Spock 2010


Spock
 Share

Recommended Posts

Da jeg har været syg i noget tid nu, har jeg ikke mange kræfter, så tager den meget stille og roligt og bygger vægtene op i roligt tempo, så kroppen kan følge med.

Det er status so far.

Der er ikke mange kræfter tilbage i kroppen efter sygdommen, men det skal nok komme tilbage..

Hvis du ikke allerede tager, så begynd, i hvert fald i en periode, at tage div. vitaminpiller. En lang omgang diaré er ikke helt godt for vitaminoptaget.

Lysken er noget lort, der er absolut ingen forbedring at føle. Jeg har droppet al udendørscykling, og kører kun de spintimer jeg absolut skal (som instruktør).

Til styrketræning laver jeg øvelser for lysken jeg har fået af en fys.

Det er ret frustrerende at jeg ikke kan mærke fremgang overhovedet.

Det er fandme vildt! :crazy: Du skal bare til endnu flere undersøgelser. Det er jo helt vildt at der slet ikke er nogen forbedring!

Link to comment
Share on other sites

Hej drenge,

- ja jeg tror jeg bliver nødt til at komme til undersøgelse igen. Nu giver jeg den 3 uger mere, og hvis jeg ikke mærker nogen forbedring så må jeg gøre noget.

- jeg kunne jo teoretisk godt droppe spintimerne - men specielt i Holte ved jeg at det ikke ville blive taget godt imod af dem der kører. Der er et vist pres på at jeg kører, og jeg vil virkelig gerne selv køre. Så foreløbigt vil jeg prøve at køre timerne, men får jeg for mange problemer i hoften, så må jeg jo droppe dem også.

Kort om træningen igår:

Onsdag d. 1. september 2010

- 1 time spinning øvet v. ego i Royal

- Svømning i KVIK på Amager

Så startede den indendørs svømning, og jeg frygtede den som pesten (ingen dragt=>Titanic).

Det gik dog over al forventning, og jeg tror at det skyldes at dragten og svømningen i sommer har lært mig en del omkring hvordan man bør ligge i vandet. Desuden kan jeg mærke at svømmetaget er blevet meget bedre. Så alt i alt en god oplevelse at være til svømning. Jeg glæder mig til denne sæson.

Link to comment
Share on other sites

Hej drenge,

- ja jeg tror jeg bliver nødt til at komme til undersøgelse igen. Nu giver jeg den 3 uger mere, og hvis jeg ikke mærker nogen forbedring så må jeg gøre noget.

- jeg kunne jo teoretisk godt droppe spintimerne - men specielt i Holte ved jeg at det ikke ville blive taget godt imod af dem der kører. Der er et vist pres på at jeg kører, og jeg vil virkelig gerne selv køre. Så foreløbigt vil jeg prøve at køre timerne, men får jeg for mange problemer i hoften, så må jeg jo droppe dem også.

Super langsigtet tænkning at andres spinning-oplevelse er vigtigere end at du bliver funktionsdygtig igen. crazy.gif

Seriøst, du lyder virkelig konfliktsky og hvis der ikke er forståelse for at du er nødt til at tage en pause fra instruktørcyklen, så fortjener de en bar røv at trutte i. Men den reaktion kan jeg på ingen måde forestille mig fra fornuftige mennesker, så jeg er overbevist om at du gør det til et større problem end det er.

Du har da humpet rundt med den lysken i flere måneder nu - hvad skulle "lige et par uger mere" gøre af forskel?

Link to comment
Share on other sites

Det handler ikke om konfliktskyhed, men mere om at jeg føler en vis forpligtelse til at køre de timer. Men bliver det et problem mht lysken, så dropper jeg dem naturligvis.

Jeg håber at det gør en forskel at jeg ikke cykler landevej eller løber. Specielt løb har smadret mig tilbage til start igen hver gang. Så jeg håber at det faktum at jeg slet ikke løber, kan gøre en forskel.

Mht styrketræning, vil jeg igen begynde at træne ben (hvilket vil sige eksplosive squats, da jeg vil undgå for tunge ben). Jeg kan ikke helt se at det vil give problemer med hoften - håber det ligefrem kan hjælpe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det handler ikke om konfliktskyhed, men mere om at jeg føler en vis forpligtelse til at køre de timer. Men bliver det et problem mht lysken, så dropper jeg dem naturligvis.

