Blåbær mindsker mavefedt


JISI
 Share

Recommended Posts

Huskede denne tråd og kiggede på de tørrede blåbær de havde i brugsen.

De indeholder 55% blåbær resten sukker og tilsætningsstoffer.

Tendensen er ens i de fleste tørrede frugter, f.eks. melon, papaya, tranebær og mango som er populære i alle de der nødde/frugt blandinger.

Dog har jeg ikke set rosiner som har været tilsat hverken sukker eller tilsætningsstoffer, højst lidt raps olie.

Præcis

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Præcis

det sjove er at konsistens og smag er bedre, selv for den jævne dansker vil jeg næsten vove at påstå, uden tilsat sukker. Det er bare trist at kg prisen på sukker er så lav at det kan betale sig at fylde vores tørrede frugt med det.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogle, der har en god blåbær smoothie opskrift?

A38, banan, frosne blåbær + jordbær, friskpresset appelsinjuice og vanilje proteinpulver - blende, blende, blende! :smile:

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

15kr for en bakke er da ikke en skid.

Anyways, jeg plejer at købe frosne blåbær i 2.5kgs poser til 144kr ex. moms i Inco. DE er guld i morgen-, middag- eller godnat-smoothies.

En GOD røvfuld blåbær, 1½ scoop valleprotein med en smag der passer til (dvs. ikke chokolade :laugh: ), lidt rapsolie, vand eller mælk og så et dash light hyldeblomst eller light rød saftevand. BOOM!

Må vi se sixpacken? :tongue:

2,5kg til 144kr er sgu nice. Hvordan med metro? har de nogenlunde samme tilbud?(jeg har kort til metro mer sgu næsten aldrig derude)

og hvad sker der for at kærnemælk nu igen komme på banen? Hvornår dør det skidt?

Link to comment
Share on other sites

Må vi se sixpacken? :tongue:

2,5kg til 144kr er sgu nice. Hvordan med metro? har de nogenlunde samme tilbud?(jeg har kort til metro mer sgu næsten aldrig derude)

og hvad sker der for at kærnemælk nu igen komme på banen? Hvornår dør det skidt?

Jeg kommer heller ikke så meget i metro længere, men jeg mener ikke at de gør sig så meget i frosen frugt.

Kærnemælk er sgu da godt nok ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg puster lidt mere til bålet, godt nok i en anden retning, men kan være nogle vil finde det interessant:

Blueberry and memory paper

Blueberry-induced changes in spatial working memory correlate with changes in hippocampal CREB phosphorylation and brain-derived neurotrophic factor (BDNF) levels.

Phytochemical-rich foods have been shown to be effective at reversing age-related deficits in memory in both animals and humans. We show that a supplementation with a blueberry diet (2% w/w) for 12 weeks improves the performance of aged animals in spatial working memory tasks. This improvement emerged within 3 weeks and persisted for the remainder of the testing period. Memory performance correlated well with the activation of cAMP-response element-binding protein (CREB) and increases in both pro- and mature levels of brain-derived neurotrophic factor (BDNF) in the hippocampus. Changes in CREB and BDNF in aged and blueberry-supplemented animals were accompanied by increases in the phosphorylation state of extracellular signal-related kinase (ERK1/2), rather than that of calcium calmodulin kinase (CaMKII and CaMKIV) or protein kinase A. Furthermore, age and blueberry supplementation were linked to changes in the activation state of Akt, mTOR, and the levels of Arc/Arg3.1 in the hippocampus, suggesting that pathways involved in de novo protein synthesis may be involved. Although causal relationships cannot be made among supplementation, behavior, and biochemical parameters, the measurement of anthocyanins and flavanols in the brain following blueberry supplementation may indicate that changes in spatial working memory in aged animals are linked to the effects of flavonoids on the ERK-CREB-BDNF pathway.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Metro har ikke frosne blåbær.

INCO har i denne uge store bakker med blåbær til 12kr inkl. moms.

- hilsen Simon der pt. drikker en blåbærssmoothie med 200g blåbær :D

Jeg, og mine 2x1 kg frosne blåbær købt i metro, er uening i ovenstående.

