrig røget, men jeg tror jeg har det på samme måde som rygere der stopper, men mener at de da sagtens kan tage en cigaret engang imellem uden at falde i igen. Det kan de færreste. Og sådan har jeg det også med søde sager.....

@ Thomas

Pu ha, jeg håber han Chris-gutten ved hvad han snakker om. Det ville sgu være skønt hvis "abstinenserne" stopper om et par uger :) Men jeg tror sgu det i høj grad er psykologisk, og så har jeg svært ved at forestille mig at 21 dage er nok til at blive "kureret". Men jeg giver det da et forsøg og håber på det bedste, så jeg kan smide t-shirten på stranden til sommer :)

Hilsen Morten

Link to comment
Share on other sites

Hey

Jeg er ved at gøre helt det samme, altså droppe alt det sukker jeg smider på mine elskede havregryn, eftermiddags og aftensnacken skal væk, den lille formiddags snack ligeså. Når det er gjort skal der kigges på de usunde ædeflips jeg ofte får i weekenden :-)

Men efter en lille uge uden mit normale sukkerindtag, så har jeg også den vilde craving efter noget sødt... det er sgu ligefør jeg voldtager chokoladepålægspakken hvis jeg kommer for tæt på køleksabet.

Jeg har dog en lille liste med gode råd, jeg har fået både her fra siden samt fra venner og bekendte.

1. Indstil dig på, at det bliver en kamp at ændre dine kostvaner til det sundere

2. Men husk på, at det for langt de fleste personer bliver nemmere dag for dag, at følge en sundere kost. (Kan se der her bliver sagt 21 dage før cravings er overstået... det vil jeg da glæde mig til, men jeg tror det er meget individuelt)

3. Indfør faste rutiner i din kostplan, så du er sikker på, at du får 3-5 små mellemmåltider i løbet af dagen (frugt og grøntsager er altid godt). Jeg har altid lidt æbler, appelsiner eller bananer med... eller lidt gulerødder.

4. Jævnfør ovenstående, så må du ikke føle for meget sult. Går du for lang tid uden at spise, bliver man naturligvis meget sulten og spiser efterfølgende sikkert en forholdsvis større portion mad, end hvis man huskede sine mellemmåltider. Desuden skulle de små mellemmåltider være godt for forbrændingen (Dette ved jeg ikke rigtigt noget om)

5. Dyrk masser af motion. Motionen holder dig beskæftiget, så du ikke tænker på mad, og så er det selvfølgelig super sundt for kroppen, især hvis du er igang med at smide lidt kilo. Men det bedste ved at dyrke motion sammen med kostomlægning er, at motionen motiverer dig til at spise sundere. Personligt har jeg det sådan, at hvis jeg lige har haft en lækker træning i et par timer, så gidder jeg ikke "ødelægge" resultatet med en masse tomme kalorier eller et ædegilde ved aftensmaden.

6. Får du cravings, så børst dine tænder. Følelsen af en ren mund nedsætter lysten til at besudle gebisset med en ordentlig nutella-hapser!

7. Frugtsmoothies eller hjemmelavede ispinde af saftevand er to geniale tiltag, som jeg har kastet mig i sving med, og det virker! En smoothie behøver dog ikke være sund! Der er sikkert et godt indlæg her på MO, med gode og sunde smoothie opskrifter. Til saftevandsisene skal der selvfølgelig bruges en "sund" saftevand. Der findes diverse light udgaver du kan kaste dig over. Jeg vil anbefale at du holder dig fra de "kunstige" saftevande, så som alle Fun Light blandingerne. Find en light saft lavet uden så meget unaturligt knald. Oftest er de ret dyre, men når man laver is ud af dem, så smager de enormt godt ift. Fun light! Jeg skal lige vende tilbage og anbefale et godt mærke når jeg kommer hjem og kigger i køleren!

8. Lussinger... og mange af dem! Hver gang du føler trang til noget sødt, skal du bare give dig selv et slap lige i fjæset... det kurrerer lysten meget effektivt!

