Vægttræning for unge


michael
 Share

Recommended Posts

Ofte hører man, at intensiv vægttræning kan være skadeligt for unge (mænd) på 15-20 år, hvis de ikke er fuldt udvoksede.  Det skulle give risiko for knogleskader og bremse væksten i højde.

Alt for mange siger bare at "jeg startede som 16 årig, og der er ikke sket noget", men hvad er egentlig fup og hvad er facts?

Hvilken type træning kan anbefales for den aldersgruppe?

Link to comment
Share on other sites

Tja, nu er der jo stor forskel på hvor hurtigt man er udvokset! Hvis man vil være helt sikker kan man jo træne med sin egen kropsvægt til man bliver omkring 17-18 år! Den helt tunge træning skal man nok vente med til man bliver omkring de 20.....  

Det er bare hvad jeg sådan umiddelbart vil mene....

MVH, DBM

Link to comment
Share on other sites

Tja jeg har aldrig haft problemer. Jeg har trænet siden jeg var 14, og jeg er knapt 18 nu. Men ok det tungeste jeg har tænet med er jo kun 55kg, som jeg løfter i BP. ( Da jeg ikke har flere skiver. SKOD, mangler lige 10kg til)

Men har aldrig haft skader eller problemer.

men jeg ved jo ikke hvad i ligger i tung træning. For , for jer er 55kg nok kun en håndvægt.

Link to comment
Share on other sites

Der findes ingen dokumentation for at tung styrketræning skulle kunne hæmme væksten hos børn/unge. Undersøgelser på elitebørn i forskellige idrætsgrene viser at selv meget hård træning ikke hæmmer væksten.

Der er heller ikke noget der tyder på, at de skulle være særligt udsat for skader. Især i forbindelse med vækstspurten, er der dog risiko for dårlig motorik, samt et misforhold mellem styrken i de forskellige dele af bevægeapparatet. Under alle omstændigheder er det dog langt farligere at spille fodbold.

Anbefalinger:

1. pedantisk opmærksomhed på rigtig teknik

2. langsom træningsprogression - de skal nok nå det.

3. alsidig træning

Hvis ovenstående overholdes, er der principielt ikke noget i vejen for at teen-agere kan lave relativ tung vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share