Jeg håber at det gør en forskel at jeg ikke cykler landevej eller løber. Specielt løb har smadret mig tilbage til start igen hver gang. Så jeg håber at det faktum at jeg slet ikke løber, kan gøre en forskel.

Mht styrketræning, vil jeg igen begynde at træne ben (hvilket vil sige eksplosive squats, da jeg vil undgå for tunge ben). Jeg kan ikke helt se at det vil give problemer med hoften - håber det ligefrem kan hjælpe :smile:

Fair nok hvis det ikke er konfliktskyhed, men kan du ikke se problemet i at fastholde en sådan forpligtelse hvis det er en hindring for at du bliver skadesfri?

Hvor meget skal du køres i sænk før du sætter dig selv først?

Ang styrketræningen vil jeg sige at hoften er det primære led i squat (derudover knæ og ankler), så jeg kan sagtens se en masse muligheder for at det vil give problemer med mindre det udføres i nøje overensstemmelse med en diagnose på din skade. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er, som sædvanligt efterhånden, enig med MaxPower. Både mht. pause og squat.

Spock du bliver nødt til at se realistisk og rationelt på din skade i stedet for at blande det du har lyst til ind i overvejelserne. Jeg har selv tidligere været stærkt præget af skader. Og på trods af de mange problemer med fx ryggen er det først her efter en del år, at jeg tænker rationelt omkring den og kontrollerer min træning efter den. Efterfølgende har den vist klare tegn på forbedring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg passer skam også på og er meget opmærksom. Hvis spinningen giver mig problemer, så drosler jeg også ned på den. Skaden har 1. prioritet.

Mht styrketræningen, har jeg ikke de store problemer når jeg presser. Det er når jeg trækker at smerten er der i hoftebøjeren. Så jeg tror ikke at squat vil give problemer, men hvis det gør, så dropper jeg det naturligvis.

Jeg har fået en del øvelser jeg kan lave for hoftebøjeren og lysken, det er noget med elastikker og bolde, så det bruger jeg en del på.

Link to comment
Share on other sites

Mere updates, stille og rolig træning:

Torsdag d. 2. september 2010

- Styrketræning i Fields

Fredag d. 3. september 2010

- Styrketræning i Fields

Lørdag d. 4. september 2010

- 3 timer spinning i Holte

Søndag d. 5. september 2010

- Styrketræning i Fields

Mandag d. 6. september 2010

- Svømning i KVIK

Ingen ændring i hoften/lysken

Link to comment
Share on other sites

Jonas> jo men jeg begynder at tvivle på jeg når at komme i orden i tide. Irriterende.

Igen korte opdateringer fra træningsfronten:

Tirsdag d. 7. september 2010

- Styrketræning i Fields

Onsdag d. 8. september 2010

- Spinning Øvet v. ego i Royal

- Svømning i KVIK

Torsdag d. 9. september 2010

- Styrketræning i Fields

Fre/Lør/Søn/Man

Var jeg på Als til 25 års folkeskolejubilæum... hyggeligt og skægt. Derfor ingen træning.

Tirsdag d. 13. september 2010

- Styrketræning i Royal

Min skade i hoftebøjeren er fuldstændigt uændret. Springer op for ingenting. Da jeg skulle på cyklen igår for at cykle hjem fra jobbet, kom jeg til at løfte benet for meget for at få det over sadlen, og musklen i hoftebøjeren skreg højt. Sådan er det hver gang - bitte små bevægelser gør ondt og får det til at "springe op" igen. Jeg må opsøge behandling igen-igen men begynder for alvor at tvivle på om det nogensinde kommer i orden igen.

Ekstremt frustrerende.

Jeg gør alt hvad jeg kan for at give området ro.

Link to comment
Share on other sites

Ekstremt frustrerende.

Jeg gør alt hvad jeg kan for at give området ro.

Hej Spock, det er en stadig kilde til undren, hvordan du kan mene, at du gør noget som helst for din skade. Du træner stadig dagligt, og ofte noget hvor man ikke kan undgå at bruge hoftebøjeren. Den får ikke ro og den bliver ikke behandlet. På samme måde, som jeg ikke rigtigt forstod din måde at ville smadre dig selv op til ironman, forstår jeg virkeligt ikke, at du ikke nu sætter ind med noget forsinket damage control.

