Squat


Orca
 Share

Recommended Posts

Hmmm...det du skriver stemmer ikke overens med det jeg har læst på PubMed.

Jeg kan ikke huske hvad artiklerne hed, men de sagde, at jo dybere man gik ned, jo mere stress blev der lagt på korsbåndene, da Quadriceps "satte ud" i takt med dybden øges, samt den biomekaniske bevægelse der sker i knæeet (først ruller femur bagud på tibiaplateuatet, for derefter at rulle frem) ligeledes lagde øget pres på ligamenterne.

Konklusionen var at raske atleter kunne sagtens gå ned til 90, men helst ikke under, da det potentialt kunne give skader på menisk og ligamenter, mens at folk i et rehabiliteringsforløb absolut ikke skulle gå så dybt, men kunne have stor gavn af partielle squats.

Edited by Nicolai Thygesen
Link to comment
Share on other sites

Hmmm...det du skriver stemmer ikke overens med det jeg har læst på PubMed.

Jeg kan ikke huske hvad artiklerne hed, men de sagde, at jo dybere man gik ned, jo mere stress blev der lagt på korsbåndene, da Quadriceps "satte ud" i takt med dybden øges, samt den biomekaniske bevægelse der sker i knæeet (først ruller femur bagud på tibiaplateuatet, for derefter at rulle frem) ligeledes lagde øget pres på ligamenterne.

Konklusionen var at raske atleter kunne sagtens gå ned til 90, men helst ikke under, da det potentialt kunne give skader på menisk og ligamenter, mens at folk i et rehabiliteringsforløb absolut ikke skulle gå så dybt, men kunne have stor gavn af partielle squats.

Det var også sådan noget, jeg havde læst, men jeg har siden i en anden tråd her på MOL læst at man godt kan gå helt ned.

Og selvfølgelig kan man det, bare vægten er lav nok.

Så det kunne være sjovt at høre fra konkurrenceløfterne, om de kun går ned til vandret, som er godkendt dybde

eller de går lavere, og hvis de kun går lavere i træningsformål, hvor meget mindre vægt de så kan tage.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Ved at gå under parallel fjerner du stresset fra knæene, og fordeler det mere jævnt i bl.a. hoften som er en smule mere hårdfør end knæene. Så det er ikke mere skadeligt at gå dybt end det er at lave sissy-100 degrees partial squats!

Hmmm, tjah man fjerner noget af belastningen fra knæet og fikserer dette ved at gå under 90. Men såsnart man ved squat kommer under 90 opstår en anden type belastning af knæet. Rent fysisk "maser" man faktisk knæleddet sammen. Under en squat-øvelse vil der i forvejen være pres/vægt på knæet, og derved belaster man - foruden menisk, som en anden har nævnt, også synovialis, "mus", brusk, korsbånd osv inde i knæet. Risikoen for slidskader og brusklæsioner er desuden forhøjet p.g.a. presset fra fikseringen af benene, vægten samt selve extentionen/flexionen under øvelsen. Under extensionen er presset på patella i øvrigt væsentligt højere end ved max. 100 grader.

Dertil kommer, at et højt stressniveau for knæet kan medføre kronisk inflammation, der øger risikoen for senere (alvorligere) skader.

Nu ved jeg ikke så meget om squat-træning hos udøvere med raske knæ, men jeg ved så meget, at får man stillet diagnosen "svage knæ" eller har tidligere knæskader, så ER squat-træning ikke tilrådeligt, medmindre quadriceps er særdeles stærke. Derfor mit rimelige erfarne råd er og bliver: Snak med en ortopæd inden man kaster sig over genu-belastende øvelser som squat.

Lagoon (hvis højre knæskal er gledet to gange med to efterfølgende operationer, for at ordne ledbåndene igen... Og som squatter min. 20 sæt om ugen - til under parallel...)

Risikoen for belastnings- samt latente slidskader er væsentligt forhøjet! Håber din ortopæd har sagt "okay" for træningen. Og at du har meget stærke quadriceps!

Edited by meezer
Link to comment
Share on other sites

Vandret er altså ikke godkendt dybde.

Med vandret, taler man så ikke om lårenes overkant ?

Altså at overfladen af benene ved hofteleddet er lavere en toppen af knæene ?

Så har man passeret vandret, eller er der noget jeg har katforstået ?

Og går man altid kun til godkendt dybde i konkurrence ?

Henning :) :) (kun motionist)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share