Vægtløftning - tips og tricks


Francis
 Share

Recommended Posts

Hej hej...  Jeg tænkte at det kunne være sjovt at lave et (dansk) sted, hvor vi der gider, kan diskutere små tips og fiduser til vores træning.  Misforstå mig ikke, jeg synes det er fedt nok herinde, det er bare ikke så meget der lige passer over på min træning   :butbut:

Men for lige at få lidt gang i den, vil jeg gerne høre hvordan i (få) forskellige får gang i jeres øvelser ved hver træningspas. Jeg ved ikke med jer, men jeg kan ikke bare gå ind i lokalet og så lave et fuld træk...  Jeg bruger et pænt stykke tid inden at det kører ok igen. Men men men, efter et stykke tid er jeg kommet frem til følgende lille "opvarmningsrunde" som bare lige skal igennem, og så kører det bare...   Se her :D

træk:     ryg-knæbøjninger

           træk-knæbøjninger

           2. hiv med svagt drop(for at mimmere fuldt træk)

           træk fra andet hiv (altså helt ned i bunden)

           fuldt træk... og så begynder det sjove!

vend:     front-knæbøjninger

            2. hiv med svagt drop

            vending fra 2. hiv

            fuld vending...  og igen kommer det sjove herefter!

Jeg har opserveret at hvis jeg ikke kører nogle relativt lette sæt front-knæb. inden vending, kan jeg simpelthen ikke køre øvelsen korrekt. får ikke stangen ordentlig op i "hakket" og ligge og taber løftet, lige så snart vi nærmer os bare nogenlunde tungt!  Nogen der har samme opservationer eller andre gode ting?

Når jeg får tid, regner jeg med at evt smide nogle af mine links herind, så vi alle kan få glæde af dem (you do the same, right?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt klart med på at diskuttere olympisk vægtløftning, for at fremme det lidt. Jeg er meget interesseret i sporten, og har da også læst masser af artikler, samt Drechsler´s meget udførlige bog. Så jeg kan være med på et teoretisk plan. Har dog ikke nogen praktisk erfaring, og kan derfor ikke bidrage med så meget omkring teknikken osv. Træningsmetoder o.l. vil jeg meget gerne være med til at diskuttere. Har faktisk læst at nogen anvender WSB metoderne i olympisk vægtløftning, på et universitet i USA. De har rimlig god succes med det. Hvis du vil have det, så kan jeg skrive et indlæg om hvad tilgang de tager.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det kunne da helt klart være et hit...

Jeg har også gået og tænkt på, hvordan jeg egentlig skulle planlægge min træning i fremtiden. Lige nu har jeg nok at gøre med at lære løftene ordentlig og lige få bygget et fundament i de rigtige assistance-øvelser m.m.   Men på længere sigt, er jeg nok nødt til at gå lidt mere systematisk til værks!  Også fordi, at jeg kunne forestille mig, at det gør det endnu mere interessant og motiverende :)

Men jeg synes da at det er totalt fedt, at du hopper med på vognen.. Det skal du have!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke meget til OL vægtløftning, men er fasineret af sporten. Jeg kan kun opmuntre jer til at skrive nogle indlæg, så vil jeg - om ikke andet - læse dem med interesse :)

I den klub jeg træner er der et par stykker der har en fortid som OL løftere. Det kan specielt ses på deres eksplosivitet og teknik i en øvelse som high pulls.

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu altid rart når du poster et indlæg Francis - jeg bliver motiveret til at skrive HVER gang! ;)

Jeg har det nøjagtigt som dig mht. at køre en række øvelser igennem inden jeg kaster mig ud i de klassiske løft.

Det er simpelthen nødvendigt både for at opvarme leddene men i særdeleshed for at komme i den rette "groove" til de mere tekniske løft. Jeg skal lige "fornemme" stangen i de forskellige positioner!

Når jeg f.eks. skal træne træk (jeg træner træk & stød på separate træningsdage) ser min opvarmning/klargøring typisk således ud (kan variere lidt!)

Kosteskaft: twist - dislocates (med skiftende grebsbredde) - skulderpres (for og bag) - overhead squats ("træk-knæbøjninger")

Tom stang: Shrugs 5 reps

               high pull (træk greb) 5 reps

               Råtræk fra knæet 5-10 reps

               Overhead squats 5-10 reps

               Drop træk 5-10 reps

               træk fra opretstående stilling 5 reps

               træk 3-5 reps

og så skiver på.....

