Stines motionslog


Stinelykke
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg kan ikke helt holde mig fra løbestierne lige p.t. hvor vejret er så smukt :4thumbup: . Kan ikke rigtig få mig selv til at svømme i en mørk hal når fuglene synger. Så jeg har meldt mig til I Forms kvindeløb og tager nok også de andre af de der løb her i foråret. Skal du med? :4thumbup:

Begynder på MOL's 10 km program i næste uge, og der er mange pas, som passer helt perfekt til engsøerne :bigsmile:

Ja, det er superlækkert vejr at løbe i lige nu. :4thumbup: Åh, for pokker! Nu bliver jeg jo nok nødt til at melde mig til nogle løb sammen med dig. :blush: Har lige meldt mig til DHL med arbejdet, men det er jo laaaangt ude i fremtiden.... Tror jeg får lidt præstationsangst ved tanken om forårsløb.... Har du meldt dig til 5 eller 10 km?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er superlækkert vejr at løbe i lige nu. :4thumbup: Åh, for pokker! Nu bliver jeg jo nok nødt til at melde mig til nogle løb sammen med dig. :blush: Har lige meldt mig til DHL med arbejdet, men det er jo laaaangt ude i fremtiden.... Tror jeg får lidt præstationsangst ved tanken om forårsløb.... Har du meldt dig til 5 eller 10 km?

Regner med at melde mig på 5 km over helt linjen- ud fra tanken om at jeg gerne vil løbe hurtigere end jeg gør nu. Og det tror jeg er mest realistisk på en kortere distance, så jeg kan arbejde med tempo frem for distance. Så er der jo nogle længere løb i efteråret, hvor der er plads til at boltre sig på 10-21 km :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Regner med at melde mig på 5 km over helt linjen- ud fra tanken om at jeg gerne vil løbe hurtigere end jeg gør nu. Og det tror jeg er mest realistisk på en kortere distance, så jeg kan arbejde med tempo frem for distance. Så er der jo nogle længere løb i efteråret, hvor der er plads til at boltre sig på 10-21 km :tongue:

Hmmm..... ja, 5km lyder ikke helt så uoverskueligt. :bigsmile: Kigger lige på datoerne, så kan vi snakke om det en af dagene. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Løbetræning, søndag d. 11. april

10 min opvarmning

5 min moderat løb, puls ca. 85% af max

2x2 min interval i højt tempo

1x1 min interval sprint

10 min afjog

Det går fint med intervallerne, ville gerne have taget flere, men skulle hjem til hund, som havde kastet op :unhappy:

Havde derefter undervisning på instruktøruddannelsen, hvor vi legede med løse vægte, så jeg fik da både lavet dødløft, bænkpres og alle de andre seje øvelser, som jeg aldrig har turdet lave før fordi bænken og vægtstangen altid er optaget af en eller anden kæmpe med hår mellem tænderne :blush:

Link to comment
Share on other sites

Fuldstændig smadret i dag efter alt alt for lidt søvn (havde købt ny bog i går som jeg endte med at læse færdig ud på natten :blush: )

Derfor var der ikke meget at skyde med efter at have cyklet omkring 17 km transportcykling i dag. Kunne mærke at mine lægge var ømme og alt syrede til.

I morgen skulle den gerne stå på svømning- har ganske vist haft nogle uger med meget irriterende udslæt omkring øjnene, som ifølge min læge godt kan forværres af klor. Men jeg vil jo gerne gennemføre svømmestævnerne til sommer i ordentlig stil - selv om det betyder at jeg skal blive ved med at ligne en vaskebjørn :blush:

Link to comment
Share on other sites

Svømmetræning, onsdag d. 14. april

Kortbane (yay - der plejer kun at være kortbane på svømmestadion om tirsdagen. når man er ude af form er det fedt med kortbane :blush:)

Opv.

400 blandet, ben arme m pullbuoy

Teknik

200 m. balance, rotation

'Hovedserie'

4x100, 2x50 crawl med fokus på balance og vejrtrækning samt brede isætninger

Udsvøm

100

I alt 1200 m. Lidt sølle men er sød ved skulderen, som gav sig til at sige sjove lyde hen imod slutningen.

Det var fedt at svømme i dag. Kan mærke hvordan min teknik bliver bedre, og det gjorde ikke ondt i skulderen (alt for længe i hvert fald) :superman:

Link to comment
Share on other sites

Løbetræning, torsdag d. 15/4

Stille og rolig tur sammen med den skønne Spinderella. (Det var liiiige før, at den gik i vasken, men vi fik os taget sammen til at komme afsted :superman: )

4,2 km (ca) i roligt tempo afbrudt af en enkelt bakke, som fik pulsen op på de 96% af max.

