Vægtløftning - tips og tricks


Francis
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid haft et antiparti imod goodmornings. Men jeg må indrømme at jeg har ændret min mening totalt. Det er en suværen støtteøvelse til squat og dødløft. Jeg tror ikke skadespotentialet er så stort hvis man bygger det langsomt op. Jeg er af den holdning, at ingen øvelser er farlige med mindre de laves forkert, eller med for megen vægt. Jeg er nu oppe på 220 kg x 3 reps i arch back goodmornings (hvor man bøjer til omkring 45 graders vinkel), og 180 kg x 3 reps i goodmornings til parralel, og jeg har aldrig nogen gener af det. Tværtimod. Og det kommer fra en som startede med at træne pga. en dårlig ryg (som for øvrigt aldrig går væk). Den har ihvertilfælde gavnet min startstyrke i dødløft gevaldigt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nemlig også hørt, at mange af de bedste russere faktisk byggede deres styrketræning op omkring goodmornings!

Forresten, Kan det passe at jeg har læst engang at WSB-gutterne faktisk sjældent kører dødløft i deres hverdagstræning, men derimod bruger goodmornings som hovedløft?  For hvis det er sandt, passer det jo perfekt ind som supplement til VL!

Jeg har simpelthen gået og vendt og drejet, hvordan man kunne planlægge et helt år som vægtløfter(til min mesters store irritation), og jeg kom frem til et eksempel.  Hvis du har tid, gider du så ikke prøve at kikke lidt på det, og evt give dine besyv/rettelser til det...  Er et år for langt tid at planlægge frem?

1) Nuværende program+løb/vægttab   -   6 uger

2) WSB-styrke+teknik                      -   6-8 uger

3) MWU peaking progam                   -   6 uger (evt. 6+1)

4) G. Valentine rutine (rimelig let og enkelt) -  6 uger

5) WSB-styrke+teknik                      -   6-8 uger

6) QWA's advanced program              -   12 uger

7) meget let uge (et bud?)                -   1-2 uger

8) MWU peaking program                   -   6 uger (evt. 6+1)

Er det her at bide over for stor en mundfuld, tror du?  

Mht. WSB-styrke+teknik, tænkte jeg på om du stadigvæk ville have dynamisk samt max-effort dage for squat/goodmornings eller om det blot er max-effort. På en måde har du jo en form for dynamisk træning via din OL_træning, men på den anden side er den jo ikke specielt specifik i.f.t. dine styrke-hovedløft!  Det lyder ellers til at være en yderst spændenpe blanding, må jeg indrømme!  :D

Så kom du bare med alt, hvad du kan om emnet!!!!  :thumbs-up:

PS. Man kunne evt også bruge en af-art af dit B. Sheiko program istedet for nummer 5(WSB). Det virker også til at have nogle gode kvaliteter, selvom man nok bliver nødt til at manipulere lidt med det (jeg bænker jo ikke mere  :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Francis,

Det er korrekt at WSB gutterne ikke træner dødløft særligt tit. Der er dog mange som mener at det er derfor de ikke har nogen ekceptionelle dødløftere. Det passer dog ikke helt, da de har flere som er over 800 pounds. Det er også blevet bedre efter at de laver dødløft hver uge på dynamisk dag nu. De kører speed singles efter box squat. Men på deres ME dag, laver de goodmornings 7 ud af 10 gange. De siger bare lidt om hvor god overførlighed den øvelse må have. Hvis man kan skabe 900 pound squatter på stribe, ved næsten kun at køre tungt i goodmornings variationer, så må den være yderst velegnet.

Det kan godt sagtens være en fordel at planlægge 1 helt år, men jeg tror det vil være bedre for dig at planlægge en fase ad gangen. F.eks 8 ugers base, 6 ugers peak og 1 uges deload. Så kan du tage det op igen, og se hvordan næste cycle skal planlægges. På det stade du er nu, må det være væsentligt at prøve dig frem, og det er måske derfor ikke så smart at planlægge 1 år, hvis du ikke er sikker på hvilke metoder som passer dig.

