Udos vs. hørfrøolie


jsc
 Share

Recommended Posts

Køber 250 ml. flaxolie til 26-27 kr. hos Klidmosteren i Hillerød.

Det egentlige problem ved disse olier, er vel egentlig ikke om hvorvidt flaxolie er lige så godt som Udo's m.fl., men det faktum at det ganske vanskeligt at få valide oplysninger om fremstillings processen af olien samt den fulde transportvej. Der gør Udo jo en dyd af informationen.

Den jeg køber er i mørk flaske - men uden pap-karton. Derudover skriver de på flasken at den er koldpresset (altså olien ;) ) - men der resterer jo stadig mange spørgsmål, hvis man skal have det fulde overblik.

/Bellini

Edited by Bellini
Link to comment
Share on other sites

Eller spis den rene råvare.... fisk. :)

De spræller og spjætter lidt, men giv dem et smæk over nakken, en tur på panden, og så er den kringeling. B)

Prøv evt. med sushi. Dejlig spise.

Nexus-- Fiskeolie, fordi det de siger er problemet er at man ikke indtager nok n-3 fedtsyrer i forhold til n-6. Så hvis man indtager nok n-6 i forvejen er der ingen grund til at indtage flere, men man kan nøjes med n-3 for at få forholdet op.

Om det så er et problem kan diskuteres. :unsure: Hvis man gider...

Link to comment
Share on other sites

Eller spis den rene råvare.... fisk. :)

De spræller og spjætter lidt, men giv dem et smæk over nakken, en tur på panden, og så er den kringeling. B)

Ødelægger man ikke de esientielle fedtsyrer ved at stege fisken? Er det ikke noget med at varme ikke er så godt sammen med fedtsyrerne? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Så må du jo holde dig til sushi.. ;)

Nej, jeg tror ikke på at det er et problem. Men beviser på modsatte påstand modtages gerne.

Når man kan lave et bristsymptom, som er nødvendigt for at kunne påvise noget er essentielt, og kan det kan fjernes igen med enten med fisk eller almindelig olie(indeholdende den bestemte fedtsyre) tror jeg ikke, at den varme der kan komme på tale ved stegning af fisk er skyld i nogen problemer.

Fisken kommer jo heller ikke varmet op til flere hundrede grader, tja måske hos nogen... som kan være tilfældet ved nogle olier. Der kan være tale om problemer, men som der bliver nævnt er det rimeligt svært at overskue, hvilke olier der har været oppe på hvilke temperaturer. :o

Link to comment
Share on other sites

Tja ved oliestegning bliver der dannet peroxider, som ikke er helt sunde... her er det de umættede fedtsyrer der oxideres....

Om det samme sker med fedtet i fisk har vel noget at gøre med temp, som stubbe også siger... Ved let stegning tror jeg dog ikke der er nogle problemer med peroxider..

Link to comment
Share on other sites

De fleste får alt for meget omega 6 i forhold til omega 3 og derfor er Udo's Choice, Balance, Oil for Life og lign. kun for seriøse folk som har støvsuget deres kost for fedt. Her er det hensigtsmæssigt at indtage et produkt hvor fordelingen af omega 3 og 6 er anderledes.

De fleste danskere får alt alt for lidt omega 3 og alt alt for meget omega 6. Derfor er fiskeolie en god idé. Fiskeolie har også nogle sundhedsmæssige egenskaber som hørfrøolie ikke har.

Et godt alternativ til det noget dyre Udo's Choice og lign. er at indtage fiskeolie og olivenolie!

Hessel :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hessel-- Hvor finder du de tal for indtag af omega 3 og 6 fedtsyrer? Hvad skal forholdet ligge på ifølge dine kilder?

Hvor kommer oplysningerne fra udover fra hjemmesider der også har produkterne til slag? Så har fagligheden det med at dale :unsure:

Vedrørende stegning af fisk: det foregår normalt ved svag varme og der er derfor ikke nogen sundhedsmæssige problemer.

Ellers kan man jo altid smide skidtet i ovnen eller pochere det.

Folk herinde spiser måske aldrig en steak af frygt for stegemutagenerne :tongue:

Stegemutagener er et spørgsmål om forsigtig stegning.

Med hensyn til opvarmning i kød: En rosa steak bliver ikke engang varmet op til 70grader. Selv fiskeoliekapsler har været igennem højere opvarmning.

