Ekstremt ondt i musklerne efter træning


bertin
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg var for første gang i snart et år nede for at træne biceps/bryst, og har i dagene efter haft enormt ondt i musklerne. 

Altså langt mere end jeg havde da jeg trænede jævnligt. Jeg kan ikke strække min arm - Den står nærmest i 90 grader konstant. 

Af hvad jeg lige har kunne læse mig frem til, så kendtegnes muskelskader ved netop strækproblemer, som jeg har - Er dette normalt? 

Det er jo meget lang tid siden, at jeg har trænet, og derfor tænker jeg at min krop jo lige skal vænne sig til det igen - Men skal det virkelig gøre så enormt ondt? 

 

Jeg håber der er nogen, som kan give svar på dette.

Vh

Bertin

Link to comment
Share on other sites

Hej Gregers

Tak for dit svar.

Vil det sige, at næste gang jeg står i samme situation, og ikke har trænet i lang tid, så skal man starte stille og roligt ud? 

For jeg må indrømme, at jeg bare trænede uden at tænke over, at min krop ikke er vant til det. 

 

Link to comment
Share on other sites

Progression er vigtigere end det lyder. Se evt. min log. Jeg er lige startet forfra.
Jeg er ikke den "klogeste" på boardet, - men jeg er nu ret sikker på det ikke er helt tosset det jeg har gang i.
Jeg startede med at træne for ca. en måned siden - og har, fordi jeg bevidst startede lavt, kunne lave progression hver gang (jeg fik nok startet for forsigtigt - og havde faktisk ikke progression i den første uge eller deromkring) - og planen er at kunne et stykke tid endnu.
Når jeg så ikke længere kan så laver jeg et til to års pause igen, - nej selvfølgelig ikke! Men så laver jeg en såkaldt strategic deconditioining, - altså at jeg bevidst vælger at blive svagere - eller i hvert fald forringe min form. Det sker ved ca. 7-9 dages pause. Og så "snyder" jeg igen og løfter "for let" og laver progression.
Det er IKKE sådan man træner når man er godt igang og super stærk. Ikke helt i hvert fald. Men det er en rigtig fin måde at træne på for de fleste.
Mange af de der HST programmer bygger også på det. Nogle af dem laver en fin lille finte med at have sæts med mange reps (hvor man ikke kan løfte så meget) til at starte med og så efterhånden gå over til færre reps. For derved at kunne holde progressionen længere.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, DaDane skrev:

Mange af de der HST programmer bygger også på det. Nogle af dem laver en fin lille finte med at have sæts med mange reps (hvor man ikke kan løfte så meget) til at starte med og så efterhånden gå over til færre reps. For derved at kunne holde progressionen længere.

Er det et årti siden du sidst var på boardet?

Der er i øvrigt ingen grund til at holde 7-9 dages pause fra træning. Skader og dovenskab er eneste årsager til at holde så lang pause.

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share