Stines motionslog


Stinelykke
 Share

Recommended Posts

Godt at se at du får svømmet noget mere. Et godt vil være at så snart vandet har ramt de 14 grader at komme i våddragten og prøve noget åbenvand, det er meget anderledes derude. Der er ingen væg, der er strøm, dårlig sigt og bølger, så det er bare at komme afsted. Sørg dog for at svømme langs kysten, specielt hvis du er alene derude.

Skal sandsynligvis til Egypten i påsken, så udover at tage dykkercertifikat regner jeg med at tage våddragten med og tage nogle km i bugten. Satser på at det kan give mig lidt erfaring inden udesæsonen går rigtigt i gang. Glæder mig til at komme i gang med det.

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Skal sandsynligvis til Egypten i påsken, så udover at tage dykkercertifikat regner jeg med at tage våddragten med og tage nogle km i bugten. Satser på at det kan give mig lidt erfaring inden udesæsonen går rigtigt i gang. Glæder mig til at komme i gang med det.

DU skal bare være opmærksom på vandtemperaturen, er det omkring de 20 grader eller derover bliver det hurtigt meget varmt i en våddragt. I Tri ligger temperaturgrænsen for våddragt på 17 grader, er vandet varmere må de ikke bruge dem.

Link to comment
Share on other sites

DU skal bare være opmærksom på vandtemperaturen, er det omkring de 20 grader eller derover bliver det hurtigt meget varmt i en våddragt. I Tri ligger temperaturgrænsen for våddragt på 17 grader, er vandet varmere må de ikke bruge dem.

Øh? Hvordan forklare du så at 90% alle til Hawaii ironman har dragt på? Det med 17 grader er det ikke stævneafhængig?

Link to comment
Share on other sites

Øh? Hvordan forklare du så at 90% alle til Hawaii ironman har dragt på? Det med 17 grader er det ikke stævneafhængig?

Kan godt være at den regel er stævneafhængig, men synes bare at dem jeg kender der dyrker tri snakker om den grænse. Sad og kiggede lidt på nogle billeder fra Hawaii ironman og mange af deres dragter ligner lidt modificere dragter som bruges inden for konkurrencesvømning og er tilladte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ofte stødt på 17 grader reglen inden for tri - tror såmænd også den gælder inden for stævner i DK. Mener at huske, at der er skrevet lidt om det på DTRIF's hjemmeside.

Er faktisk også tit ved at koge over i svømmehallen når jeg har dragten på i bassinet, så jeg bliver nødt til at "tage vand ind" for at køle mig lidt af. Det er nu rart nok, især her om vinteren, hvor jeg har tendens til at blive kold under de længere træningspas (og nej, jeg tager ikke for lange pauser ;o) )

I Egypten er det nok også godt at have dragten på for at undgå at få for meget sol. Har lige fået at vide af de venner vi skal besøge, at de har 30 grader og helt blikstille lige nu, så det er nok ikke helt koldt til påske :o)

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Man 11/1

Styrketræning i "mit" nye center.

Havde kun 45 min til rådighed, så det blev til følgende korte program:

Opv: 10 min romaskine

Benpres: 3x12 (tror det var 90 kg, men skrev ikke ned)

Rowing i maskine 3x12 30 kg

Overhead press (a la military press i maskine) 3x12 (husker ikke belastning)

Chin ups 2 x 10

Dips 1 x 10

Nåede ikke ryg og mave

Går efter at træne to gange om ugen efter et program der indeholder:

Squat

Dødløft (behøver jeg dette, når jeg squatter?)

Brystpres - kan det erstattes af armbøjninger, som jeg meget bedre kan lide?

Rowing (plus en eller anden øvelse for den modsatrettede bevægelse)

Military press / overhead press

Chin ups

Dips

Mave/ryg på bold

Elastik for rotator cuffen

Mangler der noget helt essentielt??

Hvor stor belastning / hvor mange gentagelser? Vil gerne have en større funktionel styrke, både til dagligdagen og i forbindelse med svømning/tri. Går lige nu efter 12 gentagelser, men ikke til udmattelse, da jeg jo gerne vil være restitueret til at kunne svømme/spinne...

Men er der nogen, svømmere, som træner færre og tungere gentagelser?

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Øh? Hvordan forklare du så at 90% alle til Hawaii ironman har dragt på? Det med 17 grader er det ikke stævneafhængig?