Et stykke laks opvarmes ikke mere end en steak.

Link to comment
Share on other sites

Hessel-- Hvor finder du de tal for indtag af omega 3 og 6 fedtsyrer? Hvad skal forholdet ligge på ifølge dine kilder?

Hvor kommer oplysningerne fra udover fra hjemmesider der også har produkterne til slag? Så har fagligheden det med at dale

Jeg forstår ikke dine spørgsmål? Det du tvivler på er at de fleste Danskere (og andre fra den vestlige verden) indtager mere omega 6 end omega3?

Mener du at min faglighed er ringe? Eller tvivler du på det jeg skriver? Eller efterspørger du kilder?

Hvis du efterspørger kilder, hvad er det så helt præcist du efterspørger kilder om?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er andelen af OMEGA3/Alpha linolensyre i vores kost blevet reduceret katastrofalt gennem det sidste århundrede. Vi spiser bla. langt mindre fiskprodukter. Samtidigt har vi stærkt øget vores indtag af mættet fedt (fastfood, kager og lign.) og af linolsyre af ringe kvalitet, som næsten alle billige industriolier er velforsynede med. Derfor er alt for mange moderne mennesker reelt stærkt underforsynede med Omega3 fedtsyrer.

Jørgen Storm, Antaeus (cand. Human Ernæring), Cillius er bl.a. nogen af dem som har skrevet om disse forhold.

Jeg undrer mig meget over at du stiller spørgsmålstegn ved den INDLYSENDE kendsgerning at vi indtager langt mere omega3 end vi gjorde før i tiden. Grundet ovenstående omstendigheder er antallet er hjertekar sygdomme nærmest eksploderet!

Link to comment
Share on other sites

Hessel--

Mener du at min faglighed er ringe? Eller tvivler du på det jeg skriver? Eller efterspørger du kilder?
Jeg skriver intet om at din faglighed er ringe. Heller intet om at jeg tvivler på det du skriver. Så, ja det er kilder jeg efterspørger.
De fleste får alt for meget omega 6 i forhold til omega 3
De fleste danskere får alt alt for lidt omega 3 og alt alt for meget omega 6

Så må der vel også være et indtag af begge fedtsyregrupper, samt et forhold i hvilke de helst skal indtages?

Hvor ser jeg de tal?

Hvor ser jeg hvormeget omega 3 og 6 fedt der skal indtages, hvormeget der bliver indtaget, hvad forholdet skal være? At det er problematisk som det ser ud nu?

Det var svar på sådan spørgsmål jeg søgte, intet andet. Jeg har kilder der antyder andet. Om det så er fordi jeg ikke er nok inde i det eller mine kilder er utilstrækkelige, må jeg jo så se på. Så kan jeg altid komme med min holdning senere. Om den støder dig må vi jo så se. Jeg vil bare gerne være up to date, så hvis det er mig, der er galt på den eller fejlinformeret, vil jeg da gerne have det rettet. B)

Jeg tvivler heller ikke på at den vestlige verden indtager mere omega6 end omega3.

Det skal de jo netop også gøre, så det er ikke umiddelbart et problem.

Jeg blev helt forskrækket over din respons, da der hverken er kritik af dig eller tvivl om dig i. :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kilder der antyder andet.
Ok, så lad os da se de kilder først. Så skal jeg nok lave en søgning på pubmed eller lign. bagefter!
Jeg tvivler heller ikke på at den vestlige verden indtager mere omega6 end omega3.

Det skal de jo netop også gøre, så det er ikke umiddelbart et problem.

Har DU nogle kilder til dette postulat? Dette kunne være meget interresant!

Så må der vel også være et indtag af begge fedtsyregrupper, samt et forhold i hvilke de helst skal indtages?Hvor ser jeg de tal?
Dem skal jeg nok finde til dig!
Om den støder dig må vi jo så se

Hehe... der skal mere til at "støde" mig. Hvad du så end mener med det. ;)

Er det korrekt at du ikke mener det er et problem at vi indtager langt mere omega6 i forhold til omega3 end vi gjorde før i tiden?

Og at du har kilder der antyder at vi mennesker spiser mere omega3 end omega6?

Link to comment
Share on other sites

Kilder: Danskernes kostvaner 1995 og 2001, Nordiske næringsrekommendationer (NNR), Human nutrition and dietetics, Vore levnedsmidler, Fødevaredirektoratet, Levnedsmiddelstyrelsen, Hjerteforeningen, Ugeskrift for læger, Pubmed (fish consumption and coronary heart disease mortality) det var lige hvad jeg har, på det, hos mig.