Hvis man har en alvorlig skade, og man træner på et så seriøst plan, som du gør, må man da vide, at alvorlige skader skal a) diagnosticeres, b) behandles og c) ikke forværres ved blindt at fortsætte sin træning.

Der er selvfølgelig den mulighed, at din i loggen meget roste ironman-vilje har ødelagt din lyske kronisk og gjort dig for altid sportsinvalid. Så er det jo godt, du resten af livet kan varme dig ved de mange 'tillykke hvor er du sej, Spock'.

Men der er stadigvæk også en chance for, at du kan nå at komme tilbage i topform via behandling og genoptræning. Så skal du nok bare snart vælge den vej i stedet for at gå din egen.

Hej igen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Sina,

Jeg sørger for overhovedet ikke at involvere hoftebøjeren når jeg styrketræner.

Jeg løber slet ikke.

Jeg cykler slet ikke udendørs.

Jeg bliver desværre nødt til at køre mine spinningtimer som instruktør, men det er minimalt at jeg belaster hoftebøjeren der.

Jeg fokuserer virkelig på at aflaste. Til svømning fokuserer jeg på slet ikke at bruge benene (intet problem :innocent: ).

Så jeg gør virkelig ikke noget. Men det er små hverdagsting der belaster og gør ondt.

F.eks trigger det smerten hvis jeg kører bil (men bliver jeg nødt til af og til). Eller at stige på min cykel (løfte benet unødigt). De ting gør det langt sværere at give området ro. Det er ikke styrketræningen eller svømningen der belaster.

Jeg har været til kiropraktor 10 gange - intet resultat.

Jeg har været til fysioterapeut 10 gange - intet resultat.

Jeg har lavet øvelser og udstræk i lange perioder.

Jeg har undgået øvelser og udstræk i lange perioder.

Jeg bruger kuldebehandlinger hver eneste aften. Jeg har naturligivs også forsøgt at undlade.

Jeg ved snart ikke hvad jeg mere kan gøre andet end at lægge mig i graven - det er naturligvis også en mulighed.

Nu vil jeg køre hele showet igen fra lægehenvisning, og så prøve at måske få en blokade, kombineret med hvile.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke for at være irriterende, men du holder jo virkelig, virkelig ikke lysken i ro. Det er selvfølgelig ikke alle skader, der absolut skal have ro, men 'fortsat træning med minimal belastning' er bare ikke godt nok...

Hvad har du i øvrigt fået af diagnose tidligere? Det kan godt være, du har skrevet det, men jeg har ikke lige læst så langt tilbage i din log.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sina,

- diagnosen er betændelsestilstand i lysken/hoftebøjeren.

Derefter var jeg i fysioterapi og hos kiropraktor.

Fyssen mente godt jeg kunne begynde at løbetræne ganske let, men det er helt udelukket - har prøvet flere gange og det er bare ikke vejen frem.

Jeg tror bare jeg skal være tålmodig og fokusere på ikke at bruge hoftebøjeren i hverdagen (på cyklen, når jeg løfter benet osv osv). Og hvis det virkelig ikke bliver bedre om nogle uger, så må jeg se hvad mulighederne er for at få orlov fra spinningtimerne :unhappy:

Kort om de sidste par dages træning:

Tirsdag d. 7. september 2010

- Full Body styrketræning i Royal

Onsdag d. 8. september 2010

- 1 time Spinning i Royal

- 1 time Svømning i KVIK

Torsdag d. 9. september 2010

- Styrketræning i Royal (split: bryst/skulder/triceps)

Jeg overvejer seriøst udelukkende at svømme med pullbuoy, således at hoftebøjeren slet ikke kommer i arbejde overhovedet. Men jeg værgrer mig lidt ved det - rotationerne bliver mærkelige - jeg ligger dårligt i vandet, og det er generelt bare noget møg at bruge (for mig).

NØJ hvor jeg trænger til at træne, motivationen er helt i top, og det er frusterende at skulle lægge så voldsomme bånd på træningen. Men life goes on og forhåbentlig går det over en skønne dag.