Jeg kan ikke finde en bon lige nu, så aner ikke hvad jeg gav for dem.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det over 3 uger siden emnet blev posted.. er jeg den eneste der nærmest paranoidt har skovlet blåbær i mig hver dag lige siden? :laugh:

Næppe. Jeg har lavet en blåbærshake hver morgen i et års tid og bare løbende købt ind i Irma. Nu har jeg været i tre butikker siden i fredags, og der har været udsolgt af blåbær alle steder...

Oh well, det er vel ligesom folk, der melder sig i fitnesscentret på baggrund af en eller anden undersøgelse, der viser, at det er nemmere at komme i form, end man tidligere har troet, blot for at finde ud af, at der ikke er tale om en ekceptionel genvej men blot en af flere veje. Om et par uger er trenden nok ovre, og jeg kan få mine blåbær i fred :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg dykkede lidt dybere i forskellen imellem store og små blåbær, da det egentlig fprekom mig underligt at det skulle være den sammen frugt (små: små, frugtkød farvet, meget syrlige. Store: Store, klart frugtkød, knap så sure).

Det viser sig at det er to forskellige frugter, godt nok tæt beslægtede, men det er værd at bemærke forskellen. På engelsk hedder den store type blueberries, mens de små hedder bilberries.

Jeg begyndte at spise blåbær, da jeg pga. min fars prostatakræft fik set nærmere på min egen kostsammensætning og derfor ikke mindst er interesseret i de påståede effekter af flavonoider. Og det ville jo være lidt surt at spise den forkerte type blåbær i den tro at jeg fik et indhold der ikke findes i den type bær jeg spiser. Men en simpel søgning på nettet leder mig kun hen på de sædvanlige amerikanske helsesider, der aldrig går i dybden og derfor ikke giver mig mulighed for at se evidensen for deres påstand om at bilberries har en "bedre" flavonoid-profil (ud over at det iver god mening, hvis det er farvestoffet i bærret).

Nogen der har adgang til noget bedre info om forskellen imellem de to typer bær?

Link to comment
Share on other sites

Melisse: Nu er billberries jo gerne vilde, og derfor ret svære at få fat på. Derfor ved jeg om det er videre realistisk at du har fyldt dig med billberries. Den gode nyhed er at siden billberries for det meste er vilde, indeholder de flere phytokemikalier, deriblandt anthocyaniner, og det er derfor de er dybere i farven.

Nu siger du de er sure, så måske er farveguiden ikke helt gyldig - anthocyaniner skifter farve over en pH-række. Jeg brugte engang netop den mekanisme til at måle på en farlig mængde bærsaft.

Uanset hvad, så er de samme bær-familie, siden de ser ud og smager nærmest ens, må man tro de har samme phytokemikalie-profil. Spis du bare videre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu er billberries jo gerne vilde, og derfor ret svære at få fat på. Derfor ved jeg om det er videre realistisk at du har fyldt dig med billberries

Nej, de er forholdsvis lette at få fat på. Sælges mange steder som økologiske eller biodynamiske frostvarer.

Producenter f.eks. Demeter og Änglemark.

De går dog under varebetegnelsen 'Blåbær'.

Uanset hvad, så er de samme bær-familie, siden de ser ud og smager nærmest ens, må man tro de har samme phytokemikalie-profil. Spis du bare videre :smile:

De ser netop ikke ens ud, smager ikke ens, og har heller ikke samme sundhedsmæssige effekter..

Blåbærret er et godt eksempel på hvilken retning kultiveringen af vores landbrug har trukket sundhedeffekten kontra krav om højt output..

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Nej, de er forholdsvis lette at få fat på. Sælges mange steder som økologiske eller biodynamiske frostvarer.

Producenter f.eks. Demeter og Änglemark.

De går dog under varebetegnelsen 'Blåbær'.

Okay, det vidste jeg ikke.
De ser netop ikke ens ud, smager ikke ens, og har heller ikke samme sundhedsmæssige effekter..
Hvad mener du med det? Phenol-profilen er nærmest ens, blot i højere koncentrationer i bilberries.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share