Squat


Orca
 Share

Recommended Posts

Nogen påstår, at hvis man ikke bøjer benene mere end 90 grader, mindskes skadepotentialet ved squat, hvis man skulle have svage knæ. Dette er jo langt fra "godkendt" dybde, og endnu længere end ass-to-the-grass squat som nogen kører. Men Er der nogen sammenhæng mellem dybde og skadepotentiale af squat?

Jeg har også hørt, at hvis man hæver hælen en smule, skåner man sine knæ. Er der nogen der kan bekræfte dette?

Link to comment
Share on other sites

Tidligere kunne jeg ikke gå ret langt ned i squat ,

(mine træningskolleger siger, at kniber det med at komme ned, så sæt tungere vægt på ) :o

Nu går jeg helt ned og holder pause i bunden og forsøger at sætte eksplosivt af.

Det er ikke med ret tung vægt, men det giver forhåbentlig styrke i bunden af løftet.

Jeg brugte tidligere at squatte ned til en skammel, for at undgå at komme for langt ned,

og ødelægge knæene. (troede jeg)

Jeg kunne ikke se dybden, for vi havde ingen spejle i centeret dengang.

Nu er jeg blevet lidt klogere (og svagere), men det kommer vel...

Jeg kan se at flere kører box squat, men forstår ikke hvorfor boxen skal bruges ?

Henning :pumpin:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se at flere kører box squat, men forstår ikke hvorfor boxen skal bruges ?

Fordi du derved kan bryde den eccentriske og koncentriske kæde. Når du gør det, så opbygger du langt større grad startstyrke og eksplosiv styrke.

Thomas

...bryde den eccentriske og koncentriske kæde ?

Hvordan ?

Skal man delvis"sidde på den" så benmusklerne aflastes under pausen i bunden ?

Henning :)

Link to comment
Share on other sites

Meningen er at man ganske kortvarigt "slukker" for lårmuskulaturen. Man skal ikke sidde på boxen i traditionel forstand, ligesom man sætter sig på en stol. Man skal hele tiden holde spændingen i ryggen og maven, og holde den korrekte rygholdning. Men man sætter sig tilbage på boxen, og slapper kortvarigt af i låret. Det er det som menes med at bryde den eccentriske og koncentriske kæde. Det gør at låret på ny skal kontrahere sig, og dette er med til at opbygge startstyrke og eksplosiv styrke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Meningen er at man ganske kortvarigt "slukker" for lårmuskulaturen. Man skal ikke sidde på boxen i traditionel forstand, ligesom man sætter sig på en stol. Man skal hele tiden holde spændingen i ryggen og maven, og holde den korrekte rygholdning. Men man sætter sig tilbage på boxen, og slapper kortvarigt af i låret. Det er det som menes med at bryde den eccentriske og koncentriske kæde. Det gør at låret på ny skal kontrahere sig, og dette er med til at opbygge startstyrke og eksplosiv styrke.

Thomas

Tak for svaret, TJ

...og også for dine rigtig gode artikler på Getbig.

Lige et tillægsspørgsmål: kortvarig, er det 1 sek. ?

Henning :)

Link to comment
Share on other sites

Nogen påstår, at hvis man ikke bøjer benene mere end 90 grader, mindskes skadepotentialet ved squat, hvis man skulle have svage knæ. Dette er jo langt fra "godkendt" dybde, og endnu længere end ass-to-the-grass squat som nogen kører. Men Er der nogen sammenhæng mellem dybde og skadepotentiale af squat?

Jeg har også hørt, at hvis man hæver hælen en smule, skåner man sine knæ. Er der nogen der kan bekræfte dette?

Når lårbenet er parrallelt med gulvet ligger den største belastning på knæleddet. Alt over OG under er de områder hvor knæet er mest stabilt.

Nu er det jo bare problemet at hvis du ikke går særligt langt ned når du squatter ja så tager man flere kg på stangen som igen udgør et faremoment for knæet. Så kan man jo evt. vælge at pille nogle kilo af og gøre øvelsen sværere ved at køre i bund eller et godt stykke under parallel. Der er sikkert også et fåtal der af en eller anden grund ikke tåle at køre bund eller ihvertfald skal bruge noget tid til at vænne sig til det. Men det volder sjældent problemer.

Box squat er som TJ nævner godt for at forbedre startstyrke osv. Men jeg ville personligt aldrig køre dem med henblik på hypertrofi i og med der slukkes for musklen og man mister spændingen et kort øjeblik.

Link to comment
Share on other sites

Nogen påstår, at hvis man ikke bøjer benene mere end 90 grader, mindskes skadepotentialet ved squat, hvis man skulle have svage knæ. Dette er jo langt fra "godkendt" dybde, og endnu længere end ass-to-the-grass squat som nogen kører. Men Er der nogen sammenhæng mellem dybde og skadepotentiale af squat?

Jeg har også hørt, at hvis man hæver hælen en smule, skåner man sine knæ. Er der nogen der kan bekræfte dette?

Når lårbenet er parrallelt med gulvet ligger den største belastning på knæleddet. Alt over OG under er de områder hvor knæet er mest stabilt.

Nu er det jo bare problemet at hvis du ikke går særligt langt ned når du squatter ja så tager man flere kg på stangen som igen udgør et faremoment for knæet. Så kan man jo evt. vælge at pille nogle kilo af og gøre øvelsen sværere ved at køre i bund eller et godt stykke under parallel. Der er sikkert også et fåtal der af en eller anden grund ikke tåle at køre bund eller ihvertfald skal bruge noget tid til at vænne sig til det. Men det volder sjældent problemer.

