hvorfor står vægten stille nu?


Zenia
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen :tongue:

Jeg prøver på at komme lidt ned i vægt, og jeg over tre uger gået fra 67 kilo til 63 kilo, altså 4 kilo. Det er gået rigtig godt efter min mening, og jeg har ikke sultet mig selv eller noget, jeg mener selv jeg har gjort det på den rigtige måde, at lægge kostvanerne om.

Der er bare et problem, nu har den stået stille i en uge (vægten). Jeg vejer mig hver dag her i starten. Og indtil for en uge siden er det gået nedad, den rigtige vej. Jeg har ikke ændret på mine regler eller kost. Jeg er inspireret af Pernille Aalunds "ti kilo på ti uger", og jeg regner ikke med de ti kilo på ti uger, men bare det går den rigtige vej så er det fint.

Er der nogen der har en idé om hvad der er i vejen, eller måske har nogle forslag eller noget andet? Jeg håber der er nogle seriøse der har tid til at kigge på det og give mig noget feedback. Jeg kan bare ikke forstå det. Det skal også nævnes at jeg ikke har dyrket nogen nævneværdig motion i disse tre uger, og jeg ved godt at det er en meget god idé, men det at ligge min kost om har krævet alt min energi her i starten, så må motionen komme hen ad vejen. Har tænkt mig at starte med lidt løb og cykling, 2 gange ugentlig i første omgang.

Jeg lever efter disse regler:

:) Hold dig væk fra ris og pasta, spis grøntsager istedet. Spiser måske kartofler en gang om ugen, og kun få.

B) Undgå hvidt brød - væn dig til klidkiks eller groft rugbrød.

:( Undgå smør, fløde, chokolade, sukker, ost.

:bigsmile: Spis gerne fjerkræ, magert kød. (Kan ikke lide fisk, kun makrel i tomat som jeg så spiser en gang om ugen eller to.

:) Aftensmad senest kl 18, og ikke mere mad før næste morgen.

:w00t: Drik cirka 2 liter vand om dagen.

;) Skummetmælk

:devil: Godt med hvidløg, chili, sennep og krydderier

Jeg skriver alt hvad jeg spiser ned, og her er en typisk dag:

9.00 Havregryn m. rosiner,solsikkekerner,tørrede tranebær, banan og 2 klidkiks, en med honning og en med marmelade u. sukker.

12.00 En skive groft rugbrød m. makrel i tomat og en klidkiks m. banan, lidt rosiner.

14.00 1 Appelsin, et par jordnødder og et stort glas cola light. (dårlig vane, men ikke fedende)

17.00 Kylling med ingefær,hvidløg, rød peber og broccolli (en tallerken)

Måske en frugt eller to hvis jeg blir sulten senere, eller rosiner.

Hjææælp?!?!

Link to comment
Share on other sites

Hej Zenia,

Uden at prøve at tage modet fra dig, så skal du regne med de første ca 2 kg du har tabt er vand og at du har tømt dine glykogenlagre.

Hvis vi regner med det, er vægttabet ca 2 kg på 3 uger. Det svarer til et energiunderskud på ca 2900 Kj om dagen.

At du står stille nu, kan skyldes mange ting.

Det kan være at du ubevidst er kommet til at spise lidt mere igen. Når du ikke holder regnskab kan det være svært at styre præcist.

Når du taber dig bliver dit stofskifte også lidt lavere. det vil sige at du yderligere skal spise en lille smule mindre for at holde samme vægtfald.

Det kan også være at du har drukket mere de sidste par dage og derfor har mere vand i kroppen.

Hvis du kan holde et energiunderskud på 2500Kj om dagen er det rigtig godt og du vil tabe dig yderligere.

Du siger du vejer 63 kg, men ikke noget om hvad dit mål er at tabe dig.

En anden ting, pas på med tørret frugt(rosiner), kerner(solsikkekerner), nødder(jordnødder) de har alle et højt energiindhold.

Det er fint, at du har skrevet din kost for en dag. Så har man lidt mere basis for at hjælpe dig end hos dem der bare siger: jeg skal tabe mig, hvad skal jeg gøre.

Du er velkomme til at skrive kost ned for andre dage, så er der mulighed for nogen kan hjælpe dig.