Håber du kunne bruge noget af det :-)

(Punkt 8. er naturligvis en joke... selvom det sikkert ville være effektivt!)

Link to comment
Share on other sites

Forslag til smoothies :smile:

En blender der kan blende is er et must!!!

* Isterninger

* Frugt, meget gerne frossen sammen med frisk

* Juice (bruger selv appelsinjuice) der skal ik så meget til en blenderfuld.

* Flydende sødemiddel (evt. pulver) (igen skal der ik så meget til)

Forslag: Frosne bær efter smag

Appelsiner

Banan (½ er tit nok, smager meget igennem)

Ananas (super godt!!!!)

Eller hva du nu syns om

Bland efter smag og behag :smile:

En god idé kan også være at lave milkshakes.

Der skal du også bruge frugt evt. Jordbær (frosne) og ½ banan.

Nogle skefulde græsk yoghurt med lav fedtprocent

skummetmælk

sødemiddel

vaniliesukker

super lækkert om sommeren :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

I DR's udsendelse "Hav det godt" denne tirsdag var emnet sukker-afhængighed.

I udsendelsen var der nogle tricks til folk der skulle skære sukker væk men trængte til noget "sødt" f.eks. frugt og kanel på sine havregryn i stedet for sukker

Jeg vil tro du kan finde udsendelsen på DR's hjemmeside

Lad os høre hvad der virker/kom til at virke for dig

Mvh

AxBard

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det lækkert at komme ind på MO og så se alle de konstruktive svar. Tusind tak for det :)

@sundance_kid

Super liste. Tak for den. Du må stadig meget gerne skrive hvilke saft du bruger - det er lækkert med lidt konkret inspiration :) og indtil da, så vil jeg bede min kone fortsætte med lussingerne. Hun får lukket agressionerne ud, og jeg kommer på andre tanker......... :tongue:

Smoothies er ikke ngoet problem at lave, men synes bare ikke de er søde nok. Jeg har godt nok også holdt mig fra sødemidler, så det skal jeg måske til at tilsætte. Det må jeg lige prøve :)

Ja motion virker - ihvert fald i tiden lige efter en gang træning :)

Og slutteligt så skal jeg nok holde jer opdateret.

Det er egentligt sjovt. Jeg synes ikke der har været de helt store abstinenser de sidste 2 dage. Om netop fordi jeg ikke har fokuseret så meget på det, så har jeg været lige ved at ryge i, ved tanken om at "en enkelt chokolade skader da ikke - jeg kan jo sagtens holde mig fra det de andre dage"

Som sagt en mønster jeg synes jeg også ser hos rygere der er stoppet........ Sukker er åbenbart mine cigaretter.......

Med venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det lækkert at komme ind på MO og så se alle de konstruktive svar. Tusind tak for det :)

@sundance_kid

Super liste. Tak for den. Du må stadig meget gerne skrive hvilke saft du bruger - det er lækkert med lidt konkret inspiration :) og indtil da, så vil jeg bede min kone fortsætte med lussingerne. Hun får lukket agressionerne ud, og jeg kommer på andre tanker......... :tongue:

Ja, MO er faktisk et ret lækkert sted, og man får gode svar på det meste :-) Er også selv ny bruger, og overrasket over, at man kan få svar på alt herinde ;-)

Ang. saft til is, så kan jeg se, at jeg har brugt det sidste af den suveræne saft jeg fandt... og har smidt flasken ud og glemt alt om mærket :-( Men ved dog, at den er købt i et løvbjerg supermarket, er i en glasflaske, lavet af blandede bær (skovbær, hindbær og brombær, tror jeg nok). Så må lige på jagt efter den igen...

Hvis nogen har et godt forslag til, hvad man skal bruge som form til de hjemmelavede is... jeg har bare brugt sådan et plastikkrus og så en plastikske som ispind, haha. Kunne være lækkert at få en is der ikke var formet som en van gog rundetårn.

