Proteinpulver, nødvendigt?


Henning Friis
 Share

  

82 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hvad f..... Xax, jeg tror du skal til at hedde Mr. Poll!!!

Mht. afstemmningen, så kommer det jo an på hvilket niveau man træner på. Folk som "bare" træner to gange om ugen har måske ikke det samme behov for proteintilskud, som folk der træner 4-5 gange om ugen, og virkelig bruger mange timer i centeret.

For mit eget vedkommende er proteinpulver nødvendigt, da jeg tit træner før jeg har nogle forelæsninger, og ikke har ansat min egen personlige kok!

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner 4 gange om ugen og bruger ikke kosttilskud...

Spørgsmålet er hvor stor forskellen mellem proteinpulver og f.eks. kakaomælk egentlig er? Giver det det noget i sidste ende? Måske, men i forhold til mit mål og mit niveau så spiller det ingen rolle.

Alt andet lige, så smager kakaomælk efter min mening meget bedre end pulverdrik.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt proteinpulver egentlig er nødvendigt kan vel diskuteres, men i bund og grund handler det vel bare om at man sørger for at indtage proteiner som kroppen har let ved at arbejde med, umiddelbart efter træning.

Om dette er i form af proteinpulver, æg, mælk, tun eller andet må for såvidt være ligegyldigt...

Link to comment
Share on other sites

Jep, enig med Sil.

Men nogle gange kan man altså ikke lige hive et æg op af lommen og kværne det.

Men som xax foreslår så er cacaomælk jo en god ting. Så slukker det jo oven ikøbet også tørsten!

I det hele taget så tror jeg det der proteinpulver-fis er lidt opreklameret fra producenternes side. Cacaomælk er sikkert ligeså godt, bare meget billigere! Men jeg tager da selv proteinpulver, men også cacaomælk.

Link to comment
Share on other sites

Men nogle gange kan man altså ikke lige hive et æg op af lommen og kværne det.

Ehhh, det gjorde jeg rent faktisk i dag, efter træning...

Jeg tror også at stort set alt hvad der laves af kosttilskud er totalt opreklameret. De få bodybuilder blade jeg har kigget i, er så fyldte med reklamer for at kosttilskud at man brækker sig...

Store muskelmænd eksisterede også før proteinpulver, så mon ikke vi kan klare os på mælk, æg og tun... :)

Link to comment
Share on other sites

Men nogle gange kan man altså ikke lige hive et æg op af lommen og kværne det.

Ehhh, det gjorde jeg rent faktisk i dag, efter træning...

Jeg tror også at stort set alt hvad der laves af kosttilskud er totalt opreklameret. De få bodybuilder blade jeg har kigget i, er så fyldte med reklamer for at kosttilskud at man brækker sig...

Store muskelmænd eksisterede også før proteinpulver, så mon ikke vi kan klare os på mælk, æg og tun... :)

Der er vist noget der har gået din næse forbi. Alle de bodybuilderblade der kan købes i diverse kiosker, er faktisk ejet af kosttilskudsfirmaerne.

Muscular Development = Twinlab

Muscle Media = EAS

MuscleMag = Muscle Tech

Osv....

Hvis du køber et af disse blade, betaler du faktisk bare for et dyrt katalog.

------------------------------------

Store muskelmænd eksisterede også før proteinpulver, så mon ikke vi kan klare os på mælk, æg og tun...

Anabolske steroider fandtes også før proteinpulver til bodybuildere, måske er der en sammenhæng :sarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt

Med hensyn til tidligere omtale af hvor meget protein man kan

optage (pr. gang/time) og hvor meget protein man skal indtage

pr. døgn,

synes jeg at i skulle prøve at kikke på følgende side.

http://www.dvjb.kvl.dk/bioinfo/nyhedsbreve/federprotein.htm

Jeg mener at man skal regne med sin magerkrops vægt og ikke

hele sin kropsvægt når man skal finde ud af hvor meget protein

man skal indtage pr. døgn.

Det kan man nok ikke få forhandlerne til at indrømme, da fortjenesten

så vil blive mindre. Protein i pulver er dyrt nok forvejen.

f.eks. En person der vejer 77 kg, med en fedtprocent på ca.20 % har en

magerkrops vægt på ca.61,6 kg. Denne magerkropsvægt ganger man

med aktivitetsfaktorer. Se nedenfor

( Barrys Sears teori, skal man have 9 g. kulhydrat og 1,5 g fedt for

hver 7 g. protein man indtager. )

1,1 g. - Stillesiddende.

1,3 g. - Let motion.

1,5 g. - Moderat træning 3x pr. uge.

1,8 g. - Daglig konditionstræning eller daglig moderat vægttræning.

2,0 g. - Intens daglig vægttræning. 1 time 5x pr. uge.

2,2 g. - Intens daglig vægttræning kombineret med intens sportstræning,

eller voldsom intens vægttræning to gange dagligt.

Dr. Barry Sears ”Find din zone”.  Dr. Michael Eades “Thin so fast”

Hilsen Jørgen B.

- Rigtige mænd fører træningsdagbog  –

www.kostzonen.dk  www.zoneperfect.com   www.drsars.com

[email protected]

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er i stand til at spise 6 æg, 4 dåser tun og drikke 3 liter mælk om dagen, så er protein pulver ikke nødvendigt!

