Udos vs. hørfrøolie


jsc
 Share

Recommended Posts

Jeg troede at fødevarekolesterolet var ubetydeligt og at det var det mættede fedt, som havde størst betydning

Det er det egentlig også! Den kolesterol vi indtager fra kosten er ret minimal i forhold til den mængde kroppen selv syntetiserer! Hvis vi indtager meget kolesterol vil kroppen blot syntetisere mindre!!!

Mht. LDL-niveauet så er det afhængigt af hvor meget fedt vi indtager.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk interresant. Hvordan kan det være? Er det fordi at indholdet af vitaminer, mineraler, mikro- og makro nutrienter har betydning? Ville man med en tilsvarende indtag af disse stoffer få den samme effekt? Eller er der nogle gavnlige stoffer som endnu ikke er kortlagt i fisk?
Der er flere mulige forklaringer.

Samspil mellem næringsstoffer i fisk, så de forstærker hinanden. Ligesom i grønsager og frugt.

Med indtag af fisk følger måske en bedre livsstil, som også har inflydelse. Ligesom det muligvist også er gældende for vin.

Muligvis stoffer som forskere ikke har opdaget/taget højde for i fisk som har en gavnlig effekt.

Det vil faktisk sige at der ikke skal synderligt meget omega3 til at få den gavnlige virkning hvis man er i risikozonen. Hvad vil det sige at en person er i høj-risikogruppen? Er det personens livsstil eller gener? Eller?

Nej det er faktisk ikke en stor mængde som indtil videre har vist sig at give den optimale effekt.

Jeg kan ikke huske præcist hvordan de definerede højrisikogruppen, men det er noget i stil med livsstil(ryger, drikker alkohol, overvægtig, usunde kostvaner) og gener som du selv nævner.

Er det et problem i forholdet mellem omega3 og omega6? Min intuition siger mig at det kan der godt være idet de konkurrere med hinanden.
Det tyder ikke på at det skulle være et problem med n-3 og n-6 fordelingen.

Det kan være et problem hvis man indtager for meget af den ene da de konkurerer. Og processen foretrækker n-3, så det er nemmere at få for meget af den.

Det var derfor jeg spurgte ind til dit indlæg da du skrev dette:

De fleste får alt for meget omega 6 i forhold til omega 3...

....alt alt for meget omega 6

Det passede ikke helt ind i min viden, og jeg var nødt til at høre nærmere.

Hvilken betydning har det at olier bliver industrialiseret? Og hvad der sker med fedtsyrerne og fedtsyresammensætningen ved koldpresning og varmpresning?

Det vil jeg også meget gerne se noget mere konkret data på.

Så det er også på min ønskeliste B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share