Jeg er selv gamle triatlet puls svømme samme med nogle tri'er en gang imellem, når nok om det. Ved temperature under 17 grader er våddragt påbudt!!!, endda endnu højere temperature ved langdistance (+1500m), våddragt er forbudt ved 22 grader på sprint (750m) og 25 grader på ironman (3800m). Vand temperaturene ved Hawaii ironman er over 25 grader typisk, derfor bruger de våddragt unde armer. (sådan er reglerne)

hvis du vil have inspiration til din svømme træning kunne du evt. kigge på et halv maraton program, 1 svømme km svarer til ca. 4 løbe km. Så 2-4x500m intervaller er ganske fine til dit Gudenå projektet. kombineret med nogle korte hårde intervaller som eks. 5-10x50m eller 4-6x100mog langdistance pas, det vil give dig en god form.

ps. hel og lykke herfra

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv gamle triatlet puls svømme samme med nogle tri'er en gang imellem, når nok om det. Ved temperature under 17 grader er våddragt påbudt!!!, endda endnu højere temperature ved langdistance (+1500m), våddragt er forbudt ved 22 grader på sprint (750m) og 25 grader på ironman (3800m). Vand temperaturene ved Hawaii ironman er over 25 grader typisk, derfor bruger de våddragt unde armer. (sådan er reglerne)

Mange tak for svaret det gav klarhed omkring det spørgsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ofte stødt på 17 grader reglen inden for tri - tror såmænd også den gælder inden for stævner i DK. Mener at huske, at der er skrevet lidt om det på DTRIF's hjemmeside.

Er faktisk også tit ved at koge over i svømmehallen når jeg har dragten på i bassinet, så jeg bliver nødt til at "tage vand ind" for at køle mig lidt af. Det er nu rart nok, især her om vinteren, hvor jeg har tendens til at blive kold under de længere træningspas (og nej, jeg tager ikke for lange pauser ;o) )

I Egypten er det nok også godt at have dragten på for at undgå at få for meget sol. Har lige fået at vide af de venner vi skal besøge, at de har 30 grader og helt blikstille lige nu, så det er nok ikke helt koldt til påske :o)

Du kan også bare tage en god gang vandfast solcreme på, her skal du bare op i min. en faktor 30, du skal dog passe lidt på omkring øjnene, da solcreme her kan nedsætte tætheden i brillerne da de glider i cremen.

Man 11/1

Styrketræning i "mit" nye center.

Havde kun 45 min til rådighed, så det blev til følgende korte program:

Opv: 10 min romaskine

Benpres: 3x12 (tror det var 90 kg, men skrev ikke ned)

Rowing i maskine 3x12 30 kg

Overhead press (a la military press i maskine) 3x12 (husker ikke belastning)

Chin ups 2 x 10

Dips 1 x 10

Nåede ikke ryg og mave

Går efter at træne to gange om ugen efter et program der indeholder:

Squat

Dødløft (behøver jeg dette, når jeg squatter?)

Brystpres - kan det erstattes af armbøjninger, som jeg meget bedre kan lide?

Rowing (plus en eller anden øvelse for den modsatrettede bevægelse)

Military press / overhead press

Chin ups

Dips

Mave/ryg på bold

Elastik for rotator cuffen

Mangler der noget helt essentielt??

Hvor stor belastning / hvor mange gentagelser? Vil gerne have en større funktionel styrke, både til dagligdagen og i forbindelse med svømning/tri. Går lige nu efter 12 gentagelser, men ikke til udmattelse, da jeg jo gerne vil være restitueret til at kunne svømme/spinne...

Men er der nogen, svømmere, som træner færre og tungere gentagelser?

Ja Dødløft er stadig en god ide at have med, da den øvelse er bedre til at træne hoftefremføringen og giver mere for ryggen i forhold til squat.

Du kan sagtens tage amrstrækninger i stedet for bænkpres, her kan du når det bliver nødvendigt bare tage en rygsæk på med nogle vægte i for at øge belastningen.

Med hensyn til gentagelser så er 12 en helt fint antal, men du skal helst ikke kører med lettere belastning end 15RM, da du så ikke får nok ud af det. Med tiden skal du arbejde dig op imod at kører 12 gentagelser i 12RM.

Ja svømmere kører skam nogle gange i løbet af en sæson meget tung styrketræning 1-5 gentagelser i belastninger fra 6RM og tungere. Det bliver dog mest brugt i nedtrapning til de store stævner for at øge eksplosiviteten.