QUOTE 

Jeg tvivler heller ikke på at den vestlige verden indtager mere omega6 end omega3.

Det skal de jo netop også gøre, så det er ikke umiddelbart et problem.

Har DU nogle kilder til dette postulat? Dette kunne være meget interresant!

Og at du har kilder der antyder at vi mennesker spiser mere omega3 end omega6?

Du mener vel omvendt, hvilket jeg også skrev.

Det behøves der vel egentlig ikke kilder på, da det er det samme du siger, eller.

Jeg undrer mig meget over at du stiller spørgsmålstegn ved den INDLYSENDE kendsgerning at vi indtager langt mere omega3 end vi gjorde før i tiden. Grundet ovenstående omstendigheder er antallet er hjertekar sygdomme nærmest eksploderet!

Jeg kan ikke helt finde ud af om det omega3 eller omega6 fedtsyrer du mener er et problem?

Det er ikke omega3 eller 6 fedtsyrers skyld at antallet af hjerte/karsygdomme er eksploderet. Det er hovedsageligt inaktivitet, fedme, rygning, diabetes, for højt indtag af mættede fedtsyrer, transfedtsyrer og kolesterol. Der er sikkert flere. Omega3 er bare en meget lille brik i dette spil.

Jeg skriver fra NNR: Det forefaller rimeligt at rekommendere en øvre grænse for flerumættede fedtsyrer, på grund af de potentielle risisi som kan være forenet med meget højt indtag.

Indtag af omega3 fedtsyrer bør ikke overstige 3E%(ca 8-9gram)

Indtag af flerumættede fedtsyrer(omega3-6) bør ikke overstige 10E%

For højt indtag af omega-3 kan hæmme imunforsvaret, danne peroxider og give øget tilbøjelighed til blødning.

For højt indhold af flerumættede fedtsyrer kan sænke HDL. Ved indtag over 12E%.

Mangler på essentielle fedtsyrer er set ved indtag under 1-2E%.

Essentielle fedtsyrer bruger samme enzymsystem til at blive forlænget og få dobbelt bindinger, derfor konkurerer de. For stort indtag af den ene slags vil hæmme den anden og det har stor betydning for eicosanoiderne. Jeg har aldrig set en præcis fordeling udfra videnskabelige undersøgelser, men med de data der findes, de min og max der anbefales og de forhold der er i modermælken, tyder det på at et forhold fra 1:2 til 1:6 af omega-3 til omega-6.

Indtag af fisk og fiskeolier er ikke associeret med reduceret risiko for hjerte/karsygdomme i lav-risikogrupper.

Fiskeolier har ikke helt den samme gavnlige effekt som fisk.

Omega-6 fedtsyrer har en kraftigere virkning på imunforsvaret end omega-3.

Danskerne indtager i gennemsnit ca 5 E% flerumættede fedtsyrer om dagen. Jeg regner med at de fleste på mol er sundere og spiser mere end gennemsnittet. Altså ikke noget problem.

Danskerne indtager ca 20g fisk i gennemsnit om dagen. Jeg ved ikke hvordan det ser ud med fisk indtaget på mol, men jeg vil regne med det er større.

Tro det ej, men de største kilder til flerumættede fedtsyrer er margariner og olier. Fra NNR. Fisk hjælper også godt til, hvis selvfølgelig det er fede fisk man indtager.

Så vidt jeg ved er der aldrig blevet konstateret mangelsymptomer på normale, raske danskere. Og ifølge kostvanerne og NNR indtager stort set alle danskere nok flerumættede fedtsyrer. Indtaget af flerumættede må dog gerne være lidt større, da det sikkert vil være på bekostning af mættede fedtsyrer, og dette vil være gavnligt.

Hvis så idrætsfolk og andre aktive lever sundere og har et større energiindtag end den normale dansker, indtager de også det mere de skal bruge i forhold til deres aktive liv.

Håber det er noget der kan bruges, ellers sku fanden stå i det. :devil:

Godnat :yawn:

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Stubbe ->>

Godt indlæg! :)

Du mener vel omvendt, hvilket jeg også skrev
Ja, omvendt selvfølgelig. Ønsker stadig gerne kilder på dette, hvis det er muligt?
Jeg kan ikke helt finde ud af om det omega3 eller omega6 fedtsyrer du mener er et problem?