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Undskyld Spock, men du får det til at lyde som om, at hvis man er spinninginstruktør, så er man bare stavnsbundet og uanset hvor dårligt man (kroppen) har det, så er det umuligt at sige fra ? er det virkelig ikke muligt at sige sorry, jeg har brug for 2 mdr pause (eller whatever periode) ??? Ka' godt være det er et mærkeligt spørgsmål og det virker provo på dig, men jeg kunne godt tænke mig at vide det, for jeg oplever det fra andre sider. Eller handler det i virkeligheden om, at du bare VIL køre de spinningtimer ? Det kan da umuligt være penge, der gør at du føler den forpligtelse...

Link to comment
Share on other sites

Hej Sina,

- diagnosen er betændelsestilstand i lysken/hoftebøjeren.

Derefter var jeg i fysioterapi og hos kiropraktor.

Fyssen mente godt jeg kunne begynde at løbetræne ganske let, men det er helt udelukket - har prøvet flere gange og det er bare ikke vejen frem.

Det lyder helt ærligt som en tåbelig fys.

Jeg tror bare jeg skal være tålmodig og fokusere på ikke at bruge hoftebøjeren i hverdagen (på cyklen, når jeg løfter benet osv osv). Og hvis det virkelig ikke bliver bedre om nogle uger, så må jeg se hvad mulighederne er for at få orlov fra spinningtimerne :unhappy:

Undskyld Spock, men du får det til at lyde som om, at hvis man er spinninginstruktør, så er man bare stavnsbundet og uanset hvor dårligt man (kroppen) har det, så er det umuligt at sige fra ? er det virkelig ikke muligt at sige sorry, jeg har brug for 2 mdr pause (eller whatever periode) ??? Ka' godt være det er et mærkeligt spørgsmål og det virker provo på dig, men jeg kunne godt tænke mig at vide det, for jeg oplever det fra andre sider. Eller handler det i virkeligheden om, at du bare VIL køre de spinningtimer ? Det kan da umuligt være penge, der gør at du føler den forpligtelse...

Er helt på linje med Vivsen. Selvom du selv mener, at din hoftebøjer/lysken ikke bliver ramt af spinning, er der jo slet ingen tvivl om, at det forlænger og forværrer skadesperioden. Dine ben er fucked og du bruger benene til spinning. Simpel logik.

Og så er det vel heller ikke sværere at sige: "Jeg siger op." Det har det i hvert fald aldrig været for mig.

Jeg overvejer seriøst udelukkende at svømme med pullbuoy, således at hoftebøjeren slet ikke kommer i arbejde overhovedet. Men jeg værgrer mig lidt ved det - rotationerne bliver mærkelige - jeg ligger dårligt i vandet, og det er generelt bare noget møg at bruge (for mig).

Køb en pullbuoy, der kan fyldes vand i. Det gør, at du kan justere opdriften til det, der passer dig. Resultatet er meget bedre position i vandet.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg siger jo også at hvis ikke der sker noget den næste måneds tid (3-4 uger), så må jeg begynde at overveje om jeg skal tage helt væk fra al spinning.

Nej, det er ikke pengene (flaskedrenge i Netto tjener mere), men jeg føler en stor forpligtelse til at køre de timer. Men naturligvis kan jeg da droppe dem i nogle måneder for at komme skaden til livs.

Jeg må klø på med at drosle endnu mere ned, men jeg har også læst at den type skader faktisk ikke skal have absolut 100% hvile, men godt må arbejde - bare under smertegrænsen.

Igen, jeg vil opsøge lægehjælp igen-igen, og høre om ikke der er noget jeg kan gøre. Nu kører jeg noget NSAID de næste par uger.

Mht pullbuoy - jeg har min egen, og hvis du mener det er ok, så vil jeg da forsøge at bruge den. Håber bare man stadig får noget ud af at svømme, selvom man bruger pullpuoy... hvad siger du Christian? Får jeg noget ud af svømning overhovedet hvis jeg bruger PB??

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg siger jo også at hvis ikke der sker noget den næste måneds tid (3-4 uger), så må jeg begynde at overveje om jeg skal tage helt væk fra al spinning.

Der har ikke været nogen forbedring i mange måneder. Hvad skulle ændre sig på en måned mere?

Mht pullbuoy - jeg har min egen, og hvis du mener det er ok, så vil jeg da forsøge at bruge den. Håber bare man stadig får noget ud af at svømme, selvom man bruger pullpuoy... hvad siger du Christian? Får jeg noget ud af svømning overhovedet hvis jeg bruger PB??

