proteinpulver - mælk eller vand


Iglo
 Share

Recommended Posts

Jeg plejer at blande mit proteinpulver med skummetmælk, men har læst mange steder at for meget mælk ikke er godt. Blander I med mælk eller vand ?. Under en diæt, SKAL jeg så blande proteinpulveret med vand i stedet ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du nu skulle vælge et andet forum at poste dit indlæg i, hvad skulle det så være, Iglo? (Hint: det starter med 'k' og slutter med 'ost og kosttilskud' ).

Diskussionen om for meget mælk har vi haft nogle gange før. Hvis du er mere eller mindre laktoseintolerant, så skal du naturligvis begrænse dit indtag af mejeriprodukter tilsvarende. Nogen drikker op til 5 ltr. mælk om dagen uden problemer. Prøv dig frem og lyt til din krop.

Det eneste, der bestemmer, om du SKAL blande med vand eller mælk er dit samlede kalorieindtag. Hvis dit kalorieindtag er for højt i forhold til målet med din diæt, ja, så kan du f.eks. substituere mælk med vand.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Der skal meget mælk til at du får for meget, men det kan faktisk lade sig gøre. Umiddelbart er laktose-intolerans et indlysende problem, men der er en ting til jeg mener man bør havde i baghovedet når man indtager store mægder mælk og mælkeprodukter og det er fosfor. Som sagt skal der meget til, men der er en mulighed for overdosering.

Hvor store mængder snakker vi om?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et fremragende protein-tilskud :)

Jeg tror ikke det er noget problem. Indtager man mere fosfor end man har brug for bliver det udskildt af nyrene. Der fosfor i stort set alt vi spiser, så det er ikke helt nemt at beregne hvor meget man indtager i løbet af en dag. Der skal over 70mg/kg kropsvægt til før man kommer i nærheden af en overdosering som er en helbredsrisiko. Der er 950 mg fosfor i 1 l mælk, og lidt hovedregning giver den konklussion at man skal have et stort indtag af forfor ud over de 2-3 l mælk før man skal til at passe på.

Det er min personlige mening at skummetmælk er der bedste protein-tilskud man kan få. De fleste vil ikke have brug for mere protein.

Link to comment
Share on other sites

Det smager immervæk også lidt bedre, hvis du blander det op med mælk!!! men nogle gange, hvis jeg sent om aftenen føler at jeg ikke skal fylde mig med kalorier, kan jeg godt finde på at smide 20-30 gram i en flaske med vand og så lige skylde det ned til at sove på :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 years later...
Gad godt vide hvorfor i tror vand optages hurtiger og nogle kilder der kan underbygge den teori.

takker.

for lyder usandsynligt, at vand skulle optages hurtiger.

ikke sikkert du skal regne med at folk fra denne tråd ser denne post og svarer så mange år efter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gad godt vide hvorfor i tror vand optages hurtiger og nogle kilder der kan underbygge den teori.

Reference: Du kan læse om den slags ting i "Human ernæring" af Gustav Nedergaard. Kan lånes på biblioteket eller købes on-line. Stærkt anbefalelsesværdig!

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har også læst noget om en undersøgelse der viste at, hvis man kun drak protein LIGE efter træning og talte det som et måltid, ville kasseinen give bedst effekt.

Så jeg ser da bestemt ingen grund til ikke at drikke pulveret sammen med mælk, medmindre man er på en stram diæt.

Link to comment
Share on other sites

Teorien om optagelseshastigheden er, efterhånden, blevet bombet godt og grundigt. Efter at have læst en del igennem tiden, kan jeg efterhånden selv konkludere, at det nærmest er ligegyldigt om man spiser/drikker/slubrer den shake før, imens eller efter træning. Bare den bliver indtaget, så har den effekt.

Kassein har også vist sig, uanset hvad, at være det bedste valg af protein. "Hurtigt" optaget protein(whey) har ikke nogen positiv effekt kontra kassein.

Link to comment
Share on other sites

mener at have læst om et forsøg, for ganske få uger siden. måske endda fra et link på mol. Undersøgelsen viste at testgruppen som indtog kassein protein, havde størst muskelvækst i test perioden. Måske nogen der kender til den nævnte undersøgelse/forsøg???

Link to comment
Share on other sites

Men hvis optagelseshastigheden er underordnet, er det så ikke også underordnet om det er kassein eller valle?

Jo, netop. Og så ikke alligevel. Jeg har lidt en fornemmelse af, at teorien om optagelseshastighed er korrekt fra maven til blodet. Jeg tror 'the bottleneck' er, når aminosyrerne i blodet skal optages af cellerne. Jeg tror, at det 'hurtigt-optagede' whey netop er hurtigt-optaget, men aldrig får en positiv effekt, fordi det aldrig kommer ind i cellerne så hurtigt, som det optages fra maven.

Derved er det jo også logisk, at kassein af en eller anden grund altid er bedre; det giver en mere jævn optagelse af aminosyrer til blodet, hvilket stiller næringsstofferne til rådighed over længere tid end whey, selvom mængden er mindre på et givent punkt(hvilket jo egentligt er ligegyldigt, da det hele ikke optages alligevel).

My opinion.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share