Le Mans 2009


jarvig13
 Share

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg må med skam i stemmen erkende, at jeg ikke rigtig har fulgt med i optakt, tests osv. i samme omfang som jeg plejer. Derfor er jeg bagud på point lige nu, men mon ikke jeg får læst op på det inden lørdag eftermiddag.

Jarvig > Bare giv den gas her i tråden. Jeg trænger i hvert fald til at blive opdateret. Aner sgu knap nok hvilke danskere der er med i år. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Årets regelændringer er ikke så omfattende. Næste store regelændring er i 2011.

Regelændringerne i år er lavet ud fra fem kriterier

- lavere omkostninger for at deltage i løbet (vigtigste ændring er at testdagen er aflyst + vingedesign og udvikling begrænset)

- gøre hullet mellem dieselslæder og benzinslæder mindre (lidt restriktioner på dieselslæderne og lidt fordele til benzinslæderne)

- gøre konkurrencen over all mere jævnbyrdig (vingdesign gjort mindre betydende)

- mere miljøvenling (10 % biofuel i drevmiddel)

- 3.30 som hurtigste omgangstid (grundet ovenstående regler)

Overordnet kan man sige, at det er svært ud fra fakta at sige noget om vognenes styrke i år. Regelændringerne + at f.eks. Audi har trukket sig fra Le Mans serien gør at det er svært at sige noget konkret.

Men man kan dog alligevel komme med nogen gode bud.

LMP1

Kampen kommer til at stå mellem Peugeot og Audi. Sidste år var Peugeot sygt hurtige. Kun regnvejr i natten og super-super-kørsel af Tom Kristensen gjorde at Audi lige holdt stangen. Da Tom satte sig i vognen inden natten var den ½ omgang efter førende Peugeot, da han overlod rettet til McNish var den en ½ omgang foran.....en føring Audi holdt resten af løbet.

Udover regelændringerne så vil Peugeot nok være endnu hurtigere i år (altså at de videreudvikler vognen til at være hurtigere, men at regelændringerne gør at de alligevel vil være lidt langsommere). Audis svar er R15. Helt nykonstrueret vogn. Alle Audikørere er glade for den nye vogn.

Men modsat andre Audier, så har forberedelserne været langt, langt mindre omfattende end normalt. Den kom sent ud på banen og da Audi har trukket sig fra LM-serien, så har de heller ikke der kunnet teste den.

Eneste alvorlige test var på Sebringen, hvor alle topteams stillede op i skarp udgave. En bane der - i forhold til LM - slet ikke udnytter dieslens power (LMP2 klarer sig godt på Sebringen). Alligevel vandt Audi.....og i ny rekord for antal tilbagelagte km. Peugeot var kun 20 sek efter. Og Porsche Spyder lå også tæt på.

Samlet kan det siges, at Audi og Peugeot nok ligger meget, meget tæt på hinanden i år. Audi med fordelen af at være vant til at tilrettelægge tingene til at vinde og med en vogn alle kører er glade for. Peugeot med fordelen af at have en gennemtestet vogn de ved kan kører stærkt.

Jeg satser moneterne på at Tom, McNish og Cappello. Men kampen med Peugeot bliver formentlig hård og meget lige.

Blandt benzinslæderne er Lola Aston Martin klart stærkeste kort. De vinder ikke. Men de vil helt sikkert køre stærkt (og holde). Debuterede allerede sidste år og selvom vognen var præget at børnesygdomme, så var kombinationen så vellykket, at den blev videreudviklet og nu stiller hele tre af dem op. Mærklige ting skal ske for de vinder, men de bliver næppe kørt helt bag af dansen.

Pescarolo stiller op med 1 egen vogn og derudover en Peugeot 908. Pescarolos Peugeot vil nok blande sig lidt, mens deres benzinslæde ikke vil kunne følge med Lola Aston Martinerne.

Derudover så stiller en del (private) Audi R10 op. Også de vil sikkert klare sig ok, men at køre med om sejren, det gør de ikke.

Tom Kristensen stiller op i Audi R15 og må være svag topfarvorit.

Christian Bakkerud stiller op i Audi R10 og vil sikkert klare sig pænt, men kører ikke med om sejren.

LMP2

Samme som sidste år. Porsche Spyder klar farvorit. LM for mange lange langsider til at de kan blande sig i dieselpower spillet om over all sejr. Men i LMP2 nærmest sikre på at vinde. Danske Team Essex igen delfarvorit sammen med den anden Spyder.

Casper Elgaard og Kristian Poulsen stiller op i Porsche Spyder og er delfarvorit til at vinde klassen.

GT1

Den årelange kamp mellem Aston Martin og Corvette fortsætter. Efter af Astom Martin sidste år vidste den nødvendige stabilitet, så må de være farvoritter i år, da de i speed er lidt hurtigere end Corvette. Dog er klassen meget lille i år og Aston Martin stiller kun op med en (privat) vogn. Dette kunne vippe fordelen tilbage til Corvette.

