Åh nej...ikke igen


clayman
 Share

Recommended Posts

Det drejer sig om senen der sidder forrest på skinnebenet, lige under knæet. Den er meget øm. Skaden opstod under mit andet HST pas i 15 rep ugerne, under øvelsen benpres. Det var altså ved ultra lav belastning.

For halvandet år siden var jeg ude for præcis det samme. Også under benpres og ved et opvarmningssæt. Det tog flere måneder inden ømheden fortog sig, og da jeg begyndte at løbetræne lidt kom det hele tiden igen. Jeg holdte endnu en lang pause og startede ultra blødt op med løbetræningen, men smerterne kom igen igen.

Jeg fik mit ben scannet og røntgenfotograferet, men lægen sagde, at det bare var en relativ ubetydelig irritation, formentlig forårsaget af overbelastning, med efterfølgende hævelse, og at jeg skulle tage det lidt roligt.

Men det giver jo ikke mening at jeg skulle have overbelastet benet ved ultralet træning.

Det endte med at jeg ikke dyrkede nogen form for træning i 10 måneder. Hér i sommer begyndte jeg så på et HST program samt lidt løbetræning, og kom faktisk rigtig hurtigt i form igen (der var vist dømt muscle memory for alle pengene dér). Jeg var super ovenpå, og efter endt dekonditionering påbegyndte jeg så min anden HST cyklus.

Men som sagt: allerede ved andet træningspas får jeg smerter i den fordømte sene igen :(

Hvad fanden er der galt? :confused2:

Er der nogen af jer der har haft bøvl med selv samme sene? Det er den lille 'bule' der sidder lige under knæet.

Ville det være fornuftigt at træne videre med styrketræningen, men undgå benpres og squat og i øvrigt undlade løb, eller er der dømt total træningsstop?

Hulk! Jeg gider ikke at holde pause i 10 måneder igen :angry: :weeping:

Jeg håber der er nogen er jer der har et godt råd.

Med venlig hilsen

Clayman (tudefjæs)

:weeping:

Edited by clayman
Link to comment
Share on other sites

Løb skal du ihvertfald holde dig fra! Cykling derimod kan være med til at styrke knæet og fremme de ophelende processer.

Jeg har ingen ide om omfanget af din skade. Men du kunne prøve at lade der gå ihvertfald minimum 6-7 dage imellem der trænes ben (ved visse overbelastningsskader er det ikke smart at træne ofte som i f.eks HST) Træn med lav belastning og øg ikke vægten nævneværdigt i 1-2 måneder selvom du måtte være fristet til det.

Lav så vidt muligt squat, hvis du er sikker på dine ben. Men hvis du laver benpress, så husk fødderne HØJT på pladen! En 45 graders benpress er mere knæledsbelastende end den liggende benpress. Leg extension er forbudt!

Link to comment
Share on other sites

Alt hvad der smerter er forbudt.

Hvis eens biomekanik ikke klikker med visse øvelser, så må man holde sig fra dem. I den ånd er jeg færdig med back squat (bortset fra lidt CAT 1x ugentligt).

Jeg får straks bøvl med patellasenen [senen fra knæskal til skinneben, red.] ved back squat, selv med 30 kg. Det skyldes alt for stor knævandring på grund af forholdsvist lange lår.

Front squat løser problemet.

Overbelastingen herfra har påvirket andre benaktiviteter som løb, leg extensions og legpress, men disse klarer senen fint, når jeg ikke backsquatter.

Det er meget muligt legpress, som er synderen ved dig - og som Sas har fat i, så kan problemet sikkert løses ved at sætte fødderne højt på fodpladen, så knæene ikke vandrer ud over tæerne. Gør et stykke benarbejde for at finde ud af, hvilken øvelse som irriterer senen.

Men der er en irritationstilstand nu, som lige skal have noget ro - og derefter kan du starte med øvelser, som ikke gør ondt. Løb er hårdt, og det ville jeg lige vente med til jeg er sikker på, at irritationen i senen er væk. Køb evt. en bøtte Trauma salve (hedder vist Proformula 2 fra Sport Medic og fåes i Matas m.fl.) og masser senen lidt med dette ved strakt ben inden sengetid.

Ville det være fornuftigt at træne videre med styrketræningen, men undgå benpres og squat og i øvrigt undlade løb, eller er der dømt total træningsstop?

