Squat med eller uden bælte...


devito
 Share

Recommended Posts

Da jeg forleden selv fandt ud af hvor stor betydning et bælte har i squat og der samtidig var VM i styrkeløft....

stillede jeg mig selv det ? hvor meget kan sådan nogle styrkeløftere/i løfte uden bælte.....????????????????

mig selv 140kg, det skulle være et squat, men fik at hvide at det lignede en goodmoorning <_<

Devito

Link to comment
Share on other sites

stillede jeg mig selv det ? hvor meget kan sådan nogle styrkeløftere/i løfte uden bælte.....????????????????

Nu er et bælte ikke lige som en squatdragt hvor man kan få 20-30 kg ekstra på, men en smule hjælper det da, specielt med de tunge vægte.

Niels Stærkjær lagde vist ud til VM med 335 kg i squat uden bælte i første forsøg(tror jeg nok)

Link to comment
Share on other sites

Det er nu ikke bæltet som har den største betydning for styrkeløfterne til VM. Reelt tror jeg forskellen er ret lille! Eksempelvis squattede Niels Stærkjær uden bælte i sit første forsøg. Kombinationen af superstramme knæbind, en god squatdragt og et bælte og en MASSE øvelse med dette gør at de bedste løftere får 50-100kg ud af udstyret.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være fordi at dine ryg og mavemuskler ikke helt er stærke nok i forhold til din benstyrke! Det er vigtigt at man suger luft ind og strammer godt op i maveregionen så man opnår et højt intraabdominalt tryk.

kunne være. trækker 190kg i dødløft, så det er nok mine mavemuskler.... jeg vil ihvertfald kunne drage stor fordel af et bælte.....

Link to comment
Share on other sites

Funktionalitet, en misbrugt begreb nu til dags, squat uden bælte, bænkpres på swissballs, etc. Al træning bør i sin form være funktionelt i forhold til det man skal bruge det til ellers er det bare spildt træning og kunne undværes.

Stort set alt hvad jeg laver af træning har ingen som helst styrkemæssigt relevans til alt andet i livet jeg laver, udover at det er rart at få rørt kroppen ovenpå stillesiddende arbejde, men det kunne jeg lige så godt gøre med aerobic eller pump. :blink::tongue:

Så hvis man alligevel bare er motionist og hygger sig med et par få maxløft, så kan det da være bedøvende ligegyldigt om man bruger bælte eller ej, alt efter hvordan man stiller sine egne regler op selvfølgelig. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver Xax fuldstændig ret! Meget kloge ord, Xax, selvom jeg ikke siger det så tit ;)

Hvis man er styrkeløfter så gælder det vel om at udnytte alle tilrådehavende udstyr på en optimal måde. Derfor tror jeg alligevel at hvis man smider 200kg oven på nakken af næsten samtlige deltagere til VM så kan de gå ned i knæ og op igen med det, om det så stod i smoking med en promille på 2,0 på vej til fest ;)

Link to comment
Share on other sites

Derfor tror jeg alligevel at hvis man smider 200kg oven på nakken af næsten samtlige deltagere til VM så kan de gå ned i knæ og op igen med det, om det så stod i smoking med en promille på 2,0 på vej til fest ;)

jeg sys jo det var interessant at se hvad man kunne squatte kun iført underpants B)

xax-----> selvfølgelig skal man træne på dne måde man finder relevant. Det er jo ens eget valg.....

men mit question var jo hvor meget et bælte betød? og ikke om man skulle squatte med eller uden bælte....

Devito

Link to comment
Share on other sites

Det er der svaret på mange gange i tråden.

ja....

nu var din kommentar sikkert rettet til dr. boris, men det var mere fordi du sagde at det kunne være fuldstændig ligemeget hvad man gjorde...

jeg ville så bare lige understreje at jeg ikke på noget andet tidspunkt snakkede om andet en betydningen af et bælte.....

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share