Et simpelt spørgsmål


Fistandantilus
 Share

Recommended Posts

QUOTE (stegger @ 28. Oct 2003, 22:56)

QUOTE 

Men nu er breathing squat vel også mere for at mærke smerte og ubehag end noget andet 

Mit indtryk var at der er mange der har haft gode erfaringer med dette (primært observeret på udelandske boards), sådant rent muskelmasse mæssigt. Har set din smiley, men alligevel 

Dem som laver 20rep breathing squat vil med garanti også tilhøre den del, som træner en del ben derudover (ellers får man ikke tanken). Om de kan henføre vækst til 20rep breathing (væksten efter inflammationen har lagt sig), eller til deres vante bentræning er jeg liiidt tvivlende overfor.

Jeg kan sagtens se ideen i at lave 20 reps til failure i squat, hvis du elsker smerte og selvpineri. Det er der trods alt utrolig mange som gør i træningscenteret - hvorfor ellers presse hver en dråbe saft ud af kroppen med forced reps, pre exh. og des lige? Men hvis målet er muskelvækst, så vil 20 reps med en belastning over konditioneringen (for at maksimere mikrotrauma) klart virke bedre IMO. Hvis konditioneringen ligger i boldgaden af 1rm, så evt. en lille dekonditionering for bentøjet og så 2x8-10 med 10rm i stedet.

Det kan du have ret i (hvis ikke jeg trænede var jeg formentlig endt i SM svinger klub :blink::tongue: ), men jeg har ikke haft fantastiske resultater på f.esk. HST, mens Sheiko foreksempel virkede kanon (ved godt at det noget forskelligt fra Super squats). Men jeg kan som sagt godt lide at presse mig og det motivere mig. Det psykiske betyder en masse, for resultatet af det man laver. Derudover er der flere der har haft gode resultater med lortet, så jeg syntes bestemt det er forsøget værd.
Doms vil ikke være den samme - men nu er vi trods alt enige om DOMS og muskelvækst ikke er lig hinanden

Men gid det var :)

Link to comment
Share on other sites

Dem som laver 20rep breathing squat vil med garanti også tilhøre den del, som træner en del ben derudover (ellers får man ikke tanken). Om de kan henføre vækst til 20rep breathing (væksten efter inflammationen har lagt sig), eller til deres vante bentræning er jeg liiidt tvivlende overfor.

Det er nu ikke forklaringen. For de gamle 20 rep breathing squat programmer, såsom Super Squat programmet, består KUN af det ene sæt squat + lidt hasetræning og evt. dødløft træning. De fleste som i tidernes morgen har gainet på 20 rep breathing squat programmet, har ikke lavet meget mere end deres 20 rep squats. Og der er immervæk en MEGET stor portion bodybuildere som har gainet solid kropsmasse over-all med 20 rep breathing squat programmet. Så helt dårligt kan det ikke være.

Men på den anden side, så fandet HST jo ikke dengang, så de vidste jo overhovedet ikke hvad de lavede dengang ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tilbage i min tid som BBer kørte jeg flere gange 20 reps breathing squat med stor succes. Jeg kørte dem en gang om ugen, og det eneste jeg ellers trænede den dag var 2-3 set leg curls. Jeg var simpelt hen ikke i stand til andet, og havde nærmest influenzalignende symptomer resten af aftnen. På ugens to andre træningsdage trænede jeg hele overkroppen igennem. Squatten blev kørt til en grænse, hvor jeg ikke kunne tage en rep mere. Når jeg kom op omkring de 25 reps øgede jeg vægten med 10kg den næste gang, dette gjorde at jeg måske kun fik 16-18 reps den næste gang, men allerede ugen efter ville jeg være over 20 reps igen. Det var ikke usædvanligt med en fremgang på 5-7 reps fra uge til uge.

Link to comment
Share on other sites

Men på den anden side, så fandet HST jo ikke dengang, så de vidste jo overhovedet ikke hvad de lavede dengang ;)

De famlede i blinde min ven :lol:

Men den primære egenskab i breathing squat er stadig uhyggelig DOMS, pump udover det fattelige - selvsagt vil det også give masse... men ikke i forhold til pinslerne du gennemgår.

Train smart - not hard :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Mht programmers effektivitet, så tror jeg det kommer an på hvordan man definere et godt program.

Nogle ser helst at et program er udstyret med en masse fodnoter & henvisninger til studier der "dokumentere" dets effektivitet.