Ingen af delene. Problemet er at foholdet i danskernes kost er forkert idet vi spiser for meget omega6 i forhold til omega3 samt for meget mættet fedt.

Det er hovedsageligt inaktivitet, fedme, rygning, diabetes, for højt indtag af mættede fedtsyrer, transfedtsyrer og kolesterol.
Hvilken betydning har fødevareindtag med kolesterol for kroppen? Ellers er jeg enig i at det hovedsageligt er der problemet er. Endvidere er det et problem er olierne er raffineret og derfor indeholder mere mættet fedt samt ikke indeholder andre sundhedsgavnlige stoffer.
Indtag af fisk og fiskeolier er ikke associeret med reduceret risiko for hjerte/karsygdomme i lav-risikogrupper.

Hvorfor har man så opserveret at eskimoerne markant lavere risiko for hjerte/karsygdomme?

Jeg regner med at de fleste på mol er sundere og spiser mere end gennemsnittet
I mine indlæg har jeg hele tiden skrevet "Danskerne" - og ikke dem fra MOL. At generalisere i denne sammenhæng og slå alle dem fra MOL over en kam gavner vel næppe den enkelte. Det man ønsker er vel en personlig analyse over hvordan ens egen kost ser ud. Jeg påpejer selvfølgelig bare at danskerne spiser mere omega6 og mindre omega3 end vi gjorde før i tiden. Samt at dette er et af problemerne (blandt mange) man bør være opmærksom på.

Endvidere har jeg påpejet at fiskeolie har nogle sundhedsgavnlige effekter som hørfrøolie ikke har.

Et andet problem er også at det fedt vi indtager er raffinerede. Derfor kan der efter min mening være en gevinst ved at fjerne så meget fedt fra kosten så muligt og supllere med koldpresset ikke industrialiserede olier i et det rigtige forhold. F.eks.: fiskolie (eller fede fisk) samt olivenolie.

Udo's Choice er dyrt og derfor er ovenstående et forslag man kan vælge eller lade være.

Fiskeolier har ikke helt den samme gavnlige effekt som fisk.

Har du en reference på det? Fiskeoliekapsler er i det mindste renset for en del tungemetaller. Så det er vel heller ikke uproblematisk at spise fisk.

Så vidt jeg ved er der aldrig blevet konstateret mangelsymptomer på normale, raske danskere.
Der er vel også forskel på en mangelsygdom og sygdom pga. ikke optimal dosis. Lidt det samme som at sige at der ikke er konstateret mangelsygdomme i danmark for vitaminer og mineraler. Dette gør jo ikke ikke danskerne indtager den optimale dosis. Optimal dosis og dosis for at undgå mangelsygdomme to forskellige ting.
Håber det er noget der kan bruges, ellers sku fanden stå i det

Meget af det er er særdeles brugbart. Jeg har måske bare nogle problemer med det du skriver:

1. Først siger du at fedtindtag ikke er noget problem for MOL'boerne fordi de spiser sundere

2. De henvisninger du har er fra NRR og omfatter KUN den gennemsnitlige befolkning - og ikke fysisk aktive mennesker som gælder for mange MOL'boer.

3. Jeg har hele tiden taget udgangspunkt i det genereller problem om Danskernes kost (ifb. med fedt) generelt.

Derfor snakker vi forbi hinanden.

:)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken betydning har fødevareindtag med kolesterol for kroppen?
Det hæver LDL nivaeu i kroppen, kan ikke lige huske om der er andre negative effekter.
Hvorfor har man så opserveret at eskimoerne markant lavere risiko for hjerte/karsygdomme?

Kan ikke huske præcis hvad der er med eskimoer, men der er andre faktorer der spiller ind for dem end deres n-3 fedtsyreindtag.

Det samme med den sunde middelhavskost. Ofte får deres olivenolie æren, men der er også andre faktorer der spiller ind.

Der er lavet en metaanalyse, hvor de har kigget på effekten af n-3 fedtsyrer fra fisk og fiskeolier. De har taget de undersøgelser fra, hvor kvaliteten ikke var god nok, og derfor kun kigget på undersøgelser med høj kvalitet.