Igen i år skal man holde et vågent øje med Saleen. Ligeså hurtig som de to andre og næsten ligeså holdbar.

Jan Magnussen stiller op for Corvette og må anses som delfarvorit til at vinde klassen.

GT2

Ferrari mod Porsche igen i år. Begge stiller talstærkt op. Sidste år vandt Ferrari klart og derfor er de farvorit i år.

Interessant newcommer er Aston Martin. Men bilen er endnu ikke testet nok til at kunne klare et Le Mans.

Eneste klasse, hvor DK ikke kan siges at have en køre som kan kører med om sejren.

Allan Simonsen stiller op i Ferrari F430 og kan ikke opnå højere rang end outsider.....ikke en kæmpe overraskelse hvis han vinder, men bestemt ikke forventet.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

1. kvalifikationsdag var præget af, at da bilerne skulle til at køre stærkt så kom regnen.

Indtil da havde dagen gået nogenlunde som forventet.

I LMP1 byttede Peugeot og Audi hele tiden bedte tider, mens Pescarolos Peugeot også var med i kampen og Lola Aston Martinerne ikke langt efter.

Bedste tid opnåede Toms Audi med Capello bag rattet med 3:30,7 som bedste omgang.

I LMP2 var danske Team Essex hurtigst med 3:46,4 mens den anden Spyder var over 1 sek langsommere.

I LMGT1 var Magnussens Corvette hurtigst med 3:57,9 og dermed et ½ sek hurtigere end den anden Corvette.

I LMGT2 var Porsche hurtigtst med 4:08,3 og Ferrarierne ikke helt så hurtige som forventet. Allan Simonsen holdt sig i bedste halvdel af LMGT2.

Man skal ikke lægge for meget i tiderne. Der vil helt sikkert (hvis vejret holder) blive kappet flere sekunder af tiden i dagens anden kvalifikation.

Link to comment
Share on other sites

2. kvalifikation blev som sædvanlig tvetydig.

Audi plejer ikke at satse på kvalifikationstiden, hvor de i stedet gør alt for at teste så mange indstillinger som muligt + finde det mest optimale setup til racet. Omvendt plejer Peugeot at give den hele armen for en kvalifikationstid og så håber de alligevel har fundet setuppet til racet. Samtidigt udtalte Audi at de bevidst ville holde igen på langsiderne for ikke at afsløre hvor hurtig deres R15 er i topfart.

Alligevel klarede Audi sig fint med Toms vogn (som sædvanlig den hurtigste Audi af dem). Capello satte i torsdagens første kvalifikation en tid der holdt meget længe. Og selvom alle Peugeoterne kom tættere og tættere på, så kom de ikke under førend 20 min før slut i anden og sidste kvalifikation.

Inden nående McNish at sætte ny bedste tid i år. Så tog Sarrazin over og som de to tidligere år så satte han dagens og årets hurtigste omgang med 3:22.888. McNish holdt næstbedste tid med 3:23.650. Det viser noget om hvor hurtige Audi og Peugeot er. Selvom de har fået tilført følgende restriktioner

- mindre "effektiv" aerodynamik (vinger og andet) grundet nye regler

- 10 % af drivmiddel skal være biofuel

- 3 % reduktion i dieselmængde i indsprøjtningen (= ca. 3 % effektab)

- 30 kg ekstra vægt

.....så køste de kun 4 sek langsommere end sidste års fantomtid og over 7 sek hurtigere end Le Mans havde prøvet at få bedste tid til at ende på.

Om Audi har holdt igen tvivler jeg på. Så hurtig kan R15 umuligt være. Men bedste bud er trods alt stadig, at Audi næsten ikke har kørt efter tiden, mens Peugeot - omend næppe ligeså indædt som sidste år - har kørt rimeligt meget efter tiden.

Mod dette taler dog at Toms Audi var den eneste som helt kunne holde trit med Peugeoterne. De to resterende fabriks-Peugeoter og den ene Pescarolo-Peugeot tog de næste pladser, mens de to resterende Audier kom ind på 6. og 7. bedste tid men hhv. hele 2 og 3½ sek langsommere end Toms vogn.

Om de to langsomme Audier kørte i race-setup, mens TOms Audi måske kørte efter tiden, det er svært at sige. Mit bedste bud er dog stadig at også Toms vogn kørte i race-setup og dermed rent faktisk vise, at selv i race-setup da kører de helt lige op med Peugeot i kvalifikations-setup. Men det er kun et bud.

Helt sikker er jeg dog på, at kampen mellem Toms Audi og så de fire Peugeoter vil blive meget lige, mens de to andre Audier vil være lidt efter.

Flot var det også at de næste 3 pladser alle blev nakket af Lola Aston Martin i tider næsten lig den langsommeste Audi. De er ikke langt efter. Tror ikke på, at de over 24 timer har speeden (og specielt benzinøkonomien kontra dieselslædernes fine dieseløkonomi) til at kunne blande sig om sejren. Det kan ske......men mærkelig ting skal ske for at det skal lykkes.