Også fint at du selv kan vurdere, at kosten skal komme først, så kan motionen komme langsomt bagefter. Istedet for det hele på en gang, og efter et par uger er man kørt træt i det.

Mange undersøgelser har vist at det er dem der dyrker motion der holder vægten nede. Men en ting af gangen. Det skal nok komme kan jeg høre.

Held og lykke med det.

Link to comment
Share on other sites

Udsving på op til 1-2 kg den ene eller anden vej under en diæt er helt normalt.

Typiske årsager til dette er

- væskemængdeudsving i kroppen

- mængden og typen af mad i fordøjelsessystemet

- hvornår man vejer sig

Så diætfremskridt skal genrelt måles uge for uge - og helst betragtes som en udvikling, hvor trenden aflæses på helt op til månedsbasis.

Så længe du indtager mindre energi end du forbrænder, så taber du dig - bare rolig. :)

Link to comment
Share on other sites

Hey zenia

Føler du dig ikke fulstændig udmattet og krafttesløs af at holde den der diæt. Du kan da umuligt have kræfter til at foretage dig noget fysisk aktivt

Jeg giver de andre ret i at det højst sandsyneligt er dine vand depoter som er blevet udtømt. Her er lige te par ting/råd jeg ville giver:

- Tag og hæv din energimængde pr. dag. Hvis den er for lav bliver du svag og ugidelig

- Man bliver lettere fristet til at falde i og æde helt sindsygt hvis man kører en virkelig hård diæt istedet for en der sænker vægten ganske langsomt (selvom hård diæt er det mest effektive)

- Som stubbe rigtige siger sænker kroppen dit stofskifte når den ikke får så meget føde hvilket gør et hvert brud på diæten til en katastrofe (da du derved vil tage på igen)

Hvis du er til familiemiddag og lige spiser lidt for meget så vil et lavt stofskifte absolut ikke være en fordel

- Nogel folk, mig selv inklusive, mener at det er en god idé at have en enkelt gang om ugen, hvor man spiser meget så man får aktiveret sit stofskifte. Mange kulhydrater på engang, der vil hæve stofskiftet fra det forholdsvis lave plan det er på under en så streng diæt du kører. På den måde vil stofskiftet være oppe og nemmere nedbryde maden dagene efter

Bare nogle råd :bigsmile:

Fræs klovn fræs

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale dig at dyrke mere motion...du vil på et eller andet tidspunkt blive træt af at have et energiunderskud som hovedsageligt er baseret på mindre fødeindtagelse...og det er faktisk heller ikke sundt i længden...Derfor: en lille smule mere mad...og meget mere motion...Så skal vægten nok rulle nedad ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg taber mig via DDV mad og mange af principperne er de samme.

Meget grønt - mindre pasta/ris etc

Men synes nu ikke du skal være så forkrækket over at spise efter kl 18. Ikke godt at gå rundt og være sulten.

Spis lidt flere grøntsager, måske som mellemmåltider eller til frokost.

Spis fisk gerne fed fisk - flere gange om ugen.

Erstat evt rosiner med svesker klippet i små stykker.

Hold evt øje med dit kcal indtag og skriv det ned hver dag.

Og som en anden skrev - det er slet ikke unormalt at stå stille ind i mellem. Jeg har selv gjort det i tre uger i træk.

Start i det små med lidt motion når du har overskud. En gåtur er også ok. Man skal jo starte et sted.

Det er bare forslag, som har haft en gavnlig virkning for mig.

Link to comment
Share on other sites

Føler du dig ikke fulstændig udmattet og krafttesløs af at holde den der diæt. Du kan da umuligt have kræfter til at foretage dig noget fysisk aktivt
Er det ikke lidt negativt skrevet til en der er på kur?

Hvis hun taber sig langsomt/står stille med vægten, skal der ikke indtages mere.

Spis fisk gerne fed fisk - flere gange om ugen.

Fed fisk er sundt, ja, men energirig.

Man skal huske på, at det er meningen, at man skal tabe sig. Det vil sige at fed fisk er en luksus i stil med et glas rødvin eller et lille styk chokolade.

Det kan sagtens gå engang imellem, bare man skærer ned på noget andet istedet for.

Link to comment
Share on other sites

Man skal huske på, at det er meningen, at man skal tabe sig. Det vil sige at fed fisk er en luksus i stil med et glas rødvin eller et lille styk chokolade.

