Christian1985

Skal gerne tabe 50 kg

Recommended Posts

Hej

Jeg har her i det nye år besluttet mig, at det skal være nu jeg skal smide kiloerne. Jeg ved godt, at jeg vejer alt for meget, men nu skal der gøres noget ved det.

Jeg startede i midten af januar og har indtilvidere smidt Ca. 7 - 7,5 kg lige siden. Jeg synes dog, at det går lidt for langsomt, eller er det mig der sætter for høje mål?

Jeg er 185 cm. høj og vejer lige nu ca. 156 kg. (Ja det er for meget, men startede på Ca. 162) jeg har vedhæftet en kalorieberegner som fortæller at jeg maks må indtage 2159 kcal pr. dag, hvis jeg ønsker at tabe 1 kg pr uge. Det er lidt det mål jeg har sat mig, men der må også gerne forsvinde mere. 

Jeg har sat mit aktivitetsniveau til let aktiv. Jeg går 2-3 turer i ugen af Ca. 45 min varighed i rask tempo. Jeg går til motionbadminton 1 gang i ugen af ca. 1 times varighed og jeg går til vandaerobic Ca. 1 gang i ugen af 1 times varighed. (Ja jeg er mand og går til det, men det er faktisk godt, specielt fordi jeg ikke kan løbe, da jeg er bange for at jeg belaster mine led for meget, planen er dog at løbe, når jeg kommer ned i vægt) 

Mit arbejde er kontorarbejde, så det er ret stilsiddende, jeg er dog begyndt at stå op istedet samt jeg er begyndt at gå mere rundt på arbejde.

Mit kalorieindtag ligger dog langt under de 2159 kcal. Når jeg har talt, måler jeg nogle dage 1237 kcal på en hel dag. Så burde jeg vel tabe det mere i kg på ugebasis? Det er ikke kun noget der gælder en dag, men det er et billede der gør sig gældende flere dage om ugen. Jeg føler mig ikke selv sulten, eller føler at jeg ikke får nok, så jeg mener ikke jeg sulter mig selv.

Jeg har aldrig været god til morgenmad og har aldrig spist det. Men her på det sidste er jeg begyndt at spise havregrød med ½ banan til om morgenen, ligesom for at sætte kroppen igang. Middagsmaden består af 2 skiver rugbrød med noget kødpålæg på samt gulerødder. Det kan variere hvad kødpålæg det er. Andre gange har jeg salat og så noget stegt kylling med.

Vi har ændret vores mad, så vi om aftenen undgår pasta, kartofler og andre lignede ting og udskiftet det med eksempelvis kål eller grøntsager. Slik og usunde sager er også noget vi ikke indtager mere i løbet af ugen. Det hænder en gang imellem at vi får lidt lørdag aften, men det er slet ikke i de mængder det var før.

Hvad siger i til overstående? Er det noget jeg gør forkert og skal gøre anderledes? For jeg vil rigtig gerne smide de kg hurtigere.

Jeg håber i kan hjælpe mig med lidt optimering i overstående :)

 

Hilsen

Ham den tykke (forhåbentlig på vej til tynde) :)

 

Udklip.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fremragende beslutning du har truffet!

Angående tempoet; hvad skal du nå?

Hvis du kæmper en kamp for at komme ned i vægt, så er der stor sandsynlighed for at falde tilbage i vante rammer når målet er nået og kampen stopper. Indgangsvinklen bør da være at ændre et par vaner således du ikke kæmper, men bare lever livet. 2-3 kilo om ugen er naturligvis imponerende, men et halvt kilo om ugen over to år får dig tæt på 100 kg hvilket i min bog vil være en KÆMPE sejr... og formentlig noget lettere at holde på den lange bane.

Angående kalorierne, så er det i grove træk således at når du indtager mindre end du bruger, så taber du dig. Beregneren kommer dog kun med et estimat og ikke den endegyldige sandhed. Men hvis du dagligt ligger 2000 kcal under dit behov, så taber du dig omkring 2 kg om ugen.

Kroppen er dog ikke indrettet således at de 2 kg kommer i præcis syv bidder 286 gram om dagen således du på daglig basis kan følge dit vægttab. Samtidig er det ikke sikkert at du rent faktisk ligger 2000 kcal under dit behov hver dag.

Men i stedet for at kigge så meget på kalorierne, så hold i stedet fast i de gode toner du har slået an. Spis når du er sulten (der er ingen grund til at spise morgenmad med mindre du er sulten). Spis mange grøntsager og spis mindre slik. Der er ingen grund til at undlade at spise kartofler og pasta hvis det er noget der smager dig, men hold fast i grøntsagerne.

... og før en ikke-nærmere bestemt Daniel byder ind, så spis rigeligt med (magert) kød! :-)

Det går måske ikke så hurtigt, men hvis du gør det ender det med at du smider kiloene helt uden at tænke over det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now