Rart nok at løbe roligt og mærke at der var meget at skyde med, selv om jeg var træt i ben og ryg efter at have travet rundt i Gellerup i 3 timer for at komme i tale med beboerne :superman:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 17. april

Svømmetræning Århus svømmestadion

1400 rolig svømning, fokus på teknik med våddragt

Opvarmning:

400 m, løs crawl og ryg, ben og arme m. pullbuoy

Hovedserie:

10x100 m crawl i rimeligt tempo med fokus på rotation

Fed træning! Kan godt mærke at jeg har haft en rimeligt lang pause, jeg blev hurtigt træt i overkroppen, og syrede til, især i arme og skuldre. Men men men!! jeg fik ikke ondt i skulderen. Hurra!! :o)

Har også en mistanke om, at jeg blev hurtigt træt fordi jeg havde en lille bitte antydning af tømmermænd efter en god middag med fantastiske vine hos en kær nabo :o)

Link to comment
Share on other sites

Løbetræning, mandag d. 19. april

5 km tempo, inkl

2x400 m interval med højt tempo (98% af maxpuls det meste af intervallerne)

30 sek sprint hvor pulsen røg helt op.

Fik presset mig godt i dag, både ift tempoet på hele turen og ift intervallerne :devil:

Var lidt træt i musklerne og fik ondt i maven, men takket være Foo Fighters i ørene gik det alligevel :superman:

Link to comment
Share on other sites

Suk

Er blevet syg og ligger i sengen for anden dag i træk :cry:

Fik mavekramper og tynd mave mandag efter løbeturen og havde det rimelig træls indtil tirsdag morgen, hvor jeg egentlig havde taget skoene på for at komme på arbejde. Fik dog så ondt i maven og så meget kvalme at jeg måtte melde mig syg og gå i seng :unhappy:

Har det klart bedre nu, er ikke så træt mere, men hver gang jeg spiser et eller andet får jeg krampe i mellemgulvet/maven.

Har vældig ondt af mig selv, og er træt af at jeg ikke når mine træningsmål for ugen. Skal desuden løbe i Form 5 km på lørdag og havde regnet med at løbe min bedste tid ever. Men men men det er ikke sikkert, at det bliver realistisk nu. På den anden side er min bedste tid 27 min, så det burde ikke være svært at slå den, selv om jeg ikke er på toppen :devil:

Det gode ved at være syg er, at man kan sove længe og se Fleche Wallone i fjerneren mens andre er på job :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Suk

Er blevet syg og ligger i sengen for anden dag i træk :cry:

Fik mavekramper og tynd mave mandag efter løbeturen og havde det rimelig træls indtil tirsdag morgen, hvor jeg egentlig havde taget skoene på for at komme på arbejde. Fik dog så ondt i maven og så meget kvalme at jeg måtte melde mig syg og gå i seng :unhappy:

Har det klart bedre nu, er ikke så træt mere, men hver gang jeg spiser et eller andet får jeg krampe i mellemgulvet/maven.

Har vældig ondt af mig selv, og er træt af at jeg ikke når mine træningsmål for ugen. Skal desuden løbe i Form 5 km på lørdag og havde regnet med at løbe min bedste tid ever. Men men men det er ikke sikkert, at det bliver realistisk nu. På den anden side er min bedste tid 27 min, så det burde ikke være svært at slå den, selv om jeg ikke er på toppen :devil:

Det gode ved at være syg er, at man kan sove længe og se Fleche Wallone i fjerneren mens andre er på job :tongue:

Øv også. :unhappy:

Håber det fortsat går bedre - jeg er sikker på at du nok skal blive frisk til at lave 5km PR i overmorgen. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Buuuuuh

Stadig ondt i maven og dødtræt.

Er taget på arbejde og var ved at græde over inbakken her til morgen. Vil så gerne sove. Det er synd for mig og især for mine planer for at løbe en god tid i morgen og gå amok til maxtest på søndag. Det bliver nok ikke til det store. :cry:

Har til gengæld brugt sygedagene til at tage min træning op til revision. Synes det kører lidt for meget på pumperne mht svømningen for tiden og det stresser mig, at jeg føler mig tvunget til at træne, når jeg ikke er super motiveret og jeg ikke får nået mine mål. Samtidig er jeg træt af at ligne Jabba the Hut / en ond vaskebjørn i ansigtet pga. eksem :mad: Satser stadig på at gennemføre svømmeturen op ad Gudenåen, men kun de 1000 m. Så kan jeg holde lidt lav profil med svømningen indtil lysten kommer tilbage og åbentvandsæsonen begynder. Håber at det kan motivere mig lidt, at vi kan komme ud under åben himmel i weekenderne :smile:

P.t. er jeg mest motiveret for at:

Løbe - synes det går godt med løbet og jeg nyder at kunne gøre det sammen med andre. Og så er det megapraktisk i forhold til planlægning og kan kombineres med hundeluftning :smile:

Styrketræne - for at forebygge alle mine småskavanker og få en stærkere overkrop. Og så har jeg bare mere fokus på dette fordi jeg er i gang med en instruktøruddannelse.