Om det er ok? Hvis du kan svømme og du ligger fint i vandet og kan lave din rotation kan du selvfølgeligt godt bruge den og få en masse ud af det. Men når man ikke bruger benene lægger det et større pres på skuldrene og dem har du også problemer med?

Under alle omstændigheder vil jeg mene, at du har større problemer med din træning end en pullbuoy vil introducere til svømning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der har ikke været nogen forbedring i mange måneder. Hvad skulle ændre sig på en måned mere?

Det er jo trods alt kun 4 uger siden Challenge... og så vidt jeg læser er det en skadestype der nemt kan tage 3-6 måneder.

Om det er ok? Hvis du kan svømme og du ligger fint i vandet og kan lave din rotation kan du selvfølgeligt godt bruge den og få en masse ud af det. Men når man ikke bruger benene lægger det et større pres på skuldrene og dem har du også problemer med?

Under alle omstændigheder vil jeg mene, at du har større problemer med din træning end en pullbuoy vil introducere til svømning :wink:

Haha ouch. .ok... ja skuldrene piver men jeg synes det i forbindelse med svømning at blevet meget bedre, nok fordi mit armtag er blevet forbedret lidt, og dermed ikke presser skuldrene så hårdt som i starten. Jeg vil prøve at svømme med PB i et stykke tid og se om det kan hjælpe lidt.

Tak for info

Link to comment
Share on other sites

Lidt træningsupdate:

Mandag d. 13. september 2010

- Pokeraften med venner, ingen træning :nonono:

Tirsdag d. 14. september 2010

- Styrketræning (Full Body) i Royal

Onsdag d. 15. september 2010

- 1 time spinning i Royal

- Svømning i KVIK

Torsdag d. 16. september 2010

- Styrketræning (Bryst/Skulder/Triceps) i Royal

Fredag d. 17. september 2010

- Hviledag

Lørdag d. 18. september 2010

- 3 timer spinning i Holte

Søndag d. 19. september 2010

- Styrketræning (Ryg/Ben/Mave/Biceps) i Fields

Mandag d. 20. september 2010

- Svømning i KVIK

Tirsdag d. 21. september 2010

- Full body styrketræning i Royal

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Undskyld for et totalt off-topic spørgsmål og hijack af din logbog … blush.gif

MEN jeg synes at erindre, at du har en Toyota IQ. Hvordan fungerer den i det daglige? Er din diesel eller benzin? Støjer den på motorvejen? Og er bagsæderne kun til folk uden ben?

Hijack OFF smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Min Toyota IQ er det bedste bilkøb jeg kunne forestille mig.

Jeg er simpelthen så glad for den.

Det er en Diesel 1.4 liter motor, 90 HK, 6 gear.

Den kører fantastisk på motorvej, jeg kan ligge med 145-150 km/t med 2500-3000 omdrejninger. Det betyder at den slet ikke larmer.

Interiøret er godt, det er slet ikke "billigt" som i de små C1, Aygo og Pegeout107.

Air condition fungerer perfekt.

Den kører rigtigt langt på literen. Jeg har nu kørt 17.000 km siden jeg købte bilen for et års tid siden - og har i snit kørt 28,9 km/l.

Mht plads - der er gjort rigtigt meget for at skabe mere plads end det umiddelbart skulle kunne lade sig gøre. Bagsædet er split, og passagersædet kan skubbes længere frem end førersædet, så der bliver masser af plads til en fuldvoksen bagpå. Men bagpå førersædet er der kun plads til en benamputeret :)

Og man må vælge: enten har man baggagerum eller også har man passagersæder :) ikke begge dele. Jeg har dog ofte kørt med 3 voksne + tasker/baggage på den 4. plads, uden problemer.

OG så er der jo det sjove at man stort set er den eneste der har bilen. Den er meget lille og dyr i forhold til størrelsen. Det gør at den sætter sit på et mærkeligt segment af købere. Vil man have en billig bil, køber man jo typisk "ællingerne". vil man have en dyr bil, er den typisk større.

Det er super fedt at køre bykørsel i den, pga de yderligt placerede hjul er vendediameteren 3,8 meter, så man vender nærmest på en tallerken. Længden af bilen er 2,98 meter, hvilket vil sige at den går som en "motorcykel" på Øresundsbron/Storebæltsbroen (dvs halv pris)..

Men alt i alt er jeg superglad for bilen, den kører som en drøm. I love it.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share