En deprimerende oplevelse...


Francis
 Share

Recommended Posts

Okay, jeg ser mig selv som sådan rimelig stærk...  I hvert tilfælde over middel. Men idag havde jeg en lidt skræmmende oplevelse...  :cry:

Jeg tog en af vores bedste judokaer med ned i vores lokale styrkeløfteklub, for at vise ham lidt vægtløftning...  Og det var første gang han nogensinde har sat sine ben i et træningslokale i hele hans 26 års lange liv. Tror i ikke at han kunne presse 85 kg tre gange i stående stem..  Det er det samme som jeg lige kan klare to gange :mad:

Og når man så spørger ham, hvordan f****n han er blevet så stærk, så skal man tilmed høre på hvordan har bare kører judo-armbøjninger(sådan nogle "pendul"-armbøjninger) og lidt forskellige kropsvægte ting - depressive!!!  Det nærmeste han er kommet egentlig vægttræning, er at han har trænet med en 60 kg sandsæk på et tidspunkt og så havde han øvet o-soto-gari mod et banantræ(?? ?? ?? ??) hver dag i et halvt år. Da han bestod 2. dan, blev han så ellevild at han dagen efter tog 600 armbøjninger og "løb" knap en kilometer i kanin-hop(siger han selv. Og han er IKKE just en pralrøv)...  Og det bliver værre endnu!

Vi har nogle meget svære kast, der kræver ENORM styrke i håndled/fingre - især når man skal kaste en stor mand som mig. Men det lader til at gå legende let for ham. Så da jeg spurgte ham om, hvordan han trænede til det, sagde han at han hver anden dag lavede 500 makiwara-slag (sådan en træ-karate slagpude) og de andre dage hang han under deres trappe i en arm - skiftesvis, med hvad han nu kunne finde af ekstra belastning. Alt efter hvor oplagt han nu var.  Og selvfølgelig laver han masser af broer(for og bag). Helst med hans kære sandsæk overpå, hvis han da har den i nærheden...  :confused3:

Dagens morale...  Det er åbenbart ikke kun ren styrketræning, man bliver stærk af. (irriterende morale, hvis jeg skal være helt ærlig  ???

Link to comment
Share on other sites

Hej Francis....

Ups.. manden er jo et levende bevis på at man sagtens kan opnå en god portion funktionel styrke UDEN nødvendigvis at træne med vægte!

Jeg har selv været inde på emnet i min artikel om sandsæk træning.

Matt Fury er jo oxo fortaler for at man opbygger styrke med øvelser som Hindu-squats, Hindu-pushups (det du kalder judoarmbøjninger) og bridges.

Jeg tror det er vigtigt at skifte lidt mellem træningsformerne engang imellem - specielt hvis man dyrker en sport, der ikke umiddelbart er "vægtstangs relateret".

Jeg må dog indrømme at jeg hurtigt ville kede røven ud af bukserne hvis jeg skulle køre 500 hindu-squats o.lign. på mine træningsdage - men det er jo smag og behag...

Men din judo-ven er jo bare et levende bevis på at der er andre veje til styrken end med stænger og skiver.

Jeg kan da godt blive lidt fascineret når jeg læser om hans "træningsmetoder"... simpelt, hårdt og HAMRENDE EFFEKTIVT!! :)

hej....

Link to comment
Share on other sites

Det er jo også værd at huske på, at nogle mennesker bare er naturligt stærkere end gennemsnittet, hvilket vel skyldes faktorer som f.eks. en heldig fordeling af muskelfibertype (overvægt i type IIx).

Jeg kender f.eks. en fyr, der aldrig havde sat sine ben i et træningslokale, men som på førstedagen ubesværet snuppede flere reps med 100 kg. i bænk.

"Jeg syntes godt nok den var lidt tung", var fyrens kommentar bagefter. Go figure! ;)

Så begunstigede er vi desværre ikke alle.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share