I øvrigt har min kæreste pumpet vores cykler og han har allerede været afsted uden mig. Så mon ikke, jeg snart skal on the road igen? (Hvis det bare ville holde op med at blæse sådan :blush: )

Link to comment
Share on other sites

I Form kvindeløb, 24. april

5 km.

00:29:37

10,21 km/t

05:55 min/km

Ikke nogen imponerende tid, men eftersom mit mål var at gennemføre i løb hele vejen - og gerne uden mavekramper - var jeg godt tilfreds. Lagde meget langsomt ud og holdt pulsen nede omkring d. 85% af max de første 2,5km, så jeg kunne nok godt have halet en lidt hurtigere tid hjem. Havde lidt smerter i maven efter 2 km,men det gik heldigvis i sig selv, og jeg fik sat et ok tempo de sidste 3 km.

Så taget min fysiske tilstand i den sidste uges tid i betragtning er jeg ganske godt tilfreds (selv om der er langt ned til Gitte Karslhøjs 18 min :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Konditionstest @ at work instruktøruddannelsen

Søndag d. 25/4

Yoyo test / biptest

Var den sidste kvinde der faldt efter 10 min :superman: Fik også lige registreret en ny maxpuls for anden gang i denne weekend. :devil:

Mit kondital er 45,3 ifølge testen. Det er jeg ganske glad for efter min møg-uge og trætte ben :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg på banen igen...

Det er noget skidt at du har ligget syg og du ikke får nået dine træningsmål, men der er ikke meget andet at gøre at sige "Sket er sket, det kan jeg ikke gøre noget ved nu andet end at komme tilbage på hesten".

Det lyder godt skulderen er ved at have kommet sig, men husk nu bare på at du skal være forsigtig i din opstart med svømning når du går igang igen. En god ide kan være at lave lidt lette skulderøvelser hver dag, gerne 2 gang om dagen.

Håber snart du kommer i vandet igen.

Hilsen

Johnas

Link to comment
Share on other sites

Konditionstest @ at work instruktøruddannelsen

Søndag d. 25/4

Yoyo test / biptest

Var den sidste kvinde der faldt efter 10 min :superman: Fik også lige registreret en ny maxpuls for anden gang i denne weekend. :devil:

Mit kondital er 45,3 ifølge testen. Det er jeg ganske glad for efter min møg-uge og trætte ben :bigsmile:

Sådan der! :devil:

Du fik da givet den rigtig meget gas på trods af møg-sygdom. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg på banen igen...

Det er noget skidt at du har ligget syg og du ikke får nået dine træningsmål, men der er ikke meget andet at gøre at sige "Sket er sket, det kan jeg ikke gøre noget ved nu andet end at komme tilbage på hesten".

Det lyder godt skulderen er ved at have kommet sig, men husk nu bare på at du skal være forsigtig i din opstart med svømning når du går igang igen. En god ide kan være at lave lidt lette skulderøvelser hver dag, gerne 2 gang om dagen.

Håber snart du kommer i vandet igen.

Hilsen

Johnas

Godt at se, at du er tilbage. Er du blevet opereret i skulderen?

Tak for din besked - jeg vil helt sikkert være forsigtig med skulderen!

Har nogle gode øvelser for m. serratus og musklerne mellem skulderbladene for at modvirke at jeg vinger for meget. Laver dem med lette vægte og elastikker sammen med pull ups og skulderpres.

Link to comment
Share on other sites

Sådan der! :devil:

Du fik da givet den rigtig meget gas på trods af møg-sygdom. :4thumbup:

Tak smukke :bigsmile:

Er også vældig selvtilfreds. Og har fået blod på tanden til at give den ekstra gas. Var den mest udholdende kvinde i testen, men ikke den hurtigste. Det må der gøres noget ved :devil: Selv om jeg nok ikke har de hvideste muskelfibre i flokken :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Godt at se, at du er tilbage. Er du blevet opereret i skulderen?

