Spock 2010


Spock
 Share

Recommended Posts

Guest Cykologen

Nu er jeg ikke knivskarp på gels og barer, men i de senere år har jeg fundet ud af, at jeg skal have noget "rigtig mad", hvis turen er meget lang. Hvis jeg er undervejs i mange timer, er jeg simpelthen ved at kaste op over barer og gels til sidst og må have noget mere solidt inden bords.

Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med en rigtig konkurrence som CC, men alligevel. I længden tror jeg ikke "kunstig mad" er nok. Jeg risikerer i hvert fald at få kvalme af det.

For et par år siden kørte jeg i bjergene sydpå, og da var det nødvendigt med en ordentlig pause og en heftig sandwich midt på dagen for at komme igennem etaperne. Jeg har også kørt Sjælland Rundt to gange, og begge gange er jeg først stået af cyklen efter 200 km, hvor der var et depot. Men da var jeg til gengæld også så træt af bananer og barer, at jeg måtte spise rigtige sandwiches for at få noget, der fyldte i maven.

Det samme skete denne lørdag, hvor jeg tog en rigtig lang tur på raceren. Efter 130 kilometer følte jeg mig meget "let" i maven og måtte plyndre en Shell station for Foccacia boller, en wienerbasse, en Pepsi, to x Powerade til flaskerne plus en kop kaffe (!). Deeeet var så ikke lige den mest lødige menu, men lad nu det ligge smile.gif

Hvis jeg skulle afsted på CC – hvad jeg IKKE skal – er jeg sikker på, at jeg ville få store problemer på den lange cykeltur og det efterfølgende løb, hvis ikke jeg fik noget mere solidt end barer og gels i maven. Gad vide, hvad de mere "almindelige" triatleter gør, når de er ude på ruten i mange, mange timer?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle afsted på CC – hvad jeg IKKE skal – er jeg sikker på, at jeg ville få store problemer på den lange cykeltur og det efterfølgende løb, hvis ikke jeg fik noget mere solidt end barer og gels i maven. Gad vide, hvad de mere "almindelige" triatleter gør, når de er ude på ruten i mange, mange timer?

Jeg tror det er meget individuelt hvad triatleter gør, har både hørt om barer og gels mm., men har såmænd også hørt om en der spiste hjemmebagte boller med peanutbutter på cykelturen :bigsmile: Det ville jeg nok også vælge, da jeg lige som Cykologen skal have noget mere fast føde i mig end barer og energidrik.

Bananer og små poser med nødder er også et hit fordi de giver en fornemmelse af fylde og indholder gode stoffer.

Det minder mig om at der er Moussaka i kantinen nu, så jeg er den der er smuttet :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Mange triathleter bruger følgende regime:

- solidt morgenmad 2-3 timer før starten.

- indtil starten, smånapper man energidrik.. og man drikker lige indtil 10 mins før start (og pisser dermed i vandet ved starten hvis man har drukket rigtigt).

- når man kommer op fra vandet og skifter til cyklen, skyder man 1-2 geler.

- på første halvdel af cyklingen spiser man et par barer (for at få fylde i maven) og tager 2-3 geler i timen.

- på sidste halvdel af cyklingen kører man kun geler og energidrik. Det skal være sådan at der stadig er relativt fyldt godt op i sukkerdepoterne før løbet - ellers går man kold, idet man ikke kan optage sukkeret hurtigt nok på løbet, i forhold til hvad man forbruger.

- under løbet er det vand/energidrik/geler. Intet fast føde.

Det er ihvertfald det jeg har forestillet mig kommer til at ske.

Hjemmelavede boller og andre lækre sager er lidt upraktisk at komme til når man er ude på ruten blandt 1500 andre deltagere.... og man stopper ikke lige ved en tankstation hehe..

Link to comment
Share on other sites

Mange triathleter bruger følgende regime:

- solidt morgenmad 2-3 timer før starten.

- indtil starten, smånapper man energidrik.. og man drikker lige indtil 10 mins før start (og pisser dermed i vandet ved starten hvis man har drukket rigtigt).

- når man kommer op fra vandet og skifter til cyklen, skyder man 1-2 geler.

- på første halvdel af cyklingen spiser man et par barer (for at få fylde i maven) og tager 2-3 geler i timen.