Personligt har jeg læst bogen Super Squats og der er ikke specielt mange (hvis der i det hele taget er nogen) henvisninger til noget som helst. Bogen er velskrevet og argumenterne lyder særdeles fornuftige, på trods af at der egentligt ikke er nogen videnskab bagved. Når man dertil lægger at jeg, i mine efterhånden 3-4 års hyppig forum surfing, har hørt utallige beretninger om folk der har fået uhyre gode resultater med 20 rep squats er dette rigeligt til at overbevise mig om at det er effektivt.

Derudover syntes jeg at en af de facinerende ting ved squats, når man kommer op i 15+ reps, er at man, forudsat at man har det mentale overskud, kan blive ved og ved og ved. Man trækker vejret 5-6 gange, 17 reps, 6-7, 18 reps, 6-7, 19 reps, 8-10 gange, 20 reps, og dette i et set hvor man følte sig færdig allerede ved 12 rep..... Det kan man simpelthen ikke i andre øvelser end squat (måske lige dødløft, men det ville næppe være særligt smart).

PS. Jeg har trænet meget HST, har haft rigtig god fremgang med HST og syntes faktisk slet ikke at det er en kedelig måde at træne på. ;)

Link to comment
Share on other sites

- selvsagt vil det også give masse... men ikke i forhold til pinslerne du gennemgår.

Det kommer jo an på om man kan lide pinslerne ;)

Personligt har jeg aldrig brudt mig om 20 rep breathing squat programmet. Ikke fordi jeg er bange for failure træning, eller fordi jeg er bange for at presse mig. Tværtimod. Jeg har trænet HIT i adskellige år, da jeg trænte BB. Men 20 rep breathing squats giver en anden form for ubehag, som "almindelige" failure sæt ikke giver. Nemlig kvalme, ekstrem åndenød og en puls som ligger meget tæt på det maksimale. Og de pinsler kan jeg personligt ikke opretholde uge efter uge. Men for dem som er små machochistiske, så kan det være et ekstremt effektivt program.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Er der et ok alternativ at smide ind i stedet for breath squat'en ?? Jeg må desværre indrømme, at jeg nok aldrig bliver glad for at træne ben, hader det virkeligt hver gang, men gør det selvfølgelig alligvel. Men Det er stadigvæk benene som halter i forhold til resten af kroppen, så giver helt klart min manglende motivation skylden. Elsker jo at pine mig selv i bænken eller pull-ups.

Overvejede at fyre de 20 reps af, men er bange for at jeg ikke er god nok til at pine mig selv nok, vil reppe med for lidt vægt. Andre måder at få "overstået" ben-træningen på. Dødløft har jeg ingen problemer med, synes det er en fed øvelse, men nok ikke helt nok til at skabe hypertrofi i bentøjet.

Jeg ved godt det er et latterligt spørgsmål, og ikke hører hjemme på dette dejlige forum, men hvad er den "nemmeste" vej til nogle større "stammer" ?? Er det de 20 reps 1-2 gange om ugen eller......?!? (skal lige nævnes min læg er pinlig, men det er en anden sag)

Håber ikke det forstyrrer tråden for meget, men synes selv det holder sig nogenlunde til emnet. :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Elvirus:

Jeg ved godt det er et latterligt spørgsmål, og ikke hører hjemme på dette dejlige forum, men hvad er den "nemmeste" vej til nogle større "stammer" ?? Er det de 20 reps 1-2 gange om ugen eller......?!? (skal lige nævnes min læg er pinlig, men det er en anden sag)

Det er faktisk nærmest blasfemisk at sige det du lige sagde der ;)

Men mon ikke at der gælder samme regler for ben, som alle andre muskelgrupper ? altså, der siges jo at 1-2 sæt er "rigeligt" hvis man ikke er konditioneret til mere.

MEN må lige trække lige tråden kort henover noget -sidder og kigger på exrx for lår:

http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html

Umiddelbart så deler jeg min opfattelse af lårene op i to; forside og bagside (hvorfor 2 øvelser så burde være rigeligt) - men der er godt nok mange muskler i stængerne - mange af dem bliver selvfølgelig ramt under alle omstændigheder - men tager man fejl hvis man "tror" at det låret er 2 dele ?

Hvis nu vi siger det er 2 dele, hvilke to øvelser vil isåfald være optimale ? jeg personligt har squat (frontsquat godt nok) og straightlegged deadlift som mine favoritter - men kan dette betragtes som en komplet & optimal træning af hele låret ?

( ved godt der er andre ting på stængerne, lægge og røv - men låret fandt lige min interesse )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share