Drikkeflasker


Hr.Kirchebrandt
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere

Når jeg er nede og træne, har jeg 2 x 0.5 alm sodavandsplastflasker med. Jeg plejer at rense dem med kogende vand, fordi især "kakaoflasken" hurtigt begynder at lugte klamt.

Jeg er i midlertig lidt bange for, at det kogende vand får plastikken til at frigive et eller andet kemisk ... synes, vandet smager mærkeligt.

Hvordan renser I jeres flasker?

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sørge for at skylle flaskerne med det samme - så er de nemmere at rengøre senere.

Når du kommer hjem kan du fylde flasken halvt (+/-) med varmt vand fra hanen tilsat noget opvaskemiddel. Skru låget på og ryst - det er nemmere end at bruge en flaskerenser. Hvis det er nødvendigt, kan du jo gentage processen. :)

Link to comment
Share on other sites

Det ludre nu mest som om at det virkelige problem er at er bliver brugt gamle sodavandflasker til at lave proteinshakes i. Det forstår jeg simpelthen ikke folk gider bikse med, både i forhold til at få pulvereret ned i flasken, og at få resterne op igen.

Køb dog en shaker/jævner med dejlig bred åbning, så kan den regøres på præcis samme måde som alt andet "service", dvs. i med varmt vand og sæbe, opvaskemaskinen eller lign.

Bon appetit!

Link to comment
Share on other sites

På ingeniøren-online fandt jeg denne passus om baktusser og kogning:

"Det er ikke alle bakterier som dræbes ved kogning. Hvis bakterierne er sporedannende, er det ikke nok med at koge dem, da det kun når 100 grader. "

På en FAQ om vandforurening hedder det: "With the boiling it is possible to kill bacteria and reduce volatile organic compounds (VOC) concentration "

På en anden FAQ om vandrensning hedder det: "Boiling water, the age old method of disinfection, does kill bacteria..."

Man kan måske ikke fjerne alle bakterier og vira, men i hvert fald en god del ved kogning.

Når jeg har skåret kød på et skærebrædt, så skolder jeg det også altid i rigeligt kogende vand efter, at det har fået med sulfo.

Et tip mod salmonella fra æg er osse at skolde dem - det dræber salmonella på ydersiden af ægget. Selvom det ikke er en 100 pct., men kun 99,95 pct forsikring.

Man kan sikkert heller ikke komme ud i alle afkroge af en drikkedunk blot med en børste.

Link to comment
Share on other sites

"Det er ikke alle bakterier som dræbes ved kogning. Hvis bakterierne er sporedannende, er det ikke nok med at koge dem, da det kun når 100 grader. "

Sætningen er noget sludder, fordi det ikke er bakterierne der er problemet, men deres "afføring", så selvom du slår bakterierne ihjel ved kogning vil fødevaren stadig være "giftig". Et godt eksempel er den berømte persillesovs, hvor det er jordbakteriernes "afføring", der er giftig, og derfor ikke kan fjernes ved opvarmning.

mdk, sulfo er antiseptisk i sig selv, derfor er skoldning af skærebrættet unødvendigt, det er blot dobbeltarbejde. Vi vasker af i varmt vand for lettere at opløse fedtet, så længe du har påført et antiseptisk stof (sulfo, Vel, sæbe) så slås baktusserne ihjel.

Med hensyn til drikkedunke, så er der typer, der ikke tåler, at der bruges sulfo ved rensning, derfor er skoldning en god ide, så snart du er færdig med brugen af flasken. Husk også at rense drikketuden, det er her snasket sidder. Tuden kan på kvalitetsdunke skilles fra hinanden.

Alternativt brug en sutteflaske, den kan klare det hele, er let at rengøre og skille ad og som bonus får du ekstra opmærksomhed i centret. :santa2:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er der flasker, herunde min, du slet ikke vil kunne rense ordentlig med børste og sulfo. Den tåler vist både sulfo, kogende vand og hele moetjavsen. Men hvis man da endelig vil føre kemisk krigsførelse, så kan man da bruge en sjat klorin..... :lol: Eller salpetersyre.

Kan gerne være, det er bakteriernes udsondringer, som er ondets rod. Men en del af opgaven må jo ikke mindst være, at fjerne bakterier, således at du ikke indtager dem, hvor de så kan fortsætte med at blive flere og udsondre noget grissefy.

Jeg mener dog ikke, at sæbe slår bakterier ihjel med 100 pct's sikkerhed.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share