Nogle gange skipper jeg en øvelse eller 2 alt efter hvad jeg gider og hvor travlt jeg har.

Jeg er holdt op med statisk udstrækning inden træning - kun let udstrækning (2 sek. stræk - 2 sek. hvile etc.)

Mht. til stød ligner det ovenstående recept - typisk vil jeg køre nogle frontsquats - vending fra opretstående (på tæer og med skuldrene trukket op) stilling - frivend etc. etc.

Jeg synes det er nemmere at komme i den rette "groove" til stød end til træk - hvad er dine erfaringer hér??

Mht. til din vending - det er vigtigt at du træner på at overarmene er parallelle med gulvet når du har vendt. Smidighed - smidighed - smidighed....

Det er også utroligt vigtigt at du vender armene LYNHURTIG (med et "snap" som de siger i USA! :) ).

Når du skriver at du er nødt til at køre nogle frontsquats først - er det sikkert fordi albue-leddene lige skal strækkes lidt inden du kan vende ordentligt - men du har jo åbenbart fundet en brugbar løsning på problemet!

Hvis du har ambitioner om at dyrke vægtløftning på konkurrenceplan er der ingen tvivl om at du skal tilrettelægge din træning systematisk (der står *MEGET* om træningsplanlægning i Weightlifting Encyclopedia - både på kort og lang sigt). Det bedste vil helt klart være at finde en vægtløfterklub og få en erfaren træner til at hjælpe dig.

Jeg har ikke selv ambitioner om konkurrence foreløbigt (jeg er på samme stadie som dig) - men har en langtidsplan om at stille op som seniorløfter (formentligt 94kg-klassen) når jeg runder de 35 (om 5 år).

Til den tid håber jeg at være i nærheden af Jacob Asp´s rekorder på hhv. 150 kg. i træk & 192,5 kg. i stød. Men ak der er LANG vej endnu - og jeg har tiden for mig.

Når mine børn bliver bare lidt større og der bliver mere overskud i hverdagen er det da HELT klart min plan at træne i en klub.

Som det er nu er jeg min egen coach. Foruden at træne på løftene bruger jeg en del tid på at studere artikler, bøger og video'er om vægtløftning - og jeg må sige jeg har lært en hel del på den måde.....

Du må hellere end gerne poste nogle links - det ku jo være der var nogle jeg har overset ;)  - jeg poster nogle til dig (jer) oxo på et senere tidspunkt....

Og så lige til sidst til TJ...

he he he..... det ender sgu med at du dropper det dersens KEDELIGE styrkeløft og begynder på noget med mere fart over feltet!! ;)

hej....

Link to comment
Share on other sites

Twist og dislocates...  Jeg har tit undret mig over hvad det er helt præcist!

Jeg har efterhånden gættet mig frem til, at det må være en twist i hofteleddet med skaftet/stangen på skuldrene... Men dislocates!  Er det bare at køre stangen fra foran kroppen og så så langt bagover som man kan eller hvad?

M.h.t. træk og stød, er jeg KLART bedst til træk...  Måske fordi jeg er (mere eller mindre) stærk per natur, og derfor har brugt meget mere tid på netop at lære denne øvelse, før jeg begyndte at køre det fulde vend. Mens jeg lærte træk, kørte jeg "bare" frivend - hvilket gik ganske godt. masser af kilo og det...  Men så besluttede jeg mig for at prøve at køre den med fuld dybte, og det var en helt anden øvelse for mig!  Så nu har jeg droppet frivend (og i det store også råtræk, selvom jeg bruger noget der ligner i min opvarmning)!

Jeg glemte helt at jeg også kører drop træk(hvis det er den hvor man står med stangen på nakken, og så hopper ned i bundstillingen, samtidig med at man strækker armene - en superb øvelse til at komme i gang med træk med)...

