Undren...bedre Squat?


proteinfræseren
 Share

Recommended Posts

Hey Folkens

Jeg har nede i mit motionscenter lagt mærke til at folk glor <_< på mig med mærkelige

blikke når jeg squatter for jeg gør det frit og ikke i Smith stativet.

Nu er problemet ikke at jeg laver squat forkert, for jeg har efterhånden lagt en del øvelse i

det, men nærmere den at alle andre end mig (stort set) laver squat i Smith.

Det ser sgu lidt sært ud når de laver det. Da jeg ikke har noget kamera til at fotografere

dem og ikke har lyst til at blive spiddet på bænkpresstangen for at forsøge, vil jeg istedet

forsøge at beskrive det for jer:

De stille sig et stykke foran stangen og lænder sig bagover så de nærmest støtter sig op af

stangen med skuldrene og alt efter hvor hårdt de vil have det stiller de sig længere fremme.

Så begynder de langsomt at kører den ned og op. Jeg kan godt se det smarte i det for

deres knæ kommer aldrig i nærheden af ud over tåspidserne, men for mig ser det ud som

om det godt kunne gå lidt i ryggen, auv :cry:

Er det bare mig der er dum og eller det den rigtige måde at squatte i Smith? Dermed sagt

man squatter anderledes i Smith end ved fri vægt?

PS. har spurgt dem hvorfor de gør det på den måde, men de siger det bare at det er fordi

de ved noget om træning og jeg ikke gør = de betragter det som en eller anden latterlig

hemmelighed :angry3:

Fræs klovn fræs

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har forstået den måde du har beskrevet det på, og der er MANGE der træner sådan, det er noget instruktørerne sikkert har lært dem, da det skal være mere skånsomt overfor ryggen, da den holdes lodret.

Fri vægt >>>>>>>>>>> smith stativ

Det er jo ikke ligefrem en naturlig bevægelse de laver, hvis de lavede det med samme teknik men som fri squat, så ville de jo vælte bagover :lol:

Lad mig gætte på at du træner i Equinox, FitnessDK eller ligende popsmarte steder?? der fatter folk nemlig ikke særlig meget af træning, og du har sikkert aldrig set en træne dødløft i dit center.....

Link to comment
Share on other sites

Lad mig gætte på at du træner i Equinox, FitnessDK eller ligende popsmarte steder?? der fatter folk nemlig ikke særlig meget af træning, og du har sikkert aldrig set en træne dødløft i dit center.....

Hmm.. sikke en generalisering.......... der er nu et par dygtige imellem.... må man da håbe, når man betaler 400 kr/timen for en personlig træner!! ;)

Helt sikkert fri Squat frem for Smith!!!!!!!!!!!! I smith låses du i et unarturligt bevægelsesmønster og belastningen på nedre del af rygsøjlen bliver markant forhøjet! Mange "kloge" hoveder fraråder overhovedet at komme i nærheden af " en smith"! :)

They say that they dont like Smith, becus´ he hirts you and make you KRAI...! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hey folkens

Altså jeg havde nok på fornemmelsen at det íkke var mig, men dem der lavede noget fusk

B) Jeg bor i en lille by og det træningscenter jeg går i er gammelt og bestemt ikke smart.

Dødløft er meget normalt forekommende her

Omkring den generelle træning i mit center kan jeg kun sige at der er alt for mange smarte

folk der tror de ved en masse om perfekt træning og aligevel kan de ikke forklare hvordan

de har brugt 3 år, masser af weightgainer og kosttilskud på at opnå den beskedne

kropstørrelse de har. Pis mig i øret mand.

Har prikket lidt til dem omkring deres elendige træning, men det eneste man kan er at ryste

på hovedet :camper:

Fræs klovn fræs

Link to comment
Share on other sites

Squat i smithstativ er ikke sagen. Som du selv forklare, så vil det altid være et (dårligt) kompromis mellem at have hælene under stangen (som i rigtig squat) og stangen bag hælene således at man i den dybe stilling ikke bare kommer til at "gå i hug".

Squatstangen (set fra siden af) går ikke i en lige linie fra top til bund og op igen - langt fra.

Mao: Smithsquat vil altid være et mere eller mindre heldigt kompromis.

Link to comment
Share on other sites

ja ja

Smith squat er ikke velset i SL kredse, men for BB kan den have stor værdi. Har man lange lårben - (eller er høj) er det næsten umuligt at få squat til at gå i lårene. Derfor har de fleste squattere overudviklet røv og hofte. -det klæder nogle, men flertallet eftertragter en v-form.... . Smith squat tillader isolation af lårene fordi man ikke skal læne sig forover.

Mhs. til muskeludvikling så har folk som Dorian Yates forkastet alm. squat til fordel for Smith versionen. - og han har da rimelige ben........

Link to comment
Share on other sites

ja ja

Smith squat er ikke velset i SL kredse, men for BB kan den have stor værdi. Har man lange lårben - (eller er høj) er det næsten umuligt at få squat til at gå i lårene. Derfor har de fleste squattere overudviklet røv og hofte. -det klæder nogle, men flertallet eftertragter en v-form.... . Smith squat tillader isolation af lårene fordi man ikke skal læne sig forover.

