Spørgsmål omkring mave/ryg træning.


-Elvirus-
 Share

Recommended Posts

Håber vi er enige om, at man ved overdreven brystmuskulatur trækker skuldrerne med frem, og omvendt kan trække dem tilbage ved en god øvre ryg muskulatur (i forhold til brystet)

Det jeg tænker på er, om man via meget mave -eller rygtræning, kan gøre det samme. Altså ændre udseende fra at være svajrygget til mere krumrygget eller omvendt? Eller om selve rygsøjlens bygning gør det umuligt?

Link to comment
Share on other sites

Takker, det er en rigtig god tråd.

Mangler dog stadig lidt info om det jeg søger.

Hvis jeg har et ønske om at trække lænderyggesvajet mindre, så skal jeg primært undgå øvelser der involverer hoftebøjerne - så´n som jeg læser det.

Men hvilke ønsker kan man omvendt lave for at opnå et mindre svaj, hvilke muskler trækker modsat i den sammenhæng?

Link to comment
Share on other sites

Krop & Fysik

Gå ind under "temablade" vælg 2-2003. Læs artiklerne "træning hjæper på rygsmerter" og "styrk ryggen-stram korsettet". Jeg har helt droppet øvelser der træner rygmusklerne (dødløft, back extensions) og nøjes med den træning som jeg får fra andre øvelser. Derudover strækker jeg også ryggen flere gange om dagen (knæene op til brystet) og laver de maveøvelser som er beskrevet i den sidste artikel. Jeg ved ikke om det har ændret mit lændesvaj, men min smerter er aftaget markant og jeg har ikke haft hold i ryggen i over 3 mdr. Håber der er noget du kan bruge.

Link to comment
Share on other sites

God tråd elvirus, Jeg har nemlig nogenlunde samme problem. På et tidspunkt kørte jeg situps hvor jeg fikserede fødderne. Dette gjorde jeg netop for at træne hoftebøjerne da jeg mente at det ville hjælpe mig med at løfte tungere i Squat. Hvad jeg ikke var opmærksom på at det smadrede min ryg. Fordi: fra denne tråd:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=9108

"

Det var een teori. Den anden er: Hvis du lægger lænden fladt i gulvet, undgår du til en vis grad, at hoftebøjeren trækker lænden frem. Dette kan OGSÅ give lændeproblemer"

 

Fra Artiklen: http://www.krop-fysik.dk/ temablade/ for enden af ryggen/ Træning hjælper på rygsmerter.

Hoftebøjerne og haserne er blandt de muskler, der tit er overaktive og stramme. Forestil dig for eksempel, at dine hasemuskler er stramme. Når du skal bøje forover, vil de stramme muskler trække dit bækken bagud, så du bøjer i lænden i stedet for i hofterne. Dermed belaster du musklerne i lænden, som ikke er skabt til at arbejde med stor belastning.

Med specifik træning kan du ændre på denne ubalance. De muskler, der er for korte og overaktive, skal dæmpes ned, og de muskler, der er for svage, skal aktiveres.”

Dette kunne være en del af problemet, jeg er meget stiv i baglårene og det nederste af ryggen. Hvis jeg står med strakte samlede ben kan jeg faktisk kun komme ned til knæene med hænderne. Når jeg står sådan gør det også mere ondt i ryggen en i haserne.

[ i artiklen er der et også et billede af 4 forskellige rygge, jeg tendere nok mod at være en 4. Hvad kan jeg gøre for at blive en 1'tter ?. Hvilke øvelser kan gøre lænde-svajet værre end det er?

Jeg har lige brug for en bio-mekanisk afklaring: når de hasemusklerne trækker bækkenet bagud så ryger lænden frem. Eller hvad ?

Edited by kulu
Link to comment
Share on other sites

Kan godt forstå hvis du er forvirret over min formulering i den anden tråd - den er ikke helt "klar". :blink:

Stramme haser retter din lænd ud = skidt for ryggen i længden.

Stramme hoftebøjere trækker i lændehvirvelerne = også skidt for ryggen..

Hvis jeg står med strakte samlede ben kan jeg faktisk kun komme ned til knæene med hænderne
Det må siges at være unaturligt..
Hvad kan jeg gøre for at blive en 1'tter

Det er ikke sikkert at du kan blive en etter.. Få en henvisning til en fysioterapeut, og få nogle øvelser som passer lige til din ryg :)

Hvilke øvelser kan gøre lænde-svajet værre end det er?
Øvelser hvor du arbejder med hoftebøjerne!
når de hasemusklerne trækker bækkenet bagud så ryger lænden frem

Nej, bagud..

Du kan lave et eksperiment: Stå på gulvet og noter dig hvordan du har det i ryggen. Læg dig så ned på ryggen, og krum dig sammen omkring knæene 10 gange i træk.

Op at stå igen, og se så om det har ændret sig. Hvis det er blevet bedre, er det den vej du skal. Men få kontakt til en fys - gerne en med McKenzie viden:

http://www.mckenzie.dk/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share