Jeg synes nu ikke fed sund fisk kan sidestilles som en luksus som rødvin eller chokolade

Fed fisk indeholder sundt fedtstof og jeg synes bestem ikke jeg har problemer med at indpasse fed fisk i min kost og stadig tabe mig. Har faktisk aldrig tabt mig bedre!

Holder øje med kcal indtag og der er dage hvor der sagtens kan findes plads til fed fisk.

Har tidligere været meget fedtforskrækket - men fik efter lang tid problemer med mine øjne( tørre - røde - kløende), ledsmerter og fik glansløst hår - tillige gik mit vægttab ofte i stå. Spurgte en diætist og senere en læge og fik at vide at det skyldtes mit lave fedtindtag. så jeg har lært og er blevet mere afslappet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nu ikke fed sund fisk kan sidestilles som en luksus som rødvin eller chokolade

Det er også okay, hvis du ikke synes det.

Fed fisk indeholder sundt fedtstof.

Rødvin indeholder fytoprotectaner.

Chokolade har sine gode sider alt efter hvilken chokolade det drejer sig om.

Der ku også sammenlignes med mange andre fødevarer.

Fælles er, at det er sager som kan "undværes" og giver mere energi end alternativerne.

Men giver det glæde i livet og gør at man kan holde kuren ud, så er det jo okay, så længe man husker at det er på bekostning af noget andet.

Link to comment
Share on other sites

Pas på at du ikke går i panik over en smule stilstand - en uge er IKKE særlig lang tid.

Selv hvis man tæller kalorier vil vægttabet typisk svinge noget.

Nu skriver du ikke din vægt, men du bør også overveje hvor langt du vil ned i vægt - og om du overhovedet vil længere ned i vægt.

Selvom man har en lille "dælle" på maven kan det måske være mere ønskværdigt at forsøge at holde vægten og så langsomt ændre på kropssammensætningen mod mere muskelmasse (og mindre fedt) - ved hjælp af motion.

Så bliver forbrændingen også højere så det bliver lettere at holde den nye vægt.

Link to comment
Share on other sites

Hej, og tak for alle svar!

Nu har jeg da fået håbet lidt tilbage, det kan godt være jeg er utålmodig, men den står stædigvæk stille :unsure:

Faktisk så har jeg tabt næsten 20 kilo siden starten af 2001, men så har vægttabet faktisk stået stille mellem 65-67 i cirka et år. Måden jeg tabte de tyve kilo på var motion, motion og atter motion, og så en rimelig sund kost, men uden at gå vildt meget op i maden. Det var mere motionen. Jeg kunne sagtens spise slik, men så gav jeg den bare ekstra på stepmaskinen. Nu har jeg ikke tid til alt det motion, jeg har både skole og arbejde. Men jeg er også meget træt af at vægten står stille. Mit mål er foreløbigt bare at komme ned på 59,9,(det er bare 3,1 kilo) bare det at komme ned på noget med halvtreds ville være stort. Så må jeg så til den tid finde ud af om jeg vil mere ned og hvor meget.

Jeg spiser desværre ikke fisk, udover makrel i tomat(fordi det ikke smager så meget af fisk) Jeg kan ikke lide det, men ville gerne lære at spise det, men jeg har aldrig lavet fisk og har slet ikke forstand på det. Så jeg spiser fjerkræ istedet.

Det med at tælle kalorier tror jeg bliver for meget, det er sikkert en god ide, men så skal jeg til at måle og veje alt. Og jeg kan jo sagtens spise lidt her og der, og så blir det for besværligt. Men jeg ved ikke hvad det der All Natural er men vil kigge på det. Men jeg skriver alt ned hvad jeg indtager, bare uden at veje det, men ved sådan cirka hvor meget det er.

Jeg synes ikke det er en streng diæt? Jeg synes da jeg spiser meget, nogengange spiser jeg jo også lidt frugt om aftenen.

Mht mine jordnødder og solsikkekerner.. så spiser jeg dem fordi jeg mener at jeg skal have noget fedt. Synes ikke der er meget fedt i det andet jeg spiser...men jeg ved ikke helt om det er for meget eller for lidt. Men rosinerne skal jeg nok skære ned på.

Det var lige alt for nu.