Mhs. til muskeludvikling så har folk som Dorian Yates forkastet alm. squat til fordel for Smith versionen. - og han har da rimelige ben........

Jamen du kan da bare lave front-squat istedet :)

Link to comment
Share on other sites

Smith squat tillader isolation af lårene fordi man ikke skal læne sig forover.
Hvorfor så ikke leg extensions?
Mhs. til muskeludvikling så har folk som Dorian Yates forkastet alm. squat til fordel for Smith versionen. - og han har da rimelige ben........

Yates brugte også et hav af maskiner, så lad os endelig følge ham. Skal vi endelige kaste os i grams for nogen, så må det være Tom Platz. :bowdown:

Link to comment
Share on other sites

Yates brugte også et hav af maskiner, så lad os endelig følge ham

Det er faktisk forkert. Både hvad du siger, og hvad gyno siger. For Dorian Yates brugte de første mange år af hans karriere, både squat, bænkpres og dødløft. Endda med ekstremt tunge vægte. Desværre fik han en alvorlig skade i hoften af alm. squat. Så alvorlig at det krævede operation. Det var derfor han skiftede til smithsquats, som efter eget udsagn belastede hans hofte mindre. Og at sige at han bruger et hav af maskiner passer hellere ikke helt. Det man ser i Blood & Guts var i sidste halvdel af hans karriere. Hvor han havde opbygget størstedelen af hans masse. Den træning han beskriver i bogen Blood & Guts, er stort set kun frie vægte, centreret omkring squat, bænkpres, dødløft, bent rows og skulderpres.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Smith squat tillader isolation af lårene fordi man ikke skal læne sig forover.

= fødder langt fremme = samme måde man squatter på i en hack-squat-maskine = man bruger en masse kræfter på at skubbe bagud i stangen fremfor et mere opadrettet løft = visualiser nu hvordan kraften er nærmest vinkelret på imellem imellem lårbens og underbens knoglen, specielt nær vandret som er det område hvor et knæ er mest ustabilt = man får en grim belasting på knæ/patellasene.

Knæet er ikke ene og alene bygget til at holde en vis belastningen i hele bevægebanen, men skal i kritiske perioder have hjælp fra hofter/bagdel/baglår.

Knæene skal helst være placeret over fødderne uanset hvilken form for squat man laver, det være sig backsquat, frontsquat, split-squat, smithsquat osv.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

>Xax

Det er en åndssvag diskussion at gå ind i... Man kan få store ben på mange måder... Squat er en mulighed... "Dorian Yates"-metoden er en anden...

Tom Platz kunne klare en abnorm smerte, men der er flere veje til Rom...

Lagoon

Næh, det er ikke en åndsvag diskussion. Den korteste vej til Rom går gennem de store basisøvelser til ben, og gerne de frie versioner. Smith-squats ligger lavt rangeret på EMG-undersøgelser, så jeg kan ikke se hvorfor man skulle vælge denne, også når man tager bevægelses natur i betragtning i et Smith-stativ. Hvis man mere er til emperiske beviser, så kunne man betragte vægtløftere generelt. De gør som regel mest i træk, stød, OH-squats, frontsquats og olympiske squat. Der finder man oftest store ben med quadsweep på.

Tom Platz kunne klare en abnorm smertetærskel og valgte at bruge denne i squat. Jeg kan ikke se at det er galt.

Thomas J

Jeg er udemærket klar over hvordan Yates byggede sit fundament op. Den tjente nu mere til at kommentere at man ikke altid bør gøre som de proffesionelle bodybuildere gør nu om dage.

Link to comment
Share on other sites

Smith squat tillader isolation af lårene fordi man ikke skal læne sig forover.

og isolation er en god ting fordi ?

PS. når du læner dig tilbage i stangen ved smith-squats, så fjerner/minimerer du lændemusklerne og baglårets involvering i øvelsen, hvilket giver et meget større stress på knæ-ledet (ligesom ben-spark), end ved rigtige squats.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige kørt Squat i smith stativet i en periode. Selvom jeg kørte med 140 kg og gik langt ned skete der aldrig rigtigt noget med benene... det var som om det hele gik i ryggen. Nu har jeg så skiftet til benpres...

det kom der også en del ondere doms af i benene, så den rammer nok benene bedre i mit tilfælde, men det kan selvfølgelig også være at det er fordi man ikke har kørt benpres i et stykke tid.

Det bedste ville jo selvfølgelig være hvis man kunne køre den i fri. Men jeg træner i Equinox, og der har de ikke sådan et squat stativ, hehe jeg er også den eneste der kører dødløft i centeret.

Link to comment
Share on other sites

Den tjente nu mere til at kommentere at man ikke altid bør gøre som de proffesionelle bodybuildere gør nu om dage.

Det har du så evigt ret i. Desværre er det bare sådan at det man kan læse om i diverse BB blade, og se i diverse BB videoer, er pre-contest træning, latterlige arm-routines og hvordan pro bodybuilderne træner nu. Det man burde kunne læse om er hvordan de har skabt den rå masse. For 9 ud af 10 bodybuildere vil den være skabt på tunge basisøvelser. Det er jo lidt ærligt at Johnny Brian nede i centret tror at de proffessionelle er blevet store på hammerstrength maskiner, når deres første 5 år rent faktisk blev brugt på tung træning på basisøvelserne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share