- på sidste halvdel af cyklingen kører man kun geler og energidrik. Det skal være sådan at der stadig er relativt fyldt godt op i sukkerdepoterne før løbet - ellers går man kold, idet man ikke kan optage sukkeret hurtigt nok på løbet, i forhold til hvad man forbruger.

- under løbet er det vand/energidrik/geler. Intet fast føde.

Det er ihvertfald det jeg har forestillet mig kommer til at ske.

Lyder i mine øre som en god strategi.

Men et er teori, noget andet er, hvordan det fungerer i praksis. Forsøg derfor de sidste par uger at "træne" lidt i det, så du ikke risikerer at smadre maven på dagen. Jeg ved godt, at det råd er en "klassiker" og noget man altid hører, at man bør gøre, men alligevel. Jeg oplevede i hvertfald til Marmot, at man godt kunne blive lidt stresset over at skulle huske at spise og drikke, selvom man ikke lige følte for det, men den tid/energi, som man bruger på det kommer dig mange gange igen senere i løbet. Så læg en strategi inden løbet og FØLG den under løbet.

Link to comment
Share on other sites

- indtil starten, smånapper man energidrik.. og man drikker lige indtil 10 mins før start (og pisser dermed i vandet ved starten hvis man har drukket rigtigt).

Note: det kan godt blive lidt væmmeligt at tisse i sin våddragt

Men hver person har jo sine små vaner :tongue:

Det lyder p.t. som om du har tænkt dig at stille op. Krydser fingre for dig.

Link to comment
Share on other sites

Stine>>

Hep, ja håber stadig på at stille op, men tager det een dag ad gangen lige nu. Men mht at tisse i dragten, synes jeg det ikke det er ubehageligt? Det er nok en drengeting :laugh: - er ganske rart.. specielt når vandet er koldt, hehe. Jeg kan dog ikke tisse mens jeg svømmer, det ved jeg at der er nogen der kan, men når jeg bevæger benene, kan jeg ikke tisse.. så hvad gør folk når de skal tisse mens de svømmer? Må træne det :smile:

Sheriff>>

Tak for tippet, og ja, skal helt sikkert prøve strategien af, også så jeg kan få justeret det rette indtag. Jeg skulle gerne få en bunke geler og bars idag eller imorgen - har bestilt fra England. Det er High5produkter, så det er samme mærke som til CC.

Har aldrig ædt en gel før, så det skal jo testes først.

Kort træningsupdate fra igår:

Mandag d. 27. juli 2010

Kl 07, Amager Strandpark

- 3,8 km svømning (CC ruten)

Afsted på job hele dagen

Kl 18, Fields

- Styrketræning

- 5 km lunteløb

Derefter tog jeg tilbage til Strandparken for at følge et par veninder der skulle svømme lidt rundt. De er monster seje - den ene skal deltage i en dobbelt IM i England om 14 dage, og den anden var med på Hawaii sidste år.

Idag tirsdag holder jeg hviledag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 28. juli 2010

Morgen:

- Svømning ved Amager Strandpark / FAIL

Eftermiddag:

- 1 time spinning øvet v. ego

- 1 time spinning basis v.ego

- 5 km løb / FAIL

En kæmpe offday. Følte mig rigtig sløj, tog i Strandparken for at svømme. Efter 500 meter gjorde lænden så ondt at jeg måtte lægge mig i fosterstilling vandet :laugh: og svømmmede så med møje og besvær tilbage til bredden igen.

Kæmpe katastrofalt og en møgstart på dagen.

Derefter en lortedag på jobbet, og så afsted til spinning.

Mikrofonen virkede ikke, jeg havde det ringe, og deraf fører at det blev de 2 dårligste timer jeg har kørt, så længe jeg kan huske.

Så op at løbe - ville prøve at løbe 10 km men efter 30 mins gjorde lysken så ondt at der intet var at gøre.

Møgdag. I glemmebogen med sig.

Fredag d. 29. juli 2010

Efter job, svømning:

- 3,8 km svømning (Challengeruten) i 1:14 (PR) :devil:

That's more like it! Føler mig stadig sløj men heldigvis var ryggen meget bedre, så smerterne var udholdelige.

Måske cuttede jeg 50-100 meter af i hjørnet, så tiden er måske ikke helt præcis (men indenfor 1-2 minutter og dermed sikker PR). Tiden er også ligemeget, det var positivt at jeg kunne svømmme ruten igennem, for ærligt talt var jeg this close på at opgive igår.

