Styrektræning Og maraton


hanberg
 Share

Recommended Posts

jeg har styrket i et halvt år nu, men er igang med noget maraton træning. Påvirker løb på så lange distancer ens muskelvækst? kan man miste muskler af det? (hvis i ved hvad jeg mener) altså jeg styrker imens jeg træner maraton? så jeg vil lige vide om der var nogen der vidste om det på virkede musklerne? På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Hej hanberg!

Løb på SÅ lange distancer vil klart have en negativ indflydelse på din muskelvækst! Det betyder dog ikke, at du ikke kan kan både styrketræne, og løbe lange distancer. Du kan bare ikke forvente at få det optimale ud af begge dele!

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer det jo an på, hvad du mener med marathontræning.... Jeg ville mene at 3 ture om ugen på 5-6 kilometer med fuldt skrald (eller veltilrettelagt intervaltræning) på vil fint kunne opbygge den kredsløbskapacitet der er påkrævet for at løbe et marathon uden at smadre din vægttræning særligt meget. Men hvis du løber, som f.eks. sparta gør i deres løbeprogram til copenhagen marathon (i.e. med masser af ture på både 10, 20 og 25 kilometer), så vil du miste effekten af din vægttræning.

Selvfølgeligt vil selve marathonløbet påvirke din vægttræning, men det er jo kun en enkelt dag og burde ikke have effekter, der strækker sig over mere en 3-5 dage.

Nu har du jo ikke beskrevet dine mål med hverken vægttræning eller marathon, så det er lidt svært at sige noget eksakt

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Men al det løb vil ikke nedbryde musklerne vel?

JO, det vil med sikkerhed nedbryde muskelmasse, hvis du træner så meget som de fleste der træner op til et marathon gør. Selv med gigantiske madindtag er det svært at undgå.

Men som Incog nævner, så afhænger det af mængden og antallet af dage. 3 dage i ugen, med 5-6 km har slet ikke samme negative effekt, som hvis du løber 5-6 dage i ugen, hvor mange er dagene er over 10 km. Jo mere konditionstræning du laver ved siden af, jo større er risikoen for at kannibalisere muskelvævet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev nedenstående i den anden tråd - inden jeg så dine andre indlæg - og de svar der er kommet:

Det er en stor diskussion - som du vil kunne finde elementer af svar på i mange tråde her på MOL.

Du vil ikke miste styrke og muskel masse som sådan, afselve træningen til maraton. Det man må sige er, at hvis du skal træne nær optimalt til at blive god til maraton, så skal evt. styrketræning være TUNG med få - 2-3 - gentagelser og med lang pause mellem sæt - 3-4 minutter - og ikke mere end 2-3 sæt. Så vil du træne for styrke - via neural tilpasning, ikke for muskeltilvækst. Stor muskelmasse er død masse at slæbe på til lange løbe distancer. Gode langdistanceløbere er meget letbyggede - med beskeden muskelmasse. Hvis du vil være rigtig god til at løbe Marathon - så skal du træne løb og ikke styrke. Hvis du gerne vil løbe en god marathon - men bevare din styrke, så skal du gøre det - og akceptere at ingen af delene bliver "optimalt". vis du tilrettelægger en optimal træning eftermarathon - ja så må du nok akceptere at en del af den muskelmasse du ellers har trænet dig til vil forsvinde - men på grund af manglende træningsstimulus fra tung træning - og kamp om resourcerne, se nedenstående, ikke som følge af løbetræningen i sig selv. Løbetræning i sig selv opbygger kun meget begrænset muskelmasse.

En anden side af dit spørgsmål er, at styrketræning og kredsløbstræning i høj grade påvirker hinanden. Man kan sagtens træne med det formål at blive både stærk og i god kondition - men jo mere man nærmer sig en ekstrem - jo mere negativ bliver påvirkningen fra "den anden" side - selv om man kan nå langt med et meget nøje strukturering af træningen. Der sker simpelthen det at der blive kamp om resourcerne- skal der opbygges muskelmase eller skal der dannes nye små blodkar i musklerne så udholdenheden i løb bliver bedre? det er det spørgsmål man let kommer til at "få ens krop til at stille sig selv". Husk at få spist en masse - det hjælper et stykke af vejen!

Hvis du vil have et mere præcist svar, så skal du skrive igen og sige mere præcist hvad det er du vil opnå, hvilken træning du laver osv.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at du vil miste noget af det du har trænet op, når du træner til marathon. Og i Arnes indlæg er der gode pointer.

Men jeg har selv trænet op til marathon, og løbet, samtidigt med at jeg har styrketrænet flere gange om ugen, og det kan fint lade sig gøre at opretholde muskelmasse, om ikke andet så undgå et begrænset tab. Men igen afhænger det jo af om du vil løbe under 3 timer, eller hvad dine mål er. Eller om det kun er én gang du vil løbe, eller noget du vil praktisere i årevis.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige erfaring med udholdenhedstræning (triathlon/Ironmandistancen) og vægttræning er at det er MEGET MEGET svært at udvikle muskelmasse i kombination med store træningsmængder i udholdenhedssporten. Hvorfor ved jeg ikke. Måske fordi det er uøkonomisk for kroppen at være tung når man skal transportere den over lange distancer.