Link to comment
Share on other sites

Ja, MO er faktisk et ret lækkert sted, og man får gode svar på det meste :-) Er også selv ny bruger, og overrasket over, at man kan få svar på alt herinde ;-)

Ang. saft til is, så kan jeg se, at jeg har brugt det sidste af den suveræne saft jeg fandt... og har smidt flasken ud og glemt alt om mærket :-( Men ved dog, at den er købt i et løvbjerg supermarket, er i en glasflaske, lavet af blandede bær (skovbær, hindbær og brombær, tror jeg nok). Så må lige på jagt efter den igen...

Hvis nogen har et godt forslag til, hvad man skal bruge som form til de hjemmelavede is... jeg har bare brugt sådan et plastikkrus og så en plastikske som ispind, haha. Kunne være lækkert at få en is der ikke var formet som en van gog rundetårn.

Hej

jeg vil da lige høre om du har været ude og finde mere af den fantastiske saft, så du kan fortælle præcist hvilken det var?

Mht. ideer til brug af form, så kan man få små isforme, med plasticpind. Det er gerne en slags forvokset isterningform med en plastic ispind. De sælges gerne til børn - jeg ved da i hvert fald at min datter har haft et par stykker :) Så mon ikke du bare skal en tur i BR?

Hilsen Morten

Link to comment
Share on other sites

Lige en tilføjelse til det med saftevandet: Meget saftevand indeholder rigtigt meget sukker, dvs en 60-80% i koncentreret form, og stadigvæk ca. 10% sukker i opblandet form - dvs det indeholder ligeså meget sukker som cola!!

Bare hav i mente, at dine sodavandsis måske slet ikke er så sunde endda...! :)

Desuden bør du prøve at tilføje lidt mørk chokolade. Her tænker jeg på +70% - adskillige undersøgelser viser at det nærmest er decideret sundt i mindre mængder (ca. 30g/dagligt) - pga. det høje kakaoindhold, er det heller ikke tilsat særligt meget sukker og mælk - så man kan næsten fristes til at kalde det sund chokolade :)

Nødder er også en mulighed, omend de ikke er direkte søde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har et par cent, jeg gerne vil smide i tråden her!

Da jeg var på efterskole, var jeg "clean" i otte måneder. Det var hårdt i de to første, hvorefter jeg kunne se på mine kammerater fylde sig med Snickers, Kims og cola uden at munden løb i vand og jeg gik helt Gollum over slikket.

Mit nytårsforsæt var i øvrigt at skære ned på søde sager og sprut med den konsekvens, at jeg hverken har spist is, slik eller drukket sodavand fra d. 2. januar til nu... (der er dog røger lidt vådt ned i svage øjeblikke...) Jeg kan fortælle, at jeg synes de to første måneder var hårde (ligesom på efterskolen), men herefter har det været ganske overkommeligt, da jeg efterhånden ved, at den "glæde", jeg får af at spise slik, er ringe i forhold til den dårlige samvittighed, jeg får bagefter.

- S

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes at det er ret komisk at man bruger ord som abstinenser, kold tyrker og at blive "clean" om mad, har aldrig haft et sådant forhold til mad. Jeg ved ik om det bare er mig som har meget let ved at holde mig fra søde sager eller om det bare er fordi min krop reagerer anderledes. Jeg får tit om eftermiddagen det som andre betegner som ovennævnte, men det er ikke fordi jeg har brug for sukker men nærmere fordi jeg er sulten og jeg holder mig derfor tilbage fra de søde sager og venter til jeg skal spise aftensmad og har derefter ingen trængsel efter søde sager. Så jeg tror oftere at det er fordi man er sulten end abstinenser efter søde sager.

Link to comment
Share on other sites

Hjernen er en sjov art, for hvis vi siger til at os selv at vi ikke må få slik (eller noget andet), så vil vi ha det! Det kan være meget svært for mange af os. Derfor tror jeg det er vigtigt ikke at sige at noget er forbudt, for hvis man gør det, så tror jeg vi har en større tilbøjlighed til at tænke ekstra meget på fx. slik og søde sager.

Personligt synes jeg selv, at det er ok at spise noget usundt af og til - men det er jo en smags sag - vi er forskellige :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share