Tak for din besked - jeg vil helt sikkert være forsigtig med skulderen!

Har nogle gode øvelser for m. serratus og musklerne mellem skulderbladene for at modvirke at jeg vinger for meget. Laver dem med lette vægte og elastikker sammen med pull ups og skulderpres.

Er ikke blevet opereret endnu da jeg lige har et vikariat jeg skal igennem først, men den kommer og er godt igang med forundersøgelserne.

Lyder godt at du har nogle øvelser, hvis du vil må du meget gerne skrive dem op. Så kan jeg evt se lidt på dem og komme med rettelser/tilføjelser hvis det er nødvendigt

Link to comment
Share on other sites

Er ikke blevet opereret endnu da jeg lige har et vikariat jeg skal igennem først, men den kommer og er godt igang med forundersøgelserne.

Lyder godt at du har nogle øvelser, hvis du vil må du meget gerne skrive dem op. Så kan jeg evt se lidt på dem og komme med rettelser/tilføjelser hvis det er nødvendigt

Held og lykke med skulderen- håber det går i orden.

Mine skulderøvelser er:

- Seated row hvor jeg har albuerne ud til siden og i skulderhøjde - eller albuerne inde til kroppen

- Pull down med smal håndfatning (i det dersens lille håndtag man kan sætte på)

-'Armstrækning' på strakt arm, hvor jeg kun bevæger i skulderbladene så m. serratus trænes

- Elastikøvelse for rotator cuffen (armene i siden i 'goddag'-fatning og hænderne køres ud til siden)

Desuden kører jeg

- Skulderpres

-Pull ups

- Ideer modtages gerne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med skulderen- håber det går i orden.

Mine skulderøvelser er:

- Seated row hvor jeg har albuerne ud til siden og i skulderhøjde - eller albuerne inde til kroppen

- Pull down med smal håndfatning (i det dersens lille håndtag man kan sætte på)

-'Armstrækning' på strakt arm, hvor jeg kun bevæger i skulderbladene så m. serratus trænes

- Elastikøvelse for rotator cuffen (armene i siden i 'goddag'-fatning og hænderne køres ud til siden)

Desuden kører jeg

- Skulderpres

-Pull ups

- Ideer modtages gerne :smile:

Det lyder som nogle okay øvelser, jeg synes dog godt at du kan supplere med 2 øvelser.

Den først er en elastik øvelse "napoleons sværd" kaldes den blandet andet. Øvelsen udføres stående med den ene ende af elastike i den ene hånd og den anden ende rullet op om den anden hånd (oprulningen er så modstanden passer). Hånden som elastikken er rullet om holdes ved samme sides hofte. Den anden hånd placeres ved den første hånd. Herfra føres armen med elastikenden tværs henover kroppen og op forbi øret til armen er strakt. Belastningen skal ikke være tungere end at du uden problemer kan lave 15 og så laver du 10-12.

Den anden øvelse er et modificeret militarypress som laves med enkelt håndvægte. Vægten holdes på skulderen og skubbes lige op til armen er strakt ov skulderen. Armene udfører bevægelsen skiftevis og til en start kun med 1-2 kg i hver hånd. Her kan du kører til du føler let udtrætning i enten trapezius eller i serratus (musklen under armhulen)

Håber du kan bruge det til noget og at du får gavn af dem

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som nogle okay øvelser, jeg synes dog godt at du kan supplere med 2 øvelser.

Den først er en elastik øvelse "napoleons sværd" kaldes den blandet andet. Øvelsen udføres stående med den ene ende af elastike i den ene hånd og den anden ende rullet op om den anden hånd (oprulningen er så modstanden passer). Hånden som elastikken er rullet om holdes ved samme sides hofte. Den anden hånd placeres ved den første hånd. Herfra føres armen med elastikenden tværs henover kroppen og op forbi øret til armen er strakt. Belastningen skal ikke være tungere end at du uden problemer kan lave 15 og så laver du 10-12.

Den anden øvelse er et modificeret militarypress som laves med enkelt håndvægte. Vægten holdes på skulderen og skubbes lige op til armen er strakt ov skulderen. Armene udfører bevægelsen skiftevis og til en start kun med 1-2 kg i hver hånd. Her kan du kører til du føler let udtrætning i enten trapezius eller i serratus (musklen under armhulen)

Håber du kan bruge det til noget og at du får gavn af dem

Tak for øvelserne

Laver faktisk Napoleons sværd af og til i en lidt anderledes version. Så den vil jeg da fortsætte med.

Kan jeg erstatte skulderpres med den version af military press?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share