Edited by Zenia
Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser desværre ikke fisk, udover makrel i tomat(fordi det ikke smager så meget af fisk) Jeg kan ikke lide det, men ville gerne lære at spise det, men jeg har aldrig lavet fisk og har slet ikke forstand på det. Så jeg spiser fjerkræ istedet.

Mange af de lyse fisk smager faktisk ikke så meget af fisk. Hvis du damper det med vand tilsat lidt hønseboullion kan du faktisk ikke smage det er fisk. :)

Link to comment
Share on other sites

Er det sandt det med at man også skal spise mindre måltider om aftenen? Det er lidt svært at vide hvad man skal forholde sig til nogengange, for nogen siger det ene og andre det andet. Men jeg har hørt at det gælder om at spise intet eller meget lidt om aftenen fordi man ikke forbrænder så meget der. Men hvis jeg nu spiser et par frugter gælder det vel også som mellemmåltid?

Edited by Zenia
Link to comment
Share on other sites

Spis du roligt om aftenen, hvis du gerne vil det.

Det er ikke noget du skal, og det er heller ikke noget du skal lade være med.

Det er hvad der er bedst for dig og passer ind i dit liv.

Det er det samlede indtag der gælder.

At du forbrænder mindre om aftenen og derfor skal passe på med at indtage noget er en sejlivet skrøne.

Link to comment
Share on other sites

Er det sandt det med at man også skal spise mindre måltider om aftenen? Det er lidt svært at vide hvad man skal forholde sig til nogengange, for nogen siger det ene og andre det andet.

måske er det lidt irrelevant i denne sammenhæng, men der er vist noget med at maven ikke har så godt af at mit sætter et herremåltid til livs inden man går under dynerne...

men det er som sagt nok lidt i baggrundet, når fokus er et vægttab.

Link to comment
Share on other sites

det er altsaa et fedt regneprogram :) Jeg er begyndt at bruge det da jeg tror at jeg bedere kan tabe mig, men det er selvfolgelig forskelligt fra person til person.. Men efter man har vejet alt mulig forskelligt mad i en maaned, saa begynder man jo ogsaa at faa en folse af hvor meget 100 g svare til :bigsmile:

Ja jeg er vildt glag for det.. jeg har i modsaetningen til dig taget 8 kg paa paa et aar.. Og nu er jeg vildt motiveret, og har vaeret det i nu 2 uger, ja stadigvaek nyt.. Men jeg haaber da at vaegten gaar ned paa et tidspunkt, den har ikke rort sig endnu.. Men jeg prover at vaere optimistisk.. Men vil nu vaere glad hvis jeg kunne tabe 5 inden januar, men det ser lidt umuligt ud :unsure: Men saa laenge man spiser sundt og foler sig sund.. Saa kan det da ikke gaa helt galt..

Det er vildt flot at du har tabt dig saa meget.. TILLYKKE..

Link to comment
Share on other sites

Mange tak :)

Jeg har kigget på det der regneprogram i weekenden, regner også med at jeg vil bruge det sådan en gang i ugen eller noget. Jeg har ikke nogen vægt til at veje mad, så jeg har bare skønnet hvor meget det sådan cirka er jeg spiser. Men jeg tror jeg vil ud og investere i en. Jeg har bare før blevet træt af at veje min mad hver dag, men vil nu bare nøjes med at gøre det en enkelt gang om ugen, for at se om det sådan er okay. Men i går da jeg var færdig med at taste alt ind så det sådan ud: Protein 20%, Kylhydrater 68%, Fedt 11%. Det er ikke helt nøjagtigt, da jeg kun har skrevet hvad jeg cirka mener jeg har spist, men det er heller ikke helt ved siden af. Hvordan mener i den fordeling ser ud? Men min kalorie fordling så rigtig god ud. Mest om morgenen, mindst om aftenen. Sådan tror jeg på det skal være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes din fedt% er i underkanten.

Hvordan så det ud med energi totalt?

Hvis du skal gøre det ordentligt skal du ud og investere i en vægt.

Det må vel også betragtes som en god investering, hvis man kan tabe sig - holde vægten stabil og opnå et bedre liv ved det.

At veje en gang imellem er fint, det giver et indtryk af hvordan det ser ud, uden at man kører surt i det.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share