M.h.t. stød, så er det simpelthen noget med at jeg vil have stangen til at ligge i mine hænder, når jeg griber den i bunden.. Og jeg kan ikke "tænke" det væk. Jeg er simpelthen nødt til at lige køre det ind igen via nogle sæt front-knæb.  Men lige så snart at det er gjort, så er det ingen problem!  Men jeg er heldigvis så heldig at en tidligere danmarksmester er formand for vores center, og ham træner jeg samtidig med om torsdagen - simpelthen perfekt!!!   Han har simpelhen rettet så mange ting, så man tror det er løgn...  F.eks ville jeg fyre stangen af, med det samme den kom over knæene. Men han har lært mig at vente til den er halvvejs oppe af lårene - og det har gjort en kanon forskel!  Og også ved stød..  Der har jeg en tendens til at hive "så hårdt" at stangen kom for højt op (ved lettere sæt) og så bare sætte mig ned og vente på den (altså sådan billedlig fortalt ik). Men der lærte han mig lige som at hive stangen ned til mig, når den er vendt!  Dette gør at man ikke får en så stor modsat kraft nedad, samtidig med at man kan bruge stangens "whip" til at hjælpe dig op i starten!  

Jeg har ikke de vilde planer om at konkurrere, selvom vores formand mener at det er hele pointen med at lægge så meget arbejde i det!  Jeg gør det nu mere, fordi at jeg synes det er en sindsyg fed disciplin - den perfekte afbildning af styrke (sorry, thomas  :D) efter min mening...  Desuden så er jeg også ude og kæmpe med judo hver tredje weekend, og har egentlig ikke lyst til alt det der stævne-noget!  Har tit præget af at være en hyggeklub, istedet for en fejring af en fed livsstil  ???

Men jeg vil helt sikkert gerne træne som en konkurrence-løfter. Jeg tænker ikke på andett for tiden, end at få forbedret mine løft og uh, om to timer skal jeg ned og træne træk - JUBII!!!    (sørgeligt, men sandt :D)

Forresten milo, nu ved jeg ikke om du har været derinde og kikke, men ellers kan du se mit program inde på online logbog..  Det er et jeg fandt inde på Oldschool boardet, lavet af Gary Valentine!  Virkeligt i topklasse - det bedste jeg endnu har prøvet...  En dag til træk, en dag til stød og så en dag med begge dele!  Og det kører simpelthen perfekt!

Jeg har også kikket på Dannyjohn's beginner-program, men synes bare at det var mere et all-round program end et egentligt VL-program som jeg ledte efter!  Træner du efter et egentligt program eller hvordan ser det ud for dig??

Nå, nu må jeg da vist hellere holde en pause..  Men bare rolig, jeg vender snart tilbage igen!

Link to comment
Share on other sites

Til jer OL vægtløftere,

Her er et godt link til et program som jeg har hørt en masse godt om. Jeg har selv downloadet det, og synes det ser OK ud. Det er det program de bruger på Midwestern University. Glenn Pendley som er tilknyttet MSU er selv en habil olympisk vægtløfter med en baggrund i styrkeløft. Så slipper jeg også for at skrive om Louie´s program overført til olympisk vægtløftning, for det står beskrevet kort nedenfor. Programmet jeg nævnte i starten, ligger som 3 excel filer.

http://www.mwsu.edu/~physed/hhptl/weights/programs.htm

MILO> hvem ved. På et eller andet tidspunkt kunne det være jeg ville prøve olympisk vægtløftning også :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi kunne godt bruge en tredjemand...  Og en dødløfts-fanatiker som dig ville garantere have en helvedes fed tid som OL-løfter!!!  Så det kan da slet ikke gå stærkt nok...

Nå, jeg var faktisk ved at lave en post med en stak links i, men min (lorte)-compaq går ned - igen og igen!  Så nu må det vente til at den har en bedre dag...

Milo...  Jeg må nok også indrømme, at udstrækningerne før træning er blevet væsentlig neddroslet. Lidt surt, fordi jeg synes faktisk at de hjalp rimelig godt, men jeg er simpelthen for doven til det - når alt kommer til alt  :D

Nå, nu vil jeg prøve at checke thomas' link. Det lyder jo godt nok vældig interessant, i hvert tilfælde...

Som en klog mand siger...  Never let go  :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Når din computer ikke vil Francis den hellige kylling, så kan jeg da poste de links jeg har til olympiske vægtløftningssider. Jeg er meget glad for GOHEAVY´s diskussionsforum omkring olympisk vægtløftning, specielt fordi Glenn Pendley tit poster der, og jeg er meget glad for hans ideer omkring træning. Here it goes:

http://www.goheavy.com/forums/olympic/

http://www.olympus.net/personal/cablebar/

http://pub26.ezboard.com/foldschoolstrengthtraining70757frm1

http://www.qwa.org/

http://www.wlinfo.com/

http://www.motorcitybarbell.com/Motor_City...r_City_Bax.html

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Francis:

Dislocates er som du selv nævner at stå med stangen/kosteskaftet foran kroppen. Armene er strakte - start med træk-grebsbredde eller lidt bredere og arbejd dig indad derfra.