Link to comment
Share on other sites

Tir 12/1

Svømning

Opv: 200 m fri, 200 m ben m plade

Teknik:

12x25 m en-arms crw

12x25 m crw arme m pullboy uden ben

12x25 m fingre i vandoverfladen

Ville have svømmet en serie på 2x500 som afslutning, men ville lige se, om jeg kunne svømme 1000 m ud i et. Det gik super godt! Pressede mig selv en smule, men følte mig overhovedet ikke træt bagefter. Selv om det foregik med våddragt og i 25 m bassin var jeg godt tilfreds. Især når jeg tænker på, at jeg for 1 år siden kunne svømme max 50 m crawl inden jeg gik helt, helt kold :o)

Udsvømning 50 m

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv gamle triatlet puls svømme samme med nogle tri'er en gang imellem, når nok om det. Ved temperature under 17 grader er våddragt påbudt!!!, endda endnu højere temperature ved langdistance (+1500m), våddragt er forbudt ved 22 grader på sprint (750m) og 25 grader på ironman (3800m). Vand temperaturene ved Hawaii ironman er over 25 grader typisk, derfor bruger de våddragt unde armer. (sådan er reglerne)

hvis du vil have inspiration til din svømme træning kunne du evt. kigge på et halv maraton program, 1 svømme km svarer til ca. 4 løbe km. Så 2-4x500m intervaller er ganske fine til dit Gudenå projektet. kombineret med nogle korte hårde intervaller som eks. 5-10x50m eller 4-6x100mog langdistance pas, det vil give dig en god form.

ps. hel og lykke herfra

Hej Pentatlet

Tak for tipsene og for held og lykke :o)

Link to comment
Share on other sites

Tak. Er stolt af mig selv. Og så er der kun 4 km to go :o)

Godt klaret at du kom igennem 1000m i 25m bassin, så er næste trin de 1000m i 50m bassin. Det lyder måske ikke af en så stor ændring, men det betyder meget da man har markant mindre vendinger. Trinnet efter det så er det jo at komme ud i det åbne vand og tage 1km der.

Link to comment
Share on other sites

Godt klaret at du kom igennem 1000m i 25m bassin, så er næste trin de 1000m i 50m bassin. Det lyder måske ikke af en så stor ændring, men det betyder meget da man har markant mindre vendinger. Trinnet efter det så er det jo at komme ud i det åbne vand og tage 1km der.

Ja de 1000 m i 50 m bassin (og uden våddragt) er mit næste mål - den bliver værre :o)

Følte mig ikke særlig presset i dag, men det føles også lidt som snyd når det er i våddragt og på kortbane ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ja de 1000 m i 50 m bassin (og uden våddragt) er mit næste mål - den bliver værre :o)

Følte mig ikke særlig presset i dag, men det føles også lidt som snyd når det er i våddragt og på kortbane ;-)

Kortbane er ikke specielt hårdt og man har noget lettere ved at holde teknikken da man har de flere vendinger at holde en kort pause i.

Langbane er markant mere effektivt til at bygge form og distance på da væggen ikke kommer så hurtigt og man i længere tid skal holde sin rytme.

Link to comment
Share on other sites

Ons 13/1

Spinning 80 min. Temmeligt hårdt efter en måneds julefri :o)

Udemærket... Jeg er bare glad for det ikke er mig, det er ikke fordi jeg ikke kan lide at cykle, for det kan jeg rigtig godt lide, men bryder mig bare ikke om atmosfæren i sådan et lokale. Når man kommer ind dunster der af sved og syrersokker samtidig med at der en eller anden tosse der råber og skriger af en uden aldrig rigtig at forholde sig til så mange andre end sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Udemærket... Jeg er bare glad for det ikke er mig, det er ikke fordi jeg ikke kan lide at cykle, for det kan jeg rigtig godt lide, men bryder mig bare ikke om atmosfæren i sådan et lokale. Når man kommer ind dunster der af sved og syrersokker samtidig med at der en eller anden tosse der råber og skriger af en uden aldrig rigtig at forholde sig til så mange andre end sig selv.

Det er rigtigt at luften i sådan et lokale sjældent er noget at råbe hurra for. Jeg synes ikke jeg har oplevet overdrevet klamhed, men luftfugtigheden er tit meget høj. Mht. den råbende tosse, så synes jeg det kommer meget an på instruktøren; ham jeg helst kører hos synes jeg er meget motiverende, og sætter man sig på en af de forreste rækker, holder han øje med hvornår man er ved at gå kold, og giver individuel opmuntring.

