The Suitcase One-Arm Deadlift


Martin
 Share

Recommended Posts

Jeg sidder og læser i Pavels mavebog som jeg lige har købt - den er næsten ligeså "spændende" som PTP-bogen. Han skriver så fedt og motiverende!

Pavel beskriver "The Suitcase One-Arm Deadlift" utroligt positivt som en super full body, men primært mave-, øvelse. Hvis I ikke kender øvelsen, så er her en kort beskrivelse:

Stil dig med en vægtstang liggende på langs på gulvet ved siden af dig. Sæt dig ned a la dødløft og løft stangen fra gulvet. Øvelsen minder, som navnet siger, meget om den bevægelse man laver når man løfter en kuffert.

Nu til spørgsmålet: Er der nogen som har prøvet øvelsen og kan fortælle lidt erfaringer? Jeg regner selv med at prøve den i weekenden, og tips er derfor meget velkomne!

NB. Pavel skriver at det kan være et problem at holde vægten i én hånd, og beskriver forskellige løsninger, bl.a. hook grib. Det sjove er dog afslutningssætnigen"But no matter what you do, do not be pathetic and resort to wrist straps" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Man behøves ikke at komplicere tingene mere end højst nødvendigt. Tag i centeret og prøv øvelsen :)

Det er faktisk rigtigt nok

Husk bare ikke at køre for tungt så din form lider under det og du trækker skævt med ryggen. Det er trods alt sjældent man løfter tungt på denne måde - en kuffert vejer sjældent 150 kg ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kørt den nogle gange, og den river godt i de skrå. ;)

Det kan dog være ualmindelig svært at balancere en 220 cm-stang i een hånd (ingen platte kommentarer, tak! :D)...

Tror øvelsen har et ret stort skadespotentiale, så det handler om at spænde maksimalt op i hele midtersektionen.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det må være en dårlig øvelse i bodybuilder øjne, hvis den samtidig påvirker hypertrofi dannelse af de skrå mave muller på samme måde som side bends gør. Det gør jo at du bliver meget firkantet at se på, og mister lidt at taljen.

Det kan jeg godt leve med! Jeg træner primært for "rå styrke" (for sjov), sekundært for "atletisk styrke" (som supplement til tennis) og på ingen måde for at "bodybuilde" :)

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt nok den laterale del af obliiqerne man bruger til at "modvirke" lateralflektion. Men for en god ordens skyld skal det måske lige pointeres, at de arbejdende fibre ikke er i "forlængelse" af dem som krydser abdomen, men snarere en - ja - lateral del af musklen.. (Lidt som de forskellige dele af pec. major). Det er altså derfor stadigt rotation af kroppen med modstand, som er den bedste træning af "de skrå". :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share