Fra udgangsposition strækker du stangen ud foran kroppen - op over hovedet og ned bag ryggen. Armene holdes så vidt muligt strakte hele tiden. Fra ryggen køres tilbage foran kroppen....

Ideen er at varme og strække skulderleddet. Jo mere smidig du er i skulderleddet jo bedre forudsætninger har du få at få spændt op under stangen bag hovedet i træk-bundpositionen.

Derudover har du den fornødne smidighed hvis du skulle kikse et løft og stangen falder bagover - så brækker dine arme ikke af !!! :)

Som sagt - start med en grebsbredde som i træk (evt. lidt bredere) - kør 15-20 gange og flyt så grebsbredden lidt ind - kør 10-20 gange og flyt grebet yderligere ind.

På et tidspunkt vil du formentligt nå din grænse og kan ikke længere holde armene strakt. Stop dér. Hvis du gør lidt ud af øvelsen skulle du, ifølge Arthur Dreschler, kunne nå ind til omkring stød-grebsbredde med strakte arme (så langt er jeg ikke selv nået endnu! ). I ekstreme tilfælde kan man gå endnu længere ind - men da du ikke dyrker ringgymnastik er det ikke nødvendigt!

Du er heldig at have en erfaren vægtløfter til at observere og rette din træning - det er givetvis guld værd.... og ja selv ændringer man synes er små og ubetydelige kan gøre utroligt meget for løftene. Jeg arbejder selv hele tiden med min teknik - og kan efterhånden godt mærke tydelig forskel på et løft "der bare sidder" og et "hmmm... løft" !!

Jeg tror, at når man er nået dertil hvor man ubevidst forsøger at trække sig ind under stangen lynhurtigt istedet for at tænke "stangen over hovedet" så er man nået et langt stykke hen ad vejen!

ressourcer som Oldschool stengthtraining, J.V. Askeem´s site, Dan John´s site og GOHeavy forummet er uvudérlige kilder for vægtløftsinteresserede løftere...

Gary Valentine er selv en habil og erfaren herre indenfor OL-løft - han har skrevet nogle ret gode artikler/posts som man kan lære utroligt meget af - de fleste ligger fast på OldSchool´s notebook.

Mht. Dan John´s begynderprogram: Jeg har selv kørt det nogle måneder og synes egentligt det er ret godt når man, som jeg, ikke har vanvittigt meget tid til træning. Hans program er præget lidt af John Davies træningsmetode (især det med 8-10 x doubles og singles).

Programmet er koncentreret omkring de klassiske løft + nogle ganske få assistanceløft - efter min mening er det en god måde at starte på. Jeg tror man skal passe på med at kaste sig ud i for mange assistanceløft til at starte med.

Hér ved årsskiftet har jeg revurderet mit træningsprogram - men i princippet er der ikke meget anderledes end i Dan John´s begynderprogram -det er bare tilpasset min hverdag og mine behov. (jeg poster det i logbogen asap).

pause!

Link to comment
Share on other sites

Twist og dislocates...  Jeg har tit undret mig over hvad det er helt præcist!

Jeg har efterhånden gættet mig frem til, at det må være en twist i hofteleddet med skaftet/stangen på skuldrene... Men dislocates!  Er det bare at køre stangen fra foran kroppen og så så langt bagover som man kan eller hvad?

M.h.t. træk og stød, er jeg KLART bedst til træk...  Måske fordi jeg er (mere eller mindre) stærk per natur, og derfor har brugt meget mere tid på netop at lære denne øvelse, før jeg begyndte at køre det fulde vend. Mens jeg lærte træk, kørte jeg "bare" frivend - hvilket gik ganske godt. masser af kilo og det...  Men så besluttede jeg mig for at prøve at køre den med fuld dybte, og det var en helt anden øvelse for mig!  Så nu har jeg droppet frivend (og i det store også råtræk, selvom jeg bruger noget der ligner i min opvarmning)!