Jeg har selv haft meget glæde af vægttræning. Vel at mærke samme type som de "store drenge" laver. D.v.s basisøvelserne Squat, bænkpres mv. Faktisk har jeg øget min styrke med 50 % efter starten på vægttræning. MEN jeg har ikke taget et' kilo på i den samme periode (faktisk tror jeg også jeg er sluppet af med lidt kropsfedt, som cardio ikke kan tage). Så min konklussion er at styrkefremgangen er kommet igennem en hovedsaglig bedre nervebanning. Det vigtige for mig er at jeg er blevet stærkere og dermed kører og løber hurtigere.

Men for dem der vil træne store mængder udholdenhedstræning og samtidig går meget op i hypertrofi- Det er MEGET svært :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at voldsom meget høj-intens cardio vil sænke testoteron produktionen

Hvis du udfører meget høj-intens cardio i for lange stræk, vil din krop sende et signal til dine muskler om at blive mere effektive (læs: mindre) til denne type træning

Voldsom meget løb etc. kan jo også medføre lokal overtræning i benene, som vil hæmme styrke fremgang / vækst

Link to comment
Share on other sites

J Clin Endocrinol Metab 1991 Feb;72(2):422-5 Related Articles, Links  

Endurance training decreases serum testosterone levels in men without change in luteinizing hormone pulsatile release.

Wheeler GD, Singh M, Pierce WD, Epling WF, Cumming DC.

Department of Physical Education, University of Alberta, Edmonton, Canada.

Cross-sectional studies have suggested that total and bioavailable testosterone levels are reduced in some male athletes. Such changes may be related to loss of body weight, increased serum cortisol, and/or alterations in LH pulsatile release. To determine how endurance training may affect androgen levels, we measured serum total testosterone, sex hormone-binding globulin, free androgen index, LH, FSH, PRL, cortisol, and weight in 15 previously sedentary males. We also examined pulsatile LH release in a subset of 5 subjects. Over 6 months of training, the men increased weekly running mileage to an average of 56 km/week. Total testosterone and free androgen index levels decreased significantly. PRL and cortisol also decreased, while single sample LH and FSH remained unchanged. There was a significant reduction in weight, which did not correlate with changes in serum testosterone levels. LH pulsatile release was not altered by training in the subset of 5 runners. These data confirm previous findings of physiological reduction in serum testosterone and PRL levels and suggest that the testosterone decrease is not related to changes in LH pulsatile release, weight, or increased serum cortisol levels.

PMID: 1899423 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Link to comment
Share on other sites

Der er forskellige forsøg der viser at styrketræning har en gavnlig effekt på aerobe idrætter. Der er påvist lavere laktat værdier ved samme relative belastning og ved andre en forbedret løbeøkonomi. Grunden til disse forbedringer kendes ikke præcist men nogle mener at AT flyttes ved styrketræning. Ellers kan det skyldes at man efter styrketræningen arbejder ved an lavere relativ belastning i f.eks. et løbeskridt - og at man derved kan ændre sin muskelfiber rekruttering. Dette kan medføre at mere økonomiske fibre tager over og vupti!! - så er man blevet bedre. Man skal dog kombinere træningsformerne på en sådan måde at man ikke "ødelægger" næste træningspas. Det kunne være ved at løbe lette ture efter styrketræningen og undgå styrketræning efter de mere intensive pas. God fornøjelse!

Link to comment
Share on other sites

Den tunge ->

Får jeg et bedre marathonresulstat ved at undlade vægttræning frem til den 18.5?

Nej, ikke hvis man træner så lidt som du gør. Jeg antager at du stadig træner efter "det mest effektive løbeprogram" og det er jo et meget begrænset marathonprogram (hvis man da kan kalde det, det.) Selvfølgelig kan man sagtens opnå gode resultater og gode forbedringer med "det mest effektive løbeprogram." Jeg vil mene at du sagtens kan træne styrketræning samtidig med dit løbeprogram og jeg tror endda at du vil have præstationsmæssig gavn af det.

Link to comment
Share on other sites

det ville du aldrig kunne overbevise din læge om...... det er en selvpåført tilstand på præcis samme måde som kvinder, der træner hårdt eller er på diæt "mister" deres menses.

De fleste sygdomme er vel selvforskyldt/selvpåført, men derfor bør de jo behandles (og bliver det også) alligevel. Spørgsmålet gik egentlig ikke så meget på om det var muligt, men nærmere på det sundhedsmæssige: Et for lavt testesteronniveau har jo mange negative konsekvenser for helbredet, hvorfor det jo er en sygdom på linnie med andre selvpåførte sygdomme som: fedme, højt blodtryk, højt kolesterol, vitaminmangel osv.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Mænds testosteronniveau spænder fra individ til individ. At man får en relativ sænkning i forhold til ens eget niveau når man løber meget, behøves ikke at betyde, at man får feminine træk eller andre symptomer på testosteronmangel.

Først der, hvor sædkvaliteten og dermed ens fertilitet påvirkes af det, bør man skride ind. Det svarer til de føromtalte kvinder, hvis menstruation (ægløsninger) ophører. Det er dog sværere for mænd at tjekke om deres sædkvalitet er skidt (og hvorfor).

Det afhænger også af, om man får sine essentielle FFA og lidt kolesterol (og at disse ikke ryger direkte i forbrændingen) - da disse molekyler er nødvendige for at syntetisere kønshormonerne.

Uden at vide det, så tror jeg at mange af de omtalte kvinder begår en fejl her, fordi de har fedtfobi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share