Box squat er som TJ nævner godt for at forbedre startstyrke osv. Men jeg ville personligt aldrig køre dem med henblik på hypertrofi i og med der slukkes for musklen og man mister spændingen et kort øjeblik.

Det var faktisk mig, der spurgte og jeg mangler squat styrke i bunden, men ønsker ikke større ben eller bagdel,

men kunne godt bruge lidt på skuldre og overarme.

Så boxsquat er måske relevant for mig, og jeg vidste ikke hvad det var...

Jeg holder pause helt nede, og kan dermed ikke tage så meget.

Jeg er en af dem, der skulle vænne sig til at køre helt i bund.

Henning

Link to comment
Share on other sites

Det kræver at du er fleksibel, og kræver tilvænning, har du prøvet at squatte ned mens du holder fast i noget...f.eks en dørkarm ell. lign? Kan du overhovedet ikke når du "sætter dig ned" og prøver at finde frem til en stilling (uden vægt på) ikke holde ryggen ret? Sko med hæl på kan også hjælpe med at få dybde på og at du bedre kan holde balancen (check forøvrigt lige dybden og ryggen ud på min avatar ;) det er utroligt hvad der kan lade sig gøre) hog her hjælper skoene på at minimere knævandringen. Hvordan står du i forhold til f.eks ham her nedenfor

BBFullSquat.gif

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Nogen påstår, at hvis man ikke bøjer benene mere end 90 grader, mindskes skadepotentialet ved squat, hvis man skulle have svage knæ.

Ved svage eller (tidligere) skadede knæ vil jeg fraråde dig, at holde eller standse ved en 90 graders position ved squat. Belastningen på patella og hele knæet i øvrigt er høj ved squat-øvelser i forvejen, og ved "svage" knæ ell skader bør man være yderst forsigtig ved squat-træning. Squat-træning bør først udføres, når de tilstødende quadriceps-muskler er stærke nok til at tage størstedelen af belastningen.

Få altid en ortopæds vurdering ved svage eller skadede knæ. Ellers risikerer man uoprettelige slidskader og det der er værre...

Når lårbenet er parrallelt med gulvet ligger den største belastning på knæleddet. Alt over OG under er de områder hvor knæet er mest stabilt.

Det er rigtig nok, men ved svage eller skadede knæ bør man ikke end ikke gå ned til de 90 grader, fordi risikoen er betydelig forøget for skader så snart man er ved eller under 90 grader. Belastningen er ofte for stor for knæet under 90 grader - både ned og op. Vægten har selvfølgelig noget at sige, men squat-øvelser er absolut ikke det første, man skal kaste sig over, hvis man har svage eller skadede knæ.

Dertil kommer, at man virkelig skal fokusere på at udføre squat helt korrekt, uanset hvor lidt kilo man træner med. Den mindste forkerte bevægelse eller position kan medføre overbelastning af knæet og specifikt patella-området.

Edited by meezer
Link to comment
Share on other sites

Det er rigtig nok, men ved svage eller skadede knæ bør man ikke end ikke gå ned til de 90 grader, fordi risikoen er betydelig forøget for skader så snart man er ved eller under 90 grader. Belastningen er ofte for stor for knæet under 90 grader - både ned og op. Vægten har selvfølgelig noget at sige, men squat-øvelser er absolut ikke det første, man skal kaste sig over, hvis man har svage eller skadede knæ.

Dertil kommer, at man virkelig skal fokusere på at udføre squat helt korrekt, uanset hvor lidt kilo man træner med. Den mindste forkerte bevægelse eller position kan medføre overbelastning af knæet og specifikt patella-området.

Når man kun går til 90 grader, så vil man jo få større belastning på knæene, da de fleste mennesker så kan tage flere kilo, end hvis de kørte ass to the grass.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtig nok, men ved svage eller skadede knæ bør man ikke end ikke gå ned til de 90 grader, fordi risikoen er betydelig forøget for skader så snart man er ved eller under 90 grader.
Bemærk: Bør man end ikke... Det vil sige, man skal kun gå til 100 eller lignende.
Når man kun går til 90 grader, så vil man jo få større belastning på knæene, da de fleste mennesker så kan tage flere kilo, end hvis de kørte ass to the grass.

Man bør heller ikke gå ned til 90 grader ved svage/skadede knæ, medmindre muskulaturen er stærk nok til at klare belastningen og afbøde for knæet. Og slet ikke under. Selvfølgelig kan de fleste tage flere kilo i dét tilfælde, men det er netop een af farerne.

Det er derfor jeg råder til forsigtighed ved knæproblemer, hvis man altså absolut skal træne squat (indrømmet - det gi'r godt!). Man skal netop IKKE øge vægten.

Men den enkelte vælger jo selv om man vil løbe risikoen ved squat-træning, hvis man har svage knæ. Derfor: konsultér en ortopæd først.

Edited by meezer
Link to comment
Share on other sites

>Meezer

Ved at gå under parallel fjerner du stresset fra knæene, og fordeler det mere jævnt i bl.a. hoften som er en smule mere hårdfør end knæene. Så det er ikke mere skadeligt at gå dybt end det er at lave sissy-100 degrees partial squats!

Lagoon (hvis højre knæskal er gledet to gange med to efterfølgende operationer, for at ordne ledbåndene igen... Og som squatter min. 20 sæt om ugen - til under parallel...)

Edited by Lagoon
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share