Jeg glemte helt at jeg også kører drop træk(hvis det er den hvor man står med stangen på nakken, og så hopper ned i bundstillingen, samtidig med at man strækker armene - en superb øvelse til at komme i gang med træk med)...

M.h.t. stød, så er det simpelthen noget med at jeg vil have stangen til at ligge i mine hænder, når jeg griber den i bunden.. Og jeg kan ikke "tænke" det væk. Jeg er simpelthen nødt til at lige køre det ind igen via nogle sæt front-knæb.  Men lige så snart at det er gjort, så er det ingen problem!  Men jeg er heldigvis så heldig at en tidligere danmarksmester er formand for vores center, og ham træner jeg samtidig med om torsdagen - simpelthen perfekt!!!   Han har simpelhen rettet så mange ting, så man tror det er løgn...  F.eks ville jeg fyre stangen af, med det samme den kom over knæene. Men han har lært mig at vente til den er halvvejs oppe af lårene - og det har gjort en kanon forskel!  Og også ved stød..  Der har jeg en tendens til at hive "så hårdt" at stangen kom for højt op (ved lettere sæt) og så bare sætte mig ned og vente på den (altså sådan billedlig fortalt ik). Men der lærte han mig lige som at hive stangen ned til mig, når den er vendt!  Dette gør at man ikke får en så stor modsat kraft nedad, samtidig med at man kan bruge stangens "whip" til at hjælpe dig op i starten!  

Jeg har ikke de vilde planer om at konkurrere, selvom vores formand mener at det er hele pointen med at lægge så meget arbejde i det!  Jeg gør det nu mere, fordi at jeg synes det er en sindsyg fed disciplin - den perfekte afbildning af styrke (sorry, thomas  :D) efter min mening...  Desuden så er jeg også ude og kæmpe med judo hver tredje weekend, og har egentlig ikke lyst til alt det der stævne-noget!  Har tit præget af at være en hyggeklub, istedet for en fejring af en fed livsstil  ???

Men jeg vil helt sikkert gerne træne som en konkurrence-løfter. Jeg tænker ikke på andett for tiden, end at få forbedret mine løft og uh, om to timer skal jeg ned og træne træk - JUBII!!!    (sørgeligt, men sandt :D)

Forresten milo, nu ved jeg ikke om du har været derinde og kikke, men ellers kan du se mit program inde på online logbog..  Det er et jeg fandt inde på Oldschool boardet, lavet af Gary Valentine!  Virkeligt i topklasse - det bedste jeg endnu har prøvet...  En dag til træk, en dag til stød og så en dag med begge dele!  Og det kører simpelthen perfekt!

Jeg har også kikket på Dannyjohn's beginner-program, men synes bare at det var mere et all-round program end et egentligt VL-program som jeg ledte efter!  Træner du efter et egentligt program eller hvordan ser det ud for dig??

Nå, nu må jeg da vist hellere holde en pause..  Men bare rolig, jeg vender snart tilbage igen!

Måske i OL vægtløftnings interesserede har et godt link til hvordan man laver high pulls. Med high pulls mener jeg den første del af stød øvelen, altså fra stangen er på gulvet og så trækket op til ca. bryst højde. Jeg har prøvet at lave den, for at blive mere eksplosiv i forhold til dødløft, men jeg synes den er svær at lave rigtigt (så den virkelig ER eksplosiv). Der er mange ting der skal koordineres, hvornår skal man tage læggene til hjælp, hvornår skal man "shrugge"  og så videre. Jeg kommer nærmest til at lave en forkvaklet mellemting mellem  bentover rows og upright rows :(

Link to comment
Share on other sites

Sorry, fastrunner.. Havde helt glemt vores yngste trækker!

=>Thomas B..  Rart at se en ikke-inkarneret VL'er med lidt interesse i vores interesser  :D

M.h.t. high-pulls, så tror jeg at fejlen mange gør er at give fuld knald på lige fra starten af - det er bestemt ikke meningen!  Bevægelser foregår over tre trin, for at være helt præcis!  Første del er næsten ligesom en tradition dl, blot skal du sørge for at holde skuldrene godt frem over stangen og ikke trukket tilbage. Hold buen i ryggen og kik lige fremad, måske en da en smule opad. Herefter trækker du stangen, til den er kommet lige over knæene. Dette gøres i et jævnt tempo, dog uden den vilde acceleration. Pas på ikke a strække ryggen for meget ud, men brug benene noget mere. Når du er kommet over knæene og dine ben er næsten helt strækte, trækker du med ryggen indtil at stangen er ca halvvejs oppe af lårene...  HEREFTER er det fuld knald på, "whip" overkroppen tilbage samtidig med at du hæver skuldrene opad og op på tæerne. Pas på med ikke at bruge armene.. Selvom du er sikker på at ikke bruger armene, så gør du det garanteret alligevel  :D  Det er et døj, men det er rimellig vigtigt at du checker dette område om og om igen!!!