Link to comment
Share on other sites

Hov har vist fucket med de tidligere dages datoer, og også sprunget en dags træning over.. men orker ikke at skrive det nu.

Dagens træning i tal:

Lørdag d. 31.juli 2010

Idag var cykling/svømmedag.

- 1 time cycling elite v. ego

- 1 time cycling øvet v. ego

- 1 time cycling basis v. ego

- 1 km svøm ved Amager Strandpark.

Cyklingen gik over forventning, kørte hårde intervaller. Træningen går nu over i en "nedtrapningsfase" hvor det gælder om at træne kortere tid, men meget intensivt til gengæld.

Imorgen har jeg sidste lange cykeltur, og så må vi se hvordan nedtrapningen kommer til at forløbe.

Egentlig synes jeg ikke der har været så meget at nedtrappe på, da jeg ikke helt synes jeg har trænet nok. Men nu gør jeg som de kloge siger og holder mig til programmet.

Lysken sutter mås - var ude at løbe en 12 km tur igår aftes, men det var virkelig slemt at komme igennem, så det bliver de ekstremt korte pas jeg leger med i den næste uges tid.

Skulle oprindeligt have svømmet hele CC ruten idag, men da jeg kom godt igang opdagede jeg at Strandparken var FYLDT med brandmænd. Hvordan jeg undgik at få dem i hovedet går over min forstand, men jeg måtte hastigt gå ind igen.

Har aldrig set brandmænd ude i lagunen før, men idag var det virkelig brandmands-træff :blush:

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 1. august 2010

Mit første "rigtige" styrt idag.

Skulle have kørt CC ruten idag, men nåede kun 130 km.

På Kongevejen kørte en bil fra en sidevej, jeg kørte rimeligt stærkt, ca 35km/t.. blokerede bremserne, røg over styret, men da fødderne jo sad fast i pedalerne, fulgte cyklen med i en saltomortale.

Knaldede hovedet i asfalten (thank God for the helmet), men tror jeg slap heldigt. Måtte sunde mig 20 minutter i vejkanten før jeg kunne rejse mig og trille hjem. Fik tribaren direkte i brystkassen - slog mig helt ud og jeg har et fint stort blåt mærke lige hvor hjertet sidder.

Cyklen slap mirakuløst fra større skader. Dog knustes een af mine carbon flaskeholdere (næste bliver af plast :cool: ).

Har ondt i håndleddet og kan ikke rigtigt bevæge højre hånd, men tror kun det er ledbåndene der er forstrakte. Ingen brud. Kun sår og hudafskrabninger og blå mærker.

Ingen svøm, da der stadig er fyldt med brandmænd i lagunen ved Strandparken..

Så alt i alt en mindre heldig dag. Og fik ikke trænet nok, men nu må det være som det er. Fra nu af står den på mindre træning og mere intensitet. Hviledag imorgen - bortset fra måske svømning hvis hånden er ok.

Godnat til MOL folket

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Shit! crazy.gif

Krydser fingre for, at det kun er overfladisk. Hvis du er blevet forslået hist og her, så er du sikkert mere øm i dag end i går. Jeg synes altid, at andendagen er den værste. MEN det lyder som om, at du er sluppet relativt heldigt, trods alt.

Jeg må desværre sige, at jeg sjældent er ude på en lang træningstur, hvor der ikke et eller andet sted undervejs er en bil eller to, der opfører sig helt tosset, så man må undvige … Husk at gå cyklen nøje efter for skavanker.

GOD BEDRING!

Link to comment
Share on other sites

Hey Cykologen>> tak skal du have. Kan slet ikke bruge håndleddet idag men tror som sagt kun det er en forstrækning. Vil slet ikke kunne lave et svømmetag som sagerne står. Men om 14 dage er jeg sikkert klar.

God pointe med cyklen, jeg tør næsten ikke gå den igennem af frygt for at finde en revne i carbonrammen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Puha - sikken et held, at der trods alt ikke skete mere :smile:

Jeg synes det kan være temmelig rystende at komme i asfalten og de par gange jeg har prøvet det, har jeg tænkt meget over i de følgende dage, hvor slemt det kunne være gået :cry:

Det ville da godt nok være alt, alt for ærgeligt, hvis du blev skadet ved en ulykke nu, hvor du har ligget på grænsen af overbelastningsskader så længe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Puha - sikken et held, at der trods alt ikke skete mere :smile:

Jeg synes det kan være temmelig rystende at komme i asfalten og de par gange jeg har prøvet det, har jeg tænkt meget over i de følgende dage, hvor slemt det kunne være gået :cry:

Det ville da godt nok være alt, alt for ærgeligt, hvis du blev skadet ved en ulykke nu, hvor du har ligget på grænsen af overbelastningsskader så længe :smile:

Hehe, ja det ville være skæbnens ironi hvis det skulle slå mig ud. Men lad os nu se.

