anstrængelses astma eller ikke....


line84
 Share

Recommended Posts

Jeg cykler Mountainbike, og træner 10-12 timer om ugen.

Jeg har oplevet inde for de sidste 4 uger til løb, når jeg kører op af bakke og kommer i det røde felt, at jeg ikke kan få vejret. Min hals snører sig sammen, det er som om der er noget der hæver i min hals. Det knuger i brystet på mig. Det er ret frustrerene, at jeg ikke kan yde det max som jeg gerne vil. Jeg var i dag ved lægen, og få lavet en anstrengelses test, men her var ingen ting at se. Nu har jeg fået sådan et aparat med hjem, som jeg skal puste i morgen og aften + før og efter træning. Men hvis der ikke kan ses noget ud fra dette hvad så? Jeg er virkelig frustreret over at jeg har det sådan. Jeg har haft prøblemer de sidste to år, og for 2. år siden fik jeg lavet samme tæst, hvor der heler ingen resultat var. Er der nogle der har erfaringer med noget ligende?

Mvh. line

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg kun svare ud fra egne erfaringer.

jeg har astma, og bare jeg laver en smule der får min puls over 130, så får jeg vejrtrækningsproblemer. Følelses er som om man ikke kan få vejret helt, og noget ala det du beskriver. Vil tro det er et peakflowmeter du har fået med hjem, lille djævel, som har en tal-skala på sig ? I og med jeg har konstaret astma, er min bedste ven blevet en lille inhalator, som jeg har med overalt.

Link to comment
Share on other sites

En veninde har næsten samme problem efter lang tid og mange prøver er du kommet fram til at det er vocal cord disfunktion http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/2007/03/28/fejl-pa-stemmebandene-forve/index.xml

Mange patienter får astmamedicin, selv om deres hivende vejrtrækning i virkeligheden skyldes en medfødt fejl på stemmebåndeneMange danskere tager efter alt at dømme medicin mod astma til ingen verdens nytte, fordi de i virkeligheden lider af en anden sygdom. Udenlandske undersøgelser tyder på, at mindst fem procent af befolkningen har en fejl på stemmebåndene eller området lige over disse, som fører til symptomer, der kan forveksles med astma. En undersøgelse fra Bispebjerg Hospital skal nu kortlægge udbredelsen af lidelsen anstrengelsesudløst inspiratorisk stridor, også kaldet vocal cord dysfunction (VCD) eller exercise induces laryngomalycy (EIL).

»Patienter med denne dysfunktion i stemmebåndene får åndenød og pibende vejrtrækning, når de anstrenger sig, men symptomerne forsvinder, når de stopper med træningen. Derfor forveksles sygdommen ofte med astma, og derfor bliver de sat i behandling med astmamedicin. Men det hjælper ikke,« siger overlæge Vibeke Backer fra lungemedicinsk afdeling på Bispebjerg Hospital.

Hun står bag undersøgelsen sammen med bl.a. Pernille Christensen, der har et års orlov fra medicinstudiet som prægraduat forskningsstipendiat. Forskerne vil undersøge, hvor udbredt VCD er i befolkningen, og hvor mange astmapatienter der i virkeligheden har denne dysfunktion på stemmebåndene.

Nyere, udenlandske undersøgelse har fundet en forekomst på mellem 5 og 27 procent, men ingen har undersøgt stemmebåndene hos et stort antal forsøgspersoner, når de anstrenger sig. Derfor er forskerne i gang med at rekruttere flere hundrede astmapatienter og tilfældigt udvalgte borgere. De skal gennem en grundig undersøgelse, hvor stemmebåndet studeres gennem et skop, mens de tager en tur på løbebåndet.

»Ved astma har man svært ved at få luften ud af lungerne, men ved både VCD og EIL har man svært ved at suge luften ind. Strukturen over stemmelæberne er for svag, og det kan medføre, at stemmelæberne enten bliver suget ind over nedgangen til luftrøret eller suget sammen, så der kun er en tynd revne, som luften skal passere. Det er noget af det, vi kigger efter i undersøgelsen,« siger Pernille Christensen.

Pernille Christensen forstår godt, at mange af patienterne bliver sat i behandling med astmamedicin, men det har flere uheldige konsekvenser, påpeger hun:

»De fleste ender nemt med at få astmamedicin, fordi sygdom er potentielt farlig og nødig skal overses. Men konsekvensen er, at de skal betale for ofte meget dyr medicin, som ikke hjælper. Det kan være ekstra uheldigt, fordi de måske resignerer og tror, at deres helbred aldrig kan blive bedre, og at de f.eks. må holde op med at dyrke sport.«

Næste skridt i undersøgelsen bliver at sammenligne to typer behandling af VCD, nemlig kirurgi og træning af den muskulatur i mellemgulvet, der har forbindelse til struben.