Når jeg kører pulls, laver jeg dem oftest fra trækasser, så stangen starter lige over mine knæ. Her kører jeg så sæt af 5 reps, hvor jeg smider stangen imellem hver rep. Når jeg har kørt mine sæt her, smider jeg stangen ned på gulvet og kører lige nogle enkelte singles..  Og det virker kanont for mig.  

PS. hvis du kun kører en slags high pulls, vil jeg anbefale at køre dem med trækbredde. Men det ideelle ville jo være at variere det lidt..  Og når du så engang har lært at køre high pulls, bliver du garanteret så bidt, du også lige skal prøve frivend. Men så ser man en køre fuld vending, og så er selv frivend lige pludselig en wuss-øvelse  :p

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører også high pull fra trækasser, og jeg synes jeg kan genkende nogle af de fejlfaktorer du omtaler. Fx trækker jeg vist meget med armene :(

Hvis det en dag lykkes mig at lave et perfekt high pull, så kan det da være jeg vil gå videre med de olympiske løft. Pt. synes jeg dog de er alt for tekniske - og så kan man ikke løfte så meget som i squat, bænkpres og dødløft :)

Link to comment
Share on other sites

Thomas J... Jeg har lige været ved at kikke på de der programmer fra midwestern Uni!  De ser vældig interessante, men jeg har lige et par spørgsmål til dig, som jeg ikke ved om du kan svare på (men man har jo lov til at håbe)

Det undrer mig lidt, at der ikke er en 1RM-test i slutningen af taperen..  Er det ikke hele ideen at man maxer hver 6. uge og derefter justerer programmet derefter?  Tror du at man kunne køre sådan et program måske to-tre gange i træk eller skal man veksle mellem dette og et helt anderledes (i stil med det jeg har gang i nu og/eller WSB-stilen der er omtalt samme sted)

Og så lige en sidste ting.. Det var dog irriterende at de kræver man træner to gange om dagen i uge 3/4.  Er det ok tror du hvis man træner første gang omkring klokken 15 og så anden gang ca. 18.30-19...  Ellers bliver det godt nok svært at løse!  Har du evt nogle forslag til dette?

Damn, jeg er tændt på at virkelig gå til den i år!!!  :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Francis,

Jeg mener helt klart at det er hele ideen med 6 ugers programmet. Jeg har før hørt Glenn Pendley udtale at de bruger programmet til at peake til konkurrencer, så jeg går stærkt udfra at meningen er at man skal maxe i weekenden i uge 6, når hele taper perioden er gennemført. Ellers er der jo ikke nogen mening i at køre en taper periode, som jo gennemføres for at peake formen.

Jeg tror det er bedst at anvende 6 ugers programmet til at peaker før en max test eller konkurrence. Jeg tror ikke det er meningen at man skal kører flere cyklusser back to back. Man kunne eventuet køre en 8 ugers base periode, hvorefter man anvender 6 ugers programmet eller et lignende til at peake. Baseprogrammet kunne være noget lignende det du kører nu, eller noget lignende WSB hybriden. Det gode ved WSB hybriden, er at der også er styrke elementer inkluderet. Mange olympiske vægtløftere (specielt amerikanske, man kan vidst ikke beskylde russerne og bulgarene for det), glemmer det væsentlige i at opbygge stor styrke i fundamentale løft som squat og rumænsk dødløft. Det er fint at teknikken er på plads i 2 konkurrence løft, men hvis man ikke har styrken i ryg og ben, så kommer de 200 kg ikke på strakt arme. Squat, front squat og diverse pulls bør være "bread and butter" øvelser ved siden af de 2 hovedløft. Jeg tror også også en god gang tung træning på presses, push-presses og push jerks. Måske også nogen overhead supports.