LMP2 var en lidt ensformig affære. Danske Team Essex var konstant hurtigst og med den anden Spyder som konstant næsthurtigst. Eftersom begge Spydere er velgennemtestede vogne der har vist (modsat mange andre LMP2'ere) at de kan holde 24 timer, så kan jeg slet ikke se, hvordan nogen andre end disse to vogne kan kører med om sejren i klassen. Udover stærk kørsel af danskerne, så er Essex i år endvidere begunstigede med at have en yderst seriøs aftale med bedste Le Mans dækfirma (Michilin), hvilket giver dem en klar fordel. Sidste år måtte de nøjes med Dunlap, og det tabte de til den anden Spyder på. I år ser sejren yderst realistisk ud for Essex. Deres bedste tid var 3:37.720 (flot tid). Om den samlede sejre kommer de ikke til at køre, da 19 LMP1 biler er hurtigere end dem.

Som sidebemærkning kan nævnes at LMP1-klassen i over 10 år ikke har været stærkere. Normalt har hurtigste LMP2 kunnet klemme sig ind i top-10 og de bedste LMGT1 i top-20. Bedste LMGT1-vogn ligger på 31. plads.

Denne LMGT1 er Magnussens Corvette der med ham ved rattet satte bedste tid i klassen med 3:54.230. Ca. samme tid som sidste år. Corvette sidder på 1., 2. og 4. pladsen i klassen mens den tilbageværende Aston Martin ligger på 3. pladsen med 3:56.126. Der ligner en solid og sikker sejr til Corvette og Magnussen ligger til at vinde klassen.

I LMGT2 blev det en blandet landhandel mellem Porsche og Ferrari. Indenfor 2 sek placerer de bedste 8 vogne i klassen sig. Porsche tog de to bedste tider, men Ferrari er ikke langt efter.

Allan Simonsen placerede sig "forventligt" midt i klassen med en tid lidt over 3 sek efter bedste tid i klassen.

Det bliver et hundeslagsmål i klassen. Og selvom jeg ikke ville satse moneterne på Simonsen, så er tiden god nok til, at vognen da kører med om klasse-sejren.....omend som outsider.

Det bliver spændende. I tre af de fire klasser da står danskere enten som delfarvorit (Tom), farvorit (Magnussen) til klar farvorit (Essex). Det bliver et fantastisk løb.

Link to comment
Share on other sites

En lille sidebemærkning til, hvor hurtige Audi og Peugeot faktisk er.

Audis R10'ere fra sidste år kører også med i år i private teams. Selvom de måske ikke er 100 % så perfekt sat op som hos Audi selv sidste år, så har de næppe mistet meget grundlæggende fart. Og sidste år kørte bedste Audi (R10) på omkring 3:22. Bedste R10 i år ligger på 3:31,1. Altså omkring 9 sek langsommere !!! Dette næsten eksklusivt grundet årets restriktioner for dieselslæderne.

Træk 9 sek fra Årets bedste tid og vi lander på ufattelige 3:14 sek. Det er sygt hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Mig: Du lyder fandme cute, support-tøs... Anyway... Kan jeg som udlandsdansker se Le Mans og Tour de France med et sputnik abbo?

TV2 Net Support: Det kan du fandme glemme! No way José!

Mig: Cocksu... ¤%/motherf...(&*)%*% [klonk]

:mad:

Her er forhåbentlig noget der kan hjælpe:

http://www.ustream.tv/channel/channel.34

Den skulle meget gerne streame det internationale Eurosport signal fra kl. 15 med britisk kommentator. Lige nu er der godt nok MotoGP fra tysk DSF på kanalen, men jeg har set engelsk Eurosport på den her til formiddag.

I øvrigt: Radio LeMans snakker om regn fra omkring 18-tiden. Sweet. :devil:

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt: Radio LeMans snakker om regn fra omkring 18-tiden. Sweet. :devil:

= Tom vinder.

Tom = den bedste regnvejrskører i løbet (hurtigst og super sikker)

Allan = hurtig regnvejrskører (stort set ligeså hurtig som Tom og næsten ligeså sikker)

Dino = middelhurtig regnvejrskører (middelhurtig, men er til gengæld yderst sikker i regnvejr)

Dette sammen med den bedste regnvejrs-vogn gør at Tom er storfavorit hvis det regner.

Naturligvis kan alle lave fejl i såvel tør- som regnvejr. Men det er formlen "speed * så få kørerfejl som muligt", der gør forskellen. Og her slår ingen Toms Audi. :devil::bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... det ser ikke ud til regn alligevel, ifølge meteorologerne. :dry:

Peugeot har styr på det p.t., så lad os håbe vejrudsigterne tager bare liiidt fejl. :tongue:

@ KJ > Cool nok. Eurosports betalingssignal er bestemt heller ikke dårligt. Ellers ved jeg at TV2Sport tager 99 DKR for adgang på nettet. Men € 5 for en hel måned på Eurosport er sgu et godt køb. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share