Resultatet blev, at intag af n-3 fedtsyrer ikke reducerede hjerte-karsygdom dødeligheden for folk i lav-risikogruppen. For folk i høj-risikogruppen var et indtag på 40-60g fisk (0.6-0.9g n-3)dagligt det optimale, og resulterede i en reduktion af hjerte-karsygdom med op til 50%

Ligeledes konkluderer de, at der ikke er videnskabelig bevis for at fiskeoliekapsler har samme gavnlige effekt som fisk.

Har du en reference på det? Fiskeoliekapsler er i det mindste renset for en del tungemetaller. Så det er vel heller ikke uproblematisk at spise fisk.
Referencen på det er fra ovenstående nævnte studie. Det er ikke et problem at spise fisk med hensyn til tungmetaller, medmindre det er store mængder af de store rovfisk man spiser, for eksempel tun i massevis.
Pubmed (fish consumption and coronary heart disease mortality)

Der var referencen som jeg postede i mit sidste indlæg.

QUOTE 

Du mener vel omvendt, hvilket jeg også skrev

Ja, omvendt selvfølgelig. Ønsker stadig gerne kilder på dette, hvis det er muligt?

QUOTE 

Jeg kan ikke helt finde ud af om det omega3 eller omega6 fedtsyrer du mener er et problem?

Ingen af delene. Problemet er at foholdet i danskernes kost er forkert idet vi spiser for meget omega6 i forhold til omega3 samt for meget mættet fedt

Har du selv kilder til at sige vi indtager mere n-6 fedtsyrer og mindre n-3 fedtsyrer end vi plejer?? :devil: Nej, det var bare for sjov. Det er de kilder, til de fakta som du selv omtaler gang på gang du leder efter. Det forstår jeg ikke helt. Jeg har ikke noget på skrift ved mig, men jeg skal prøve at finde det.

Men vi er enige om at fiskindtaget er faldet en lille smule. Totalindtaget af flerumættede fedtsyrer har ikke bevæget sig særligt meget. Derfor er der ikke den store forskel i forholdet mellem n-3 og n-6, af hvad der var tidligere.

Jeg har heller ikke set undersøgelser der kan dokumentere at forholdet er et problem, men vil som sagt gerne se dem, hvis der er nogen der ligger inde med nogen.

For meget mættet fedt kan vi kun blive enige om.

Endvidere har jeg påpejet at fiskeolie har nogle sundhedsgavnlige effekter som hørfrøolie ikke har.

Det har jeg aldrig nægtet. Jeg har samme mening om dette.

QUOTE 

Så vidt jeg ved er der aldrig blevet konstateret mangelsymptomer på normale, raske danskere. 

Der er vel også forskel på en mangelsygdom og sygdom pga. ikke optimal dosis. Lidt det samme som at sige at der ikke er konstateret mangelsygdomme i danmark for vitaminer og mineraler. Dette gør jo ikke ikke danskerne indtager den optimale dosis. Optimal dosis og dosis for at undgå mangelsygdomme to forskellige ting.

Ja, der er helt sikkert forskel på optimal og minimums dosis.

Problemet er, at der ikke er lavet nogen undersøgelser der viser hvad "optimal" dosis er. Mange producenter og sælgere af produkterne er gode til at sige at vi får alt for lidt og vi skal ha så og så meget, men der er sjældent hold i deres påstande.

Anbefalet daglig dosis og aktuel daglig dosis er i langt de fleste tilfælde et stykke over minimums anbefalingerne. Det gælder også de fleste vitaminer og mineraler. Der findes faktisk vitamin og mineralmangel hos nogen i Danmark, men det skal vi ikke komme ind på i denne tråd.

1. Først siger du at fedtindtag ikke er noget problem for MOL'boerne fordi de spiser sundere

Nej, jeg mener at fedtfordelingen mellem n-3 og n-6 ikke er noget problem for den almindelige borger. Derfor antydede jeg at de fleste på mol spiste sundere og derfor skulle der slet ikke være et problem hos dem. Det var måske forkert af mig at antyde det, så det vil jeg prøve at lade være med. Indlæg herinde ligger vel som regel op til at dreje sig om kost til folk der dyrker motion og styrketræner. Folk vil have svar der gælder for den gruppe de tilhører.

2.De henvisninger du har er fra NRR og omfatter KUN den gennemsnitlige befolkning - og ikke fysisk aktive mennesker som gælder for mange MOL'boer
De fleste anbefalinger i NNR gælder også for fysisk aktive mennesker. Har du større aktivitet indtager du også mere føde. Selvfølgelig har du et større behov for de fleste næringsstoffer, men du indtager mere mad og derfor også mere af et givent næringsstof.