Det første forslag er udemærket - der er absolut ikke dømt træningsstop. Der er ingen grund til at lade resten af kroppen forfalde i inaktivitet med risiko for genopstartsskader på grund af een sene :)

Link to comment
Share on other sites

Åh, jo, det problem kender jeg alt for godt. Som det er sagt er løb udelukket. Eller også er forlårstrænig. Det er sådan jeg må prioritere. Jeg har så smerte over knæskallen, men der er der latent, klar på spring, hvis jeg kører på med cykling OG forlårstræning.

Mit kom af at squatte (alm. backsquats) 2-3 # ugentligt (til failure) og cykle 1 time hver dag på en kværn med dårlig gearing. Jeg trænede forlår som jeg bedst kunne i over 2 år, og er først det sidste år ved at komme op på tidligere tiders niveau af styrke i underkroppen.

Jeg har også droppet back squats, og kører fronts. Jeg tror det også hjælper mig at holde gentagelserne nede på 3, så jeg undgår det store mekaniske slid på senerne. Der er så andre farer ved så lave reps, men dem kan jeg bedre klare/håndtere. Jeg laver ikke længere BB træning med mange øvelser og reps, da det synes at irretere mine sener. Jeg får aldrig rigtigt store ben igen, men det er der ikke noget at gøre ved <_< .Den sidste træning så sådan ud:

FRONTS

60 x 3

90 x 3

110 x 3

115 x 3, 3

Jeg kører også ben efter jeg har kørt bryst og ryg, da jeg så er varmere og mine knæ ikke gør ondt, som hvis jeg squatter først i træningen.

Angående konditræning, kan svagknæede personer måske have glæde af at gøre det med fokus på den posteriore kæde, list à la det her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...?showtopic=9818

Link to comment
Share on other sites

Det kaldes svømning :w00t:

hehe

Jeg ved godt hvad du mener - på med en løbevest og så ned i et bassin at løbetræne. Skulle være meget effektivt...

Mads :swim:

Nårh ja, det der med vand og sån? :lol:

Ja, det er opretstående sprinttræning osv..

(Er selv lidt af en vandhund, tog i sin tid kystlivredder og guldmærke i kampsvømmer ved mili, en af de ting jeg kan fortælle mine børnebørn)

Link to comment
Share on other sites

1000 tak for svarene :)

Det giver egentlig god mening mht. placering af fødderne og knævandring, da jeg selv har relativt lange ben i forhold til min torso. Jeg synes nu knævandring er noget jeg er meget opmærksom på normalt, men problemet kan jo også være, at man ved let træning ofte er uopmærksom og ukoncentreret, og derved ikke altid udfører øvelserne korrekt.

Nu når jeg tænker over det, så har det faktisk altid været under let træning, hvor jeg jo har en tendens til at være lidt "absent minded", at det har værket et eller andet sted. Det hænder jo i ny og næ under træning, at man kan mærke en sene eller en muskel der ikke er helt 100% i orden, men det har sjovt nok aldrig været ved tung træning. Nu spekulerer jeg så på, om jeg sjusker med øvelserne, eller om jeg bare ikke har det godt med højrepetitionstræning.

Det er bare p...... frustrerende hele tiden at blive skadet, specielt når man synes man tager alle mulige forholdsregler, men hele tiden render panden mod en mur. :headwall: :( Nu smuglæser jeg lidt i AF's log i ny og næ, så jeg ved at jeg ikke skal pive... But still :bawling:

Denne hér gang kørte alt fuldstændigt perfekt, og jeg gik vildt frem i størstedelen af mine øvelser - jeg havde regnet med det ville tage mellem et halvt og et helt år at nå mit gamle niveau, men allerede efter 8 uger var jeg stærkere i trækøvelserne end jeg nogensinde har været :superman:

Nå, jeg må tilbage til tegnebordet og lave et program der undgår forlåret.....men vil det sige jeg skal begynde at lave hasecurls??? Arrghh :lol:

Endnu engang tak for svarene.

Med venlig hilsen

Clayman

Link to comment
Share on other sites

Det er meget muligt legpress, som er synderen ved dig - og som Sas har fat i, så kan problemet sikkert løses ved at sætte fødderne højt på fodpladen, så knæene ikke vandrer ud over tæerne. Gør et stykke benarbejde for at finde ud af, hvilken øvelse som irriterer senen.
Yeah..."benarbejde"...I get it ;)
Køb evt. en bøtte Trauma salve (hedder vist Proformula 2 fra Sport Medic og fåes i Matas m.fl.) og masser senen lidt med dette ved strakt ben inden sengetid.

Er der nogen principiel forskel mellem denne Proformula salve og Tiger-/Dragebalsam? Sidstnævnte har nemlig spandevis af.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share