Jeg tror du har misforstået WSB OL-VL hybriden en smule. Meningen er at man skal overføre principperne fra WSB programmet. Det vil sige at man på dynamiske dage forsøger at blive eksplosiv og teknisk god i de øvelser man konkurrere i. På ME dag bygger man styrke i de muskler som er relevante for de 2 konkurrence løft. I hjælpeøvelserne forsøger man at fjerne svage punkter. Procenterne på dynamisk dag er højere end de er i WSB programmet, fordi det er et faktum, at teknikken i de 2 O-løft skifter jo højere procenterne bliver. Det er blandt andet derfor at bulgarene kører til træningsmax altid. Det giver efter dem ingen mening at køre med vægte omkring 50-60 %, da det ingen overførlighed har til max vægte, som de ser det. For en løfter med svage baglår og et problem med at holde tunge vægte over hovedet, kunne et WSB OL-VL program se således ud i en given uge:

Mandag: Max Effort Lower Body Dag

Max effort rotation (Squat eller Pull variation, se cycle)  6-8 singles til max vægt

Rumænsk dødløft  5 sæt x 5 reps

Glute ham raises  3 sæt x 6-8 reps

Weighted abs  3 sæt x 6-8 reps

Onsdag: Dynamisk Snatch / Clean & Jerk Dag

Snatch  8-12 singles x 70-85 %

Clean & Jerk  8-12 singles x 70-85 %

Diverse støtteøvelser af relevans (f.eks goodmornings, high pulls etc.)

Fredag: Max Effort Upper Body Dag

Max effort rotation (Diverse presse og jerk variationer, se cycle)  6-8 singles til max vægt

Overhead supports (snatch grip el. clean grip)  5 sæt x 10 sekunder

High incline close grip presses  5 sæt x 3 reps

Søndag: Dynamisk Clean & Jerk / Snatch Dag

Clean & Jerk  8-12 singles x 70-85 %

Snatch  8-12 singles x 70-85 %

Diverse støtteøvelser af relevans (f.eks goodmornings, high pulls etc.)

MAX EFFORT LOWER BODY CYCLE

1. Squat

2. Front squats

3. Dødløft

4. Goodmornings

MAX EFFORT UPPER BODY CYCLE

1. Full squat jerks

2. Military presses

3. Push presses

4. Push jerks

Det ovenstående er bare et hurtigt overview. Det skal selvfølgelig tilpasses den enkelt, og sættes op i en fuld cyklus.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

to ting...

For det første endnu et lille fif, jeg fik igår...  Når man laver shrugget sidst i sine hiv(og almindelige shrugs, for dens sags skyld) skal man passe på med ikke at kikke opad - måske hellere en smule nedad!  Det er pissesvært, men vores fomand snakkede noget om at at musklen fik en længere vandring, jo mere hovedet var bukket forover...

Jeg var sikker på at det var nonsens og overtro, men synes alligevel at jeg kunne mærke noget. Men da jeg kom hjem foran spejlet, var alt tvivl da væk - der er ganske rigtig væsentlig forskel på, hvilken hældning hovedet har. Så må i selv se, om i kan bruge det til noget!  Jeg ved, at jeg kan  :D

Og så lige nummer to...  Jeg har redigeret lidt i min rutine, og har besluttet for at køre efter den et stykke tid. Således at jeg lige kan få lagt en pæn grundform, før jeg kaster mig ud i de vilde programmer. Så hvis i vil, må i da gerne lige kikke på det, og sige om i mener der er muligheder nok for at få en pæn del styrke ved det. Hvilket jeg mener er meget vigtigt, selvom at de olympiske løft er meget teknisk præget...  Well, here it goes

Mandag:   træk-knæbøjninger(over hovedet)    6 x 5r

              Chin-ups                                    4 x 5r

Tirsdag:    Træk                                          10 doubles

              Push press                                  3 x 5r

              front-knæbøjninger                       5 x 3r

              high-pulls, vend                           4 x 5r af blokke + 4-5 singles af gulvet

             

Torsdag:    Vend                                          6 x 3r

               ryg-knæbøjninger                          5 x 5r

               stående stem                               3 x 5r

               high pulls, træk                             4 x 5r af blokke + 4-5 singles fra gulvet

               pull-ups                                       3 x 5r

Lørdag:      træk                                            5-6 singles op til en max

               vend+stød                                    5-6 singles op til en max

               goodmornings                                5 x 5r

               shrugs med strakte arme                 5 x 5r

Det var vist det...  (god fornøjelse, Francis)  Mange tak :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Hej Francis....