Der er selvfølgelig undtagelser, det er jeg klar over. Det er der med alt. Jeg kommer med min viden, mine henvisninger og mine holdninger. Du har dine og så videre. Siger jeg noget forkert vil jeg gerne høre det og se hvorfor så jeg kan blive klogere.

Og det er ikke kun fra NNR jeg henter viden.

3. Jeg har hele tiden taget udgangspunkt i det genereller problem om Danskernes kost (ifb. med fedt) generelt.

Her siger du at du hele tiden har set på den generelle dansker, men i 2. klager du over jeg kommer med henvisninger som "kun" gælder for den generelle dansker.

Det forstår jeg ikke.

Men jeg er enig med at vi snakker forbi hinanden af og til. Det er ofte et problem, når en diskussion foregår på denne måde. :)

Er der nogen der har noget videnskabeligt på hvad der sker med fedtsyrerne og fedtsyresammensætningen ved koldpresning og varmpresning samt hvad dette betyder for sundheden?

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Her siger du at du hele tiden har set på den generelle dansker, men i 2. klager du over jeg kommer med henvisninger som "kun" gælder for den generelle dansker.

Det forstår jeg ikke.

Ja, jeg tog udgangspunkt i den generelle dansker for at spore ind på om (den enkelte) aktive kan have et problem med fedtindtag. Der findes desværre ikke rigtig nogle studier om ernæring for sportsfolk, men der er jo ingen tvivl om at ernæringen spiller en større rolle. Jeg læste fornylig en bog af forfatteren costill. Han havde lavet nogle undersøgelser, hvor han havde målt vitaminer og mineraler i den mad de typisk indtog. Selvom de naturligvis har et større energibehov og derfor spiser mere (får flere vitaminer og mineraler) end alm. inaktive mennesker var der alligevel mangelproblemer. Om dette også gælder for fedt ved jeg ikke, men jeg tror man skal passe på med at sige at sportsfolk har samme behov som den gennemsnitlige inaktive dansker.
QUOTE 

Hvilken betydning har fødevareindtag med kolesterol for kroppen?

Det hæver LDL nivaeu i kroppen, kan ikke lige huske om der er andre negative effekter.

Jeg troede at fødevarekolesterolet var ubetydeligt og at det var det mættede fedt, som havde størst betydning.

Jeg har heller ikke set undersøgelser der kan dokumentere at forholdet er et problem, men vil som sagt gerne se dem, hvis der er nogen der ligger inde med nogen.
Ligeledes konkluderer de, at der ikke er videnskabelig bevis for at fiskeoliekapsler har samme gavnlige effekt som fisk.

Det er faktisk interresant. Hvordan kan det være? Er det fordi at indholdet af vitaminer, mineraler, mikro- og makro nutrienter har betydning? Ville man med en tilsvarende indtag af disse stoffer få den samme effekt? Eller er der nogle gavnlige stoffer som endnu ikke er kortlagt i fisk?

Resultatet blev, at intag af n-3 fedtsyrer ikke reducerede hjerte-karsygdom dødeligheden for folk i lav-risikogruppen. For folk i høj-risikogruppen var et indtag på 40-60g fisk (0.6-0.9g n-3)dagligt det optimale, og resulterede i en reduktion af hjerte-karsygdom med op til 50%

Det vil faktisk sige at der ikke skal synderligt meget omega3 til at få den gavnlige virkning hvis man er i risikozonen. Hvad vil det sige at en person er i høj-risikogruppen? Er det personens livsstil eller gener? Eller?

Har NNR skrvet nogle artikler på området? Det kunne da være spændende at læse! :)

På min ønskeliste er:

Er det et problem i forholdet mellem omega3 og omega6? Min intuition siger mig at det kan der godt være idet de konkurrere med hinanden.

Hvordan bør sportsfolk forholde sig med hensyn til fedt? Hvordan kan det implementeres i praksis?

Hvilken betydning har det at olier bliver industrialiseret? Og hvad der sker med fedtsyrerne og fedtsyresammensætningen ved koldpresning og varmpresning?

Det siges at fedtsyre samt vitaminer (f.eks. biosport) har en gavnlig virkning med hensyn til behandling af inflammationer. Har det noget på sig? og hvad siger forskningen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share