Armbøjninger.


Bjoerkholm
 Share

Recommended Posts

Hejsa :D

Jeg står i en situuation hvor jeg har brug for at lære at lave armbøjninger. Jeg kan ikke lave én hel. kun oppefra og ned. og så kollapser mine arme.

Jeg begynder min træning ved et køkkenbord. Da jeg både skal have styrken i mine arme men også lære at holde min krop ret.

Mit spørgsmål lyder; efter hvor lang tid tror I jeg vil kunne lave almindelige armbøjninger på gulvet, hvis jeg laver så mange jeg kan, Hver aften ??

-Er en ung pige på 19, der snart skal i Forsvaret, så målet er fastsat.

;MVH.

Melanie.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hver dag tager 5-10 stykker ved et køkkenbord, tager det nok en del tid.

Jeg vil helt sikkert foreslå dig at starte i et center med frievægte. Træn forskellige versioner af bænkpres, 3-4 sæt af 10 gentagelser, så skal du nok mærke en rigtig god fremgang efter få måneder.

Øvelser her

Link to comment
Share on other sites

Eller lav dem skrå, dvs med hænderne hævet fra gulvet. Fx på en bænk ell køkkenbordet. Så tager du noget af vægten af armene. Jo længere oppe dine hænder er i forhold til dine fødder, jo mindre vægt skal du løfte med armene. Find et niveau så du kan tage 3x8 eller måske bare 3x5. Træn til 3x12 og så skal du længere ned og kan sænke til 3x8 igen, osv osv. I starten er det vigtigere at du gør det rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

venaN ; Jeg har også et træningsprogram med nogle rigtig gode øvelser, til center, MEN jeg kan desværre ikke komme i et center. såe..

Schroinx ; Kan godt bruge du skrev sæt + rep . Er lækkert, mange tak for det :D

Og tak for jeres hurtige svar. Jeg har ret let til at opbygge muskelmasse, så skal nok gå fint :D

Og jeg laver jo også Planken, Sidebro og diverse versioner af både mave- og rygbøjninger, som er i Forsvarets trænings app 'Træn Med Forsvaret' :D

Men tak for hjælpen, jeg går i 'krig'

;MVH.

Melanie

Link to comment
Share on other sites

Hej Melanie

når dit mål er så specifikt, så er det selvfølgelig armbøjninger du skal træne for at blive god til det!

jeg vil stærkt anbefale dig at lave alm. armbøjninger men varieret fra dag til dag, mellem følgende metoder.

liggende på gulvet, men med spredte ben da det gør det væsentligt nemmere! og de kommende uger samler du blot benene mere og mere efterhånden som du bliver bedre til det. start meget bredt!.

du skal søge på "grease to groove" og læs lidt på de forskellige sider, start evt. her : http://news.bodylab.dk/sporg-eksperterne/165-grease-the-groove

du skal simpelt hen blot lave ca. 50% af det antal du kan tage som max( eksempelvis som beskrevet ovenfor) og gentag det min. 10 gange på en dag - du må aldrig gøre det så hårdt at du ikke kan afslutte settet. du skal i hvert set have følelsen af at du kan snuppe nogle flere, men stop inden.

det samlede antal over en hel dag er det mest vigtige!! ikke hvor mange du snupper i de enkelte set.

ovenstående kan praktiseres i stort set alle øvelser - både mavebøjninger englehop med videre. - giv du den blot gas - melanie

Link to comment
Share on other sites

Bo ; o'kay, den metode havde jeg ikke lige hørt om før. Men når jeg ikke kan lave én almindelig armbøjning (ej heller på knæ) skal jeg så bare 'løfte' min overkrop til et plan så tæt på gulvet som muligt, men så jeg kun kan lave én '?

Fx, med et par skamler / små stole '?

Link to comment
Share on other sites

Hvornår er "snart"?

Det virker ærlig talt en smule ambitiøst at ville lave armbøjninger hvis du på nuværende tidspunkt ikke kan lave bare 1 på knæene.

Start stående mod en væg og bevæg benene længere og længere væk fra væggen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også foreslå "grease the groove", men du skal nok finde en højde, hvor du kan tage mindst 2 armbøjninger, hvis det skal svare til anbefalingerne. (Så skal du jo nøjes med en af gangen)

Jeg har nogle gange brugt ideen til pullups, hvor jeg som regel højst kunne tage en, når jeg startede, men efter nogle uger, hvor jeg tager en mere, hver gang jeg er til træning, har jeg som regel kunnet begynde at tage 2 af gangen.

Det kræver først og fremmest tålmodighed og vedholdenhed.

Det er jo en fordel, at du træner hjemme, så der ikke er nogen, der kigger på, at du kun kan tage en af gangen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville køre grease the grove på en variant* du kan lave lave 5-6 gange.

Med variant mener jeg hældning på din krop. Højden på bordet/stolen, vindueskarm elign. afgør hældningen på din krop. Find den rette højde til 5-6 gentagelser. (undlad af brug væggen og undlad at lav dem på knæene)

Derefter kører du 10 sæt (spredt ud på dagen) a 3 gentagelser hverdag hele ugen pånær lørdag+søndag. Hver fredag laver du så 3-5 negative armbøjninger i en meget sværere variant. Lørdag og søndag er hviledage.

Ugen efter kører du på samme med i en lidt sværere variant.

Vigtigst er, at du altid øver den fulde bevægelse: Fra strakte arme og hele vejen ned indtil næse/bryst/hofte har kontakt.

Og aller vigtigst, når du skal have din første armbøjning: spænd hårdt i maven, ballerne og lår. Prøv at tryk pres 3 fingre ind i hver sin side af din mave. Lav derefter en 'hoste-lyd' eller en 'rømme-lyd'. Det skulle gerne resultere i, at fingrene bliver presset ud af maven. Øv dig i at genskabe det mavespænd samtidigt med, at du klemmer ballerne sammen, og spænder i lårene.

Det spænd skal du lave samtidigt med, at du presser dig op fra gulvet.

Link to comment
Share on other sites

som beskrevet, så skal du kun tage ca. ½delen af dit max antal i en given øvelse.

så du skal finde en vinkel (eksempelvis begge fødder på gulvet og hænderne på 2 forskellige stole, som står ca. 60-80cm fra hinanden - så du læner brystkassen ned "imellem" stolene) - hvor du kan tage eksempelvis 6-10 armbøjninger, men nøjes med halvdelen af dette tal, og gentag øvelsen 10-15 gange pr. dag hver dag i 1 uge.

hold 1 dags pause og gentag i 7 dage igen.

Derefter snupper du 2 dage hvor du kun laver øvelsen 1 gang hver dag!!

og test så dit max antal den efterfølgende dag - husk at snuppe et par lette opvarmnings set ca. 30 minutter før den "rigtige" test.

og brug så dette resultat til at gå ud fra. og gentag så hele programmet igen :-) stil blot flere ? hvis det er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share