Dit reviderede program ser meget velafrundet ud - det kan nok godt betale sig at gøre noget ved "grundformen" inden man begynder at smide for meget vægt på stangen i træk & stød.

Jeg har selv, de sidste par dage, overvejet lidt om jeg skulle sammensætte en træningsrutine, der først og fremmest går på grundstyrke - dvs. fokus på squats/frontsquats, clean/snatch-pulls, clean/snatch-grip DL og pres/pushpres/jerk.

Ideen er at køre en træningsuge med skiftende vægtintensitet - f.eks. heavy/medium/light.

På "Heavy" dagen kunne det f.eks. være Clean-pulls, Clean-grip DL, Push-press, squats.

"Medium" dagen kunne f.eks. være Snatch-pulls, snatch-grip DL, power-jerk, frontsquats.

"Light" dagen ville så være de klassiske løft + f.eks. OH-squats

Om det skulle være Heavy-Light-Medium istedet for H-M-L er jeg ikke helt sikker på, men man kunne jo forsøge sig og se hvad der virker bedst??

hvad er jeres mening?

hej...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville køre heavy-light-medium. Det er en naturlig progression. Den tunge dag stiller de største krav til restitutionen, og det er derfor naturligt at efterfølge den med en let dag. På den måde er man også 100 % klar til medium dagene, som så ligger fundamentet til den efterfølgende tunge dag. Det er også sådan at Bill Starr har bygget sit H-L-M system op. Jeg synes det ser rigtigt godt ud MILO.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas!

H-L-M virkede oxo som det mest logiske ...

Jeg tror jeg prøver det af - savner også lidt tungere pulls/DL  end jeg kan præstere i træk & stød ;)

Iøvrigt har jeg bestilt den nyeste "Wish you were there" video fra IronMind - et traininghall-tape med Bla. Szymon Kolecki & Georgi Azanidze - der har været flere rosende indlæg om båndet på Old-school boardet her for nyligt.... så jeg venter med LÆNGSEL! :)

Nå, men jeg vil lige komme mig over de sidste par dages mave-virus eller hvad det nu har været .... opkast etc. etc. og så sætter jeg eet eller andet tungt og godt sammen... jeg poster i min log når jeg går igang...

hej igen..

Link to comment
Share on other sites

hey MILO, "alle" de ting du bestiller fra ironmind og det, hvad koster det i forsendelse og hvor lang tid tager det at komme frem?  Det er vel pr. dankort...

Jeg har længe gået og overvejet det, men har bare (igen) ikke fået taget mig sammen til det! M.h.t. til milo(altså bladet, ikke dig)...  Betaler du også det pr dankort og er det lige så godt som man har fået indtrykket af hist og pist?

Link to comment
Share on other sites

Hej Francis...

Du kan ikke betale med dankort hos Ironmind (da det er et amerikansk firma - beliggende i USA)

Jeg har Mastercard - men Visa er oxo fint nok... ellers er det noget med at sende en check (har ikke prøvet det.... )

Forsendelsesomkostninger er afhængige af vægten på varen - bøger og video'er går under "1lb" kategori og koster således 10$ oveni prisen på varen.

Bestil deres udemærkede katalog online (det er gratis) - der står alt om priser og forsendelse m.m.

Mht. milo (bladet! ) - så er forsendelsesomkostningerne medregnet i abonnementsprisen... som ligger på 60$

hej..

Link to comment
Share on other sites

Vægtløftning er en genial måde at træne på! Man bliver hurtigere, smidigere og stærkere. Men det er desværre en lidt overset sport herhjemme. Det er iøvrigt en god ide at have en erfaren persons råd og vejledning, da man kan indlære nogle grimme uvaner på egen hånd. I en vægtløftningsklub koster det næsten ingenting at træne i forhold til et fitness center.

Link to comment
Share on other sites

Niks det er også hvad jeg har fundet ud af.jeg giver 600kr for 8 måneder. KEWL

Jeg har set noget sjovt i dag. Nogle unge gutter på 15-16år som kørte bench pres i smitch stativet med 20kg tror jeg. Han brugte spotteren til at løfte det meste af vægten. Ehhh jeg ved ikke helt, men jeg tror de har fået lidt galt fat i ideen bag det smith stativ.

jeg tror også kun at vægten havde en vandring på 30cm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share