Jeg har fået noget Voltaren til at tage smerten, og hvis ikke det er bedre imorgen, vil jeg tage til lægen for at se om der er noget jeg kan gøre.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder sgu virkelig som en ubehagelig omgang du var ude i der. Med den fart og din beskrivelse af styrtet er det vist mere end heldigt sluppet, at hverken dig eller cyklen umiddelbart har lidt større skade.

Jeg har endnu selv min "styrt-debut" til gode, men som Cykologen også påpeger, er det alt for ofte, at det på diverse træningsture har været mere end tæt på pga. uopmærksomme bilister.

Jeg satser dog på, at jeg ligesom den gode Lance kan tage 7 år uden styrt eller uheld, for derefter at blive ramt af det, når jeg alligevel er træt og gammel og på vej til at sætte cyklen i skuret :cool:

Jeg håber du snart er på benene igen.

Link to comment
Share on other sites

Tak, Sheriff, jeg har det meget bedre idag :smile: Voltaren gør underværker :)

Egentlig er jeg begyndt på "nedtrapning" men ved ikke helt ... føler jeg ikke har trænet nok, så nedtrapning er lidt... en tilstand af dårlig samvittighed. Jeg giver det dog chancen, da en god veninde med forstand på den slags har lagt programmet til mig for de sidste par uger her.

Mandag d. 2. august 2010

Ingen træning

Tirsdag d. 3. august 2010

Svømning:

- 1 time crawl i Amager Strandpark

Løb:

- 15 mins opvarming

- 6 x (1 min interval, 1 roligt lunt)

- 10 mins cooldown

Med nok ipren+voltaren i blodet kan jeg godt løbe 20 minutters tid. Under nedkølingen måtte jeg gå, da lysken gjorde knuder. Jeg gruer lidt for hvordan jeg kan komme igennem en marathon - det kræver stor konservativ tilgang, tror jeg. Den tid den sorg.

Onsdag d. 4. august 2010

Svømning:

- 40 minutters crawl i Amager Strandpark (issssskoldt vand imorges)

Cykling:

- 1 time spinning

Link to comment
Share on other sites

Håber problemerne efter styrtet er ved at være gået over!

Stine>>

Men mht at tisse i dragten, synes jeg det ikke det er ubehageligt? Det er nok en drengeting :laugh: - er ganske rart.. specielt når vandet er koldt, hehe. Jeg kan dog ikke tisse mens jeg svømmer, det ved jeg at der er nogen der kan, men når jeg bevæger benene, kan jeg ikke tisse.. så hvad gør folk når de skal tisse mens de svømmer? Må træne det :smile:

Helt enig med at tisse i våddragten. Det er helt fint :bigsmile:

Mht. at tisse når du bruger benene - tror de fleste har ret svært ved at tisse når de bruger benene. Du vil automatisk spænde op i underliv og core når du bruger dem og derfor have svært ved at tisse. Men hvis du ligger og slapper af i benene, kan du sagtens tisse i mens du bruger armene. Hvis ikke du kan nu, skal du sikkert ikke bruge lang tid på at træne det.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med at tisse i våddragten. Det er helt fint :bigsmile:

Mht. at tisse når du bruger benene - tror de fleste har ret svært ved at tisse når de bruger benene. Du vil automatisk spænde op i underliv og core når du bruger dem og derfor have svært ved at tisse. Men hvis du ligger og slapper af i benene, kan du sagtens tisse i mens du bruger armene. Hvis ikke du kan nu, skal du sikkert ikke bruge lang tid på at træne det.