Men different strokes for different folks, som man siger - så helt fair at det ikke lige er noget for dig. :smile:

Håber det var en god time, Stine.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at luften i sådan et lokale sjældent er noget at råbe hurra for. Jeg synes ikke jeg har oplevet overdrevet klamhed, men luftfugtigheden er tit meget høj. Mht. den råbende tosse, så synes jeg det kommer meget an på instruktøren; ham jeg helst kører hos synes jeg er meget motiverende, og sætter man sig på en af de forreste rækker, holder han øje med hvornår man er ved at gå kold, og giver individuel opmuntring.

Men different strokes for different folks, som man siger - så helt fair at det ikke lige er noget for dig. :smile:

Håber det var en god time, Stine.

Det er jo lige det, så de holder jeg mig fra.

Link to comment
Share on other sites

Hæ. Sure sokker og svedlugt er der ret meget af, i det lokale hvor vi træner, det vil jeg give jer ret i :o)

Heldigvis lever vores instruktør ikke op til de fordomme, som jeg havde inden vi begyndte. Han har ti års erfaring og arbejder som lærer i det 'civile' liv, så hans instruktion er både klar og pædagogisk. Og han er kanon til at motivere os på de helt rigtige tidspunkter.

Desuden er holdet oprettet specielt for vores klub, så det er lagt an på, at det er seriøse og meget veltrænede folk, som ikke holder pauser og bare giver den gas i 1,5 time!

Et andet plus er, at han spiller meget fedt musik, både michael jackson, bronsky beat, depeche mode og ac-dc (meget af det er ganske vist remixes, men stadig)... Så er der også noget for os gamle hoveder på holdet :-)

Link to comment
Share on other sites

Lør 16/1

Styrketræning:

Opvarm: Romaskine 10 min

Squat 3x12 m/ 4 kg barbells

Armbøjninger 3x12

Rowing 12@30 kg, 2x12 @35

Overhead press 3x12 @30

Chin ups 3x10 16 kg støtte

Dips 3x10 12 kg støtte

Mave/ryg på bold

Elastik for rotator cuffen 3x15

Modsatrettet rowing m elastik 3x12

God træning, der gik godt i musklerne. Kunne ikke lave mine sidste armbøjninger :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Lør 16/1

Styrketræning:

Opvarm: Romaskine 10 min

Squat 3x12 m/ 4 kg barbells

Armbøjninger 3x12

Rowing 12@30 kg, 2x12 @35

Overhead press 3x12 @30

Chin ups 3x10 16 kg støtte

Dips 3x10 12 kg støtte

Mave/ryg på bold

Elastik for rotator cuffen 3x15

Modsatrettet rowing m elastik 3x12

God træning, der gik godt i musklerne. Kunne ikke lave mine sidste armbøjninger :laugh:

Fedt at du rigtig fik givet den gas! :4thumbup:

Og sejt at du er oppe på 12 armbøjninger i træk - det er da en del mere end sidst vi snakkede om det (det er desværre gået den modsatte vej for mig, men det skal snart få en ende :devil:).

Link to comment
Share on other sites

Og sejt at du er oppe på 12 armbøjninger i træk - det er da en del mere end sidst vi snakkede om det (det er desværre gået den modsatte vej for mig, men det skal snart få en ende :devil:).

Skal lige siges, at jeg MAX kan tage 10 slappe armbøjninger med strakte ben - og mine arme skal være friske. De 3x12 i lørdags var på knæene, da jeg sluttede af med armbøjninger (dips og chin ups i stativ havde allerede suget livet ud af mine armmuskler på det tidspunkt :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Man 18/1

Svømning kort program/restitution

Træningsstrukturen i triklubben er blevet lagt lidt om, så vores hårde pas ligger fredag og søndag. Vil derfor lægge et kort/roligt pas mandag og onsdag.

I dag skulle jeg så teste mine 1000 m kunnen uden våddragt og i 50 m. bassin. :superman:

Det gik ganske fint :4thumbup: - dog med plads til forbedringer.

Jeg havde bestemt mig for at tage den helt med ro. Derfor blev tiden også ret dårlig: 27 min host host :blink:

Det var fedt at mærke, at jeg egentlig har luft nok og godt kan skrue op for intensiteten. Til gengæld kan jeg mærke, at der er stor plads til forbedringer af teknikken, jeg spænder for meget i mine skulder/nakke-muskler og det føles som om mine ben synker. En del af det hænger helt sikkert sammen med at jeg svømmer for langsomt.

Så nu står den på tempotræning og ekstra læs på coretræningen, så mine rotationer bliver mere kraftfulde.

I forhold til at træne tempo: er det bedst med lidt intervaller som 10x100 m eller 10x50 med ekstra skrue på?

Er super tændt på at blive hurtigere :devil:

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share