Muskel på et år


Guest Infestedass
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Hvor meget kan der egentlig trænes af muskeler på et år? Jeg har feks fundet ud af at BB`eren Ove rytter fik ca 1 kg om året, men i en af de bøger jeg har står der 5-10 kg på et år for begyndere! Hvor meget kan der egentlig fåes på et år? 1kg? 3kg? 10Kg Hvis man træner seriøst?

Link to comment
Share on other sites

Begyndere tilskrives muligheden at opnå ca 10kg det første år, hvis alt er iorden med mad etc.

Derefter går det langsommere.

Max et par kilo ren muskelmasse om året, er nok i toppen af hvad du kan forvente.

Det er ikke kun et spørgsmål om din træning er seriøs, ernæring og alt andet skal også spille.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forholdsvis nybegynder, dvs. har trænet ca. 1½ år. Har trænet ret seriøst/ intensivt og spist "det rigtige" i ca. 1 år...

I Februar i år vejede jeg 59 kg., nu vejer jeg 69! Altså ca. 10 kg. på 9 mdr.

Jeg er dog i dette tidsrum også blevet et par cm højere, men anyway!!

Der er noget om snakken! :bounce:

Link to comment
Share on other sites

Husk lige at al vægt ikke er Muskel. Oberst.

Så hvis du er vokset skal du også tage på, og der ryger nemt et par kg på ekstra cm.

Jeg har taget omkring 4 kg på på 5 måneder. Men igen det er svært at sige hvor meget der er muskel. jeg synes stadig ikke jeg fylder meget, selv om jeg har taget 4½ kg på siden jeg begyndte på mit nye program. men et kilo om året er for lidt. Du kan godt lave 5-10kg pr år. Ikke umuligt. Selvfølgelig alt efter hvor længe du har trænet.

Link to comment
Share on other sites

Blackice>> Jeg er kun vokset ca. 2 cm. og har ikke taget fedt på  nogen steder. Måske det ikke er ren muskelvækst, men næsten da :wink4:

Det med 1 kg. muskel om året tror jeg ikke passer. Måske for folk der har trænet i 15- 20 år, men ellers ikke. Jeg ville skyde på ca. 3 kg. Og op til 10 for mig :newbie:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet i ca. 1½ år.  Har taget ca. 15kg på siden jeg startede (vejer lige knap 100 nu, 190cm høj). Det skal dog siges at jeg har taget en del fedt på også :( Jeg blev afhængig af at kunne løfte mere og mere desto mere jeg åd. Så jeg åd rimelig meget ;) er ikke fedladen men har noget mave der skal arbejdes af engang..... when I get around to it :) jeg går ikke ALT for højt op i at være "ripped" lige i øjeblikket. Nyder bare min styrkefremgang så det er alt hvad der tæller for mig...

Link to comment
Share on other sites

Begyndere kan sikkert godt opnå en vægtøgning på 10 kg det første år, men det er immervæk ikke 10 kg muskler. Det er også knogler, vand, ego :)

Men hvor meget man kan "tjene" afhænger som sagt af ens gener. Jeg selv har på 4 år "tjent" 18 kg's vægtøgning, men jeg tjente ikke de 10 kg det første år, nej, det var nærmere 4-5 kg, jeg skulle jo lige lære at træne rigtigt osv. Siden da er det gået støt fremad med 1 kg i kvartalet sådan ca. Og 4 kg om året er nok også snart ved at være slut. Herfra går det kun ned af bakke, :cries:

Link to comment
Share on other sites

Dette er et vildt spændende emne, men voldsomt betændt at diskutere. For hver ærlig rapport om et "mass gain" skal man høre på ti, hvor resultaterne bevidst eller ubevidst overdrives, eller er opnået med snyd. Der er ikke noget mere klamt end at finde ud af, at når en eller anden går og blærer sig, så skyldes det i virkeligheden, at hans røv ikke kan se en nål uden at sætte sig på den. Og det havde han sørme lige glemt at fortælle... For min skyld kan folk stikke sig alt det, de orker, så længe de ikke beklager sig til mig over krympedadler OG SÅ I ØVRIGT LADER VÆRE MED AT LYVE OM DET. Små drenge tror på alt det lort, de lukker ud!