Med hensyn til dagene hvor der er dobbelt runder, så tror jeg nemt du kan gøre det som du selv foreslår.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas B:

Det med at bruge armene til at trække stangen op er vist en klassiker - det er jo som nævnt ikke meningen at armene skal bruges til andet end at guide stangen op når du ikke trækker mere og stangen stadig har opdrift fra din eksplosion....

Jeg tror ikke det er muligt helt at eliminere brug af arme i et pull - men du skal fokusere på at lave et kraftigt afsæt med benene (ved at skyde hoften frem), gå op på tæer samt at trække skuldrene eksplosivt op - alle ting nogenlunde samtidigt selvfølgeligt!

Du kan evt. som en øvelse køre fra blokke (eller hang-pos.) og så bare prøve at hoppe med stangen samtidigt med at du trækker skuldrene op.... det er faktisk det du skal når du laver et high-pull.

Du hjælper nok dig selv ved ikke at sammenligne dit træk med dit almindelige dødløft.

Start forholdsvist let op - koncentrér dig om teknikken - koncentrér dig om at mindske brugen af armene og så øg vægten ganske langsomt.

Et træk er i realiteten en benøvelse til at starte med - ryggen fikseres indtil stangen er nået over knæhøjde (omkring midten af låret) - først dér kommer ryggen aktivt ind i løftet....

Hvis du fra starten forsøger at trække den samme vægt som du dødløfter vil du ganske givet spolere den korrekte teknik totalt. Istedet bliver øvelsen en slags eksplosivt dødløft-stående roning kombination og det er ikke meningen...

Et anden tip kan være at lave en højdemåler af f.eks. nogle elastiske remme - så har du en bestemt højde at trække efter hver gang. Læs mere om det på J.V. Askeem´s site!

god fornøjelse...

Link to comment
Share on other sites

Onsdag er dødløftdag, så vil jeg prøve at lege lidt med high pull. En vægtløftningskyndig i min klub har fortalt mig at jeg har det problem med ikke at "trykke" hoften frem. Jeg er sq bange for at få klemt maveflæsket mellem stangen og mit løftebælte, når stangen falder ned igen. Der er en hvor jeg træner, som har haft en blå-sort streg over maven på den konto :(

Link to comment
Share on other sites

Det er der en simpel løsning på. Drop bæltet når du laver high pulls. Tit er man tilbøjelig til at bruge bæltet for meget alligevel. F.eks kører alle styrkeløfterne i westside barbell club alle deres max effort øvelser uden bælte. Når man kan køre goodmornings med tæt på 300 kg uden bælte, så kan man i teorien køre alt uden bælte. Jeg er selv tilbøjelig til at bruge bælte til alle squat / dødløft lignende øvelser, men jeg tror jeg gør mig selv en bjørnetjeneste. Jeg har hørt mange som siger at deres core er blevet styrket markant ved at køre en fase ugen bælte.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Damn, nu må jeg alså også ud og have fundet et nyt smart avatar...  Det kan ikke passe at i skal sidde og imponere alle herinde, og så mit det bare er sådan en fejlmeddelelse!!!  :angry:

Og Thomas J, det er jo perfekt med en erfaren mand herinde som jo så, kan hjælpe mig med at at planlægge min træning et pænt stykke tid frem...  Jeg tror nu at jeg holder ved mit nutidige program omkring en måneds tid endnu, da jeg synes det er godt til at lige som komme helt ind i øvelserne på, samtidig med at der stadig er nogle gode, styrkeorienterede øvelser med!!

Og så lige en sidste ting..  Hvad vil du foretrække; Rumænsk dødløft eller stående goodmornings!  De fokuserer jo sådan set på det samme, selvom at rum.dl er lidt mere specifik overfor OL-VL!  Har bare altid hørt at de bedste VL'ere var superstærke i GM's

Link to comment
Share on other sites

Som du selv siger, så er rumænsk dødløft nok mest specifik. Den fungere perfekt som hjælpeøvelse til den første del af løftet i både clean og snatch, og er derfor ideel. Jeg vil dog også mene at goodmornings har sin relevans. Men RDL´s må primært være at foretrække.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Droppe mit bælte!!!! Det har kostet mig tæt på 500kr, så skal det fan´me også bruges :angry:

Det kan godt være du har ret. Hvis jeg skal være ærlig, så er det heller ikke så mange kg jeg kan håndtere i high pulls - hvis jeg da overhovedet kan udføre et korrekt high pull :eh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share