God pointe - og helt rigtigt. Det er bare lidt.. tydeligt.... når jeg tisser.. som om jeg nærmest stivner i hele underkroppen, ham der svømmer bag mig kan ikke være i tvivl om hvad der foregår, for mine fødder bliver fuldstændigt stivnede under "akten" :laugh:

Ellers er det efterhånden blevet fast rutine at tisse lige når man går i vandet - det giver en fin startvarme

Link to comment
Share on other sites

God pointe - og helt rigtigt. Det er bare lidt.. tydeligt.... når jeg tisser.. som om jeg nærmest stivner i hele underkroppen, ham der svømmer bag mig kan ikke være i tvivl om hvad der foregår, for mine fødder bliver fuldstændigt stivnede under "akten" :laugh:

Ellers er det efterhånden blevet fast rutine at tisse lige når man går i vandet - det giver en fin startvarme

Så kan ham bagved lære at lade være med at ligge og slappe af i din slipstrøm :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 5. august 2010

- 20 minutters løb (katastrofalt)

- 1 time let cykling

Fredag d. 6. august 2010

- 30 minutter cykling (10 minutter interval)

- let styrke/core træning

Jeg er bekymrende træt hele tiden. Alt er hårdt, ved sgu ikke hvad der sker med min krop.

Jo mindre jeg laver, desto mere smadret føler jeg mig.

Løbeturen igår var ulidelig.

Imorgen 3 spin timer og lidt svømning. I better get better soon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bekymrende træt hele tiden. Alt er hårdt, ved sgu ikke hvad der sker med min krop.

Jo mindre jeg laver, desto mere smadret føler jeg mig.

Løbeturen igår var ulidelig.

Helt ærligt, Lars. Tag og læs de sidste 10 sider i din log og se alles kommentarer til dine skader og problemer. Der er sgudda for fanden ikke noget at sige til at du er ved at knække midt over.

Hvis du holdt pause fra nu af og frem til CC ville du klare den let og uden skader.

EDIT: Det er som altid slet ikke for at være en idiot at jeg skriver på den måde. Det ved du også godt. Men det er ikke særligt opmuntrende konstant at læse, at du har det på den måde!

Edited by christianspoer
Link to comment
Share on other sites

Hej Christian,

- jeg følger et helt nøjagtigt program lagt til mig. Det er meningen jeg skal nedtrappe og det har jeg jo også i denne uge.

Træningsmængden er faldet voldsomt hele ugen, og det fortsætter med at falde.

Hvis man holder helt op med at lave noget, viser de fleste erfaringer at kroppen ikke kan håndtere det når det så går løs. Man skal lave nogle korte pas, og nogle hårde ultrakorte pas tilsidst.

Jeg tror bare jeg har fået noget forkølelse/småsygdom og håber jeg snart føler mig frisk.

Næste uges træning er ultrakort, det er noget med at mærke vandet, og lave et par minutters intervalarbejde i de andre discipliner nogle gange. Ellers ikke noget. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jamen du har jo gennem lang tid presset din krop til det aller yderste og som følge fået skader. Skaderne forsvinder jo sjældent bare sådan lige pludseligt. Din krop kommer sig ikke hurtigt oven på den lange tid med ekstremt pres.

Effekten af mindre træning efter en meget stor mængde træning er også blevet diskuteret mange gange - i særdeleshed i Sheriffens log.

Sover du mere end du har gjort (hvilket IMO var ALT for lidt) og spiser du mere end du har gjort (hvilket IMO også var ALT for lidt)?

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja jeg har også selv i tvivl om hvorvidt man skal trappe ned, eller hvordan man gør det bedst. Derfor har jeg også allieret mig med en veninde der har gjort det før, og som kender mig godt (og mine skader).

Imorgen er sidste gang jeg cykler lang tid (3 timer spin) men forsøger at gøre dem roligt. Derefter har jeg 5 dage hvor der skal drosles helt helt ned.

Jeg sover elendigt og alt for lidt ,men det er fordi det er så forbandet varmt for tiden om natten. Min bolig er ekstremt varm.

Jeg æder mere end normalt - jeg æder meget :)

Link to comment
Share on other sites

On a side note..

Jeg har haft min cykel til eftersyn/check , og den kom tilbage idag. Jeg skulle have trukket nyt bremsekabel inde i rammen, samt skåret noget af tristyret.

Jeg benyttede lejligheden til at få rødt bånd på styret, så det matcher med rammens logo :tongue:

Nu skal cyklen bare gøres ren - den er lidt beskidt efter de sidste ganges cykling - og styrtet...

post-1882-082124700 1281122037_thumb.jpg

post-1882-073424200 1281122053_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share