Squat i smith


Eruption
 Share

Recommended Posts

Jeg har sat en bekendt af mig, med en knæskade, hvilken ved jeg ikke, men sket ved fald og sport, til at lave squat i smith stativ under træningen. Grunden til det er at der i centeret ikke findes noget andet alternativ - dvs. hverken benpres, elelr alm squat.

Er det forsvarligt og vil det skade, at sætte vedkommende til at squatte i et smith stativ?

Har læst disse diskussioner, men fandt ikke rigtigt nogen enighed..?

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t+i+smith"

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t+i+smith"

Håber i kan hjælpe, da jeg nødig vil påføre personen mere skade på knæet. Håbede lidt på at det kunne afhjælpe og styrke knæet..?

Link to comment
Share on other sites

med korrekt udførelse af squat, så er stativet ganske ufarligt.

Problemet er bare at man IKKE kan lave et biomekanisk korrekt squat i smith-stativet. For kroppens naturlige bevægemønster i et fritstående squat er IKKE bare lige op og ned. I smith-maskinen bliver man låst fast i et unaturligt bevægemønster.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare at man IKKE kan lave et biomekanisk korrekt squat i smith-stativet. For kroppens naturlige bevægemønster i et fritstående squat er IKKE bare lige op og ned. I smith-maskinen bliver man låst fast i et unaturligt bevægemønster.

Jeg er enig i, at bevægelsen ikke er naturlig i et smithstativ. Jeg er tilgengæld ikke enig i, at øvelsen er decideret skadelig, som det ofte hævdes. Alfa og omega må være *hvordan* man træner ... og som Jørgen siger, der er heller ingen ufarlige øvelser. :tongue:

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil i foreslå man står, for at få mindst mulig belastning på knæet så?

Jeg ville sige fødderne så tæt på stangen (i lodret linje). at der sker minimal vandring i knæet? + at skube røven langt bagud..er dette korrekt?

Jeg vil sige , mindre knævandring end på denne animation : http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SMSquat.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sige fødderne så tæt på stangen (i lodret linje). at der sker minimal vandring i knæet? + at skube røven langt bagud..er dette korrekt?

Ved ikke hvad du mener med fødderne tæt på stangen, men resten er jeg enig med dig i. Jeg gør selv meget ud af, at mit knæ ikke vandrer ud over tåspidserne (fra udøverens synspunkt). Og ja, øvelsen starter med "sætte-sig-på-wc-bevægelsen". :bigsmile:

Øvelsen her skulle efter sigende være bedre for knæ og læn, men jeg oplever det stik modsatte hvad angår knæene, men måske er det bare mig?

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Send din ven til en fys!!!

Jeg har selv droppet squat i smith, da jeg to gange har fået at vide at man laver et stort uhsigtsmæssigt tryk på lænden (discus mm). Den ene er fys og den anden er can. et eller andet med Idræt!! Nu træner jeg benpres (har desværre ikke alm. squat i centeret :( )

Men spørgsmålet er om det er så hårdt for lænden, som de påstår???? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Men spørgsmålet er om det er så hårdt for lænden, som de påstår???? 
Kontra hvad alle de fine artikler siger, så har jeg ingen problemer, og jeg har trænet i over et halvt år i smithen. Er pt. oppe på 135 kg, og hele systemet er a-ok.
Det er da helt vildt. Sad og kikkede på manden i 45 min og han bliver bare ved og ved.... total god udholdenhed der"!!

Ja, han er en led satan. Tjekede lige tidligere og han er sgu stadig på den. :w00t:

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share