Nå. Sandheden er, at de fleste med gennemsnitlig genetik kan forøge deres samlede muskelmasse med et sted mellem 10 og 20 kg. Og langt, langt den største del heraf kan blive aktualiseret i løbet af 2 år, hvis man træner klogt. Selvfølgelig er der modifikationer heraf, fx. hvis man begynder at træne i en ung alder. Og så er der personer med usædvanligt gode genetiske anlæg for muskelvækst. Fakta er, at en virkeligt muskuløs person enten har gode gener eller er drugged, og for det meste begge dele. De personer, man ser i et motionscenter, er ikke et repræsentativt udsnit af befolkningen. Det er en basal psykologisk mekanisme, at man søger at dyrke de ting, man har talent for, og glemme de områder, hvor det halter.

Det er svært at skrive dette uden at være en lyseslukker. Men på den anden side er det også ufedt at gå og tro, at miraklerne hænger på træerne - når de ikke gør det.

Som det fremgår, så er de gode nyheder, at hvis man træner klogt, så går det faktisk pænt stærkt, hvilket også er blevet rapporteret her på debatten ved adskillige lejligheder.

(Min egen historie ligner MEs: 22 kg i alt. Og det ville jo være for vildt, hvis altså man stadig var lige så skåret som før man begyndte...)

Link to comment
Share on other sites

tak for det indlæg lars. Det var suverænt. Vi har længe manglet et indlæg af den kaliber. Og jeg er så kæmpe træt af at folk ikke tror på at man har trænet ret meget fordi man ikke ligner en AS på Hjul. Jeg har heldigivs stadig mange kg til gode. men AS det rør jeg aldrig. Jeg er spændt på hvor meget jeg vil gaine når jeg begynder at træne i center.

Link to comment
Share on other sites

Det er også lidt svært at sammenligne den form man var i dengang og så den form man er i nu.

For at gøre det, burde man have fået lavet måling af fedtprocenten, så det er til at se hvor meget reel muskelmasse man har opnået.

For mit eget vedkommende er jeg gået fra ca 75 til 87 på cirka 8 år, men min fedtprocent er noget bedre i dag, så det ville være forkert at sige at jeg "kun" har gainet 12 kilo.

Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy>>  ikke for at skuffe dig, men der er vist noget du har glemt. Hvis vi (bare for eksemplets skyld) siger at du havde en fedt % på 15 da du startede med at træne, havde du altså  11,25Kg fedt da du vejede 75Kg. HVis vi så siger at du beholder den mængde fedt til nu, vil den øgede muskelmasse gøre at din fedt % nu hedder 12,9%. Muskler vejer mere end fedt, og derfor falder ens fedt % hvis man gainer muskelmasse, uden at gaine fedt. Derfor kan du sagtens "kun" have gainet 12kg masse på de 8 år, men fedt % falder alligevel.......

  Dette er kun et eksempel, for da jeg ikke kender dig, har jeg ingen forudsætninger til at udtale mig om dig, men det var bare et eks. fordi folk tit glemmer nogle ting når de snakker om fedt %..........  :)

Link to comment
Share on other sites

Atomnissen>Ja det er for det meste rigtigt nok og en god pointe.

Men nu ligger min fedtprocent noget lavere nu end dengang, selv med den omregning, som den øgede masse giver.

Prøvede lige at regne på det:

før 75kg ca 15% fedt =63,75 masse.

Efter ca 87,5 med ca 8% fedt= 80,5 masse.

Totalt gain= 16,75 kg.

Så det var da lidt bedre end jeg havde regnet med :)

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen.

Det er totalt flot at i har taget så mange kg på. Ja bare det var mig, jeg har trænet i 4år med ca 1 års pause ilat. Da jeg startede vejede jeg vel omkring et samme som nu ca 80kg. Ja jeg var halv fed, men ikke mere. Jeg er 184 høj. Skulde jeg så have tager 12 kg muskler på ? Tror det næppe, man maven er væk og jeg har fået et par overarme..  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share