Det handler vel i det store hele om at protein pulver er en erstatning. Det er nu stadig nemmere at sluge en shake end at spise en dåse tun!!!!

Er vi enig?

Link to comment
Share on other sites

Morfor nu ved jeg ikke med dig. Men vi andre får andet i vores daglige kost end vores protein shake eller vores tun eller mælk. De fleste indtager mellem 3 og 6 måltider om dagen. Her i er en masse kød, fisk, mælkeprodukter, alle disse indeholder jo altså også en bunke protein. Så selv om du måske skal have 200gram protein på en dag, så kan du nemt have indtaget de 100gram gennem din normale kost. Og forresten så er der 105gram protein i tre litter mælk, det 140gram i 4 dåser tun, seks æg, ved jeg ikke helt med, men måske 100gram i alt. Så det giver 345gram. Dvs du har en krops vægt på godt 170kg eller hvad?

Jeg har ALDRIGbenyttet protein pulver, jeg drikker et par litter mælk om dagen, og spiser en masse kød, også tit tun, og alle mulige former for mælkeprodukter.

Det er billigere ihvertfald at spise tun frem for pulver. Man skal huske på at du jo ikke kun skal have protein de dage du træner, men alle dage ikke? Så hvis man har råd til at købe for 1000kr protein pulver om måneden, så synes jeg helt klart det er fint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved da godt at der er protein i næsten alting. Jeg prøvede en dag at regne det ud og kom til at jeg fik omkring 130g protein på en dag uden shakes og med 1 dåse tun.

Jeg har råd til min protein shake, men jeg bruger godt nok ikke 1000 kr. om måneden - det svarer til at spise 5 kg. pulver om måneden :-)

Jeg drikke 1 liter mælk om dagen - sejt at du kan sluge 3 liter.

Der er 6 g. protein i et mellemstort æg!! altså kun ca. 36g pr. 6 æg!!!

Hvis jeg bruger dit regnestykke:

1 liter mælk = 35 g protein

2 dåser tun = 35 g protein

3 æg          = 18 g protein

I alt           = 88 g protein (+ det løse)

DERFOR tager jeg 2 shakes hver dag!! = ca 70 g. protein

Jeg vejer kun 77 kr. :-)

Selvfølgelig tager jeg shakes de dage jeg ikke træner også - det er jo de dage man vokser mest!!

Link to comment
Share on other sites

Udemærket ide at regne lidt på det, men der er nogle fejl.

2 dåser tun = 70-80 g protein.

Hvad inkluderer alt det løse? Er det aftensmad også?

En typisk aftensmad kan bestå af 200 g kød af en eller anden slags, og med et proteininhold på ca. 20% giver det altså ekstra 40 g protein at tage i betragtning.

Og voliá så har vi de ekstra 70 g protein som vi manglede før...

Link to comment
Share on other sites

Til XAX.

Bodybuilding før Arnold? Jeg kender manger der har opnået samme resultater eller bedre end Steve Reeves, som heller ikke tager anabolske steroider.

Der ER sket stor fremgang i udviklingen af kosttilskud, herunder proteinprodukter, og disse har en betydning for dette.

Proteinpulver er nødvendigt for at skabe maks. resultater hvis du træner "drug free"! Vel at mærke et pulver af ordentlig kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Der ER sket stor fremgang i udviklingen af kosttilskud

Er der nu også det?

Hvorvidt om man tager AS eller ej, er ikke så relevant for denne her diskussion. Iøvrigt som du selv sagde før, så fandtes AS også før proteinpulver, og det beviser vel bare at almindelig kost og AS også er "fint nok"...

Som jeg selv sagde for et par indlæg før, så kan proteinpulver måske give noget, hvis man stiller til konkurrence eller lign. Jeg kan også sagtens se at pulver kunne være nødvendigt for folk som ikke kan tåle mejeriprodukter.

Hvad er pulver af ordentlig kvalitet? Snakker vi Whey vs. Cassein eller om det er ionfiltreret og indeholder masser af spændstige peptider???

Link to comment
Share on other sites

OK - min fejl

2 dåser tun = 80g

Men nu er det jo ikke lige hver dag jeg æder 2 dåser tun og 300g kød til aftensmad!!!

Jeg ved man godt kan indtage det protein man skal ha gennem kosten hvis man er lidt fornuftig. Men der er dage hvor jeg er røv-doven og derfor er det rart at kunne spise en stor skål pasta og drikke en protein shake til aftensmad!!!

Fes den ind?

Link to comment
Share on other sites

Slap af drenge. Vi er her for sjov, og fordi vi har lyst ikke for at skændes.

Jeg vejer 75 morfar så jeg skal ikke udtale mig.

Jeg synes det er fint hvis man har råd og lyst til det. Men jeg mener ikke det er nødvendigt. Jeg er enig med Xax. Hvis jeg havde 500kr om måneden til det, eller hvor megetdet nu koster, som jeg ikke havde noget at bruge til, så jo så ville jeg gøre det. Men efter som jeg skal til at lave nogle ting ved min bil, og overvejer at skaffe penge til en ejerlejlighed, så er det ikke vejen frem for mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share