Jeg har forsøgt at finde den undersøgelse, men kan ikke finde den.

Jeg overvejer også om det er det jeg fejler, får astma medicin, men syntes ikke det virker for godt, er syg næsten hele vinter halv året.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Har samme symptomer- dog ingen knugen i brystet.

Får en Singulair dagligt og et sug Symbicort morgen og aften og har haft god nytte af det.

Fik først Bricanyl hos lægen som ikke hjalp - efter at have presset ham lidt fik jeg en henvisning til lungemedicinsk på Bispebjerg og fik ny medicin som har virket indtil sidste fredag. Hvad der så lige sker p.t. vides ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har præcis samme problem. Har lavet en test, som ikke viste astmamedicinen hjalp helt nok til at det var astma. Har endda været inde og få lavet et arbejds ekg fordi jeg i en periode fik stærke smerter i forbindelse med fysisk aktivitet, men har stadig ikke fundet ud af hvad det er. Bricanyl virkede fantastisk godt i den periode jeg fik det, men nu har jeg bare lært at leve med at jeg i perioder har problemer med vejret.

Det du skal tænke på med et peakflow meter er at hvis det er astma, kan det komme i perioder hvor du udsættes for en eller anden ting, som kan få det til at reagere. Derfor kan den vise helt normale tal, selvom du stadig døjer med vejret andre gange, derfor har jeg heller aldrig gjort mere ud af det. Men synes helt sikkert du skal gå hele vejen og blive ved med at insistere på at undersøges nærmere, det er trods alt dig der kender din krop bedst og ved der er noget galt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.. og linket, serdeles brugbart.

Jeg var i dag ude og træne VO2 max og bemærkede at jeg havde svært ved at få vejret ind Det kommer typisk ved 169-172 og har en maxpuls på 186.

Hvis der er andre der har ligende erfaringer, vil jeg gerne høre.

Mvh. Line

Link to comment
Share on other sites

Det virker ret bekendt - dog synes jeg at der er lukkes for luften begge veje.

Når du skriver at der intet var at se til anstrengelsestesten - var det så fordi du ikke kunne fremprovokere det eller kunne man ikke måle det som du kunne mærke? Var det en som din egen læge lavede eller var du henvist og hvortil?

Ellers, hvis ikke MOllerups forslag ligger ligefor, så prøv om din læge er til at eksperimentere.

Først med bricanyl - det er vist den mest gængse løsning efter hvad jeg har opsnappet på nettet.

Virker det ikke, så kan du måske få lov at prøve min kombo - det er (vistnok) en skuffeløsning fra Bispebjerg Sygehus.

En tredje mulighed er at det er allergi. Det kan spores med en priktest (i hvert fald hvis du er allergisk overfor de typiske ting).

Men jeg synes da bestemt at du skal presse på for at komme videre....

Link to comment
Share on other sites

Det virker ret bekendt - dog synes jeg at der er lukkes for luften begge veje.

Når du skriver at der intet var at se til anstrengelsestesten - var det så fordi du ikke kunne fremprovokere det eller kunne man ikke måle det som du kunne mærke? Var det en som din egen læge lavede eller var du henvist og hvortil?

Ellers, hvis ikke MOllerups forslag ligger ligefor, så prøv om din læge er til at eksperimentere.

Først med bricanyl - det er vist den mest gængse løsning efter hvad jeg har opsnappet på nettet.

Virker det ikke, så kan du måske få lov at prøve min kombo - det er (vistnok) en skuffeløsning fra Bispebjerg Sygehus.

En tredje mulighed er at det er allergi. Det kan spores med en priktest (i hvert fald hvis du er allergisk overfor de typiske ting).

Men jeg synes da bestemt at du skal presse på for at komme videre....

Det var en anstrengelsestest min læge lavede.. Jeg skulle ud og løbe i 5 min og derefter vente et minut og puste i deres måler og efter 5 min, 10 min og 20 min. for at måle hvor meget ilt jeg havde i lungerne. Men efter jeg har været ved lægen sidst, kan jeg godt se af denne test ikke kunne vise noget. For det er primært lette bakker, hvor pulsen virkelig kommer op, det bliver et problem.. men kan godt være jeg skulle prøve at blive testet for allergi, for at kunne udlukke den mulighed, men når jeg tænker tilbage, har jeg også problemer om vinteren..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share